Uskovainen homo

  • 1 / 85
  • genesis
  • 12.12.2009 19:47
huoh, valmiiksi tuomittu ajatus mitä katselin tätä forumilistaa, eli uskovainen ei voi olla homo, miksi ei? täällä ei taida liikkua montaakaan pappia kuka tietäisi vastauksen, eikä se siltikään tietäisi vaikka olisi pappi, koska periaatteessa on vain ihminen.
Minusta se ei ole ihmisen vika jos rakastaa samaa sukupuolta, vai meneekö siitä taivaspaikka, en usko että tuolla menee.
Sanoohan Raamattukin että Jeesus rakasti opetuslapsiaan, hmmm. ei jaksaisi alkaa taas miettimään turhanpäiväisyyksiä joihonka kukaan ei kuitenkaan maailmassa osaa sanoa mitään däm!
Heippa sinulle.
Itsekin kipuilen saman asian kanssa, tosin olen naispuolinen. Tuntuu että on kahden tulen välissä - seurakunta ei hyväksy homoutta ja toisaalta taas saattaa saada paheksuvia katseita, jos homopiireissä sanoo uskovansa Jumalaan. Usein kuulee kommentteja, että miksi uskoa sellaiseen, joka ei meitä hyväksy.

Raamatun aikaisessa maailmassa ei tunnettu kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen parisuhteen käsitystä, joka perustuu nimenomaan keskinäiseen rakkauteen ja välittämiseen. Monet kohdat, joilla on perusteltu homoseksuaalisuuden synnillisyyttä, on irrotettu täysin asiayhteydestään. Raamatun maailmassa esim. kahden eriarvoisen miehen (palvelija ja ylempiarvoinen) välinen seksisuhde oli yleistä, ja raamatunkohdat viitannevat näihin eivätkä rakkaudentäyteiseen parisuhteeseen. Usein homouden vastustajat vain kaipaavat kipeästi todistusaineistoa omille väitteilleen tutustumatta kunnolla aiheeseen.

En oikein itsekään tiedä mitä ajattelisin koko asiasta, mutta olen hieman tutustunut aiheeseen ja näin ollen saanut muitakin näkökantoja asiaan kuin perinteinen kiihkouskovaisten näkemys. Kaiken tämän keskellä haluaisin uskoa Jumalan rakastavan meitä juuri tällaisina kuin olemme ja näkevän kipuilumme asian suhteen. Täytyy aina muistaa, että ei kukaan ihminen voi ikinä puhua täysin Jumalan puolesta vaikka Raamatussa jotain lukisikin.

Jos haluat tutustua aiheeseen tarkemmin, niin suosittelen kirjaa Synti vai siunaus: Homoseksuaalit, kirkko ja yhteiskunta. Kirjoittajina Martti Nissinen ja Liisa Tuovinen. Kirjan näkökanta on, että erilainen rakkaus on nimenomaan voimavara eikä uhka.

Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Uskovaisena sanoisin tähän keskustelunne väliin näin että älkää kuitenkaan rakentako omaa elämäänne valheille ja tekosyille. Karu totuus on se että ihminen pohjimmiltaan ei ole hyvä, vaan pikemminkin syntiin kovasti taipuvainen. Ja löytää loputtamasti tekosyitä jolla yrittää oikeuttaa omat valintansa. Ihminen on myös täysin sokea omille teoilleen ja synneilleen, toisissa me ehkä näemme viat helpommin mutta itsessämme emme juuri koskaan (pätee useimmiten myös minuun). Jotta ihminen voisi herätä tästä tilasta hänen pitäisi nähdä itsensä ikäänkuin Jumalan silmillä, jolloin karu totuus paljastuisi.

Homoseksuaalinen liike perustaa kampanjansa sille, etteivät he mielestänsä ole sen huonompia kuin kukaan muukaan, ja tavallaan he ovat myös oikeassa, kaikki ovat huonoja ihmisiä, kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet ja pois poikenneet. Siis eivät muut ihmiset ole parempia, vaan yhtä huonoja ihmisiä. Ja kaikki ihmiset tarvitsevat parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Mutta oman mielen mukaisten opettajien haaliminen ja hyvien tekosyiden keksiminen vie ihmistä vain kauemmaksi Jumalasta ja estää parannuksen tekemisen, kun ihminen kuvittelee että kaikki on kunnossa muutenkin, sen sijaan pitäisi tunnustaa karut tosiasiat omista teoistaan ja polvistua Jumalan eteen parannusta tekemään ja Jumalan johdatusta omaan elämään pyytämään.
Uskovia homoja on paljon. Arto T:n kaltaisten omia Raamatun tulkintojaan huutelevien ja "Jumalan tunteiden tulkiksi" itsensä kokevien vuoksi monet uskovat homot ovat seksuaalisesta suuntautumisestaan mielellään aika vaiti.

pääkaupunkiseudulla toimii Malkus, joka on Helsingin seudun Seta:n kristillinen ja elämänkatsomuksellinen ryhmä. Netissähttp://www.heseta.fi/malkus

Tämän sivun alalaidassa on lisää linkkejä: http://ranneliike.net/teema/homoseksuaalisuus_ja_uskonto?cid=31

Itse en ole uskova, mutta homo kylläkin.
Itse en ole kirkon suurin ystävä tai minkään maallisen uskonlaitoksen ylipäätään. Kunkin oma usko on kunkin henkilökohtainen asiansa, enkä siihen ota kantaa. Usko on hyvä asia, sen käyttö vallan välineenä ei, sitä tarkoitan.

Mielestäni kuitenkin homot, jos nyt mennään näin tiukoilla määritelmillä kuin homo tai uskovainen, jotka uskovat, ovat tärkeä ryhmä. Näin mielestäni, koska heillä on näkökulma kumpaankin maailmaan ja sitä kautta mahdollisuus vaikuttaa laajemmin kumpaankin ryhmään. Kirkko kuuntelee ennemmin uskovaista homoa kuin vain "pelkkää homoa" ja toisaalta, homoyhteisö kuuntelee mielummin omaansa kuin vain "pelkkää uskovaista".

Sillanrakentajia kahden kaukana toisistaan olevan välillä.

(näin siis, jos yksinkertaistetaan homous ja uskovaisuus äärimilleen :)
Usko on henkilökohtainen asia, uskonto ei.

Uskonto on sosiaalinen yhteenliittymä johon liittyy myös sosiaalisten paineiden luomista ja normien asettelua. Miksi vaivata päätään moisella toisten ihmisten puuhastelulla, eikö henkilökohtainen usko riitä?
> miksi uskoa sellaiseen, joka ei meitä hyväksy

Näitä kommentteja kuunnellessa aina ihmettelee, mistä jotkut tietävät Jumalan ajatuksen. Raamattu on täynnänsä kirjoituksia jossa kielletään tuomitseminen, kehotetaan poistamaan hirsi omasta silmästä ja vain synnittömien kehotetaan heittämään ensimmäiset kivet. Silti jotkut meistä kokevat olevansa niin hyviä, hurskaita ja esikuvallisia, että katsovat tuomitsemisen asiakseen.

Jumala ei liene tuomitse, vaan ne ihmiset, jotka väittävät puhuvan hänen nimissään.
  • 8 / 85
  • absolutelygorgeous
  • 14.12.2009 15:14
Vaikea asiahan tämä tuntuu olevan, vaikka eihän siinä pohimmiltaan ole mitään vaikeaa. Me ihmiset olemme vain tehneet siitä vaikean.

Oma kokemukseni on sellainen, että olen kasvanut nuoruuteni ja varhaisaikuisuuteni tiukassa hengellisessä ilmapiirissä, jossa homoseksuaalisuus oli jyrkästi tuomittu tapa, josta oli mahdollisuus halutessaan päästä irti. Jollain tasolla olen aina itsessäni tiedostanut tämän puolen, mutta johtuen ympäröivästä yhteisöstä en ole pitänyt sitä mahdollisena omalla kohdallaani. Kuitenkin olen joutunut kohtaamaan, tai saanut kohdata ja tutustua, omaan seksuaalisuuteeni uudella tavalla viimeisen vuoden aikana, ja olen ymmärtänyt, että minut on luotu tällaiseksi ihmiseksi. Miksi häpeäisin sitä, joksi se Jumala, johon uskon, on minut luonut? Miksi hän häpeäisi minua ja pitäisi minua väärintekijänä, kun kerran on minut tällaiseksi luonut?

Käänteentekevä hetki oli alkuvuodesta, kun pastori Laura Mäntylä Vantaalta oli haastateltavana Punainen lanka -ohjelmassa. Tämän ohjelman nähtyäni ja kuunneltuani useamman kerran näiden kolmen keskustelijan, Lauran, kirkkoherra Soili Juntumaan ja professori Paavo Kettusen, keskustelua, minulle avautui toisenlainen käsitys Luojastani ja siitä Jumalasta, johon uskon. Tämän jälkeen en ole kokenut minkäänlaista ristiriitaa uskoni ja seksuaalisen suuntautumiseni välillä. Päin vastoin, kokemukseni on se, että olen sisimmältäni paljon täydempi ja ehjempi ihminen.

Mielestäni meidän uskovaisten, jotka olemme sopusoinnussa sekä oman seksuaalisuutemme että Jumalamme kanssa, tulisi tuoda näkemystämme enemmän esille. Luoda sitä yhteyttä, jota meidät on kutsuttu luomaan. Tuomaan esille sitä armollista sanomaa, että jokainen ihminen on ominaisuuksineen, olkoon ne mitä tahansa, täydellisesti hyväksytty ja mittaamattoman arvokas.
#Miksi häpeäisin sitä, joksi se Jumala, johon uskon, on minut luonut? Miksi hän häpeäisi minua ja pitäisi minua väärintekijänä, kun kerran on minut tällaiseksi luonut?#

En halua kenenkään mieltä pahoittaa väittämällä vastaan, mutta minusta Jumalaa ei voi vetää vastuuseen siitä mitä me teemme tai jätämme tekemättä. Esim. jos minä puukotan naapurini, niin en minä voi väittää että tekijä onkin Jumala kun Jumala minut tällaiseksi loi. Tai taas jos harrastan irtosuhteita, niin en minä voi sanoa että tekijä onkin Jumala, enkä minä kun Jumala minut tällaiseksi loi, vaan aina on kyse siitä mitä minä teen tai jätän tekemättä ja siitä minä kerran joudun vastuuseen.

#Tuomaan esille sitä armollista sanomaa, että jokainen ihminen on ominaisuuksineen, olkoon ne mitä tahansa, täydellisesti hyväksytty ja mittaamattoman arvokas."#

Jokainen ihminen on mittaamattoman arvokas myös Jumalan silmissä, mutta hyväksyykö Jumala ne teot joita teemme ja hyväksyykö ne valinnat joita me teemme elämässämme, niin se on aivan eri asia. Jos kaikki ihmiset olisivat hyviä, miksi silloin maailma on paha ja miksi ihmiset kärsivät, eikö juuri meidän pahuutemme takia. Jos kaikki olisivat vain hyviä ei silloin olisi särkyneitä sydämiä ja hylättyjä vaimoja ja lapsia. Kehitysmaiden lasten ei tarvitsisi tehdä meille orjatyönä hyödykkeitä. ei olisi sotaorpoja. Se että jokainen ihminen on arvokas, niin se ei tee Raamatun sanoja tyhjäksi, eikä sillä voi kumota Raamatun ilmoitusta siitä mitä maailmassa tapahtuu ja minkälaisia ihmisä me oikeasti olemme, mutta me itse emme vain huomaa sitä.
Johan on taas puurot ja vellit sekaisin hyvällä ystävällämme Arto T:llä. Ihmisen seksuaalisella suuntautumisella ja jonkun puukottamisella tai irtosuhteiden harrastamisella ei ole pienintäkään yhteyttä toisiinsa.

Heteroseksuaalisuus ei ole valinta, eikä sitä ole myöskään homoseksuaalisuus. Ei homous merkitse sitä, että ihmisessä olisi jokin "pahuus". Liiallinen raamatun kirjain kirjaimelta tavaaminen taitaa tätä kyllä joissakin kanssaihmisissämme aiheuttaa.
Minusta näyttää välillä myös siltä, että Jumala tarjoaa oivan mahdollisuuden Arto T:n tapaan ajatteleville vetäytyä itse vastuusta. Kun tarpeeksi lakihenkisesti samastaa oman ennakkoluulon ja Raamatun monimutkaisen ja vaativankin sanoman eikä muista kyseisen uskonnon toista, uudemman liiton vaatimusta kultaisine sääntöineen ja kaksoiskäskyineen, niin tapahtuu sellainen hokkuspokkus, että voi käytellä itse tuomiovaltaa ja vaatia lähimmäisiltään juurikin ko. uskovan ennakkoluuloihin mukautumista kantamatta kuitenkaan minkäänlaista vastuuta siitä, mitä tällä tavoin lähimmäiselleen aiheuttaa. Surullista.
Hmm raamattu on kirja siinä missä muutkin. Huom kirja. Sen ovat kasanneet vanhoista teksteistä aivan muut henkilöt kuin sinä aikana eläneet. Monta sen ajan tekstiä on jätetty pois. Miksihän? NO en tuohon asiaan jaksa sen syvällisemmin pureutua. Olen itse lukenut joskus nuoruudessani teologiaa ja tuolloin jo totesin vallalla olevan mustavalkoisen ajattelu tavan. En itse usko homoseksuaalisuuden ketään Jumalan luota pois työntävän asia on sitten erikseen kuinka ja mitä tekstejä tulkitaan.

Se että kuinka mikin kirkkokunta homoseksuaaleihin suhtautuu on aika pitkälle kiinni kyseisen kirkkokunnan yleisopillisesta sisällöstä. Osa tuomitsee täysin, osa antaa ns. kaikkien kukkien kukkia. Itse en mihinkään kirkkoon tai kristilliseen yhteisöön enää kuulu. Mutta en kyllä itseäni täysin ateistiksikaan laske. En vain koe että yhdelläkään kirkkokunnalla olisi minulle mitään tarjottavaa homoseksuaalisuuteni vuoksi.

Itselleni ei kaapista tulo ollut suinkaan helpoin kokemus. Olenhan pappis sukua :D Ja aavistuksen negatiivinen suhtautumiseni kirkollisiin instansseihin juontaa juurensa siitä että tiedän mitä kaikkea uskonnon varjolla tehdään. Sinällään huvittavaa kuinka osassa esim kielletään täysin avoliitto, aviottomat lapset, alkoholin käyttö, sian lihan syönti jne. silti kyseisissä kirkkokunnissa aikas useat ihmiset noita tekevät. Mutta nuohan ovat tottakai vain pikku paheita homoseksuaalisuuteen verrattuna.
Hobgob: Ihanaa että on muitakin, minä yritän järjeillä että tuo on pieni paha kun katsoo ihania nuoria miehiä ja välillä melkein tunkee eteen kysymään että mennäänkö naimisiin, en minä koe tuota maailmanlopun synniksi, eihän homoutta ja uskontoa kielletä edes 10-käskyissä. uskon että jos tuo lasketaan synniksi niin sen saa takuulla anteeksi jos maallinen taival meinaa päättyä.

Mun mielestäni Raamatussa on muutama kohta jossa on suoraan mainittu "mies makasi miehen kanssa" jne...
Juuh niinhän Sinä tuossa sanoitkin kun luin eteen päin anteeksi vaan.

Kiitos tsempeistä ja samat sinulle, koitahan jaksaa tässä maailmassa.

