Uskonnollinen lehti tai uskonnollinen sanansaattaja

Mitä teette, jos postiluukustanne tippuu uskonnollinen lehti esim. Herätkää/Vartiotorni tai kristillinen lehtykäinen? Ovikellonne soi ja kun avaatte, kysytään olisitteko kiinnostuneita keskustelemaan tästä uskonnollisesta aiheesta (mormonit, jehovan todistajat)..? Kristilliset tiedotteet kylläkin luen, mutta muut joudun käännyttämään oveltani pois ja lehdet laitan roskiin, koska omaan toisenlaisen vakaumuksen. Vähän kyllä ihmettelen, kun nuo esim. Jehovan todistajat tulevat uudelleen ja uudelleen. Ja haluan olla kohtalias. Opettelen katsomista "ovisilmästä", kuka on tulossa.. avaanko vai enkö?
Minä mielelläni keskustelen. Useimmiten on kuitenkin niin, etteivät uskovaiset halua keskustella minun kanssani. Jos uskovainen tulee minun ovelleni, kysyn häneltä heti suostuuko hän siihen, että minä tulisin hänen kotiovelleen. Seuraavaksi kysyn hänen osoitettaan.
He jostakin syystä osaavat valita sen huonoimman ajan esim. kun olen menossa yövuoroon ja yritän nukkua. Uni on tipotiessään, kun rinkutus vaan jatkuu... yritä siinä olla sitten ystävällinen.
Näyttävät kunnioittavan joko "EI ilmaisjakelulehtiä ja mainoksia Kiitos""-tarraa tai pahoja henkiä vastaan ripustettu sininen "Evil Eye" -riipusta.
-Tai sitten en vaan ole kotona kun kolkuttelevat omatuntoja..
Et mua nauratti poran hyvä ja naseva vastaus. Jos laittais seksivaatteet päälle kun seuraavan kerran tulis ovelle, niin ei niitä sen jälkeen nää ( " Täs on mun aasin kullin kokoinen dildo ! ").
Joo, hyviä neuvoja (vähän härskejä, kolmoisritillä riittää tuota jännää sanailua); Poriksella varteenotettava neuvo. Somat mormonipojat vois kyllä kutsuakin sisälle, vaikka makuuhuoneen puolelle jne.... Mutta olen tosissani saanut tarpeekseni ovikellon rimputtajista: onneksi nyt taloyhtiö asentaa ulko-oveen sisälle soittavan kellon; ja ulko-ovi on jatkossa aina kiinni. Nyt se vielä on avoimena niin, että kaikenmoiset kaupustelijat pääsevät oveni taakse.

Ihmettelen, että ette ole itse saaneet kokemusta (Poris kenties) tällaisesta pakkopullasta? (teillä on tietysti ulko-ovet kiinni).
Tuossa muutama vuosi sitten, kun rappukäytävään pääsi kohtuullisen vapaasti, noita ovikellon soittajia oli. Pari kertaa tulin sanoneeksi suomalaissyntyisille herätysliikkeen edustajille, "etten ole kiinnostunut, kun vietän henkilökohtaista ramadania" - ei ole sen jälkeen ovikello soinut. Nyttemmin alaoven sähkölukko (ovikoodilla) rajoittaa ylimääräisten liikkumista aika tehokkaasti. Tosin, joku rapun vanhuksista on antanut koodin, koskapa tuossa reilu vuosi sitten oven takana oli taas herätysliikkeen edustajat. Tuolloin kerroin sairastavani erittäin helposti tarttuvaa tautia, joten ottaisin mielelläni heidät ihmetekoineen vastaan - kumma kyllä, kumpaakaan ei kiinnostanut enempää alkaa parantamaan / ihmetekoja tekemään.

Aikoihin eivät nuo sanasaattajat ole siis häirinneet. Seuraavaan kertaan olen taas varautunut ;)
Eipä ole ristiretkeläisiä ovella näkynyt koko 2000-luvulla kun olen tässä asunut. Talossa on myös kiitollisesti ovipuhelin, mutta valitettavasti joku ääliö naapuri nojaa nappiin aina kun se soi tarkastamatta kuka siellä on. Tämä on sääli, sillä seuraavan kerran otan kuvan kännykkäkameralla, kysyn nimeä tai pyydän esittämään henkilöllisyystodistuksen ja sitten teen rikosilmoituksen kotirauhan häiritsemisestä. En ole koskaan viitsinyt olla tippaakaan kohtelias näille ääliöille. Olen joskus todennut minulle tuputetusta paperista että minulla on jo kaikki tarvitsemani wc-paperi ja että se on parempilaatuista kuin heidän tarjoamansa. Vastaavaa olen todennut Raamatusta ("jos se olisi painettu vähän paremmalla paperille pyyhkisin perseeni sillä"). Joku hurskastelija rupesi kerran inisemään sopimattomasta kielenkäytöstäni lapsen kuulen; totesi hänelle että jos hän ei halua lapsen näkevän seksiä hänen ei pidä tuoda lasta mukanaan sänkyyn. Saatoin lisätä jonkin epäilyn siitä olisiko tästä pelkoa kun hän joutuu hakemaan hurmoksensa saduista. Uskovaiset ovelta ovelle kiertelijät ovat täysin sopimattomia ja toiminta pitäisi lailla erikseen ja nimenomaisesti kieltää.

