Tukholmaan "lesbopiispa"

Tukholman hiippakunta valitsi 26.5.09 seuraajan piispa Caroline Krookille, joka jää eläkkeelle. Valituksi tuli Eva Brunne, joka elää rekisteröidyssä parisuhteessa ja jolla on kolmevuotias poika.

Brunne syntyi Malmössä 1954 ja vihittiin papiksi Lundissa 1978 mutta on viimeiset 30 vuotta vaikuttanut Tukholman liepeillä. Hän on mm. ollut kirkkoherrana yhteensä 16 vuotta. Hän on eräiden väittämien mukaan maailman ensimmäinen lesbo piispa.

Kirkkoherrana Flemingsbergin seurakunnassa hänelle tuli tutuksi Ruotsin nykyinen uskonnollinen kartta, koska siellä Ruotsin Kirkko oli lähinnä vähemmistöasemassa. Alueella vaikuttaa lukuisia eri katolisia ja ortodoksisia maahanmuuttajakirkkoja, muslimeista ja uskonnottomista puhumattakaan. Hänelle tuli siellä tavaksi esittäytyä "evankelisluterilaisena pappina", erottuakseen muista kollegoista.

Medialinkkejä löytyy blogistani: http://karlafhallstrom.blogspot.com/2009/05/lesbian-bishop-elect-in-stockholm.html
  • 2 / 2
  • Norja
  • 23.6.2009 20:22
Asiaa! Rakkauden kaksoiskäsky niinkuin sitä yhtä juttua kutsutaan kuuluu kaikille. Se menee kaikkien muiden käskyjen yli ja ohi. Kehottaisin mun homo- ja heterofrendiyhteisöä muistamaan tän ja unohtamaan fundamentalistien propagandan. Propaganda ja muiden syrjiminen on hanurista. Homojen keskuudessa toi diskriminointi voi mennä pitkällekin vaikka sitä ei edes ole tarkoitettu niin. Mä inhoon esim sitä et saunaa Stuurella eli Vogue ei mainosteta muiden koin gay-miesten saunana. Muutama hyvä mimmi tois sitä suvaitsevaisuuden ilmapiiriä sinnekkiin. Jos mä oon ihan oikein ymmärtänyt siihen saunaan saa tulla mimmitkin vaikka olisivat heteroita tai mitä hyvänsä. Sukupuolen tai sukupuolettomuuden takia ei kai enää sais syrjiä vaan avata ovi kaikille halukkaille.


Voi olla että oon taas väärässä mutta mä kannatan ihmisyyttä yli seksuaalirajojen.


N