Itse en tosiaakaan tiedä mitään parempaa kuin kaunis luotu nuori mies, en tiedä missä vika, välillä menee pitkään eikä kukaan kiinnosta, sitten tulee joku vastaan jossa melkein lukee valotaulu pään päällä "olen homo etsin seuraa", en ole uskaltanut mennä utelemaan mutta tuon näkee heti ulospäin, vaikka kaveri sitten olisikin hetero, en tiedä mikä ihme laittaa kellot soimaan päässäni, kasvojen piirteet vai mikä?
  • 14 / 85
  • sulo sointu
  • 14.12.2009 17:59
Arto T: "Homoseksuaalinen liike perustaa kampanjansa sille, etteivät he mielestänsä ole sen huonompia kuin kukaan muukaan, ja tavallaan he ovat myös oikeassa, kaikki ovat huonoja ihmisiä, kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet ja pois poikenneet. Siis eivät muut ihmiset ole parempia, vaan yhtä huonoja ihmisiä. Ja kaikki ihmiset tarvitsevat parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Mutta oman mielen mukaisten opettajien haaliminen ja hyvien tekosyiden keksiminen vie ihmistä vain kauemmaksi Jumalasta ja estää parannuksen tekemisen, kun ihminen kuvittelee että kaikki on kunnossa muutenkin, sen sijaan pitäisi tunnustaa karut tosiasiat omista teoistaan ja polvistua Jumalan eteen parannusta tekemään ja Jumalan johdatusta omaan elämään pyytämään."


Johan nyt olet henkselit nurinpäin yllesi laittanut. Nimenomaan eheyttäjät ovat käyttäneet tätä argumentointia sen puolesta, ettei homoseksuaalisuutta ja homoseksuaaleja toki sen vuoksi eheytetä, että heterot tai ex-gayt olisivat jotenkin parempia ihmisiä: "kaikki me olemme rikkinäisiä, kaikki me olemme pois poikenneita" ja siksi myös näihin ryhmiin kuuluvien on tehtävä parannusta kuten homoseksuaalien, noiden vähien veljien ja siskojen. Selibaattia selitetään näin: emmehän mekään (heterot, ex-gayt) harrasta seksiä ennen naimisiin menoa! Niinpä, kuinka herttaista ja osaa ottavaa.

Jos Kristuksen pelastusteon ja Jeesus Nasaretilaisen kohtaamisen jälkeen on jollain lailla tarvetta riiputtaa päätään ja selvittää toisille synnin ja parannuksen merkitystä, niin sitten olen kyllä aivan hakoteilla. Olen kyllä saanut palautettakin kerrottuaini, että olen uskovainen. Minulle on sanottu: miten sitten voit olla noin iloinen! Seksi on ihanaa, harrasti sitä kuka tahansa, hetero tai homo. Saa sitä olla harrastamattakin, mutta ei toisten painostuksesta, vaan itse valiten. En tiedä yllätyksellisempää maailmankaikkeutta kuin missä Jumala on salaisuuksineen. Minulle Kristus on antanut voiman elää, iloita, avata ja olla armahdettu. En ole huono ihminen, vaan hyvä ihminen. Saan iloita ja riemuita, vaikka mikä olisi. En ole veljeni ja siskojeni vartija, vaan tasavertainen ystävä. En ole koskaan elämässäni tehnyt parannusta, toiset kyllä ovat niille apajille ängenneet. Vain Jumala parantaa, se on hänen tehtävänsä.
Jotenkin alkaa tuntua siltä, että tänne ranneliikkeeseen homoseksuaalisuudesta kirjoittelu toimii Arto T:n fetissinä (=Fetissi herättää voimakkaita kiihottavia mielikuvia, jotka voivat suoraan liittyä eroottisiin fantasioihin).

Kuitenkin se jo tuppaa tuntumaan melko vastenmieliseltä. Raamatusta ja evankeliumeista löytyy muutakin luettavaa, pohdittavaa, opittavaa. En edes viitsi lähteä väittelylinjalle mistään yksittäisistä Raamatun jakeista. Näin Joulun alla mietin evankeliumien sanomaa ilolla.. joulumieli alkaa löytyä myös kristillisessä mielssä :)
Valitettavasti Raamatun sana ei tue teidän käsitystänne seksuaalisen vapauden oikeutuksesta, vaan Raamatun sanan käsitys asiasta on toinen. Eli jokaisella ihmisellä on omat himonsa ja halunsa ja näiden vapaa toteuttaminen omassa elämässä ei ole Raamatun sanan mukaan Jumalan tahdon mukainen asia. Kyse on siis siitä kumpi on viisaampi Raamatun sanan ilmoitus vai nykyihminen, minä uskon edelleen siihen että Raamatun sanan ilmoitus on totta, mutta teillä on toinen näkemys.

Jusalle sanoisin motiiveistani, että ehkä minä pohjimmiltani olen hiukan evankelista ja toivoisin että edes yksi ihminen kääntyisi takaisin Jumalan puoleen, vaikka minä en pysty sitä vaikuttamaan, mutta Jumala voi.

Gal: 5
16 Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja.

19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.
Toisin sanoen, Arto T, ihmisen himot ja halut ovat syntiä. Siksi "Kristuksen omien" ainoa oikea elämänvalinta jokaiselle on luostari, selibaatti ja itsensä ruoskiminen.

Mutta miten ihmiskunnan sitten kävisi? (No, itse asiassa sillä ei omasta mielestäni niin suurta väliä olisikaan, sillä maapallo pelastuisi)
Absolutelygorgeous: <Mielestäni meidän uskovaisten, jotka olemme sopusoinnussa sekä oman seksuaalisuutemme että Jumalamme kanssa, tulisi tuoda näkemystämme enemmän esille. Luoda sitä yhteyttä, jota meidät on kutsuttu luomaan. Tuomaan esille sitä armollista sanomaa, että jokainen ihminen on ominaisuuksineen, olkoon ne mitä tahansa, täydellisesti hyväksytty ja mittaamattoman arvokas.>

Tämä on se yksi foorumi, jossa me voimme myös "evankelioida" (toisin kuin Arto T.) = tukea, ja luoda kristittyinä yhteyttä toisiimme: Voimme jakaa näkemyksiämme uskovina homoina/lesboina; Antaa vertaistukea Jumalan armossa ja kristillisessä kasvussa, johon kuuluu myös itsensä hyväksyminen. Jumalalla on omat tarkoitusperänsä ja suunnitelmansa myös meidän kohdallamme...emme siis ole yksin. Luulen, että monelle heteroääriuskovalle tämä voi olla käsittämätöntä, koska he pitävät meitä kovasti syntiin taipuvaisina :)
Mutta kaikki lähtee suvaitsevaisuudesta,(itsensä) hyväksynnästä ja lähimmäisenrakkaudesta.. ja näin Joulun alla iloitkaamme joulun sanomasta.
Siis niin, miten usko on kenellekin kirkastettu.
Arto T:Kiitos valaisista ja kantaa ottavista kommenteista. Tuli tuosta epäjumalan palveluksesta mieleeni että 'melkein' jo hipoo tuota kun erään vaatekaupan ikkunaa koristi iso lauma kultaisia joulupukkeja, varmasti monet ajattelevat että ne ovat super hienoja ja ehkä menevät jopa kysymään että saisiko ostaa hyllylle yhden, minusta tuo liippaa jo aika läheltä epäjumalan palvelusta, tai sitten ei :(
Mikä ero on jonkin maallisen ihaillulla tai sen palvonnalla?
Ja kyllä minä kehtaan sanoa että jos mielessäni ajattelen heti kauniin miehen vastaan tulessani että saisinpa antaa mojovan suukon tuolle kaunottarelle, niin ei se voi olla niin paha synti, Raamattuhan tuomitsee toisen kanssa makaamisen eikä tuollainen rakkaus ole mitään "seksuaalista" toimintaa.

Onko muutes muilla ollut samoja fiilinkiä, ei läheskään kaikki, vaan joskus tulee joku Jumalainen yksilö jonka kanssa tahtoisi heti naimisiin vain olenko hiukka outo?

Telkasta tuli Meedio-selvännäkijä juttu, eikä tuo ole mielestäni noituutta vaan armolahja, korjatkaa jos olen väärässä.

Noista olen enemmän tehnyt "vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, kateus, juomingit" eipä tuossa toisen kauniin uroksen suuteleminen enää isonna pahemmin kuormaa :o
Public Eye: No siinähän koko tämän kupletin juoni onkin, olen pyhittänyt itseni Jumalalle, eli neitsyenä varmasti kuolenkin, mutta ajatuksille (ja ehkä joskus tulevaisuudessa teoille) en mahda mitää, voisihan sitä joltain kauniilta urolta kysyä (ambulanssinumero kännyssä valmiina) että saanko sulta kunnon pusun 40e:lla HIH :)
Jusa:Hienosti kirjoitit, todella. Huomaan että olen oppinut elämäni varrella että homot ja lesbot ovat maailman suvaitsevimpia ihmisiä maailmassa, täällä saa puhua petikokemuksistaan, sukupuolielinongelmistaan yms. ja jopa kehaista Raamatun lauseita väliin, muutamat forumit mitä olen mesonnut, siellä kun sanoo sanankin "Jeesus tai Raamattu" niin heti tulee kirves ottaan "Ei kait taas uskontoa!!"
Pakko sanoa että minusta tuntuu että Homot ja Lesbot ovat ihmisinä kokeneet maailmassa muita enemmän tunnepuolella ja muutenkin, he ovat paljon ymmärtäväisempiä ja uskovaisempia kuin monet kirkossa kävijät.
Joo genesis: yritetään jatkaa samaan malliin, mutta on täälläkin rajat.. ja ylläpito on sitä varten.. että ei mennä liian pitkälle esim. loukkausten suhteen.. mutta hyvää jatkoa sinulle.
Kirkon oven molemmille puolille pitäisi mahtua. Ehkä istun joskus jnkun Arto T:n vieressä. En kaipaa siunauksia häneltä, mutta eletään ja annetaan elää.

Rokkihomo toivottaa hyvää joulua ja vuoden vaihdetta kaikille ympärilleenkin katsoville.
Minä en halua kertoa teille sitä minkä te haluatte kuulla, että kaikki hyvin, Jumalan siunausta vaan, jatkakaa samaan malliin, taivaassa tavataan, sillä näinhän me toivoisimme asioiden olevan. Mutta Raamatun sanan mukaan asiat ei ole näin ja minä uskon siihen että Raamatun sana on totta.

Kukaan ei voi omin voimin täyttää lakia, eikä voi omin pinnistyksin ja ponnistuksin täyttää lain kirjainta, mutta Jumala voi tehdä ihmisestä uuden luomuksen, jos me vain annamme Jumalalle valtuudet ja luvan siihen. Meillä jokaisella on omat mielihalumme ja tuntuu mahdottomalta että ne voisivat jotenkin muuttua, mutta Jumala voi ottaa meiltä pois halun tehdä syntiä, jos me koko sydämmestämme käännymme Jumalan puoleen.
Olen ollut Sana-lehden rukouspalstan esirukoilijana varmaankin yli kymmenen vuotta (hiljainen esirukoilija). Jätin sinne myös Arto T:n puolesta esirukouspyynnön. Niin rukoilkaamme Arto T:n puolesta myös me kristityt homot/lesbot (HLBTI-"kansa"), että myös hänelle Jumala voisi kirkastaa erilaisuutta ja hyväksymään sen kanssakulkijassa.
Arto T: Entä jos ei usko tuohon sinun jumalaasi? En kuulu kirkkoon, mutta jonkinlainen jumalkäsitys minullakin on, vaikkakin aivan toisenlainen. Oletko koskaan harkinnut, josko sinä itse tulkitset Raamattua väärin? Entä jos jossakin kohdassa juuri sinun inhimillinen käsityksesi lipsahti ja nyt olet julistamassa tulta ja tulikiveä sellaisille, joille se ei oikeasti kuuluisi? Että sinun synnittömyytesi ei olekaan niin vähäistä, että saat lupaa viskellä kiviä?

Lyhyesti; mistä tiedät, että juuri sinä olet oikeassa?
Arto tietää koska Arto ei tulkitse. Sen on Arto ilmoittanut täällä moneen kertaan.
En taas jaksa lukea koko juttua läpi, taitaa olla samaa vanhaa. Olen ehtinyt tapella täällä sen verran monta kertaa uskon ja uskonnon asioista, että tällä kertaa taidan vaan jättää oman mielipiteeni, ja antaa muiden tapella.

Olis tosi kiva jos uskovaiset osaisivat kunnioittaa homoja ja homot uskovaisia. Näin ei kuitenkaan välttämättä aina ole, puolin ja toisin, vaikka poikkeuksiakin aina löytyy.

Uskovaisilla homoilla tietysti ovat asiat vähän vaikeasti, kun on jalka molemmissa leireissä. Kun intressit menevät ristiin, on varmaan tosi vaikea valita ketä kuunnella.

Loppujen lopuksi on kai tärkeää mihin ihminen itse uskoo. Jos uskoo, että homot menevät helvettiin, se on mun puolestani ihan jees, uskokoon niin. Sitten voi heterona elää heteron elämää tai homona kieltää itsensä, niinkuin jotkut tekevät. Jos on sitä mieltä, niinkuin minä olen, että homous on ilmiö muiden joukossa ja ihan validi ja sinänsä normaali seksuaalinen suuntautuminen, voi olla vaan reilusti homo jos on, tai heterona elää liberaalina. On kuitenkin varsin tyhmää ruveta tyrkyttämään muille omaa näkökantaansa, jos ihminen ei sitä halua vastaanottaa.

Tähän voisi toki sanoa että "mitä ne homot sitten vetää itseään koko ajan esille ja vaatii lakimuutoksia etc." Kyseessä on kuitenkin, jos nyt katsotaan vaikka lainsäädäntöä, ryhmä Suomen kansalaisia (jos käytetään Suomea esimerkkinä) joilla on oikeus elää elämäänsä muiden kanssa tasa-arvoisina. Minun mielestäni homolla on oikeus myös näkyä yhteiskunnassa siinä missä heterollakin, oli tämä sitten tv:ssä esiintymistä tai vaikka kahvipöydässä muiden ohella perhe-elämästään keskustelemista. Kirkolla ei mielestäni ole oikeutta syrjiä homoja millään tasolla, sillä olivat kirkon opetukset mitä tahansa, kirkot ovat silti Suomen lain alaisia, ja Suomen laissa on kielletty syrjintä seksuaalisen suuntautumisen perusteella.

Vastatakseni kysymykseen, jos sinun mielestäsi ihmisessä ei ole vikaa, jos hän on homo, sen pitäisi riittää sinulle. Miksi uskon asioihin pitää hakea ryhmän hyväksyntää?

Uskokaa mitä uskotte ja antakaa toisten uskoa mitä uskovat.
#Oletko koskaan harkinnut, josko sinä itse tulkitset Raamattua väärin?#

Minä olen pyrkinyt oman sanomani vahvistamaan monilla eri raamatun kohdilla joita olen tuonut esille, koska minusta tuntuu että kovinkaan moni ei laajasti tunne Raamatun sisältöä lainkaan. Taas teidän vastineissa on ollut joskus lähinnä yksittäisiä Raamatunjakeita joita voi tulkita oikeastaan hyvinkin laajasti ja laittaa tarkoittamaan melkein mitä vain.

Tavallaan siis teillä on ollut valmiit vastaukset jo ennen kuin Raamatun kantta on edes avattu tutkimista varten, tällainen teologia ei ole kestävällä pohjalla, että valmiisiin vastauksiin haetaan sopivan ympäripyöreitä Raamatun jakeita kissojen ja koirien kanssa ja sitten ajatellaan, että nämä kumoaa kaiken muun. Kyseessä on siis valtava tarve nähdä asiat toisin, koska oma elämä on ristiriidassa Raamatun sanan kanssa ja asia yritetään hoitaa kieltämällä ristiriita millä tahansa tekosyyllä, kun taas pitäisi toimia niin että tunnustaa tosiasiat, nöyrtyy polvistumaan Jumalan edessä ja haluaa laittaa asiat kuntoon Jumalan kanssa.