Tuosta uskonnollisen paskaparein jakamisesta sen sijaan on tuoretta kokemusta ja käämi on mennyt tosi huolella kyvyttömiin jakelijoihin:
http://terokankaanperä.fi/ateisti/alkuperaisia-teksteja/loppu-uskonnolliselle-propagandalle.html
Olen jo aiemmin pohtinut vähäisempää asiaan liittyvää ongelmaa:
http://terokankaanperä.fi/ateisti/alkuperaisia-teksteja/mista-tunnus-uskonnollisten-lehtien-jakokiellolle.html
Suhtaudun lievällä huvittuneisuudella ja kuvotuksella siihen tapaan millä uskovaistenmuodostaman perustuslakivaliokunnan piti erikseen puuttua lain soveltamiseen kun sitä käytettiin henkensä ja kirjaimensa mukaan eikä niin kuin kunnon pikku jeesustelijat halusivat. Tosin eduskunnanoikeusasiamiehen myöhempi kannanotto samasta aiheesta haistattaa iloisesti pitkät porukalla. :-)

Mutta ongelma ei jää tähän. On hirvittävän kiusallista yrittää asioida vaikkapa Kuopion keskustassa kun torin lava on vuokrattu parhaaseen "prime time" aikaan jollekin mullikuorolle tai alfasonnille joka mölyää "ylistystään" koko torin äänentoiston voimalla. Mielestäni tällaiset (keskeiset) avoimet julkiset tilat pitäisi pitää sellaisina myös sosiaalisen esteettömyyden osalta. Kenellekään ei varmaankaan tulisi Suomessa mieleenkään että tuollaisen tilan voisi antaa minkään muun marginaalisen ääriryhmittymän käyttöön - millainen meteli siitä syntyisikään nykyajassa jos nuo mölyäjät olisivatkin islaminuskoisia! Avoimessa julkisessa tilassa ei saisi harrastaa uskonnollista propagandaa vahvistetulla äänentoistolla tai muutenkaan järjestettyjä tilaisuuksia. Feissareita ja muita henkilökohtaisia käännyttäjiä ei voi julkisessa tilassa kieltää, mutta erityisen tilaisuuksien järjestämisen voi. Suljetut tilat ja riittävän syrjäiset korvet ja peltoaukeat siellä missä ei ole ihmisiä lähellä häiriintymässä ovat vapaammin saastutettavissa. Tällä hetkellähän rikoslaki erityisesti suojaa ja turvaa oikeuden järjestää palvontatapahtuma missä tahansa julkisessa tilassa koska tahansa ja sellaisen estämisestä saa rangaistuksen.
Kolmoisritti kirjoitti: "Jos laittais seksivaatteet päälle kun seuraavan kerran tulis ovelle, niin ei niitä sen jälkeen nää"

Noin entisen Jehovan todistajan kokemuksella: Ei toimi.
Paljon raflaavampaa on käännyttäjän ahdistelu tarokkikorteilla, kristalleilla tai vaikka korvakynttilällä.

Minulla on ulko-ovi useimmiten kiinni sekä olen ylipäätään poissa kotoa paljon.
Hare Krishnoille olen sanonut lukeneeni kirjan "Arka ja ahdas ismi".
Mun kämpissäni porraskäytävät ovat olleet ovikoodien tai lukkojen takana, joten jehovat yms eivät ole ikinä käyneet ovikelloa soittamassa. Yhden kämpän postiluukkuun tuli pari kertaa Herätkää, ja kyllä minä sen läpi selasin.
Ei siis ole aiheesta kokemusta...
Noita uskonnollisia lehtiä en kertakaikkiaan pysty lukemaan, koska niissä käytetty terminologia ja kieli on niin paatoksellista, että minua alkaa ahdistamaan jo muutaman rivin jälkeen. Miksei uskonnollisista asioista voi keskustella arkisin termein ja sanankääntein, vaan tekstin täytyy olla kyllästetty uskonnollisella jargonilla?

Nykyisen asuntoni ovella ei uskonnollisen materiaalin tuputtajia ole näkynyt, lukuunottamatta mainosten mukana toisinaan joka kotiin jaettavia ev. lut. kirkon lehtisiä. Alaovi kyllä menee lukkoon jo iltapäivästä, joten olen yleensä töissä sen avoinnaoloajan. Edellisen asuntoni ovella näkyi toisinaan Jehovan todistajia. Täytyy sanoa, että heidän käyttäytymisensä oli aina ystävällistä ja asiallista, eivätkä he yrittäneet tuputtaa kun sanoin etten ole kiinnostunut. Lehden he aina jättivät. Saman talon yläkerrassa asui Jehovan todistajista koostuva perhe, joka varmasti tajusi että olemme homopari, mutta eivät silti yrittäneet sen kummemmin tuputtaa meille mitään tai moittia meitä. Hyvin mukavia ihmisiä olivat. En kannata ovelta ovelle kiertelyä, koska se on ihmisten häiritsemistä vasten heidän tahtoaan. En kuitenkaan silti ymmärrä, miksi heihin pitäisi suhtautua niin tunnekuohuisesti tai vihalla, kun eivät he kuitenkaan pahaa tarkoita.
Sehän siinä onkin kiusallista, että he ovat ihan mukavaa porukkaa, eikä tahdo olla töykeä . Mutta esim. suihkusta tulleena, kesken unien (yövuorot) ei ole ihan kohteliaimmillaan. Uskon, että heidän vakaumuksensa on aitoa; Ja kuuluu heidän tapoihinsa kierrellä ovelta ovelle, jos joku olisi kiinnostunut (kullakin tietyt alueet), tai että saavat lehtikiintiönsä jaettua. Omat kaverit ym. soittavat, jos tulevat käymään. Kyllä minäkin kannatan suvaitsevaisuutta, mutta tuo.. eivät kristitytkään yleensä "koputtele" ovien takana.. ei ainakaan minulla.. lehtisiä tulee (esim. seurakuntalehti).