AY-liike ja kokoomus prekariaatin köyhyyden takana

Näin haastattelee Voima-lehti Sata-komiteassa istunutta Osmo Soininvaaraa: http://www.voima.fi/content/view/full/2912?PHPSESSID=92e2b9286ae6aad49830ed4060fed945

Mitä ilmeisemmin koska tässä maassa on (vähenevä) ihmisluokka, jolle kuuluvat täyspitkät ja vakinaiset työviikot, lomat, teehuoneet ja kahvihuoneet, lomat ja kaikki muut edut ja joka ei jousta työehdoista milliäkään, kaikkien muiden on pakko joustaa koko ajan, pätkätyöläisten, silpputyöläisten, apuraha-orjien, ilmaiseksi työhön pakotettujen työllistettyjen, harjoittelijoiden ja ulkomaalaisten marjanpoimijoiden.

Mikä antaa yhdelle ihmisryhmälle moisen privilegion? Lyökö kuningas heidät aatelisiksi linnassa, aukenevatko taivaat ja lankeaako valonsäde ja kuuluu julistus: Tämä on minun vakityöläiseni, tämän minä olen hyväksynyt, sinä istut palkkanauhani oikealla puolella iankaikkisesta iankaikkiseen.

Ei. Voimassa Osmo Soininvaara puhuu yksinhuoltajista, heikkolahjaisista ja mielenterveysongelmaisista. Hän puhuu myös ulkonäöstä valintakriteerinä: "Jos katsotaan palveluammatteja, niin myös se on usein sosiaalisesti karsivaa. Siinä katsotaan ulkonäköä ja sosiaalista käyttäytymiskykyä.

Näin kerran Hakaniemen torilla merimiehennäköisen skroden jätkän myymässä karjalanpiirakoita ja kukaan ei ostanut. Jos sellainen tulisi kadulla vastaan niin sen kiertäisi kadulla kaukaa."

Käyttäytymiskyky on kai useimpien hankittavissa. Joskus työttömien palstalla on ollut homofobiaa ja minä olen sanonut, miten sinä voit kuvitella työllistyväsi mihinkään jos sinulla on tuollainen asenne ihmisiä kohtaan. Valitettavasti kuitenkin sellaisia työllistetään.

Sen sijaan ulkonäkö on suurempi ongelma. Transgender Eurostudyn mukaan Euroopan transihmiset ovat keskimäärin korkeasti koulutettuja, mutta matalasti palkattuja. Samanlaista suuntaus on ollut esimerkiksi belgialaistutkimuksessa Long-term follow-up: psychosocial outcome of Belgian transsexuals after sex reassignment surgery:

"Although postoperative transsexuals experience a positive change in
their relationship, family and social life, unemployment rate is above
the general average. Our study population proved to be particularly
vulnerable in this area."

On kuitenkin muistettava se, että elintaso on joustajien selkänahasta revittyä. Koska me joustamme, muiden ei tarvitse. Kysymys kuuluukin: Mitä me saamme tilalle. Muotoilen sen toisin: Mitä me vaadimme tilalle?

----------------------------------
Post skraapum: Kun yhden maakunnan lehti on "Siipirikko" ja naapurimaakunnan lehti on "Siivekäs" tulee väistämättä mieleen, että jälkimmäinen nokittelee ensimmäisen nimellä. Samalla tavoin minulla on herännyt tunne siitä, että "Voltti" on kopioitu lehden nimestä "Voima". Yksi voltti tuo vain niin vähän jännitettä että lyhdyt pysyvät sammuneina.
  • 2 / 7
  • Heppuli
  • 13.2.2009 18:20
Kyllä se sdp taitaa olla paljon pahempi jarru tasa-arvolle kuin kokoomus.... ainakin omat pitkäaikaiset havaintoni työelämässä tukevat tätä käsitystä. Sdp = vanhoillisuus.
Ja minähän luulin, että SUOMESSA on kaikki mallillaan, aivan huippuluokkaa, kehitystä ja kaikki.
Suomessa ei ole köyhiä!!!!
  • 4 / 7
  • Vikkari
  • 15.2.2009 19:26
Ei Suomessa voi olla köyhiä, koska kokoomuksella on korvat!

t. Kari
EUR kirjoitti: "Ja minähän luulin, että SUOMESSA on kaikki mallillaan, aivan huippuluokkaa, kehitystä ja kaikki.
Suomessa ei ole köyhiä!!!!"

Tällä menolla ei kauaa olekaan.
Lapsiakin käytetään hyväksi: http://www.adressit.com/jakelujunioritboikottiin

Nuorna vitsa väännettävä? Tee lapsena työtä halvalla, jotta aikuisena osaat tehdä sitä ilman palkkaa?
http://www.ajassanyt.net/orjatyota-suomessa.htm

Kannustinloukkuja on purettu kohta 20 vuotta. Tässä tulos: http://www.ajassanyt.net/tyottoman-ei-kannata-ottaa-vastaan.htm

Minusta arvio on melko valju. Työttömälle silpputyön vastaanottaminen tarkoittaa massiivisesti lisääntyvää byrokratiaa eli viivästyviä tukia ja mahdollisuutta saada karenssi. Kelahan on tunnetusti ripeä mitä tulee asumistuen tason tarkistamiseen alaspäin ja takaisinperintöihin. Toisin päin Kela taas on huomattava vitkuttelija.
  • 6 / 7
  • faery
  • 10.3.2009 13:47
SDP ja ay-liike on päinvastoin parantanut pätkätyöläisten asemaa mm. loma yms. oikeuksia parantamalla.
  • 7 / 7
  • Pora-liike
  • 10.3.2009 18:31
Mitä ihmeen "loma-oikeuksia"? Kun on henkilökohtainen avustaja, ei ole edes mahdollista pitää sairaslomia!