#Että sinun synnittömyytesi ei olekaan niin vähäistä, että saat lupaa viskellä kiviä?#

- Minun sanomani on se, että kääntykää, nyt se on vielä mahdollista, vielä tänään on pelastuksen päivä, vielä tänään voitte kääntyä takaisin Jumalan puoleen. Minulla ei ole oikeutta tuomita ketään kadotukseen, tuomio on yksin Jumalan, mutta Jumalan sanan mukaan niin tulee käymään jos ei kadu vääriä tekojaan ja tee parannusta. Eli minun roolini on varoittajan ja kehoittajan rooli, ei tuomarin.

-Luukkaan evankeliumista kylväjä vertaus, Jeesuksen opetus
11 Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. 12 Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. 13 Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. 14 Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. 15 Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.
Kun katsoo tuota tekstiä yllä, voin vain sanoa että: onneksi olen ateisti.
  • 31 / 85
  • sulo sointu
  • 17.12.2009 16:21
Arto T: Raamattu on sinun Jumalasi, ihan selvästi. Lutherin sanoin: se, mihin ihminen uskoo, on hänen Jumalansa. Mikset julista sanaa, joka tuli ihmiseksi ja kirjainta, joka Paavalin mukaan kuolettaa. Mitä tekisit, jos joutuisit autiolle saarelle ilman Raamattua? Uskoisitko, että ilman sitäkin Jumala on läsnä? Nuo erilliset Raamatun lauseet - joista taas muita syytät, tuntuvat olevan välttämättömiä ennen kaikkea sinulle itsellesi. Jos joku ei ota niitä vastaan, niin se on vain vastustusta, jota jokainen profeetta saa kokea - sitähän sinä haluat olla. Mikset heitä opusta taivaan tuuliin ja kiitä Jumalaa sanasta, joka tuli ihmiseksi. Ei Raamattu ihmistä pelasta eikä teologia varsinkaan, vain Jumala pelastaa ihmisen elämään tätä elämää, joka ei ole likikään aina helppoa. Emme me usko sinua, koska et sinä ole Jumala. Vain sellainen ihminen haluaa julistaa tuomiota toisille, joka itse pelkää sitä. Ota armo vastaan ja tule sinäkin ihan tavalliseksi ihmiseksi - niin Jumalakin teki. On paljon helpompi olla. Sitten voit kaivaa Raamatun esiin ja kuulla mitä se sinulle sanoo. Se voi puhua ihan uusin kielin.
Uskon esirukouksen voimaan: Joten, jos kuulut HLBTI-ihmisiin ja kristittynä luotat esirukoukseen toisen ihmisen puolesta, niin rukoilkaamme siis Arto T:lle sitä että:

Hän saisi Jumalalta enemmän ymmärtämystä myös meitä seksuaalisesti erilailla suuntautuneita ihmisiä kohtaan ja armon hyväksyä meidät sellaisina kuin Jumala on meidät tarkoituksella luonutkin ja hyväksynyt yhteyteensä samoin lupauksin kuin muutkin kristityt.

Jättäkäämme siis hiljainen rukouksemme tämän viikon loppuna armahtavalle Jumalalle Arto T:n puolesta (samoin niidenkin, jotka ajattelevat AT:n tavoin).. -kiitos.
Viisaita sanoja nimimerkiltä Sulo Sointu.

En tahdo tämän kauempaa asiasta vääntää, koska puhumme vastaanottajan kanssa niin eri taajuuksilla ja kumpaankaan kysymykseeni an vastausta saanut.

Minun näkökulmastani Raamattu on kirja. Sen lauseista saa poimittua kaikenlaisia yhdistelmiä, joilla voidaan kieltää tai vaatia kaikki mahdoton ja - jos mukaan napataan vielä Johanneksen ilmestys - mahdotonkin. Se, millaisia variaatioita ihminen vaalii itselleen läheisiä, ei kerro Raamatusta vaan ihmisestä itsestään. Vanhan testamentin homolausuntoihin on helppo tarttua, mutta miksi esimerkiksi viittojen tupsut ja parranajoa koskevat määräykset unohdetaan. Paavalin lausumiin viitataan usein, mutta minne katosi Jeesuksen rakkaudenkäsky. Eikös hän pessyt lähimmäisen jalkojakin, minkä kaltaiseen nöyryyteen meistä tuskin kukaan yltää.

Mutta kirjoita rauhassa, Arto T. Usko itsesi profeetaksi ja julista kääntymystä, jos se sinusta on sinun tehtäväsi. En minä osaa sinua tuomita tai moittia, ehkä vain hiukkasen sääliä. Minusta tuntuu, että sinä uskot sanaan ja sen kirjaimelliseen noudattamiseen, mikäli saat itse ne sanat valita. Minun jumalani on ihan eri näköinen; rakkautta ei häneltä puutu eikä ymmärrystä, sillä itse hän on kaiken luonut, minutkin. Sitä uskoa ei minussa saa muuttumaan kukaan, vaikka kuinka löytäisi kirjastaan lauseenkatkelmia ja sanankappaleita, joilla tahtoisi minua lyödä. Ei sellainen minuun osu.
Minä jotenkin ymmärrän Arto T:tä ja Teitä muitakin, täällähän ollaan vielä kaikki yhdessä saman nuotion ääressä, eräässä forumissa "uskotko Jumalaa" niin melkein kirveet lentelee :( Siksi voin ainakin minä todeta että homot/lesbot/välivaiheissa olevat ja kaikki täällä forumissa olevat ihmiset ovat TODELLA fiksuja ja osaavat ottaa toisen huomioon, näin sen pitäisikin olla. täällä osataan arvostaa ja kuunnella toisten sanomaa, eikä heti teilata sitä että ei asia näin ole, vaan otetaan avoimena vastaan "ehkä se on jonkunverran näin"

Omasta mielestäni Raamattu sanoo että homous on kauhistus muttei siitä suoraan sanota että Jumala hylkää heti sen joka sekaantuu samaan sukupuoleen. Koska Jeesushan antaa aikas paljon anteeksi. en tiedä...
Genesikselle:

Jotenkin toivoisin että sinä voisit päästä lähemmäksi Jumalaa, niin että Jumala tulisi sinun elämässäsi suuremmaksi ja "minä asenne" pienemmäksi. Eli mikä sinun oma Jumala suhteesi on.

Monesti me ihmiset näemme mahtavia mahdollisuuksia ja tilaisuuksia ja luulemme, että nyt se onni aukeaa kun tähän tartun, mutta jos se tapahtuu, ilman Jumalan siunausta taikka tahtoa, niin asiat menee vain huonommaksi, ainakin minulle on joskus näin käynyt, kun olen lähtenyt liikkeelle omin päin, enkä ole kysynyt tai uskaltanut kysyä asiaan Jumalan mielipidettä.

Eihän hedelmän syömisessä puustakaan pitäisi olla mitään pahaa, mutta jos se tapahtuu ilman Jumalan siunausta ja tahtoa, niin ei se tuo ihmiselle onnea.

Kuitenkin jokatapauksessa kiitos ystävällisistä ja kohteliaista sanoistasi ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Olen tässä aika ymmälläni: Sillä uskossa olessani olen pyytänyt Jumalan johdatusta joka askeleelle. Ja näin hän on minua johdattanut: Hyväksymään oman seksuaalisuuteni sekä ohjannut minua jokapäiväisessä elämässäni niinkuin on ollut hänen tahtonsa (yl. ei minun tahtoni). En uskalla tehdä tärkeitä päätöksiä asioista (myöskin pienemmissä asioissa) ilman Herramme johdatusta rukouksen kautta. Ja näin hän on kirkastanut minulle oman tieni.. uskon, että AT:lla on oma tiensä kuljettavana.. samoin kuin jokaisella kristityllä. Jumala ei näköjään anna kaikille samoja vastauksia siis kuka on väärässä: Jumalako?
Olisiko ongelmana valikoiva kuulo... Siis niillä muilla, ei tietenkään koskaan minulla.
Sanotaanko nyt niin, että kyllä ne Jumalan vastaukset pitäisi myös peilata Raamatun sanan kautta, en minä kyllä siihen usko että Jumala sinua kehoittaisi harjoittamaan esim. avioliiton ulkopuolista seksuaalista kanssakäymistä. Eli minusta silloin jo jokin mättää jos jumala sellaista kehoittaa.
Niin nykyisin on myöskin homojen/lesbojen parisuhteiden rekisteröiminen, ja kenties tulevaisuudessa myöskin kirkossa avioliittoon vihkiminen (Ruotsin luterilaisen kirkon kirkolliskokous hyväksyi 22. lokakuuta samaa sukupuolta olevien parien kirkollisen avioliittoon vihkimisen; siis pian Suomessakin). En harrasta kohdallani irtosuhteita.
Arto T: Matt 19;12 "Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

Tämä on minun suhteeni Jumalaan, Jumala on itse tehnyt minut jakeen mukaisesti yksineläväksi enkä koskaan tule menemään naimisiin ja olen ottanut tuon ihan relaxin kannalta, en ole mitenkään p*llun kipeä, en ole koskaan ollut. koska en näe naisissa mitään kaunista, yhtä kaunis Luojan luoma on Silja-Europan paatti, olen outo....minkäs teet.
Jotkut/monet esim. radio deissä jaksavat jankuttaa "anna elämäsi Jeesukselle" Kuinka niin, mitenkä? no heiltä tulee ohjeet "lue litania ääneen 'annan elämäni Jeesukselle Kristukselle.....' sowhat, en minä tuossa mitään koe, et hups, nyt tulin uskoon, kuten jotkut voivat naurettavaa kyllä sanoa tarkalleen 12.02.1980 23:12.52 tulin uskoon, HUH HUH, minä vaan olen, rukoilen iltarukoukseni, tai jos on psyykkisesti paha olo niin rukoilen silloin suoraan sydämestä kaikki asiat Jumalalle, välillä tulee etsikkoaika, se on kivaa, oikein tulee kuin vitamiinipiikki että nyt "pitää" rientää Jumalan luokse, viimeksi tuon tullessa oli lauantai ja oli AIVAN pakko päästä kirkkoon, tuli valtava kaipuu Jumalan Luokse, nyt taas olen tässä vaan möllöttäen ja odottaen, noudattelen parhaiten kuten saatan Jumalan tahtoa, luottaen siihen että kun aika täällä loppuu niin sitten pääsen Taivaaseen Äitini vierelle. ei auta muuta kuin yrittää.

Tuosta valinnastasi tulee mieleen että "kunnon"(voi olla väärä sana :( ) ihmisillä on ns. omatunto joka mullla ainakin alkaa sykkii jos tiedän että nyt teen väärin ja Jumalan tahdon vastaisesti, varmasti monet tuon takia eivät lue Raamattua sillä siellä kerrotaan mikä on väärin Herran edessä ja kun sitä ei tiedä niin elämällä on paremmat mahdollisuudet elää ilman synnintekoa kun ei tiedä mikä on syntiä.
multa ainakin menee jopa yöunet jos tiedän että olen kohdellut jotain väärin tai tehnyt jotain väärin, silloin asia joko kongreettisesti korjataan tai/sekä pyydetään Jumalalta anteeksi. yleensä tuo auttaa, asian unohtaminen ei ainakaan minulle onnistu, sitten on tietysti asioita joiden kanssa vaan PITÄÄ elää, esim. minä sanoin eräälle kaverilleni ihan pokkana (en tiedä miksi, ja vielä selvinpäin!) että (tuli vaan sekona päähän ajatus) sen iskä on kuollut, se valahti punaseksi, sitten vasta tajusin että hän on todella herkkä ja kun hän vielä sanoi että "älä nyt viitti" niin hokasin että v*tun paskaläjä, mitä sä menit tekemään! tuo kaivaa minun sieluani hautaan saakka, mutta Luojalle kiitos että en sentään ole tappanut ketään, tuo olisi jo liian rankkaa minulle jos tietäisin että vein perheestä lasten isän ja aviomiehen.

Toisaalta Arto T. Kukaan ei ole sanonut, etteikö minun olisi pitänyt sanoa tuota täyttä hulluutta tuolle kaverille, ehkä Jumala on ajatellut että tuo kaveri on etääntymässä isästään liikaa että jonkin asian pitää muistuttaa hänelle että oma isä on kaikista rakkain, ja mitä sitten tulee vastaan kun isä on kuollut, kuten jokainen meistä, itsellekkin tuo ajatus tuli vasta nyt äsken mieleeni, että ehkä Jumala käytti minua sanansaattajana, onhan ihmisen käyttäminen paljon helpompaa kuin lähettää sädehtivä enkeli tuon kaverin makuuhuoneeseen ja kertomaan että muista rakastaa isääsi, sillä hänenkin aikansa on rajallinen. Mielenkiintoista.

Minusta tuolla hedelmän syömisestä puusta on toinenkin merkitys, sillä niin tuli tapahtua, uskon aikas vakaasti siihen että Jumala käsikirjoitti oman tekstinsä-Raamatun jo ennenkuin edes valo tuli pimeyden päälle kulkemaan, että kaikilla on tarkoitus.

Tuossa tuli mieleeni eräs hypoteesi; jos keksisin aikakoneen ja varustaisin rekan täyteen rynkkyjä ja kranuja, menisin vuodeen -2009 ja estäisin Kristuksen ristiinnaulitsemisen niin aikas varmasti tapahtuisi jotain, kuten esim. että yksikään rynkyistä ei toimisikaan, yksikään kranu ei räjähtäisikään, ja täten kirjoitukset kävisivät toteen kuitenkin.

Mietippäs tuota asiaa Arto T.

Äläkä minua kiitä, minä kiitän kaikkia täällä. Sillä ranneliikkeen väki on minusta ollut ystävällisintä ja ymmärtäväisintä koko maailmassa, ja täällä saan olla oma itseni, pidän nuorista miehistä, olen maanisdepressiivinen. Olen kuin muiden kanssa alasti saunassa puhumassa niitä näitä.

Toinen asia mitä en oikein ymmärrä, jos joku kävelee ilman vaatteita niin sitä pidetään outona, miksi? Luoja on luonut ihmisille kaikki mitä tarvitaan, jopa aivotkin joiden monimutkaista arvoitusta ei koskaan ihminen kykene selvittämään. Alunperinhän ihminen oli alasti, ja mitä hemmetin ihmeellistä on jossain Siittimessä ja Emättimessä? Sama kuin puhuisi Kuusesta ja Koivusta, Kaikki on Luojan luomia. jotenkin alan tajuamaan ja olen aikas samaa mieltä (paitsi ei huumeita) 60-luvun Hair-fiilistelyn. Silloin ihmiset uskalsivat rakastaa, nykyään (minä mukaanlukien) ei uskalleta sanoa edes oman vanhempansa kuolinvuoteella että "Minä rakastan Sinua ikuisesti" niin on kyllä jokin mennyt maailmassa päälaelleen.

Jatketaan harjoituksia ja hienoa viikonloppua, lupasi kuulemma lunta koko Suomeen.
*haleja*
Luin ketjua mielenkiinnolla ja nyt vasta alkoi
filosofinen osa aivoista raksuttaa, yksi sanoi
onneksi olevansa ateisti, tuohon tuli heti
pakotus sanoa että ateistikin voi mielestäni
päästä taivaaseen, vai voiko? siihen tarvitaan
uskoa ja jos ihmisellä ½s ennen kuolemaansa
tulee tuollainen sinapinsiemenen verran uskoa niin
homma on selvä, Raamattu neuvoo että vain Jumalan pilkalla
(tarkempaa en uskovaisena viitsi neuvoa) voi saada
käännettyä täysin selkänsä Jumalalle, muuten on yksi
Jeesuksen lampaista.

