Instrumentariumin näkemys homoista?

Instrumentarium on jo parin viikon ajan pyörittänyt suomalaisilla mainoskanavilla viimeisintä tv-mainostaan. Mainoksessa (hetero)mies joutuu vahingossa homojen juhliin, jossa hänen elämänsä, mainoksen kertojaäänen mukaan, ”lähti vesiliirtoon” ja mies oli lähellä ”peräänajoa”. Onneksi hänen optikkonsa tulee paikalle pelastamaan miehen.

Mainoksen löytää täältä: http://www.shots.net/video_detail_css.asp?id=43687

Filmistä on käyty lyhyttä keskustelua Markkinointi & Mainonta –lehden sivuilla. Tero Ylitalo kertoo, kuinka ”spotti jaksaa naurattaa illasta toiseen vesiliirto- ja peräänajorepliikeillään”. Muita spotti ei sitten naurattanutkaan. Keskustelu löytyy täältä: http://www.marmai.fi/keskustelu/?threadId=3974&commentId=11814#11814

Oman mielipiteeni mainoksesta sekä sen rahoittaneesta yrityksestä ajattelin lähettää tännehttp://www.instru.fi
Voi juku, oli niin hauska et oisin vaihtanut optikkoliikettä heti jos oisin ko lafkan asiakas. taitaa mennä kyl mun boikottiin toi liike.
Teksteihinkin on ujutettu monitulkintaisia lauseita:
- "I fell deeper and deeper into the dark hole"
- "...I can see straight again."

Periaatteessa olen sitä mieltä, että hyvällä maulla voi tehdä huumoria aika monesta asiasta. Mutta tämä ei ihan ole onnistunut.
  • 4 / 24
  • Tero Kankaanperä
  • 6.3.2009 19:19
Kuka nyt Instrua käyttäisi muutenkaan? Sehän ihan hirveä maantierosvo hinnoittelussaan!
Itsekin kiinnitin huomiota noihin englanninkielisiin suorastaan ylihauskoihin tekstityksiin. Ei tuosta hauskaa saa sitten millään, on niitä mainoksia tv:stä poistettu jo vähemmästäkin, mutta tuohan koskee homoja, joten ei sillä sitten ole väliä missä valossa ne esitetään. Varsinkin kun suurin osa vielä ajattelee, että tuohan antaa realistisen kuvan siitä, millaisia kaikki homot ovat. Mainoksen sanoma kyllä käy selväksi, eli homoseksuaalisuus on väärin ja paha asia, tule Instrumentariumiin niin sinusta ei tule vahingossakaan homoa ja osaat silloin myös pysyä niistä kaukana.
  • 6 / 24
  • Public eye
  • 6.3.2009 19:42
Ilmeisesti tuo netissä oleva tekstitetty mainosspotti (ei kai sitä TV:ssä tekstitettynä esitetä?) on tarkoitettu mainostoimiston palvelusten kansainväliseen markkinointiin.

Uskallan veikata, että kiinnostus herää lähinnä Venäjällä, Baltiassa ja kenties joissakin Kaakkois-Euroopan maissa. Läntisen Keski-Euroopan maissa, Pohjoismaista puhumattakaan, mainos herättänee lähinnä säälivää hymyilyä.
Kerta kaikkiaan kuvottava. Olin menossa kyseiseen firmaan näöntarkastukseen, mutta tuon näkemisen jälkeen jää kyllä väliin, kiitos vain.
Täytyy sanoa, että tuo mainos on junttimaisen typerä. Puhutaan muka huonoa kieltä ... montako suomalaista osaa noin hyvin vaikkapa sitä yksinkertaista englantia noin hyvin ...
Mutta vielä typerämpi on Public Eyen vastine, juuri Suomessa osataan nauraa noin typerille asioille. Missä maassa muuten ollaan sitä mieltä, että ruotsalaiset olisivat homoja??? Ei Virossa, eikä Venäjällä eikä muuallakaan, ainoastaan Suomessa. Oksettaa tuo rasistinen suomalainen vouhutus valitusta mallikansasta - luulis, että sellaiset mielipiteet haudottiin viimeistään vuonna 1946 Nürnbergin oikeuskäynnin myötä, paitsi Suomessa näköjään.
Tuota noin, kai tuossakin EURin viestissä sitten jokin hyvin piilotettu idea on. Itse en kyllä sellaista valitettavasti oikein löydä.

