Miitta-täti
Miitta-tädin terapia-ohjelmassa on useamman kerran heitelty huomautuksia homoista tai lesboista, viimeksi eilen. Erityisen humoristia ne heitot eivät ole olleet. Myöskään Miitta-tädin homolaulu ei ole mistään kotoisin. Se on kuulemma poistettu 2.1.2010 -lähetyksestä, jossa vieraana on Teuvo Lohman. Mutta Youtubeen se laulu pääsi. Niin arvokasta kamaa se on.
http://www.youtube.com/watch?v=MMqvzMy5WeIMinusta Miitta-täti on raikkain tuulahdus suomalaisessa komiikassa pitkiin aikoihin. Parhaimmillaan hän on käsitellessään Suuria Suomalaisia Tabuja, kuten vammaisuutta tai tässä tapauksessa homoutta, joita ei tietenkään saa käsitellä kevyesti ja huonoa makua osoittaen.
Minä tykkään. Huumorintajuni(kin) taitaa olla aika kieroutunut.
Miitta-tätihän on vallan mainio :D
Miitta-täti on parasta! <3
Miitta-täti aivan sorja on, Miitta-täti vallan moitteeton...
Miitta on aivan loistava!!! Kyllä pitää voida tölviä kaikenlaisia asioita.
Minä näen näissä Miitta-tädin jutuissa pyrkimystä ihmisten nolaamiseen. Nolaaminen ei ole hauskaa, ellei kyseessä ole yhtä vahva ja sanavalmis vastapeluri. Viimeksi Miitta-täti meni koululuokkaan ja alkoi opettaa opettajaa. Opettaja ei osannut reagoida nopeasti ja huumorilla, joten se alkoi lähennellä nolaamista. (Kaikki eivät ole verbaalisesti nopeita ja sanavalmiita). Homoja on iät ajat yritetty huumorin varjolla nolata muiden läsnäollessa. Olen hyvin allerginen sellaisille yrityksille.
Jotain viisasta oli aikoinaan Kari Suomalaisen haastattelussa. Hän sanoi, ettei hän koskaan piirrä pilakuvia vammaisista tai homoista. Heikompia ei pidä pilkata. Homot ovat sairaita eikä heitäkään pidä pilkata. (Väärää tietoa, mutta hyvä asenne).
Toisaalta voidaan ajatella myös, että ylisuojeleva asennoituminen johonkin kansanryhmään tekee kyseisestä ryhmästä "heikomman", vaikka se itse asiassa ei sitä olisikaan. Minusta homot (tai lesbot) eivät nyky-yhteiskunnassa yleisesti enää edusta mitenkään muita hauraampaa porukkaa, jota pitäisi erityisesti käsitellä silkkihansikkain. Yksilöt ovat tietysti asia erikseen, mutta heitä löytyy kansasta laidasta laitaan.
Miitta-täti on ihan hauska ohjelma mielestäni, mutta ehkä jotkut jutut vähän ihmetyttää...
Toisaalta on ihan hyvä, että homoista ja lesboista edes jotain puhutaan edes jossakin ohjelmassa, eikä vaieta täysin ja olla niin kuin niitä ei olisikaan. Mielestäni olisi ihan hyvä tuoda ohjelmissa yms. enemmän esille sitä kuinka paljon meitä oikeasti onkaan.
Toisaalta minua ärsyttää väärät käsitykset ja ennakkoluulot, kuten Miitta-tädissä se, että homot ja lesbot olisivat jotenkin sukupuolettomia. Eihän homo ole yhtään vähemmän mies tai lesbo vähemmän nainen kuin muutkaan. Eikä homot välttämättä ole naisellisia tai lesbot miesmäisiä, vaikka toki joskus voivat olla.
Usein viihde on tehokkaampi keino saada ydinsanoma perille kuin ryppyotsainen sormea heristävä valistus.
