Kuolleet mustaavat elävien mainetta?

• 1 / 5
  • Pora-liike
  • 6.5.2009 20:52
Näin käsitän Tuula Juvosen kirjasta "Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia". Kuolleen homoseksuaalin paljastaminen, ehkä on tässä yhteydessä hyvä käyttää tätä sanaa, vaikkakin vain tutkimuksessa - saattaa loukata vainajan omaisten "kunniaa".

Nyt kun en ole vielä kuollut, niin minä voin kysyä loukkaavatko elävätkin homoseksuaalit sukulaistensa kunniaa, sillä vähän samanlainen tuntu laista jää suuhun. Jos esimerkiksi minun naisseikkailujani reposteltaisiin julkisuudessa enkä minä olisi niistä moksiskaan tai olisin jopa tyytyvätinen, voisiko minun porvarillinen sukuni nostaa kanteen mediaa vastaan koska heidän maineensa on vaakalaudalla?

Vastaavasti jos minun suvussani olisi joku Vanhaseen verrattava panomies ja hän olisi jatkuvasti julkisuudessa sen takia, niin minulla ei olisi oikeus tehdä hänen esittämisestään kunnianloukkausjuttua koska hän on hetero?
Voitko Pora-liike ihan vähän tarkentaa? Mainitset lain. Voivatko foobiset sukulaiset jonkin lain voimalla estää edesmenneen queer-ihmisen elämäntarinan välittymisen jälkipolville, vai ovatko lainsuojattomat hyssyttelijät olleet asialla?

Alankin nyt heti elää elämääni miettien, missä asennossa tahtoisin kuolla. Taidan tehdä itselleni hautakiven ja siihen jonkin herkän muistolauseen, vaikkapa: "eli, lesboili, kuoli".

Muutenkin pitäisi rakentaa jonnekin muistomerkki teemalla "älköön kukaan väittäkö, että olimme heteroita", johon vielä elävien kirjoissa ollessaan voisi lisätä nimensä. Sinne voisivat katkerat omaiset tulla pissittämään hauveleita ja varastamaan sateenkaaripuoliskojen tuomat kukkaset, mielellään ainakin begoniat, joita en itse soisi tuotavan haudalleni.
Kirjan mukaan vaikka homoseksuaalisuus ei ole enää sairaus eikä rikos, niin siitä huolimatta homoseksuaaliset teot voidaan käsittää automaattisesti vahingoittaviksi, halventaviksi ja loukkaaviksi. Sen sijaan vaatimusta seksuaalikumppanin salaamista ei voida ajatella koskevan heteroseksuaalisia suhteita. Määrittelemällä seksuaalista suuntautumista koskevat tiedot arkaluontesiksi, lakiteksti tulee tuottaneeksi homoseksuaalisuudesta arveluttavan ja ongelmallisen seikan.
s. 50

Toisaalla kirjassa kun etsittiin kuvitusta kirjaan, niin Tampereeen museioiden arkistotoimi antoi luvan kuvien käyttöön vain jos henkilöt voitiin TODISTAA homoseksuaalisiksi. Tällöinkin piti kysyä lupa kuvien henkilöiltä tai vainajien ollessa kysymyksessä heidän omaisiltaan. Samanlainen politiikka ei ollut heteroita esittävien kuvien kohdalla.

Kastroimislain nojalla kastroiduista oli tietysti rekisteri, mutta viranomaisilla oli kiire hävittää se ennen kuin homohistorian kirjoittajilla heräsi mielenkiinto niitä kohtaan.

Netti taitaa olla sellainen monumentti, että jos täällä julistaa olevansa homoseksuaali, niin ikinä ei tulla pitämään heterona kuoleman jälkeenkään.
  • 4 / 5
  • Tom Linkinen
  • 7.5.2009 13:23
Julistetaan omalla nimellä siis: Olen homoseksuaali.

(Ja Juvosen kirjassa on toki paljon asiaa, "vaikkakin vain tutkimus".)
  • 5 / 5
  • Krister
  • 7.5.2009 16:13
Useissa eri laeissa määritellääntieto seksuaalisesta suuntautumisesta salassapidettäviksi, yleensä yhdessä monien muiden erilaisten tietojen kanssa. Esimerkiksi Henkilötietolaissa:

11 § Arkaluonteisten tietojen käsittelykielto. Arkaluonteisten henkilötietojen käsittely on kielletty. Arkaluonteisina tietoina pidetään henkilötietoja, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan:
1) rotua tai etnistä alkuperää;
2) henkilön yhteiskunnallista, poliittista tai uskonnollista vakaumusta tai ammattiliittoon kuulumista;
3) rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta;
4) henkilön terveydentilaa, sairautta tai vammaisuutta taikka häneen kohdistettuja hoitotoimenpiteitä tai niihin verrattavia toimia;
5) henkilön seksuaalista suuntautumista tai käyttäytymistä; taikka
6) henkilön sosiaalihuollon tarvetta tai hänen saamiaan sosiaalihuollon palveluja, tukitoimia ja muita sosiaalihuollon etuuksia.

Siis tässä tai muualla EI mitenkään säädetä, että homoseksuaalisuus olisi arkaluonteista. Tietysti pykälien takana on ollut ajatus, että tietoa homoudesta voitaisiin jollain tavalla käyttää ihmistä vastaan, mutta nähdäkseni oikea laintulkinta koskee yhtälailla myös tietoa heteroseksuaalisuudesta.

Ihan toinen asia on, mitä pidetään kunniaa loukkaavana, tämä menee rikoslain pykälien mukaan, eikä siellä ole erikseen lueteltu mitään perusteita. Nähdäkseni tarkoituksena on, että voidaab aina erikseen ja tapauskohtaisesti pohtia, oikeusistuimessa, mikä on kutakin henkilöa loukkaavaa.

Jos esimerkiksi jossain lehdessä väitettäisiin, että minä olenkin salassa hetero, joka on vain vuosikymmeniä teeskennellyt olevansa homo, niin kokisin moisen väitteen huomattavan loukkaavana. Voisin ehkä jopa todistaa, että moinen väite aiheuttaisi minulle kärsimystä ja voisin jopa voittaa kunnianloukkausjutun oikeudessa.