"Puhutaan muka huonoa kieltä ... montako suomalaista osaa noin hyvin vaikkapa sitä yksinkertaista englantia noin hyvin ..."

Mihinköhän tämä oikein liittyy? Mainoksen päähenkilö tosiaan puhui huonohkoa suomea, mutta liittyykö se mitenkään mihinkään? Kukaan ei tietääkseni maininnut mitään mainoksessa kuullusta suomesta. Tuo kommenttisi suomalaisten englanninkielen puhetaidoista on... ehkä hieman erikoinen.

"Mutta vielä typerämpi on Public Eyen vastine, juuri Suomessa osataan nauraa noin typerille asioille. Missä maassa muuten ollaan sitä mieltä, että ruotsalaiset olisivat homoja??? Ei Virossa, eikä Venäjällä eikä muuallakaan, ainoastaan Suomessa."

Ehkä kyse on kuitenkin siitä, ettet ymmärtäny Public Eyen viestistä sitten mitään. Itsekin olen kyllä aina ihmetellyt sitä, että miksi ei esimerkiksi Kiinassa tai Itä-Timorissa ajatella, että ruotsalaiset ovat homoja. Siinä on kieltämättä mietittävää vähän terävämmällekin tyypille.

"Oksettaa tuo rasistinen suomalainen vouhutus valitusta mallikansasta."

Eiköhän vähän jokaisessa valtiossa ajatella, että se oma kansa on kaikkein paras. Ei Suomi eroa siitä yhtään. Tuossakin kommentissasi menit kaiken lisäksi pahasti ohi aiheesta.

Tällaista sitten tällä kertaa EURin suunnalta. Onkohan tarkoitus ottaa nuo viestisi oikeasti vakavasti, vai onko ne kirjoitettu tahallaan provosoiviksi? Alkaa olla jo vähän vaikea uskoa, että näin pahasti voisi joku mennä metsään.
1. Vitsailu huononsta kielitaidosta on mielestäni junttimaista ja aliarvoista yleensä ja pidän sitä mainoksen homokohtausta pahempana (sekin on muuten aivan kamala). Se joka puhuu sujuvasti viittä kieltä, sellaiseen ei ryhdy. On monta kertaa kohdannut, miten idioottimaisesti hymyillään suomalaisten taipumukselle lausua esm. englantia - siis ns. finnglishille.
2. Public Eyen vastine tuli ainakin minulle selväksi - rasistinen, ksenofoobinen, muita kansoja halveeraava ylimielinen väite toisten kansojen paremmudesta ja toiste kansojen huonoudesta. Fiksumpi kyllä ymmärsi, että vastaukseni liittyy juuri tähän. Suomalaiset eivät ole missään tapauksessa mitenkään hienompaa porukkaa esimerkiksi suhteessa homoihin, vaikka viime aikoinaan asia parani muihin naapurivaltioihin verrattuna - yhteiskunnallisen paineen takia, kaikista pohjoismaista viimeisenä (10 vuden viivellä) hyväksyttiin rekiströity parisuhde - nolon väännön jälkeen eduskunnassa - missä kansamme valitut ja henkisesti kauniit valioyksilöt puhuivat elämisen sijan kanssa ...
Selkokielellä sanottuna, ei kannata halveerata muita, kun vikaa löytyy omasta takaa.
3. Ei ihan jokaisessa valtiossa ajatella, että oma kansa on kaikkein paras, sellaisiakin valtioita löytyy, joissa asuu monta kansaa ja se tuo omia haasteita mukanaan. Itselläni on runsaasti kokemusta asiasta ja monesta kansasta/pikemmin yhteiskunnallisistä ryhmistä. Suomalaisessa yhteiskunnassa näen hyvin selvästi tämän asian äärilaidan merkkejä. Syyt siihen on yleisesti tiedossa: erikoinen kieli, geopoliittinen syrjäytyneisyys (yleiseurooppalaiset arvot ja periaatteet eri optiikalla nähtynä), geopoliittinen sijainti Venäjän naapuruudessa (fennomaanien aloittama poliittinen linja, jonka loogisena huippuna on 100% suomettuminen), pieni kansa = raskas ksenofoobia ja tarve kansan laadun jatkuvaan todistamiseen,
4. Otat asiat vakavasti, miten jaksat, sinun asias ... :-)
"...näen elämäni sellaisena kuin haluan" -slogan on vähän kökkö kun kyse on kuitenkin ajoturvallisuuteen vaikuttavista seikoista.
Enempi tuo kai pitäisi loukata (?) heteromiehiä...kun ovat noinkin puolisokeasti "johdateltavissa" "harhaan".
Tuo gaybaari-kohtaus lienee napattu "Police Academy"- leffoista. Eikö siellä ollut Blue Oyster baari missä tanssittiin tangoa..kuins nääs Tampereella?