Aboa:puhut viisaita. mihin ovat kadonneet tupsut ja partasään-
nökset? Tulee vähän sellainen fiilis että wanhan testamentin
jälkeen ihmisille koitti riemukausi, jokainen valitsi mitä
itse tahtoi pitää tai ottaa uutta uudesta testamentista,
sääli ettei näin illalla 23:00 ole pastoria paikalla, voisi
vähän valaista asiaa. Jeesuksen kuolema voitti kuoleman ja
synnit annettiin anteeksi, jonka tähden uhrilahjat ja menot
poistettiin, entäs muut hmmmmm......
Tulee vähän sekahedelmäkiisselin oloinen tila, jokainen ihminen
ottaa toisesta kirjasta mitä kokee hyväksi ja toisesta kirjasta
mitä ei voi sietää niin se hylätään, kuin olisi karkkikaupassa :(
Ja kuinka paljon Jeesuksen tarkoittama usko on vääristynyt maailman
ajan myöten, mitä Jeesus sanoisi esim. tämän päivän Vatikaanista?

Jusa:minulla on sellainen fiilis että Jumala on synnyttänyt ihmisen ja
lähettänyt matkaan kuin keilapallon, toivoen että tulee joskus perille,
oppien matkalla mitä tahansa, keilarata on elämä, siinä voi olla monttuja,
esteitä yms. toisaalta ei Jumala jätä ketään yksin, ai ei, no mitäs ovat
puheet kolmesta etsikko-ajasta, sen jälkeen et enää kuulu Jumalan "piiriin"
tässä näin vain itsekseni filosofioin, anteeksi vaan. Uskon että Uskossa
eläminen saa Jumalan olemaan onnellinen työnsä jäljistä, koen että
uskossa-eläminen tarkoittaa tässä yhteydessä sitä että uskoo edes johonkin
korkeampaan voimaan, ei sen enempää, sillä en koe että aktiivi-pastori
on yhtään lähempänä Jumalaa kuoltuaan kuin sinapinsiemenen verran uskoa
omaava, tosin aktiivi-pastori on viettänyt eläessään jo ihanaa aikaa
Jumalan kanssa,Voiko Jumalan armosta nauttia jo eläessä ja kuinka
paljon? kateeksi käy wanhan testamentin aikaa, silloin kunnioitettiin
Jumalaa kunnolla, ai ei vai, niin no Mooseksen kansalaiset teki jonkun
kultaisen vasikan jne. että se siitä uskosta.Uskon että moni ihminen
olisi enemmän uskollinen Jumalalle jos saisi konkreettiset todisteet
Jumalan olemassa olosta, mutta onko tuo tarpeen?
Toisaalta, kirjoituksia ei voi muuttaa, vai voiko. Sillä pelastettujen
määrä on ennalta laskettu (tosin epämääräisesti sukukunnittain)
Vai voiko kirjoituksia tosiaankaan muuttaa? jos joku kahjo (minä :)
päättää aloittaa kolmannen maailmansodan ja tuhota koko telluksen niin
onko tuo tarkoitettu, onko tuo ennustettu Ilm.Kirj. ja täten onko
Jumala antanut ihmiselle vapauden valita, sanotaan että on, mutta että
näin paljon valinnanvapautta olisi että voisi koska tahansa tuhota
Jumalan luoman maailmankaikkeuden, eikö silloin jo Jumalan pitäisi
puuttua asiaan?
Minä olen Jusa toisenlainen, mennä jokellan ihan sokkona, ja sitten
vasta jälkeen päin alan keräilee lasinsirut ja jos oikein pahasti menee
niin alan anomaan anteeksiantoa.
Kaikkihan tietää että itsemurha on synti, entäs jos Jumala antaa rukouksessa
kaiken mitä Hänen nimessään pyydetään? jos pyytää ettei enää näkisi Joulua?

Jusa: Jos koet että AT:lla on oma tiensä kuljettavana niin ainakin tässäkohtaa
ne leikkaavat, ja jos molemmat olette uskossa niin päämäärä tulee olemaan sama.
Mietin tässä...mielipide/usko on kuin silta joka pitää rakentaa joen ylitse, jostakin
pitää aloittaa, jonkun pitää vetää se ensimmäinen tukivaijeri joen ylitse, ja silta
rakentuu ja vahvistuu mielipiteiden mukaan, mutta jos joku onnistuu muuttamaan kaikki
sinun mielipiteesi niin koko silta katoaa, sillä mielipiteesi homo-uskonto asiasta
ei ole enää voimassa, jotenka tuota siltaa joka koskee uskonto-homo asiaa ei enää
ole olemassa, onko sillä sitten jotain väliä, onko pakko olla jotain mieltä
uskonto-homo asiasta? ehkä ei, mutta sama pätee yleiseen mielipiteisiin, ihmisillä
pitää olla periaatteet=mielipiteet.
Uskon että Jumala loi ihmisen ja hänelle tyhjät aivot, kaikki vaikuttaa kaikkeen
ja ihminen oppii ja kokee tekojensa ja vastineidensa myötä, siitä tulee
ihmisen oma valinnanvapaus, jota kaikilla ei ole. Ihminen on kuin auto, Jumala on kuin
autotehdas, auto on tehty valmiiksi mutta sen jälkeen sen kohtalosta ei tiedetä, muuta
kuin se että tulee aika jolloin se päätyy romuttamolle, tosin autotehdas voi pitää
huolta autosta sen elin-iän, muistuttamalla että olisi huoltoja, parannuksia jne..
Sinun tekstisi Jusa puhuttelee tosi vakavalla mielellä :/

AT:ehkä silläkin syrjähypyllä olisi merkityksensä, vaikkapa se että Jumala tahtoo
sanoa toiselle avioparille että teidän olisi kaikkein parasta erota, tai antaa
anteeksi toisillenne tekonne anteeksi joka vahvistaisi suhdetta. Aloin tosissani
miettiä tuota mitenkä Jumala käyttää Ihmistä toista ihmistä varten, sillä osoitettu
on ettei enää nykyaikana Mooseksen aikaiset Jumalan ilmestymiset tavalliselle
pulliaiselle ole käytössä, uskon että Jumala käyttää siihen ihmistä, kuten osoitettu on,
joku perhe miettii omassa yksiössään että mitenkä saada rahaa ruokaa ja samalla ovikello
soi, juuri sinun ovikellosi koko talon 24:stä, ja siellä on diakoni tuomassa ruokaa
pari kassillista, sillä diakonista "tuntui" siltä että hänen oli tehtävä se.
Tuntuu että Jumala on jättänyt maailman oman onnensa nojaan siitä lähtien kun Jeesus
palasi Isänsä luokse, ne jotka ovat lähiyhteydessä Jumalaan niiden avulla Jumala jotenkuten
kykenee auttamaan ja ohjaamaan ihmiskuntaa.
Ja sinänsä mielenkiintoista että Jumalahan on sanonut että kaikella on tarkoituksensa, ja että Jumala on tiennyt kaiken tulevan jo ennen maailman luomista, eli hänen olisi pitänyt tietää tuokin syrjähyppy, mutta antanut kuitenkin valinnanvapauden ihmiselle, mutta miksi?

Suomeksi sanottuna: en usko että pääsen helvettiin jos en kerran harrasta seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa, jos hommailen muuten vaan mutten painu sänkyyn niin homma on raameissa, näin uskon. piste.kait :)
Genesis on tainnut syödä vähän vääränlaisia sieniä tahi käyttänyt unikkoja muutenkin kuin sämpylänpäällysiemeninä...

Rauhaa hänellekin vaan kumminkin.
Jusalle edelleen: minusta sinun pitäisi analysoida oma toimintasi, mitä puhut, mitä kirjoitat, kenen lauluja laulat, ketä vastaan taistelet. Jos otat raamatusta mieleisesi kohdat, muutat suuntaa hieman, niin lopputulos on täysin eri kuin raamatun tekijöillä. Eli jokin on pielessä, minusta.

Genesikselle:
Kirjoitit paljon aikaisempaan verrattuna ja kaikkea et varmaan ihan tarkasti miettinytkään. Kaikkeen on vaikea vastata, mutta jotain yritän. Mooseksen laki edusti Vanhan ajan liittoa ja me taas elämme uuden liiton aikaa, eli Mooseksen laki sellaisenaan ei enää koske meitä, kuitenkin osia siitä sisältyi myös Jeesuksen opetukseen esim. käskyt jne. Jos Jeesusta ei olisi naulittu ristillä, ei meillä olisi enää mitään toivoa, sillä Jeesus otti päälleen sen rankaistuksen joka olisi kuulunut meille.

Uskoontulosta sanoisin ettei se ole niin monimutkainen juttu kuin moni ajattelee. Tavallaan Jumala kysyy ihmiseltä tahdotko yhdessä minun lähteä kanssani kulkemaan vai tahdotko edelleen kulkea oman tahtosi tietä, eli omassa kammiossasi sinä voit vastata suoraan Jumalalle Kyllä taikka Ei.

Kirjoituksestasi näkee, että sinulla on elämässäsi ollut vaikeaa, toivon että löydät ystäviä ja ihmisiä joiden kanssa voit jutella myös ihan arkielämässä, voimia sinulle. jatketaan kirjoittelua.
Huomautettakoon, ettei Raamatun kirjoittajilla tiettävästi ole ollut mitään ennalta sovittua yhteistä agendaa. Sekä Vanha että Uusi Testamentti ovat tekstikokoelmia, jotka ovat koonneet kirkkojensa sisällä ihan tavalliset ihmiset, Vanhan Juutalaiset ja Uuden Kristityt. Näistä tekstikokoelmista, etenkin Uudesta Testamentista, on jätetty kirkon auktoriteetilla tarkoituksella pois tekstejä, jotka ovat esim. sotineet silloisien vallanpitäjien ja katolisen kirkon auktoriteettia vastaan tai tuoneet uskosta esiin puolia, jotka kyseenalaistavat kirkon opetuksia (esimerkkinä Juudaksen ja Marian testamentit). Eli myös kirkko on poiminut opin kappaleita sieltä täältä, eikä tarjoa kaiken kattavaa näkökantaa uskontoonsa.
Lisäksi käännöstyössä sanojen merkitykset muuttuvat ja kääntäjän oma tekstin tulkinta vaikuttaa käännöksen sanamuotoihin, oli sitten kääntäjä kuinka pätevä tahansa.
Historiallisesti Raamattuun vain yhtä mielipidettä esittävänä kirjana on siis mielestäni mahdotonta turvata.
Kiitos PETE: Ihanaa että joku on kuka välittää *haleja Sinulle* juuh, tuo on tuttu tunne mulle, välillä kun oikein sisäistän oman itseni tutkimisen (toiset sanoo sitä filosofiaksi) niin silloin minä vasta olen omassa elementissäni ja mullla menee lujaa.
Oli muutes yksi mun lempiunista viime yönä jota näin, oli vanhan aikainen koulu jossa oli erikseen vintti, siinä oli se taika että muutamilla oppilaitta oli sellainen jutska että he pystyivät olemaan tuolla vintilla karussa mm. opettajia, sillä tuolla vintillä heistä tuli näkymättömiä, monet muut oppilaat ja opet yrittivät etsiä meitä äänien (puulattia narisi) yms. perusteella, ai minä,no minä otin heti ilon irti kun joku kaveri tuli mun näkymätöntä piilopaikkaani lähelle niin aloin heti kaivelee niin munia ja parilta otin niiden kummastukseksi suihinkin.
että selliasia unia pukkaa heheee....
"Uskonpuhdistaja Jean Calvin perusti sitä vastoin kirkkoisä Augustinuksen opetukselle, jonka mukaan Jumala on valinnassaan suvereeni. Armo ei seuraa ihmisen tekoja, vaan käy niiden edellä. Halunkin pelastukseen ja kääntymykseen täytyy tulla Jumalalta. Valinta on tapahtunut Jumalan omissa päätöksissä ilman ihmisen omaa vaikutusta. Augustinus arvosteli pelkkään edeltätietämiseen perustuvaa valintaoppia siitä, ettei siinä oikeastaan ilmene mitään Jumalan omaa valintaa, vaan että siinä ainoastaan huomioidaan ihmisen edeltänähty oma teko. Raamattu puhuu kuitenkin useassa kohden nimenomaan Jumalan edeltämääräyksestä (Ef. 1:4,5,11, Room. 8:29,30).

Calvin kehitti tältä pohjalta sittemmin jyrkän niin sanotun kaksinkertaisen predestinaatio-opin, jonka mukaan Jumala on luonut toiset ihmiset pelastusta varten ja toiset kadotusta varten. Kalvinistista perintöä ovat käsitykset vastustamattomasta armosta ja oppi siitä että ennaltavalittujen on mahdotonta luopua (ns. kerran pelastettu - aina pelastettu -oppi).


Reformoidun kirkon perustaja, uskonpuhdistaja Calvin oli Lutherin linjoilla ja kehitti predestinaatio-opin johdonmukaiseen lopputulokseen. Hänen mukaansa Jumala teki "kauhistuttavan säädöksen" jo ennen maailman luomista. Hän päätti, kenet hän pelastaa ja kenet hylkää. Calvinin ajattelussa voidaan siis puhua selvästä kaksinkertaisesta predestinaatiosta, predestinaatiosta pelastukseen ja kadotukseen.

Calvin piti tätä Jumalan säädöstä kauhistuttavana, koska Jumala loi jotkut ihmiset tietäen, ettei hän tule pelastamaan heitä. Tälle Calvin löysi selvät raamatulliset perusteet. Paavalin mukaan "Jumala armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo". Jumala on kuin savenvalaja, jolla on oikeus luoda astioita mihin tahansa käyttöön, vaikka hylättäväksi. Tätä Jumalan oikeutta ihminen ei voi kritisoida (Room 9:18-23).

Reformoitu teologia omaksui Calvinin näkemykset. Se korostaa Jumalan kunniaa ja yksinvaltiutta kaikissa asioissa, myös Jeesuksen ristinkuolemassa. Sovituksessa Jumalan suvereniteetti näkyy siinä, että Jeesus ei kuollut turhaan kenenkään puolesta. Hän sovitti kuolemallaan vain ne, jotka Jumala on päättänyt pelastaa. Luterilaisuus katsoo, että Jumala oli "avokätisempi" ristillä. Kristus kuoli niidenkin puolesta, jotka eivät tule pelastumaan. Armoa riittäää tuhlattavaksikin."

Onko siis näin, jos luemme sanatarkasti Raamattua: Meillä ihmisillä itsellämme Raamatun mukaan ei ole sanan valtaa siihen, ketkä Jumala "haluaa"/on valinnut pelastukseen.
ARTO T: nythän mä vasta oikein mietinkin mitä sanon ja mitä todella mietin, pääsin (harvinaista kyllä) pitkästä aikaa sisälle omaan päähäni ja todellisten tunteideni tietämiseen. minusta kaikki kirjoittamani tuntuu aivan järkevältä tekstiltä.
Kyllä, mietin todella tarkkaan, mietin todella tarkkaan mitä todellisuudessa oikein mietin ja miten toisten mielipiteet vaikuttaa minun mielipiteisiini sekä käyttäytymiseeni tässä elämässä.

