Teatterikokemuksia!

• 1 / 9
  • Plawo
  • 18.1.2010 23:46
Täällä niin harvoin puhutaan teatterista. Miksi? Käykö täällä kukaan teatterissa? Ajattelinkin laittaa liikkeelle seuraavanlaisen gallupin: Oletko nähnyt viime aikoina tai edes joskus jotain suuresti sinua liikuttanutta tai maailmaasi järisyttänyttä teatteriesitystä? Jos olet niin minkä ja miksi se liikutti juuri sinua?
  • 3 / 9
  • Resander
  • 27.1.2010 23:20
Hei Plawo

Voi kuule, monetkin täällä käyvät teatterissa. Itse en jotenkin vaan ollut edes huomannut kysymystäsi.
En nyt tässä ala luetella hienoja esityksiä - niitä löytyy pilvin pimein, niin kuin myös aivan kamalia tyräyksiä, mutta todettakoon nyt vaan että Kellariteatteri, Ryhmis, Helsingin kaupunginteatteri ja nykyään yllättävän usein myös Kansallisteatterikin tekevät tosi hienoja näytelmiä. Teatterikorkeakoulu taas on mitä mielenkiintoisin paikka käydä tsekkaamassa tulevia tähtiä ja kaikenlaisia trendejä.
Suosittelen Turun kaupunginteatterin näytelmää Tuolla puolen taivaanrajan (http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=13224&culture=fi-FI&contentlan=1), joka on siis suomenkielinen kantaesitys Zinnie Harrisin näytelmästä Further than the furthest thing. Käyn itse teatterissa noin kerran viikossa ja koska hiukan kyynistynytkin olen, itseäni hämmästytti se liikutus, jonka tämä esitys sai aikaan. Varsinkin Ulla Reinikaisen monologi toisen näytöksen lopussa oli sellainen, joka sai ihokarvatkin pystyyn. Menkää ihmeessä katsomaan!
  • 5 / 9
  • Plawo
  • 4.2.2010 11:15
Pitääpä pitää mielessä jos Turkuun tulee matkailtua! :) Itseänikin useimmiten kiinnostaa enemmänkin pienet teatterit, kuin suuret laitosteatterit..ohjelmistot kun noissa usein poikkeaa toisistaan melkoisesti. Asun itse Helsingissä, ja suosikkeihini täällä kuuluu Q, Teatteri Avoimet ovet, Kiasma-Teatteri ja Takomo.
Mieleen jäänyt oli Helsingin kaupunginteatterin The Producers-kevät koittaa hitlerille, tuli katsottua 4 kertaa... ja kun olen kevyemmän ystävä olen seurannut UIT:n toimia hyvinkin läheltä.
Viime syksynä Q-teatterin Proust-tulkinta "Jälleenlöydetty aika" räjäytti tajuntani. Esitys oli haastava ja silti tempaisi mukaansa myös toisella katsomiskerralla. Näytelmässä homous oli muuten yksi pääteemoista ja sitä käsiteltiin mielestäni hienosti ja tosissaan.
Q-teatteri on muutenkin noussut suosikikseni sen lahjakkaan ensemblen ja hyvän ohjelmiston vuoksi. Ja suuren yleisön suosiosta kertonee se kun Q:n näyttelijät tuntuvat tulevan vastaan jo joka toisessa suomalaisessa elokuvassa, tv-sarjassa tai sketsiohjelmassa. Vähän niin kuin toisen suosikkini Ryhmäteatterin Peteliukset ja Heiskaset aikoinaan.

Toinen suosikkini on tosiaan Ryhmis. Vaikka aina kaipailenkin "kultavuosien" huippunäyttelijöitä on nykymenossakin todellista imua. Päällystakki ja Kaaos olivat loistavia! (Hauska detalji muuten, että Ryhmis on lainannut jo pidempään "parhaat naamansa" Q:sta).

Kansiksessa voi törmätä silloin tällöin helmiin, mutta myös mätiin tekotaiteellisiin juttuihin. Odotan paljon Mika Myllyahon siirtymistä johtajan pallille.

Kom-teatteri on ollut vähän poissa kartaltani vaikka se ennen kuului ehdottomiin suosikkeihini. Olen menossa pian katsomaan "Kaikki isäni hotellit" ja odotan sitä innolla.

Käykää ihmiset teatterissa. Se on hauska ja maailmoja avartava harrastus sekä oiva treffipaikka!
Kannattaa käydä katsomassa Anna Krogeruksen uusin näytelmä Paremmissakin perheissä, joka saa ensi-iltansa samaan aikaan sekä Turussa että Kajaanissa. Harvoin olen nähnyt laitosteatterin päänäyttämöllä produktion, jonka katsottua huimasi ja itketti.
  • 9 / 9
  • Forte
  • 8.4.2010 16:25
Suosittelen Tampereen Teatterin versiota Sofi Oksasen Puhdistuksesta. Järisyttävä kokemus ja yksi upeimmista spektaakkeleista, missä on tullut ikinä käytyä.