Tuo ja aikaisempi Instrumentarium mainos on pikemminkin ärsyttäviä. Komeet puitteet, miljuuna extraa, leffamaista kerrontaa ja kuvaa mutta silti kumisee tyhjyyttä.
Olen samaa mieltä EURin kanssa joka kohdasta ja Saint Judyn kanssa siitä, että se kumisee tyhjyyttä. Ekstrat ja härpäkkeet eivät ole juonellisesti oleellisia.
Turha täällä on vetää sukkahousujaan solmuun venäläisten puolesta. Juuri TV:ssä kerrottiin miten PUOLET (aivan niin, PUOLET) venäläisistä kuulemma allekirjoittaa iskulauseen "Venäjä venäläislle" ja kuinka nationalistinen uho ja rasistiset hyökkäykset ja murhat tulevat koko ajan yleisemmiksi, ja kuinka viranomaiset sulkevat silmänsä tältä kaikelta. Venäjä on läpeensä rasistinen ja nationalistinen maa, ja niin ovat venäjän viranomaisetkin. Venäjällä ei myöskään siedete toisinajattelijoita ja valveutuneita ihmisiä, vaan he pääsevät siellä hengestään. Kuinkahan monta toimittajaa tänä vuonna siellä onkaan tapettu? Muissa entisen itäblokin maissa meno ei ehkä ole ihan yhtä hurjaa, mutta eipä mene erityisen lujaa vähemmistöillä kyllä Baltiassakaan.
Onkohan tuo "puolet venäläisistä" tilasto tehty samalla kaavalla kuin yli sadan prosentin äänestystulokset siinä maassa aikaisemmin.

Ihme juttu kun nämä "Venäjä venäläisille"-riehujat ovat riehuneet Kontupohjassa, vaikka he ovat Kontupohjassa yhtä paljon omalla maallaan kuin ne kaukasuslaiset, joita he terrorisoivat.

Koko venäläisyys on sanana mahdoton määritellä, koska he ovat suomalais-ugrilaisten ja turkkilaisten sekakansaa.
"Vitsailu huononsta kielitaidosta on mielestäni junttimaista ja aliarvoista"

Mielestäni tuossa mainoksessa ei edes mitenkään vitsailtu huonosta kielitaidosta. Päähenkilön äidinkieli ei ollut suomi, joten hän sitten yksinkertaisesti puhui suomea vähän huonommin.