Tiedän, sillä varmasti edes Vatikaanista ei löydy yhtään killeä joka osaisi selittää 100:lla Ilm.Kirjan, eikä varmasti osaakaan sillä siitä taitaa olla 60% vertauskuvia, jokainen kille selittää sen omalla tavallaan.
Mooseksen ajan mm. puhtaussäännöt olivat ihan ok. jos olet saastainen niin lennät leiriltä pihalle kunnes paranet, jos on menkat niin lennät leiristä pihalle kunnes olet kondiksessa, aivan hyviä sääntöjä joita nykyaikanakin voisi käyttää, jos olet räkätaudissa niin pysy himassa, kunnes olet terve niin sitten vasta palaat ihmisten joukkoon. jos on verirokko niin kestät himassa kunnes homma on ohi, siten saat taas seikkailla populan kanssa, ei tuosta minusta ole mikään muuttunut. vielä olisi aikaa 18:47 saaja joku pastori kiinni ja kysäistä että miksi koko wanha testamentti dellattiin Jessen armotyön jälkeen, eikä sitä dellattukaan ihmiset napsiii sieltä kaikkea "kivaa" joka sopii heillle.
"Ai tupsut viitass oli kivat, nooh minä alan ainakin käyttää niitä", sama 10 käskyn kanssa, nekin pätee vielä. yksi pastori sanoi mulle vuonna 1000 että Jessen sovitustyö koski uhrilahjoja ja uhrimenoja, muuten wanha testamentti pätee Uuden Testamentin rinnalla, ja sillä on paljon sellaista kamaa jota nykyihminen tunnistaan korkeintaan 2% eli homma kusee jossain ja pahasti.
Vertaus:meikä ajaa kännissä rekkaa, vetää 3 henkilöautoa kasaa 12 ihmistä kuolee laakista, totean paiikalla että "Anteeksi paljon" ja homma on sillä klaarattu, voin vedota että näin Jeesuksen sovitustyö klaarasi samalla tavalla wanhan testamentin, samma saken!

Uskoontulio: Juuh, mutta on T O D E L L A naurettavaa kun jotkut kokee sen salamana taivaalta, "tulin uskoon 1980 12.10 15:20.46"
justiinsa jooh, uskon että tuollaisessa pelissä on ollut mukana joko promillekamaa tai muita rauhoittavia tai sitten ihmisen aivotoiminta on tehnyt "overloading" eli koetaan joku hurmos tila ja se koetaan uskoon tulemisena.
Juuh olen kuullut noita juttuja kirjan verran:"sano Jumalalle nämä sanat bläähbläähbläähblääh" niin sinä olet Herran oma, sanoillako sitä maailmaa nyt rakennetaan? no miksi Herra ilmestyi Moosekselle mm. palavana pensaana, olisi vaan lähettänyt kirjalliset ohjeet "lue nämä ääneen niin homma klaari" Kyllä uskon että jos Jumala olisi tahtonut niin Hän olisi pystynyt miljoonas osa sekunnissa siirtämään kaikki Egyptin orjat vaikka Merkuriukseen jos näin ollen tulee, mutta kaikella Jumalalla on tarkoitus, luin Raamatusta että yksi kokonainen sukupolvi annettiin tuhoutua erämaassa, koska olivat vihastuttaneet Jumalan, eli yksikään joka omin jaloin käveli Egyptistä Mooseksen perässä ei ikinä päässyt luvattuun maahan, ai miksi, no siksi että leikkivät Jumalan käskyillä ja tunteilla tekemällä kultaisen vasikan jota palvoivat.

Tottakait jokaisella on vaikeaa, kaikilla on ja tulee olevaan, viimeistään tuomiopäivänä. itselle otti takapakkia kun Äiti lähti taivaaseen 41vuoden jälkeen 28.03.2008 00:15, nyt elän yksin koiran kanssa, mutta ei se sitä muuta että rakastan koko sydämestäni kauniita miehiä ja naiset (kauniit, rumat, pulleat, soikeat) kiinnostavat yhtäpaljon kuin Ladan uudet vanteet. enkä usko että vaikka joskus tulisikin se päivä että kohtaisin vaikka satunnaisesti sen oman iki-rakkaani ja meillä olisi vain 1h:n suhde että sen takia joutuisin helvettiin, sillä synnin houkutuksia tulee olemaan ikuisesti, ei tosin Jumalan toisessa valtakunnassa. Teon jälkeen voidaan anoa Jumalalta anteeksi heikkoa mieltä ja lihan himoa, antaako anteeksi sitä ei kukaan tiedä, jos olisi varmaa että yksittäisen homo suhteen jälkeen joutuu helvettiin niin sittenhän olisi sama vaikka teilaisi itsensä niin ei tarvitsisi enää katsoa tätä paskaa maailmaa.
_Tosin_ Jeesus sanoo:itsemurha on Jumalalle kauhistus. Mutta ei sanota että Jumala hylkää ja kääntää selkänsä kaikille jotka tappavat itsensä, ei Jumala hylkää, minun mielestäni ei koskaan.
Siksi uskalsin väittää että jopa "aiteistit" voivat päästä taivaaseen, sillä he eivät 'tiedä' mitenkä Jumala saadaan suuttumaan ja kääntämään selkänsä heille, se kyllä lukee Raamatussa mutten kiusaaksenikaan kerro sitä keinoa, sillä jokaisella pitää olla mahdollisuus pelastua, eikä joutua ikuiseen helvettiin, TOSIN, monille jopa 80v elämä tässä maailmassa on ollut yhtä helvettiä, miksikö? sitä kun ei kukaan kerro, ei kerro edes veteraani Jobi.
Sillä taivaspaikkaa ei voi välttää kuin yhdellä "varmalla" tavalla jolla saa Jumalan kääntämään selkänsä, onneksi Ateistit eivät luea Raamattua, eikä se sieltä helposti löydy.
Toisaalta olen pettynyt ARTO T:sillä esitin monia kysymyksiä enkä ole niihin saanut vastauksia. :(
Kaikki toivoni oli Sinussa, sillä Sinulla asuu pyhä-henki ja sinä olet Jumalan lähettiläs "Sillä Jumalan lähettiläs puhuu Jumalan Sanoja Jumalan Suulla"
Kaikki ystäväni ovat netissä, lähinnä täällä sillä täällä voin heittää teennäisen maksin roskiin, muualla se pitää pitää naamallla ja varoa mitä sanoo. En tarvitse ystäviä, ehkä ihmisiä, olen syntynyt tähän hemmetin kylmään ja karuun maailmaan aivan yksin ja samalla tavalla montun pohjalla maaten täältä lähden aivan sika yksin, viihdyn yksin ajatuksineni, näin on hyvä jatkaa.
Kaikesta huolimatta, paljosta tekstistä ei ole tullut selväksi suoranaista Jumalan Sanaa "Makaat samaa sukupuolta olevan kanssa jotenka Jumala hylkää sinut, kääntä selkänsä Sinulle ja tuomitsee elävältä helvetiin" ei ole tullut vastaan vielä eikä perusteltuna, odotellen.

Jumalan Siunausta Sinulle Arto T: luota uskoosi ja elämän tarkoitukseesi, täälllä Sinulle olollasi on oma merkityksensä maailman historian kannalta jatka samaan malliin *haleja*
Jusa: hienoa että omaat oman mielipiteesi. muistelen jostain harmaista aivosoluista että Raamatussa mainittiiin että lopun aikoihin tulee tapahtumaan kaikkea Babylon kukistetaan jne. Rakas Jusa:Uskon kuitenkin että Jumala on oikeudenmukainen ja katsoo elämän ja kuoleman kirjasta valiten että tuo on tappanut 12 nuorta koulussa ja tämä on maannut miehen kanssa niin ainakin näin maalaisjärjellä ei ole vaikeaa arvata kumpi päätyy elämän ja kumpi kuoleman kirjaan, sillä tappaminen rikkoo suoraan Jumalan käskyjä, miespuolen kanssa makaaminen on enemmän "kehoitus" että se on synti äläkä sitä tee, muttei sanota että siitä lähdet kuule jätkä suoraan helvettiin.
Iloitsen puolestasi jos olet löytänyt vakkarin itsellesi, etkä pelaa irtosuhteiden kanssa, onnea vaan Sinulle.
Itse olen uskovainen jotenka uskallan sanoa "Jumalan Siunausta Sinulle ja mahdolliselle partnerillesi"
Vernmillion: AIVAN, ja entäs sitten Paavalin sotkut, kun ei tahtonut että Luther antaa oikeuden jokaisen lukea Raamattua!!
Kuinka paljon Vatikaanilla on verta omassa viitassaan Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen?
AIVAN, kirkko itse päätti ettei esim. Apogryfikirjoja käännetty Suomeksi, hienoa. Sitten kehdataan väittää ettei "Valtionkirkkoa ole"
Taas oikein! Itse löysin netistä ja tulostin sen varta vasten, nimittäin tuon Juudaksen Testamentin.
Mielipiteeni on varmasti aikas lailla samaa Sinun kanssasi, että kaikki pyhät kirjoitukset sekä kivitaulut tuotiin Roomalaisten johdolla Vatikaanin ja siellä sensuroitiin ja julkaistiin mitä oikein katsottiin, nähtiinhän sekin kuinka hankala elämä Lutherilla oli.
Ihmettelen suuresti ettei vatikaani poistanut Raamatusta lauseita että vääriä profeettoja tulee olemaan valtavasti, sehän olisi ollut eduksi Vatikaanille, edelleen kuten aiemmin sanoin, johonka ei kukaan vastannut:Mitä Jeesus ajattelisi takaisin nyt tullessaan Vatikaanista??
Taas samaa mieltä, siksi luenkin vanhinta mitä suomeksi Raamattua saa siinä on kaikkein orginaalein teksti, jos osaisi Armeniaa niin kivitaulujen perään vaan siellä se koko totuus on.
Mutta Vermillion ei hätää, Sillä Jumala on vannonut että niille jotka pimittävät Raamatun tekstejä käy TODELLA huonosti, kyllä he saavat palkkansa.
Siunausta Sinulle sekä joulu *haleja*
Absolutelygorgeus: Kiva nicci :) Puhuit hyvin, mietin aivan samaa koska jokainen ihminen maailmasta päätyy Jumalan eteen tuomittavaksi, jos Jumala päättää että olet tehnyt syntiä olemalla samaa sukupuolen kanssa niin voisin korkeintaan sanoa että "sori näin tuli tehtyä ja alistun tuomioosi" ei maailmasta 60-100 vuodesta kannata tehdä helvettiä jos kerran loppuikä on helvettiä
Noista ulkopuolisista evankeliumeista sanoisin, että niiden käyttämättä jättämiseen on hyvä syy, esim. Juudaksen evankeliumi on n. 100 vuotta myöhemmältä ajalta kuin Raamatun evankeliumit ja se on kirjoitettu suljetun lahkon toimesta, eli kysymys on hieman sama kuin miksi Jehovan todistajien Raamattua ei hyväksytä meidän kirkkoraamatuksi.

Genesis: Olen pahoillani jos en ole osannut antaa tyydyttäviä vastauksia sinulle, mutta kysyit monia asioita ja monet asiat ovat hyvin laajoja muutamalla sanalla vastattavaksi. Sinä olet kuitenkin edelleen vähän kuin lain alla, ajattelet että kun pinnistelet ja ponnistelet niin sinä ansaitset taivaspaikan, ei se niin mene, et sinä voi omilla teoillasi ostaa tai ansaita Jumalalta yhtään mitään. Sinäkin olet elämässäsi tehnyt syntiä ja olet sen takia rikkonut Jumalaa vastaan, toisia ihmisiä vastaan ja omaa itseäsi vastaan. Kuitenkaan sinä et voi omilla teoillasi tai tekemättä jättämisillä ostaa syntejäsi anteeksi ja saavuttaa pelastusta. Tavallaan et sinä itse voi omaa takkiasi pestä niin puhtaaksi, että sillä taivaaseen mentäisiin.

Jumala tietää myös tämän, että sinä itse et itseäsi voi pestä puhtaaksi tai pitää puhtaana kaikesta synnistä. Jeesus oli ainut puhdas ja ainut viaton ihminen koko maailmassa. Eli viaton lammas uhrattiin ainutkertaiseksi uhriksi koko maailman edestä. Jos sinä kadut vääriä tekojasi, pyydät niitä Jumalalta anteeksi, nöyrryt Jumalan edessä ja pyydät Häntä tulemaan sinun elämääsi, niin vain silloin sinä pelastut. Eikä se ole tunteista kiinni, vaan ikäänkuin tietoinen päätös, haluatko yhdessä Hänen kanssaan lähteä kulkemaan vai haluatko edelleen jatkaa yksin ilman jumalaa. Vähän kuin jumala kosisi sinua ja sinun pitää antaa joko myöntävä vastaus taikka kieltävä vastaus.
Huomautan, että Uuden Testamentin kanonisten evankeliumien iät ovat keskustelunalainen asia, ja ne on ajoitettu välille 60-110 jKr. Juudaksen evankeliumi on toiselta vuosisadalta eKr, ja näin ollen mahdollisesti suunnilleen samanikäinen kuin myöhäisempi Matteuksen evankeliumi.
Sanottakoon, että Luukkaan evankeliumista osien on arveltu kirjoitetun jopa 200-luvulla jKr...
ARTO T:juuh, nythän tosin suomalaiseen Raamattuun otetaan takaisin nuo apogryfit, en muista kuuluiko Juudaksen evankeliumi apogryfeihin, siitä on jo aikaa. Minä en olisi noin kriittinen, sillä Raamatun aikana ihmiset elivät jopa 300vuotiaiksi joka oli ihan normaalia, eli miksei esim. Jeesuksen opetuslapset voineet Pyhän hengen vaikutuksesta kirjoittaa Juudaksen evankeliumia, siksi mielestäni on väärin perustella että ne kirjoittettiin 100-300vuotta Jeesuksen ylösnousemisen jälkeen. sitten jos aletaan puhumaan 500-1000v niin sitten ymmärrän tuon. Ja mielestäni Mooseskin eli Jumalan armosta niin pitkään kuin eli, Jumala näytti armonsa voiman kun sanoi Moosekselle että näet luvatun maan muttet koskaan pääse sinne, Hän näytti sen ja sitten Mooses kuoli, hienoa dramatiikkaa. En ymmärrä miksi ihmisiä (meitä) pakotetaan elämään? Kun on saanut hommat tehtyä niin sovitaan Jumalan kanssa että nyt haluaisin tulla taivaaseen, voisi rauhassa tehdä testamentit, hommata arkut, hautajaiset, hyvästellä rakkaansa ja kaikki suijuisi ilman isompia komplikaatioita.

Jehovista sen verran että muitaakseni heidän suurin mainoskikka on tarttua temmattujen lukumäärään (100 000ihmistä tms.) mutta oikeastaan tuo luetaan sukukunnittain eli summa nousee todella suuremmaksi, mutta JT:t ovat päättäneet tarttua tuohon lukuun niin olkoon niin.

Arto: sain lukemastani vastauksestasi sen käsityksen että Jumala on ennen minun syntymääni päättänyt pääsenkö taivaaseen? tuohon en usko, vaan siihen että ihmisen elämä ja teot vaikuttavat taivaspaikkaan.
Jumala ymmärtää että elämme tässä lopun ajan maailmassa, jossa kaikki pariskunnat kohtaavat vaikeuksia, toiset kestävät ne ja toiset eivät, ajan merkit näkyvät jo, <60 luvulla tehdyt liitot eivät tule kestämään kovinkaan pitkään, pahemmat lasketaan kuukauksissa täydellisimmät vuosia, ei enää liitot kestä vuosikymmeniä kuten <60 luvulla tehdyt jotka rennosti kestävät jopa >50 vuottakin aina kuolemaan saakka, sen ajan ihmisillä on erinlaiset arvot ja Jumalan antama elämän ilo, lopun ajan merkit tulevat pakosti näkymään niinhän on kirjoitettu, syntiä tekevien määrä lisääntyy, ei voi mitään sillä kirjoitusten täytyy toteutua, vaikka jokainen 6miljr. ihmistä kääntyisi Kristuksen puoleen niin uskon että kaikesta huolimatta kirjoitukset käyvät toteen.
Tuonhan Jeesus teki teollaan, sovitti synnit ettei ihmisten enää tarvitsisi ostella uhrieläimiä ja uhrata niitä temppeleissä. Mutta kuten muutama on sanonut niin et jaksa ymmärtää miksi ihminen oli niin fiksu että napsi wanhasta testamentista vain 10-käskyä ja loput laitettiin Jeesuksen piikkiin, mielestäni missään ei sanota että Jeesus sanoi että hyljätkää vanha testamentti ja kunnioittakaan vain uutta testamenttia ja kuulkaa evankeliumia.
Ei maailmaa voi parantaa, syntiä on tehty tuhansia vuosia sitten ennen Jeesusta, tehdään tänäänkin, ja tehdään tulevaisuudessa.
Minulle alkaa jo tulemaan ateistinen olo :( kuten joku muinoin sanoi, ihminen voi uskoa joulupukkiin tai tonttuihin kunhan on onnellinen.
Jeesus kutsuu ihmistä luokseen ja sen ratkaisun jokainen tekee sydämessään, sitä ei kukaan tule koskaan tietämään, ja uskon että Jumalalle se ratkaisu riittää, uskon että jos ihminen kerran hädissään rukoilee Jumalaa niin se osoittaa Jumalalle ihmisestä kaiken, vaikka sen jälkeen ihminen ei enää ikinä rukoilisi tai kävisi kirkossa.
  • 55 / 85
  • sulo sointu
  • 20.12.2009 16:08
Eli Jeesus pelastaa ihmisen synkkyyteen ja Raamatun lukeminen katkokävelyyn, kun ei ihan oikeasti uskalla. Jos olet lintu, niin leikkaa siipesi, tunnusta syntisi ja jää kivelle kököttämään, kunnes hyvä enkeli tulee sinut hakemaan taivaaseen, missä harput ja lyyrat soivat. Siellä tanssitaan ja iloitaan ja täällä Kristuksen pelastusteon vuoksi madellaan ja luetaan hiki hatussa Raamattua, että mitä saa tehdä ja varsinkin mitä ei saa tehdä. Parasta on panna pipo päähän, sitoa itsensä tuoliin, itkeä ja katua sitä, että on tänne koskaan syntynyt.

