A Single Man(Tom Ford,2009)

Tässä ehkä vuoden kärkielokuvia,Guccin entisen pääsuunnittelijan käsikirjoittama ja ohjaama A Single Man.

( http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=78691 )

Single Man sijoittuu vuoteen 1962 Kuuban ohjuskriisin ollessa pahimmillaan. Elokuva kertoo 52-vuotiaasta yliopiston professorista George Falconerista (Colin Firth), joka on etsimässä elämälleen tarkoitusta kun hänen pitkäaikainen elämänkumppinsa Jim (Matthew Goode) kuolee. George alkaa pohtia mennyttä elämäänsä eikä näe edessä olevaa tulevaisuuttaan vaan alkaa pohtia onko elämällä lainkaan merkitystä Jimin kuoltua.

Georgea lohduttaa hänen lähin ystävänsä Charley (Julianne Moore), 48-vuotias kaunotar, joka myös pohtii omaa tulevaisuuttaan. Nuori opiskelija Kenny (Nicholas Hoult), joka löytäessään oman minuutensa alkaa jahdata Georgea, sillä hän näkee Georgessa oman sielunkumppaninsa.

Elokuva on romanttinen tarina rakkaudesta, sen kadottamisesta ja elämän pienten tärkeiden hetkien merkityksestä.

Hieno traileri: http://www.youtube.com/watch?v=eafJ4jvf-sY
Tämä käytiin katsomassa viikonloppuna. Oli odotettavissa että elokuva näyttää uskomattoman hyvältä, mutta minä en ainakaan odottanut liikuttuvani niin kovin kuin tein. Leffa vie katsojan todella lähelle hahmojen minuutta ja tunteita ja on ehdottomatsti näkemisen arvoinen.
  • 5 / 11
  • nightflyer
  • 21.12.2010 1:44
Aivan ihana leffa, tirautin itsekin muutaman kyyneleen, mitä en muista tehneeni yhtäkään elokuvaa katsellessa. Ja yllättäen löysin leffan joskus loppukesästä Ärrän vuokrafilmivalikoimasta.
  • 6 / 11
  • Public eye
  • 13.12.2012 9:48
Tulee siis tänään torstaina 13.12. Yle Teemalla klo 21.00-22.38.
  • 7 / 11
  • SaintJudy
  • 13.12.2012 12:17
Elokuvan käsikirjoitus perustuu Christopher Isherwoodin samannimiseen romaaniin.

Itse en ollut hirveän vaikuttunut elokuvasta toisen kerran nähdessäni. Kovin hienoa, coolia ja esteettistä kerrontaa. Oli kuin olisi katsonnut Wong-Kar Wai leffaa, mutta jokin uupuu. Kar Wailta oli lainattu In The Mood For Loven 1960-luvun estetiikan lisäksi Shigeru Umebayashin kaihoisa musiikki.
Julianne Moore oli hyvä, Colin Firth oli hyvä. Hieno esikoisohjaus silti.
Isherwoodin romaanista on — valitettavasti — suomennettu vain alku nimellä ’’Pariton mies’’ Otavan antologiaan ’’Miesten kesken’’.

Itse pidin elokuvasta kovasti, jonkaan blu-rayn laatu ei ollut paras mahdollinen. Oliko siinä muitakin näyttelijöitä kuin Nicholas Hoult? :-)
Aivan loistava elokuva ja huikean hieno roolisuortus Colin Firthiltä. Olen katsonut tämän useaan kertaan ja yhä edelleen ihastelen, kuinka 60-luku pilkehtii yksityiskohdassa toisensa jälkeen.
Kiitos muuten Public eye ajankohtavinkistä, tuli katseltua nyt kun tuli Teemalta ja oli kyllä upea elokuva. Hienosti oli tuotu alakulo värittömyytenä ja pienet ilon hetket värikylläisyytenä.