"Rasistinen, ksenofoobinen, muita kansoja halveeraava ylimielinen väite toisten kansojen paremmudesta ja toiste kansojen huonoudesta. ... Suomalaiset eivät ole missään tapauksessa mitenkään hienompaa porukkaa"

Public Eye siis sanoi joitain valtioita, joissa arveli tämän mainoksen herättävän kiinnostusta. Tuossa listassa olevat valtiot ovat hyvin homofobisia, ja sen takia ne siinä listalla tietääkseni ovat. Jälkimmäiset Public Eyeyn mainitsemat valtiot taas ovat kehittyneempiä homoasioissa. En näe tuossa mitään rasistista, ksenofobista, muita kansoja halveeraavaa tai ylimielistä. Mitä Suomeen tulee, niin Public Eye kyllä mainitsee Pohjoismaat, mutta vaikka Suomessa näille asioille osataankin valitettavasti nauraa, niin silti verrattuna noihin listassa ensin mainittuihin valtioihin on tilanne täällä aivan erilainen. Loppujen lopuksi kukaan ei siis ole tässä keskustelussa väittänytkään, että suomalaiset olisivat jotenkin hienompaa ja parempaa porukkaa kuin muut. Public Eye vielä selventäkööt oman viestinsä, mutta näin minä ainakin sen ymmärsin.

"missä kansamme valitut ja henkisesti kauniit valioyksilöt puhuivat elämisen sijan kanssa ..."

Yksi henkilö mainitsi tuon asian eduskunnassa sellaiset 12 vuotta sitten. Ei siis mikään paras esimerkki.

Olen aivan samaa mieltä kyllä kanssasi, että Suomi on toiminut muun muassa näissä homoasioissa hitaasti. Samoin Suomessa on myös eräänlainen jatkuva tarve kansan laadun todistamiseen, mikä on tietysty peräisin sota-ajoilta. Ongelma nyt vaan on se, ettei kukaan ole toisin väittänytkään. Kyllä me kaikki varmasti tiedämme kertomasi asiat.
...tut niistä homoista, mut kaikki silmälaseja käyttävät pitäis toki armomurhata.

(Oon törmännyt maahan joka ei osaa ajatella itseään ykkösenä. Saksa. Olin ja olen eri mieltä.)
Vaikka toisin esitetään, suuri osa yhdysvaltalaisista ei myöskään pidä maansa politiikasta ja arvostelee sitä avoimemmin kuin suomalaiset ikinä Suomen valtion miehittämää maa-aluetta.
Is kirjoitti: "kukaan ei siis ole tässä keskustelussa väittänytkään, että suomalaiset olisivat jotenkin hienompaa ja parempaa porukkaa kuin muut. Public Eye vielä selventäkööt oman viestinsä, mutta näin minä ainakin sen ymmärsin."

Is ymmärsi viestini täysin oikein, toisin kuin EUR ja hänen kanssaan "joka kohdasta" täysin samaa mieltä oleva Pora-liike.
Itse asiassa väitteeni oli se, että Instrumentarium ja hyväksymänsä mainostoimisto, jotka tässä edustavat suomalaista henkistä ilmapiiriä, ovat edelleen sitä mieltä, että heteroiden kertomat homovitsit ja jutut heteron seikkailuista jännittävän eksoottisessa homomaailmassa ovat hulvattoman hauskoja ja viestivät pelkkää hyvää kummankin firman arvomaailmasta ja ajattelusta. Tällaista asennoitumista ei enää juuri tapaa, ainakaan vakavasti otettavassa kaupallisessa yritysmaailmassa, edesmenneen rautaesiripun länsipuolella. Päätelkää itse, kummalle puolelle katson Suomen tässä asiassa kuuluvan.
Hmm, ehkä tuo antoi vähän stereotypisen kuvan homoista, mutta mielestäni mainos oli kyllä aika mitäänsanomaton, ei se mua loukannut. Vähänhän se on säälittävä ja ajastaan jäljessä. Sitä en kyllä tajua, miksi noinkin iso firma lähtee homoteemalla markkinoimaan mitään.
Mitähän EUR tällä kertaa tarkoittaa mystiikkaa ja merkityksiä tihkuvalla kommentillaan?

Tähän hymiö.
Instrun mainos pyörii edelleen tv:ssä. Tuli äsken maikkarin Tulosruudun jälkeen. Vai pitäisikö sanoa perään...
Juksteri kirjoitti: "Instrun mainos pyörii edelleen tv:ssä. "

...ja kaiken lisäksi usein. Mitään eivät ole oppineet.