Sen sijaan halu ja himo ovat irstailua ja seksi ilman avioliittoa kiellettyä, kuten myös itsetyydytyksen synti, joka on epäjumalan palvelusta ja pahin ja välittömin tapa singahtaa homoseksuaaliksi: vedä käteen, niin olet tuotapikaa homo ja homoseksuaalisuushan on tunnetusti vaikea addiktio ja siitä ei ehkä parannu hoidollakaan.

Olinpa kerran uskoon tullut ihminen, homoseksuaalisuuteni tietenkin sisarten ja veljien valistuksesta jättänyt. Ihan niin kuin muutenkaan harjoittaisin irtosuhteita. Aikani sitä touhua katselin ja siinä elin ja kun aloin tajuta puolestani (homoseksuaalisuuteni puolesta - tai siis sitä vastaan) rukoilevan hyvien ihmisten armeijan, alkoi päässä piipata ja kellot soida. Sitten se tapahtui eräässä rukouspiirissä, kotona, turvallisessa olotilassa, kun minä yhtäkkiä tajusin, kuinka helvetin hyviä ihmsiä me olemme. Ajattelin monta kertaa että miten se voi olla mahdollista, että juuri meillä on Tieto. Mutta puhutaanhan Raamatussakin pienestä joukosta, joka jää jäljelle kun kaikki sortuu. Täytyyhän jonkun olla se, miksi emme siis me!

Mutta se hyvyydellä maiskuttelu, se oikeassa olemisen ylevyys, siitä sain itseni kiinni: minä tunnen himoa. Homoseksuaalisuudenko? Ei toki, sehän on itse saatanasta, vai miten se menikään. Minä tunsin HYVYYDEN HIMOA. Ah, miltä se tuntui!, melkein seksuaaliselta (seksiähän meistä ei kukaan harjoittanut) ja korvasi sen menetyksen. Niin minä lähdin pois.

Meni monta vuotta kunnes tapasin ihanan ihmisen, samaa sukupuolta. Hänen kanssaan kokemani yö avasi silmäni ihmisyyteen. Minä tunsin himoa: se on hyvä tunne- ja halua - sekin. Tajusin, mitä on toisen ihmisen läheisyys, kosketus. Toisen ihmisen kohtaaminen on pyhintä elämässä. Ellei ihminen kuuntele tunteitaan ja uskalla ainakin välillä ainakin ajatuksissaan ottaa uskon hyppyjä, niin ei hän silloin elä.

Eräs seikka mikä aina jää näitä raamatunlausein kävelevilltä ihmisiltä muistamatta on Jumalan salattuus: Pyhä Jumala on salattu Jumala ja hän on suvereeni eikä meillä ole siihen nokan kopauttamista. Jobin kirjassa kaikki uskonnolliset velvoitteet täyttänyt ja perheensä jäseniä ja alaisiaan uskollisesti kohdellut varakas mies menetti yhtäkkiä kaiken. Hän jäi istumaan tuhkaläjään raapimaan paiseitaan. Jobin vaimo pilkkasi miestään: rukoile nyt sitä Jumalaasi! Job sanoi: Herra (Jahve) antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi.

Jobin luokse tuli kolme hyvää ystävää arvioimaan hänen tuhonsa syytä: hänhän on ehdottomasti tehnyt jonkin synnin, koska näin kävi. Ystävät antoivat päiväkaupalla erittäin hyviä uskonnollisia neuvoja. Job kärsi kasassaan ja alkoi pinna palaa. Hän alkoi vedota Jumalaansa ja alkoi hiljalleen tajuta tätä: mitä me hänelle muka voimme! Hän huusi Jumalalle, että hittoako sinä minua täällä kidutat!, Mistä sinä minua syytät, itsehän olet minut luonut! Niinpä Jumala vastasi Jobille kertomalla omasta suvereenista mahdistaan. Ystävät heittelivät neuvojaan ja Job alkoi saada tarpeekseen: tekopyhät lohduttajat! Jos Jumala oli Jobille ollut totta, niin nyt etenkin, kun ei hänen käytöstään lainkaan käsitä: ei auta, että on todella vilpitön ihminen, tekee kaiken hyvin ja sitten Jumala pyyhkäiseekin kaikki tutut opit ja opetukset pois. Job riehui kohti Jumalaansa ja Jumala Jobia: luuletko sinä olevasi jotakin. Näin Job huusi lopulta: "Nyt silmäni ovat nähneet sinut"; tuossa älyvapaassa prosessissa, jossa eivät pelastuneet kuin Jobin ystävät sikäli, että heillä oli roppakaupalla selvityksiä ja vastauksia siihen, miten Jobille nyt noin kävi. Heillä ei ollut harmaintakaan aavistusta Jobin ja Jumalan välisestä taistelusta.

Lopuksi Jumala sanoi Jobin hyville ystäville, että hän on heille vihainen: "Ottakaa siis seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä, menkää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa hyvitykseksi omasta puolestanne polttouhri. Palvelijani Job rukoilee teidän puolestanne ja minä kuulen heidän rukouksensa. Näin minä säästän teidät rangaistukselta ja häpeältä, vaikka te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job". Uskonnolliset neuvot eivät siis sittenkään riittäneet. On uskallettava seistä elävän, salatun Jumalan edessä, ilman vaustauksia. Jumalan lähellä on vain yksi tie: hän rakastaa, hän ottaa syliin, hän on elävä Jumala. Hän laskee ihmisensä tepsuttelemaan elämään ja seisoo tippa linssissä, kun ihminen kulkee tietänsä. Teit oikein, tai väärin, niin hän on sitten taas jollain kohdin vastassa. Ei ole mitään, mitä Jumala ei meissä kestäisi. Saa haastaa, saa elää, saa kasvaa. Tulee myös itse haastetuksi.

Raamatusta: olen elänyt niin hankalan eämän, etten olisi selvinnyt ilman Raamattua. Se on minulla aina mukana ja esim. viime yönä kainalossa. Jossakin vaiheessa lueskelin uutta testamenttia, mutta löysin sieltä vain lain. Merkintäni ovat suureksi osaksi Vanhan testamentin - siis elämän puolella. Alleviivaan törkeästi kohtia, jotka antavat minulle voimaa elää. Jotka rohkaisevat ja pitävät pystyssä. Kun avaan kirjan, löydän heti lohdutusta ja vahvistusta. Näin minun on pitänyt tehdä, jotta jaksaisin. Tuomiota en kestä, olen jo niin monesti tuomittu. Minä tarvitsen tuomion sijasta Jumalaa. Eräs rakkaimmista lauseista löytyy VT:n Danielin kirjasta, jossa Daniel on rankan näyn nähtyään menettänyt miltei kaikki voimansa, luku 10 jae 19, jossa "ihmisen kaltainen " sitten Danielia rohkaisee ja koskettaa: "Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas! Kaikki on hyvin. Vahvistu, ole vahva!". Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas: uskalla elää! Se on valtava lahja.
Sulo S.: <Olinpa kerran uskoon tullut ihminen, homoseksuaalisuuteni tietenkin sisarten ja veljien valistuksesta jättänyt. Ihan niin kuin muutenkaan harjoittaisin irtosuhteita. Aikani sitä touhua katselin ja siinä elin ja kun aloin tajuta puolestani (homoseksuaalisuuteni puolesta - tai siis sitä vastaan) rukoilevan hyvien ihmisten armeijan, alkoi päässä piipata ja kellot soida. Sitten se tapahtui eräässä rukouspiirissä, kotona, turvallisessa olotilassa, kun minä yhtäkkiä tajusin, kuinka helvetin hyviä ihmsiä me olemme. Ajattelin monta kertaa että miten se voi olla mahdollista, että juuri meillä on Tieto. Mutta puhutaanhan Raamatussakin pienestä joukosta, joka jää jäljelle kun kaikki sortuu. Täytyyhän jonkun olla se, miksi emme siis me!

Mutta se hyvyydellä maiskuttelu, se oikeassa olemisen ylevyys, siitä sain itseni kiinni: minä tunnen himoa. Homoseksuaalisuudenko? Ei toki, sehän on itse saatanasta, vai miten se menikään. Minä tunsin HYVYYDEN HIMOA. Ah, miltä se tuntui!, melkein seksuaaliselta (seksiähän meistä ei kukaan harjoittanut) ja korvasi sen menetyksen. Niin minä lähdin pois.>

Toisenlainen kokemus: Minulla taisi mennä polvirukouksissa yli 10 vuotta nuoruudessani 70-luvulla, mutta ei Jumala saanut muutosta aikaiseksi minussa (homosta heteroksi).. ainoastaan jäi tyhjä ja tuskallinen olo. Mutta sitten Jeesuksen Kristuksen kautta sain todellisen uskoontuloni jälkeen eheytyä sellaiseksi ihmiseksi kuin olen eli homoksi: Jumala kokosi uudelleen särkyneen saviruukun.. Mutta jokaisella on oma tiensä kuljettavana.
Sulo Sointu: kiitos pitkästä vastauksestasi. nyt olen taas muuttanut mielipiteeni, mulla on todettu vakava masennus, taas tänään tahdoin vain tappaa itseni, siksi olen tosi vihainen Jumalalle koska Suuri Herra on luonut meidät tänne ilman kenenkään lupaa, kärsi ja kärsi perkele, jos menet pilaamaan Jumalan nukkekotisuunnitelmat eli lopetat itse elämäsi niin joudut helvettiin, täten sanoisin että Jumala on sadisti, Hitlerikin tappoi kerralla, Jumala katsoo kuinka ihminen kärsii, kiitos vaan. Olen todella vihainen! piti taas ottaa 12-rauhoittavaa että pääsin tappovimmasta eroon. Saa nähdä kuinka kauan jaksan tätä helvetin elämää.

Sain alkutekstistäsi sen mielikuvan että sinäkin olet katkera Jumalalle, en ihmettele yhtään, pitäisi kait kostoksi Jumalalle alkaa harrastamaan spiritismiä ja manaamaan kaikki kuolleet henget ylös ihan vaan Jumalan kiusaksi, Eikö Jumala muka tajua että kun kerran on luonut ihmisen niin se on sika heikko, ei sillä leikitä kun barbilla, ihminen ottaa itseensä ja vittuuntuu ja se kääntyy Luojaansa vastaan!

Minusta Jumala on sellainen että riittää kun edes kerran rukoileen Jumalaa tai sanoo että auta minua, niin hän pitää sinusta huolen ja pääset taivaaseen, ei siinä tarvi osata evankelioida koko helvetin raamattua ulkoa, sitä varten on papit ja muut hihhulit.

Tämän päivän jälkeen en YHTÄÄN ihmettele että ihmiset menevät väärien profeettojen ja saatanan matkaan, sillä ne lupaavat kaikkea hyvää ja pitää huolen ihmisestä, entäs Jumala:Kidu ihmisperkele kidu oikein kunnolla kunnes kuolet, kumman valitset?

Mä olen sitä mieltä että ihminen saa tehdä mitä tahtoo, jos se on väärin Jumalan mielestä niin siitä tulee paha olo, omatunto alkaa kolkuttaa, jos minä menen nuoren miehen kanssa samaan sänkyyn niin en usko että tuosta tulee paha morkkis, jos tuleekin niin seuraavan iltarukouksen aikaan pyydän Jumalalta syntini anteeksi, jos antaa niin hyvä, jos ei niin paskat siitä, sitten vaan koko loppu elämä pitämään hauskaa kaiken maailman homojen kanssa.

Minä olen nyt sika katkera Jumalalle, tahtoisjn heti tuhota koko maailman ja sanoa sitten Jumalalle "vedä v*ttu päähäs ja tunge kirjoitukses perseeseen" näin luomasi kirjoittaa historiaa uusiksi, minäkö vihainen? _en suinkaan_

Kirjoitit kauniisti, nyt olen vaan tosiaan sillä tuulella etten jaksa kiinnostua koko Jumalasta, eikö Jumala tajua että kun ihmistä koetellaan tarpeeksi niin siitä tulee vihollinen, luulee itsestään todellakin liikoja. Ai kaveri loi maailman, entä sitten? minä en pyytänyt päästä tänne, ottakoon koko maailmansa universumisensa ja tunkekoon sen Israeliin, Eikö Äijä tosiaakaan tajua että tuolla menolla se menettää jokaikisen uskovan täältä maailmasta
Juudaksen evankeliumista vielä: Raamatun neljä evankeliumia on ajoitettu vuosille 60-110 jotkut väittävät jopa että kaikki olisi kirjoitettu n. vuoteen 90 mennessä. Juudaksen evankeliumi on ajoitettu ajalle noin 180 jkr. eli sata vuotta myöhemmälle ajalle, lisäksi se ei ollut kristityiden yleisesti käyttämä kirja vaan gnostilaisuuden kirja. Gnostilaisuus taas oli jo oikeastaan eri uskonto. Gnostilaisia kirjoja oli paljon muitakin ja tunnusomaista niille oli että ne oli kaikki laitettu jonkin tunnetun Raamatun henkilön nimiin. Gnostilaiset kirjoittivat oikeastaan kaikki Raamatun tekstit uusiksi oman uskontonsa näkökulmasta.

Genesikselle: Minä en ole tuonut esille tuota valintateoriaa, vaan sen toi kyllä esille joku muu kirjoittaja. Tietysti voi kysyä tietääkö Jumala jo etukäteen miten ihminen oman elämänsä käyttää, valitseeko hän Jumalan vai Saatanan, ainakaan me emme tiedä sitä onko Jumala valinnut jonkun ihmisen vaiko ei. Kirjoituksestasi näkee että sinulla on paljon vaikeuksia omassa elämässäsi, kuitenkaan minä en menisi niistä Jumalaa syyttämään. Se tavallaan on hiukan kuin itselle valehtelemista, kun ajattelee että joku toinen on aina syypää minun vaikeuksiini. Kuitenkin Jumala tietää sinunkin tilanteesi ja sinunkin vaikeutesi ja kutsuu sinua, tule elämään yhdessä minun kanssani ja anna koko elämäsi minun käsiini, älä enää yritä yksin, vaan anna kaikki koko elämäsi minun käsiini, eli minä uskon että Jumala haluaisi sanoa sinulle noin. Sinä itse voit vastata jumalalle niinkuin parhaaksi näet. Anna vielä Jumalalle mahdollisuus ja valtuudet auttaa sinua, Jumala ei tule kenenkään elämään väkisin, ellet sinä itse anna Jumalalle lupaa siihen.