Kun ennakkoluulo töksäytetään ulos kaikessa naurettavuudessaan sellaisena, kuin se kansan keskuudessa usein vielä vallitsee, moni alkaa ainakin hiljaa mielessään aprikoida, että tuo nyt kuulostaa oikeastaan aika hullulta.
Homot on lepposia homot on lepposia tykkää ne panna peppuun...
Eiks jeh?
> Kun ennakkoluulo töksäytetään ulos kaikessa naurettavuudessaan sellaisena, kuin se kansan keskuudessa
> usein vielä vallitsee, moni alkaa ainakin hiljaa mielessään aprikoida, että tuo nyt kuulostaa oikeastaan aika hullulta.
Valtaosa katsojista ei varmastikaan näe Miitta-tädin homolaulua minään homoille nauramisen kyseenalaistuksena, vaan he hekottavat nupit punaisina homoille kuten olettavat kaikkien tekevän. Kas kun homothan on niin hassuja kun vallan takapuoleen tuuppaavat, eiks je? Ja vielä kaulintakin käyttelevät hassut, kas kun homothan tunnetusti työntävät kaikkea mahdollista peräsuoleensa, kun jotainhan niiden sinne on aina saatava, eiks je? Peräsuoli, homo, peräsuoli, homo, heh-heh-heh.
Tykkään Miitta-tädin ronskiudesta ja häpeilemättömyydestä, mutta vammaisia ja homoja pilkatessaan se ei oikeastaan kyseenalaista tai tuo mitään uutta. Se vain toistaa vanhaa, väsyneellä ja ikävällä tavalla. Vammaisten ja homojen pilkkaaminen ei nähdäkseni joudu missään vaiheessa kyseenalaistetuksi tässä ohjelmassa. Päinvastoin. Aiemmissa osissa naurettiin avoimesti Tukiaiselle ja Aitolehdelle. Sitten naurettiin vammaisille ja homoille. Missään vaiheessa kohteelle nauramista ei mielestäni kyseenalaistettu millään tavalla.
Jos ei itselleen voi nauraa, niin kenelle sitten?
Minun mielestäni oli ainakin ihan hauskaa juttua, tosin oma huumorintajuni voi olla vähän keskivertoa karkeampaa. Suomihuumori ei minuun yleensä oikein iske, joten tämä oli ihan kiva yllätys.
Tuli vähän mieleen "Little Britain" tuossa jutun ronskiudessa ja överiksi vetämisessä.
Ilopilleri kirjoitti: "Missään vaiheessa kohteelle nauramista ei mielestäni kyseenalaistettu millään tavalla. "
Luulen, että Miitta-täti luottaa siihen, että katsoja on riittävän fiksu oivaltamaan asian itse ja tekemään tuon kyseenalaistuksen. Yleensäkin on paljon tehokkaampaa antaa ihmisten oivaltaa asioita itse kuin tarjota niitä heille valmiina. Homma menee kuitenkin pieleen siinä mielessä, että juuri ne katsojat, joihin piikki on suunnattu, eivät hoksaa kyseenalaistaa omia ennakkoluulojaan vaan nauravat kippurassa homoille.
Sivumainintana aivan sama ilmiö liittyy mielestäni Vesterisen viimesyksyiseen hittiin "Mitä tapahtui Hokkasen Timolle". Siinä biisissähän myhäillään homoihin liittyville ennakkoluuloille, mutta osa kuulijoista ei oivalla kappaleesta muuta kuin nimeen Hokkasen Timo liittyvän sanaleikin, ja käsittävät kappaleen homoille virnuilemisena.
Nermal osuu mielestäni asian ytimeen. Olen omissa pohdiskeluissani päätynyt samaan, mutta enpä olisi osannut sitä noin selkeästi sanoa Nermalin lailla. Toinen puoli asiaa on se, että heikon itsetunnon omaava voi kokea, että hänelle itselleen nauretaan eikä muiden ennakkoluuloille.