Haluaisitko osallistua uskontotieteen pro gradu tutkimukseen? Haastateltavat haussa!!

Haluaisitko osallistua uskontieteen pro gradu tutkimukseen?
Hei, olen 27-vuotias Oulussa asuva pro gradu tutkielmaa vaille valmis uskonnon ja psykologian lehtori Turun yliopiston kulttuurien tutkimuksen laitokselta. Pääaineenani opiskelen humanistisessa tiedekunnassa uskontotiedettä, ja minua ovat aina kiehtoneet uskonnot sekä psykologisena että sosiologisena ilmiönä.
Pro gradu tutkielmani aiheena on seksuaalivähemmistöjen kokemukset Suomen evankelis-luterilaisen kirkon suhtautumisesta homoseksuaalisuuteen. Tutkimus on tarkoitus tehdä täysin seksuaalivähemmistöjen näkökulmasta käsin pohtien erilaisten ihmisryhmien välistä tasa-arvoisuutta ja sen toteutumista Suomessa. Tutkimuksen keskeisinä teemoina ovat kirkon yleinen suhtautuminen homoseksuaalisuuteen, kuinka kirkko selittää suhtautumistaan omiin opillisiin näkemyksiinsä tukeutuen ja kirkon suhtautuminen sateenkaariperheisiin ja samaa sukupuolta olevien ihmisten parisuhteen siunaamiseen kirkossa. Tutkimuksen tavoitteena on saada mahdollisimman todenperäinen kuva siitä, miten seksuaalisten vähemmistöjen edustajat itse nämä asiat kokevat.
Tarkoituksenani on haastatella kymmenen avoliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa asuvaa nais- ja miesparia ympäri Suomea. Haastattelu tapahtuu vapaamuotoisesti täysin anonyymina sähköpostin kautta. Tutkimukseen osallistuvat kirjoittavat minulle pohtivan kirjoitelman omista ajatuksistaan, tuntemuksistaan ja kokemuksistaan ev. lut. kirkon toiminnasta. Jokainen tutkimukseen osallistuva saa kopion valmiista tutkimuksesta itselleen.
Jos kiinnostuksesi tutkimustani kohtaan heräsi, voisitteko ystävällisesti laittaa puolisonne kanssa minulle sähköpostilla lyhyet taustatiedot itsestänne: minkä ikäisiä olette, missä asutte (paikkakunnan tarvitsen vain nyt alussa, että saan haastateltavia eri puolilta Suomea), kauanko suhteenne on kestänyt ja ihan lyhyt kuvaus omasta uskonnollisuudestanne / uskonnollisesta taustastanne. Näiden tietojen perusteella valitsen 20 pariskuntaa, jotka pääsevät mukaan tutkimukseen. Valintakriteerinä on saada mahdollisimman kattava otos, eli haen erilaisista taustoista olevia, eri kaupungeissa asuvia ja eri ikäisiä pariskuntia tutkimukseeni.

Kiitos kun osoitit mielenkiintoa tutkimustani kohtaan!
Kesäterveisin, Anna-Kaisa Dickson aksaar@utu.fi