Muille: Uskovaisen yhteys Jumalaan on hieman kuin ruostuva rauta, kun raudan hioo ja kiillottaa, niin se hohtaa, mutta sitten se rauta alkaa heti hapettumaan ja yhteys Jumalaan heikkenee, eli uskovaisena olo on jatkuvaa taistelua maallistumista, uskonnollisuutta, ylpeyttä, syntiä ,oikeassa olemista ja katkeruutta vastaan. Yksi pahimmista on kuitenkin katkeruus, koska se tappaa uskon, se on kuin syöpä joka lähtee pienestä, mutta kasvaa kasvamistaan. Eli kun itse on ulkopuolella niin sisäpuolella olevien negatiiviset puolet näkee vähän kuin moninkertaisina ja unohtaa että itsessäkin voi olla vikoja. Me ihmiset emme näe totuutta itsestämme, me näemme kaikki valintamme oikeutettuna ja oikeina, kuitenkin jos me näkisimme itsemme Jumalan silmin, niin se kuva voisi olla hyvinkin toisenlainen.

Omana mielipiteenäni sanon että minusta homouden käytännön harjoittaminen on vähän kuin oire jostakin muusta kuin niinkään itse peruslähtökohta, mutta tämä on oma mielipiteeni. Lakihenkisyydestä sanoin tuossa jo edellä että omilla suorituksilla ei Jumalalta voi ostaa yhtään mitään, mutta pitää varoa myös sitä ettei vapaus ole ihmisellä vain pahuuden verhona, jolla vain oikeutetaan omat väärät teot ja synnit.
ARTO T: kiitos Jumalalle, näistä "ihanista" masennus ja itsariajatuksista, en enää jaksa välittää koko äijästä tippaakaan, sen verran on traditioita jäljellä että iltarukouksen pidän, muuten kunnioitan Jumalaan ja sen tahtoa niin paljon että jos olisi kamat kunnossa menisin torille myymään itteäni euron/laaki, minua ei tällä hetkellä voisi vähempää kiinnostaa mitä Jumala tekee tai ajatteleen vaikka luovuttaisi koko maailman ateisteille tai marsiilaisille tai saatanalle ja lähtisi itse Marsiin tekemään uutta paratiisia, mun kuppi on jo täynnä se lupauksia, Jumala veti herneen nenään kun Mooseksen väki rakensi kultaisen vasikan, nyt on minun vuoroni vetää herne nenään ja sanoa että vedä kätees ukko, ei voisi vähempää kiinnostaa. jos päädyn helvettiin tai joku teurastaja tunkee lihamyllyyn what ever, evvk.
mun elämäni loppuu joskus siihen että heitän veivini lääkkeiden yliannostukseen ja siitähän saa taas yksi Jahve pitkän nenän, että sen reppanan suunnitelmat lähti kusemaan
Jumalalle mikä olen äkäinen koska ottaa oikeudekseen luoda minut ilman lupaani.

Sanon vaan saarnaaja 3:n sanoin turhuuden turhuutta, koko elämä on yhtä turhuutta.

Jumalalla ei ole mitään oikeutta leikkiä ihmisillä ja päättää milloin ne tulee kuolemaan, eli vedetään J:n nukkekodista veke!
  • 60 / 85
  • sulo sointu
  • 21.12.2009 17:55
genesikselle: en osaa sanoa viestiesi lisäksi enää mitään. Olet hemmetin aito, ei taida tosin paljoa lohduttaa. Vaikea masennus on rankka tauti ja pahenee eniten toisten ihmisten "hyvistä" neuvoista. Ellei koskaan ole kokenut selkäkipua, ei kyllä osaa tietää millaista se on. Sama on masennuksen kohdalla. Tsemppiä silti. Täällä ollaan.
genesis: Voinko olla sinulle avuksi nyt vain ihmisenä, koska näen hätäsi.. onko sinulla ketään läheistä siinä apunasi, lähelläsi: Kuten Sulo S. sanoi täällä ollaan.
Ihminen voi olla vihainen, väsynyt, välinpitämätön kaikkea kohtaan, mutta varma ja vakaa on aina hänen rinnallaan. Viha häviää, mutta rakkaus ei koskaan.
Rakkaus on hyvässä aidossa rakastamisessa Jumalan hyvä armolahja kaikessa elämän muodoissaan. Se konkretisoituu lihan muodossa ja liikkuu vapaasti Hengessä. Se on toisen odottavan kohti kulkemista ja yhteyden luomista, joka rakentaa meitä jokaista. Se on kutsumista toisen tulla kohti, yhdessä iloitsemista, kannettuna olemista ja rukous Luojan ylistämiseksi Hänen kaikista fantastisista luomisensa lahjoista. Rakastava voi surra kaikessa epävarmuudessa toisen kanssa ja varma lupaus säilyy kuitenkin. Rakastava voi sanoa ja tehdä (tai olla sanomatta, tekemättä) mitä tahansa r a k k a u d e n vuoksi, sillä rakkaus ulottuu äärettömyyksiin. Se on tullut keskuuteemme ja tulee yhä uudelleen: se on pysyvyyttä. Rakkaus murtautuu kaiken läpäisevällä voimalla kohti r a k a s t e t t u a, täyttymystä: se on lopullisuutta.

Rukous on Jumalan läsnäoloa – tietämättämmekin!

”Hän virvoittaa väsyneen ja antaa heikolle voimaa!”
Sulo sointi: kiitos tuesta, mä yritän nyt hakata päätäni seinään ja hokea että relaa paskapää, nyt on joulu ja rauhoittumisen eikä vittuuntumisen juhla, nauttisit edes kerrankin elämässäsi, se on totta mitä monet sanovat "masislaisille kaikkein vaikeinta on pyhät ja pitkät sellaiset" mä kävin tänään kaupungilla ja näin ihania muita ihmisiä olin kuin toinen ihminen, siis jos masentaa niin soita vaikka jeparit ja hakkaa niitä paistinpannulla jotta pääset pois neljän seinän sisältä, siellä sinä taajusti tulet hulluksi, mietit ja märehdit vaan omia murheitasi. Arvaa mitä tein 24-03?? Mietin Testamenttiani, mitä tavaroita annan kellekkin jne.. olen sika sairas ihminen, suljetulle tällaiset pitäisi vetää. soitin tuttavalleni että lainaa mersua mulle jouluksi niin käyn haudoilla ja tuttuni luona Linjendalissa 70km Meiltä, aaton aatto on varattu mutta 24.12 pitäisi olla vapaa, sitten käyyn keskiyön 23-01 messussa kirkossa, se on ihanaa, Kyllä se on niin että pitää väkisin vaikka mennä Jumalan tykö, syvä masennus muuttuu itsesääliksi ja sitten kuolee tai tappaa itsensä. elämästä pitäisi osata etsiä vaikka koiran karvoja lattialta ja huomata "hei meidän hauvelin karvoja KIVAA" eikä koko ajan märehtiä "voi minua, mun elämä on paskaa, ei mitään tekemistä blääähhh..." Turhaa Minä Jumalalle olen vihainen tilastasi, uskon että Jumala antaa anteeksi koska on luonut minut ja tietää elämäni menon jo ennen siittämistäni, että vaikeaa tulee. Monet masis kaverini ovat todenneet samaa "juuri kun luulee että nyt olen sika aivan pohjalla ja kuolen pois niin kraskk pohja pettää ja vielä putoaa syvemmälle" Eilen vähän auttoi, soitin tutulle papilleni, juteltiin ja rukoiltiin yhdessä. selkäkipu alkoi naurattaa mua, oon meinaa eläkkeellä 42v selän takia 3-4 välilevypullistuma, välillä kun se alkaa oikein kiusii niin yöllä kun kääntää kylkeä niin on kuin olisi puukot selän nivelten välissä, kivaa. Toivottavasti jouluaaton reissu helpottaa masennusta vähäsen huoh.
Kiitos paljon tuesta, kaikille masixlaisille:koittakaa jaksaa ja lähtekää mökistä ulos, muuten kaivatte hautaanne!

Joulurauhaa
Kiitos valtavasti Jusa ja Martin, se riittää että olette täällä tukena. Sitä vaan tuntee itsensä petetyksi apinaksi kun jotkut uskovat sanovat että luovuta elämäsi Jeesukselle niin hän auttaa, olen hokenut tuota parikytä vuotta, turhaan, pitäisi kait uhrata ittensä kirkon alttarille ja sanoa Jeesukselle että tässä olen, ota minkä palan haluat. Minä en siis tosiaankaan käsitä ihmisiä jotka mainostaa "anna itsesi Jeesukselle"
mitenkä? no sano että blääähbläähblääähh, olen hokenut tuota vuosia ja välillä oikein itku silmäkulmassa, ei mitään. Niinhän sitä sanotaan että Jumala pitää huolen olkoon ala tai ylämäkiä, toivon todellakin niin, toivon todellakin että joulu saa mut rauhoittumaan ja ajattelemaan muitakin kuin vain iänikuista itseäni, tylsää.
Olen ikäni elänyt ja viihtynyt yksin, pidän siitä että saan olla yksikseni, se kait on pahin vikani. koira 16v on onneksi seurana joka käyttää mua ulkona pari kolme kertaa päivässä, Rakas Äitimuori on 28.03.2008 00:15 saakka kunnes Jeesus suuressa viisaudessaan päätti että rouva 77v otetaan taivaaseen, nooh olihan se hyöty 3kk:n sairaalassa olosta että tuli uskoon, siitä mä pidin huolta monia monia vuosia, välillä oli rankkaa mutta Rakkaus voittaa kaikki esteet, Tosin Raamattu sanoo että Rakkaus on niin vahva että se voittaa kuolemankin.
mitäköhän tuokin oikein tarkottaa?
Lääkkeet vei kaikki seksihalut, fimoosi estää loput, elä tässä nyt sitten selibaatissa loppu ikä, ennen oli edes kivat seksileikit.
Tuo helpotti paljon kun tiedän että Te olette täällä ja jaksatte välittää vaikkei Teillekkään varmasti aurinko paista joka päivä risukasaa.
Pidetään jengi koossa.
Kaikesta huolimatta, Jumalan Siunausta jokaille *haleja*
ps. muistakaa turvaseksi jos kerran harrastatte.
  • 66 / 85
  • sulo sointu
  • 22.12.2009 21:23
hei genesis, paras joululahja, kun palasit takaisin kehiin... Ihan mielettömän hyvä, että löydät keinoja mennä eteen päin ja nousta ylös päin ja pyytää tarvitessa apua, kun se hetki tulee. Se on omassa elämässäni ollut se ratkaisevin taito. Kyllä se siitä. Parhaat saviruukut tehdään särkyneistä palasista, siis ihan oikeasti. Ne unohtuvat usein nurkkaan pitkiksi ajoiksi, mutta sitten ne otetaan käyttöön. Olen ajatellut joskus, että särkymisessä on yksi hyvä puoli: ei voi enää särkyä. Sitä kautta syntyy herkäksi, omaksi itseksi ja sillä tavoin vahvaksi. On elävä sydän.
genesis: Kiitos itsellesi.. Sitä peilaa toisesta ihmisestä itseensä paljonkin.. minullakin on tuskaisia kokemuksia paljon takana; Suurin osa niistä voitettuja. Mutta katsotaan, mitä Jumala tuo eteen; minä - särkynyt saviruukku ja jälleen Jumalan kokoama - otan haasteet vastaan.. niin siruja ei heitetä pois (vaan ne kootaan entistä "ehommaksi"). No en odota elämältä ihan ruusutarhaa :)), varmaan niitä piikkejäkin on.
**haleja Jusalta myös**
Sulo Sointu:*haleja valtavasti* kiitos kauniista sanoista, sydämeni kiittää. Minun on pakko keksiä keinoja elää tai sitten toinen vaihtoehto on luovuttaa ja kuolla pois, siinä houkuttelee valtavasti se SUURI helpotus päästä eroon kaikesta, nukuin 18-20 ja olin taas kuin toinen ihminen. yleensä...en tiedä enää mikä olen, yleensä olen sitkeä en hellitä helposti missään asiassa, jollen saa asiaa hoidettua ennen nukkumaan menoa niin en saa unen päästä kiinni ollenkaan. Tosin armeijassa sain tarpeeksi ja lusmuilin koko ajan, osa syynä siihen oli se että sairastelin niin paljon, olin varuskuntasairaalassa tosi paljon. Voisitko sanoa ettei kuolema muka kiehtoisi? ei tarvitsisi olla mistään huolissaan, kaikki maallinen olisi poissa, siksi sillä on niin suuri houkutus. tänään haettiin siskon kanssa joululaatikot ja valmiskinkku, saan auton lainaksi joten hautakynttilät viedään 23-24 päivinä, riippuen milloin auton saan. Minä kiitän Luojaa täydestä sydämestäni ettei mulla ole käsiasetta, sillä usein olen tosi pohjalla ja se olisi helppo ratkaisu, kaikki olisi hoidettu sekunnissa, pillereillä tappaminen vaatii 3-9h:n duunin vai kuka saa kiskottua 600-900 tabua naamaansa parissa tunnissa, ne mokomat kun ovat vielä niin isoja, se laittaa harkitsemaan tekoa tosi tarkkaan. Täytyy sanoa, toisaalta on hienoa että saan elämänkokemusta tältäkin saralta, jos joku olisi sanonut(kuten sanoikin) 10v sitten että häntä masentaa tai tahtoisi kuolla pois, niin en minä "osannut" reagoida mitenkään, nyt kun tulee samanlainen tilanne vastaan niin otan asian heti vakavasti ja tartun toimeen välittömästi.
Minun pahuuteni on se että rakastan elää yksikseni, nautin yksinolosta, samalla tuolla kolikolla on myöskin vakava kääntöpuoli.

Jumalan Siunausta Sinulle Sulo Sointu.
Martin: *haleja* juuh, minä en koskaan ole ollut Jumalle niin vihainen kun tuota kirjoittaessani, minkä sille mahtaa? minut on tutkittu 10-20v sitten ja todettu että olen skitsoidi ja masennus-ihminen, tuo pitää vaan oppia hyväksymään etten ole terve! johan on hitto jollei tuo mene mun kaaliin, jos olisi jalka poikki niin siten tajuaisin asian, minun täytyy oppia ymmärtämään että minulla on vakavasti molemmat jalat poikki vaikken sitä tunnekkaan. Uskon rakkauteen, sillä sanotaan että rakkaus voittaa kuolemankin sekä uskon että Jeesus ymmärtää että olen sairas, olkoon vaikka demoni/saatana joka tekee minut sairaaksi, mutta minun tulee ymmärtää se. Sekä uskon että Jeesus antaa anteeksi vaikka käskin sitä vetämään veen päähänsä, Uskon että Jumala tietää että maailmassa olevia ihmisiä koetellaan sillä koettelihan saatanakin Jeesusta erämaassa.
Minua vaan suututtaa se että tahdoisin repiä sydämeni irti ja antaa sen Jeesukselle jos tarve olisi, mutta ei auta, ihmettelen mitenkä ihmiset tulevat uskoon? jotkut kysyvät mm. kirkossa tai Jehovan todistajat kadulla että oletko uskossa niin menen sekaisin, sanon usein että uskon olevani, sitten jos kysymys on että uskotko Jumalaan tai Jeesukseen niin siihen on selvä "totta kait" vastaus.
Olen iloinen Raamatun sanoista että Jumala näkee jokaisen kyyneleesi, tai että Jeesus itkee vuoksesi, tuo on hieno tietää että vaikka rekan alla makaisin niin tiedän että on joku kuka rakastaa täydestä sydämestään.

Jumalan Siunausta Sinulle sekä Rauhallista Siunattua joulun aikaa.
Jusa *haleja Sinulle* kiitos että elät kanssani. kuten mainittua, minun pitäisi olla Jumalalle kiitollinen että Hän opettaa minua, ennenvanhaan jos joku olisi sanonut että tahtoo tappaa itsensä niin tuo olisi ollut minulle sama kuin sanoisi "lähden kauppaan", nyt osaan keskustella vakavasti sillä Jumala on näyttänyt mitä elämä todella on, osaan ottaa toiset masentuneet vakavasti sekä lähestyä heitä.

Enää en ole vihainen Jumalalle mutta ihmettelen kuten sanoit että sinullakin on tuskaisia kokemuksia paljon takana, niin miksi Jumala sallii tämän? ehkä opettaakseen ihmisiä ja kasvattaakseen heitä, mutta Jumalan pitäisi osata ottaa huomioon että se opetus on kaksiteräinen miekka, joko siitä oppii tai sitten se tappaa, minusta Jumala ottaa valtavan riskin kun sanoo ihmisille että opi tai kuole!

Kuten mainittua, minä olen sika sairas ihminen ja minun pitää tajuta ja oppia hyväksymään se, ei se helppoa ole, helppoa on tajuta jos jalka on amputoitu että olen raajarikko mutta kun mitään ei näy, mutta sairas ole.

Ainoa huvi, masturboitikin otettiin pois, minulla on vaan haaveet jossain kaukana sika kaukana. Olen neitsyt Jumalan kunniaksi, ja toivon että Jumala arvostaa uhraustani, en varmasti ole ainoa, olen monesti kuullut että elämänsä Jumalalle antaneiden tiet ovat kaikkea muuta kuin asfaltin sileää kultaista tietä pitkin kävelemistä, useimmille tie on todella vaikea. Lisäksi on todistetusti saatana joka kiusaa erityisesti niitä jotka ovat lähellä Jumalaa, mitä lähempänä Jumalaa olet sitä enemmän Saatana on sinun kimpussasi.

Uskon että kaikki me, olkoot homoja-lesboja päätyvät Jumalan armon alle, ei elämä saa loppua siihen jos kerran makaa samaa sukupuolta olevan kanssa tai kerran vetää käteen, On sanottu että Jumala tietää päiviemme määrän ja kaikki mitä tulemme kokemaan ja tekemään elämämme aikana jo ennenkuin isämme on tehnyt äitimme raskaaksi.
Luottakaamme Herran Siunaukseen.

Minä Rakastan Teitä Kaikkia, sillä muuta minulla ei tässä maailmassa ole.

Rakastakaa toisianne, kun näette rakastamanne niin sanokaa se hänelle.

Jumalan Siunausta ja Joulun ihanaa aikaa.
Näiden viestien perusteella uskaltaisin vetää johtopäätöksen että vaikka kuinka suutelisin ihanaa miestä niin helvettiin en joudu, ja vaikka vietettäisiin ihana yökin samassa sängyssä niin Luoja antaa anteeksi. Amen.
Hej genesis! Kyllä jokaisen tila on se, jonka Jumala näkee kokonaisuudessaan - täydellisesti.
Siunausta Kaikkivaltiaalta ja rohkeutta elää vajaassa uskossamme täydellisen rakkauden saaneena!
Genesis, pohdit tämän ketjun alussa: "...uskovainen ei voi olla homo, miksi ei?" Sanomassasi (71) olet tullut johtopäätökseen: "vaikka kuinka suutelisin ihanaa miestä niin helvettiin en joudu, ja vaikka vietettäisiin ihana yökin samassa sängyssä niin Luoja antaa anteeksi."

Minä sanon niin, että jos olisit ihanan yön sängyssä miehen kanssa, niin Luoja hymyilee. Te olette kohdanneet ja tehneet hyvää toisillenne. Sellainen on myönteinen asia katsoi sitä miltä kantilta tahansa.

Puhut itsemurhasta ja toteat: "ei tarvitsisi olla mistään huolissaan, kaikki maallinen olisi poissa," Kysyn sinulta, mistä tiedät, mitä sellaisen teon jälkeen sinulle seuraa. Ajattelen, ettei kukaan ole itsemurhansa jälkeen tullut kertomaan millaista siellä toisella puolen on. Ajattelen, että meidän jokaisen elämä on elämistä varten. Ihminen kuitenkin aika vahva. Sellaista sinäkin viestit kertoessasi "yleensä olen sitkeä en hellitä helposti missään asiassa". Tuo on tärkeä ja hieno seikka. Sinussa on voimavaroja. Luota noihin sisäisiin voimiisi.

Silloin kun ihmiselle tulee ajatuksia itsemurhasta, lisätukea tarvitaan. Sitä olet löytänyt täältä Ranneliikkeen kirjoittajien joukosta, Martin, Jusa, Sulo Sointu. Meitä on muitakin, jotka olemme seuranneet kirjoitteluasi ja olleet mielessämme sinua tukemassa. Itsemurha-ajatukset ovat kuitenkin sellaisia, että niihin kantaa ottaminen vaatii mietintää. Sitä minäkin olen kirjoituksiasi lukiessani tehnyt. Olethan kuitenkin huolehtinut, että sinulla on terveydenhoidon ammattilaisia tukenasi. Ranneliike voi toimia sinulle eräänlaisena vertaistukena, mutta mielestäni se ei yksin riitä.
JuhaniV:Sinä puhut järkeä, hienoa. Juuh tarkoitinkin että saatana tahtoo uskotella ihmisille että itsemurha ratkaisee kaikki maalliset murheet, ei tarvitse enää huolehtia mistään ja pääsee "oikotietä" taivaaseen. Tosin Raamattu kertoo että itsemurhan tehnyt joutuu kadotukseen, juttelin pastorin kanssa ja hän sanoi ettei hän ainakaan voi saarnata itsemurhan tehneiden omaisille että henkilö on helvetissä nyt hmmm

Kiitos valtavasti tuestasi ja tuestanne kaikille, minulla on asiat suhtkoht ok. minulla on pitkäaikainen hoitoyhteys mtt-toimistoon ja joka kuukausi psykiatrin aika.

Täytyy sanoa että Jumalalle kiitos että tällaisia paikkoja ja näin hienoja ihmisiä yhä maailmassa on.

Siunauttu Joulunaikaa kaikille.

t.reima
Oli niin hyvä ketju että on ihan pakko lisätä eräs ajatukseni.

Minä olin aikanaan antanut sydämeni, siittimeni ja peräreikäni Jeesukselle, mutta otin ne takaisin omaan käyttööni. Eräissä muissa ketjuissa olen kertonut tarkemmin miksi, joten en ikävystytä arvoisia palstalaisia asialla en enempää. Sen sijaan eräs toinen, tähän väljästi liittyvä ajatus:

Olen muutamia kertoja ajanut Norjan lähes päästä päähän, kuljeksinut Kanarian sen vuorilla ja kukkuloilla sekä seikkaillut Alpeilla. Olen hyvin tietoinen siitä, miten vähän tämä varmaankin on monien teidän kokemuksiinne verrattuna. Kuitenkin: kun tiedän jotain siitä, millaisia valtavuuksia kätkevät Amerikan Kalliovuoret, Ural-vuoristo, Etelä-Amerikat mittaamattomat vuorijonot jne jne, muistan vielä että planeettoja on hyvin varovasti arvioien miljardi miljardia. Joku jumala sitten ylläpitää kaikkea tätä.

Ja tämä jumala on ihan mahdottoman kiinnostunut siitä, vetääkö joku teinipoika käteen tai rakastelevatko kaksi miestä keskenään. Kun palautetaan mieleen asioiden mittasuhteet, eikö ole hiukkasen megalomaanista ajatella, että sellainen taho, joka (väitteen mukaan) ylläpitää kaikkea tätä, lajittelee tietyn aurinkokunnan tietyn planeetan tietyn apinalajin yksilöitä mm. seksuaalisten mieltymysten perusteella?
Gayfin, ihmisen älykapasiteetille yksityiskohdat noin valtavassa kokonaisuudessa ovatkin liikaa. Mutta pitää muistaa sekin, etteivät teot ole koskaan pelkkiä tekoja vailla seurausta ja yhä laajenevaa vaikutusta. Kaikki alkaa hetkestä ja jatkaa vaikutustaan loputtomiin.

Edit. samoin voi sanoa että kaikki on alkanut hyvin kauan sitten.. jostain joka johti johonkin joka..
Ihminen on itsessään valtaisa maailma. Jokainen on arvokas Jumalan edessä - ihan pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Mittasuhteilla saamme suhteita ja siten suhteellisuuksia, Jumala ei ole itsessään suhde, vaan Luoja. Ilman Häntä ei ole mitään, ei edes näitä suhteita. Niillä ei ole merkitystä Jumalan rakkaudessa, täydellisyydessä, joka ylläpitää ja ravitsee kaikki maailmat.
"....etteivät teot ole koskaan pelkkiä tekoja vailla seurausta....."

Olet oikeassa mutta unohdat erään asian. Me ihmiset olemme mestareita mielessämme jatkamaan asioita jotka ovat todellisuudessa ohi eli menneisyyttä. Itse asiassa tämä olemattomien asioiden jatkaminen on suurin vaikeutemme (syntimme). Jotta ymmärtäisit mitä tarkoitan niin tässä pieni "satu".

Tapahtuu Intiassa tai jossakin siellä päin. Kaksi munkkia kävelee pitkin tietä. He kohtaavat erään nuoren neidon joka istuu virran rannalla ja itkee. Kysyvät tytöltä mitä häntä vaivaa. Tyttö kertoi että aamulla kun hän tuli joen toiselta puolelta hän kahlasi tästä yli. Nyt vesi ole noussut ja virtasi niin vuolaana että ei pääse toiselle rannalle ja kotiin.
Miehet olivat raavaita miehiä ja päättivät auttaa tyttöä ja kantoivat hänet toiselle rannalle. Sitten he jatkoivat matkaansa. Parin tunnin kävelyn jälkeen toinen munkeista huokasi hermostuneesti ja toveri kysyi mitä häntä vaivaa. Kaveri sanoi että emmekö ole tehneet syntiä. Olemme luvanneet että emme koske naiseen ja nyt olemme pitäneet nuorta neitoa sylissämme. Tähän toveri vastasi että "minä jätin tuon tytön rannalle kaksi tuntia sitten mutta sinä taidat kantaa häntä vieläkin."

Emme osaa lopettaa asioita ja jättää ne taaksemme vaan täytämme mielemme kaikenlaisella kuonalla. Tyhjentäkäämme mielemme moskasta. Asioiden lopettaminen tarkoittaa mielestäni syntien anteeksi antamista ja saamista ja voimme jatkaa "puhdistettuina".
Kiitos tsempeistä gayfin, siisti nicci :)

Kyllä maailmaan tekstiä mahtuu, itse katson kuuluvani Matt 19:12:aan kun on ollut 42v fimoosi, enkä tahdo leikkuriin, toiseksi mielialalääkkeet vie orkat, nauti sitten elämästä, mutta tämänkin olen jo kertonut useita kertoja.
Meidän kokemuksiin verrattuna ?-) kerran bussilla Lahti-göteborg ja takaisin siinä mun maailmani :)

Mun mielestäni masturbointi ei ole synti, sillä se kuuluu normaaliin elämään, koska jollei sitä harrasta niin kun pakki tulee täyteen niin se laukee siten yöllä, tahdoit tai et.

Raamattu mainostaa jotain että jos mies makaa miehen kanssa kuin naisen kanssa maataan niin se on Herralle kauhistus, muttei kukaan sano etteikö sitä anteeksi saisi, jos niin tahtoo.
Viisaat Raamatun tutkijat toteavat että itsemurhan tehneet saavat syntinsä anteeksi, miksei sitten saisi paljon paljon pienempää syntiä, esim. seksin harrastaminen samaa sukupuolta olevan kanssa.
Potku.net sulki "oikeus itsemurhaan"-ketjun koska heidän mielestään sinne ei voi seuraavanlainen teksti:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
juuh yritän muistella sitä mitä kirjoitit tulee vakavasti mieleeni deja-vu sillä kirjoitan samaa tekstiä 3:tta kertaa.
Jokainen tekee elämällään mitä tahtoo, kuten sanottu. toiset miettivät tiukkaakin mitä muut mm. sukulaiset ajattelevat, yksinelävät kuten sotaveteraani äitini ex-mies, vietiin hautaan koska sen luona ei käynyt ketää, kuulemma hirtti itsensä. Siitäkin ollaan montaa mieltä, viimeisimmän tiedon mukaan (naapurien) mökissä oli ollut isokin mieskööri viinoissaan, ja helpostihan siitä tulee riitaa, Äitivainaa olisi itse tahtonut että juttua tutkitaan murhana, siihen ei poliisi ryhtynyt, eli näyttää todella helpolta "lavastaa" ihmisen kuolema itsemurhaksi, entäs naapurit sen jälkeen? VOI LUOJA, me haettiin veljen ja äidin kanssa ex-miehen puuliiteristä polttopuita meidän puutaloon, ja ei keretty pitkään duunata hommia kun jepet tulivat paikalle, kyselivät papereita ja kaikkia, "naapurit olivat soittaneet että joku ryöstää vainajan omaisuutta" :)
Herranjestas, Wikipedian mukaan itsemurhia tehtiin vuonna 2000 815 000kpl kauheaa, enkä usko että näistä monetkaan olivat nälkään kuolleita haitilaisia.

Suomessa n. 1200ihmistä, tuo on kyllä kaikkein karmeinta, varmasti on ollut iskä ja äiti elossa kun luin Hesan poliisin raportin että nuorin oli 14v. siinä sitä sitten pakosti pysähdytään kerrankin elämässä miettimään että "mikä meni väärin", ei enää ole kiire töihin, ei golffaamaan, ei kauneussalonkiin, ei hoitamaan pikkuvauvaa tms. tämänkö arvoinen on nykynuoren elämä??
Olen usein sanonut, että miksi elämä ei voisi olla vaihto-kauppaa? jos joku todella sairas suurperheinen voisi elää jos saisi esim. uuden haiman, maksan jne.. niin ihminen joka katsoo olevansa tarpeeksi kyllästynyt elämäänsä niin voisi luovuttaa toiselle ko. elimet ja näin ollen jatkaa elämäänsä ja antaa iloa toisille.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Täytyy sanoa että jos kamppailulajeja harrastava moderaattori vetää tuosta kokonaisen hernepalon nenäänsä niin johan on :(

Tämä ranneliike on onneksi vapaa kuin Uusi-Paratiisi, täällä sentään välitetään ihmisistä.

Jumalan Siunausta kaikille
ja paljon rikkaita-rakkaita haleja *hag*
Nyt onkin aikaa vierähtänyt huoh. Jumala on siunannut vaikka olenkin sekä uskovainen että homo. Eli en katso että Jumala katsoo homoon kieroon että olet tehnyt väärin ja sinut tuomisen ikuiseen tuomioon. onneksi näin. Ruokaa on ollut joka päivä ja jos on meinannut loppua niin rukous auttaa ja tuo leivän pöytään tavalla taikka toisella.

Siunausta kaikille uuteen vuoteen.
Tehkää uusia ja kivoja tempauksia vuoden 2012:n kunniaksi.
*haleja*
genesis! Kiitos iloisesta ja ilahduttavasta viestistäsi! Nimimerkkisi on hieno viittaus Jumalan luomiseen - siihen, että olemuksesi on perustaltaan Jumalan. Uskovana on Sinulla täysi armo riippumatta luodusta olemuksestasi.
Kiitos Jumalalle, että on antanut Sinulle leipää! Kiitos rakkaudesta!
Kiitos siunauksen toivotuksestasi - edelleen siunausta Sinulle!