Taas siunaillaan!

  • 1 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 2.2.2009 20:06
Kotimaa-lehti kertoo uutisessaan, että avantouimareiden sauna siunattiin Pyhännällä.
  • 3 / 8
  • Pora-liike
  • 23.2.2009 19:53
Tjaa, Raamatussa kun työ on kirous Aatamille syntiinlankeemuksesta.

"Irtisanottu – se sisältää kaiken
hyödytön
tarpeeton
tuottamaton
vaatimuksiin soveltumaton"

Ei minusta lainkaan. Ehkä minä olen ollut irtisanottu niin monta kertaa ettei se enää kirpaise. Kapitalismi on kuin luonnononnettomuus.
  • 4 / 8
  • Jussi
  • 23.2.2009 23:13
"Su siunakko" huudahti entinen muori hämmästellessä. Kirkko pyrkii tietenkin pysymään ihmisten mielessä ja miten se sen tekisi muulla tavalla kuin olemalla mukana siellä missä on ihmisiä ja jotakin tapahtuu. Ortodokseilta lienee lainettu 'esineiden' siunaaminen joka tänä päivänä ulottuu kaikenlaiseen arkiseen touhuun. Tapanahan on muutenkin vihkiä käyttöönsä kaikelaiset pytingit enemmän tai vähemmän juhlallisesti.
Uskonnottomana minun on vaikeaa nähdä touhussa muuta kuin sosiaalien tapa ja ohjelmanumero juhlistamaan arjestä poikkeavaa tapausta. Kirkko toimii seremoniamestarina kaiken karvaisissa kissanristiäisissä. Mutta jos se jollekin suo mielihyvää niin siitä vaan.
Ortodoksinen kirkko ilmeisesti tekee rohkeasti avauksia uusille elämänalueille, ja se sykähdyttää monen mieltä. Papit tulevat siunaamaan auton ja asunnon, navetan ja viinikellarin. Toisessa ketjussa kerrotaan, miten ortodoksipapit ovat ryhtyneet partioimaan kaduilla liikennepoliisien kanssa. Papit läksyttävät säännöistä piittaamattomia autoilijoita, ja vaarallisiin risteyksiin pirskotellaan pyhää vettä.

Asialla on kuitenkin toinenkin puoli. Eilen Helsingin Sanomien kakkossivulla kysyttiin, milloin Paavi vierailee Venäjällä (kirjoittaja Mikko Ketola Helsingin yliopistosta). Kirkkojen välillä on ristiriita. On selvä etupiirijako. Ortodoksinen kirkko sanoo, että tietyt maantieteelliset alueet kuuluvat sille, eikä sinne ole katolisilla mitään asiaa. Kuitenkin niilläkin alueilla asuu ihmisä, jotka vuosisatojen aikana on sinne esim. siirretty muualta (esim. Neuvostoliitossa on osattu väestönsiirrot) ja he ovat säilyttäneet vanhan katolisen uskonsa.

Venäjällä toimiviin katolisiin kirkkoihin on alkanut liittyä myäs venäläisiä. Enimmäkseen he ovat "nuoria älymystön jäseniä, jotka ovat tunteneet saavansa uskonnollisiin pohdintoihinsa parempia vastauksia hyvin koulutetuilta katolisilta isiltä kuin älylliseen pohdintaan enimmäkseen epäluuloisesti suhtautuvilta ortodoksipapeilta".

Ortodoksisessa kirkossa ilmeisesti mennään enemmän tunteella.
  • 7 / 8
  • hama
  • 22.9.2009 16:13
Kristityn päätehtävä elämässä on toisten siunaaminen. Siunatussa tilassa on kliffaa tsuppailla. Kokeilkaas kaikenlaiset siunaamisen arvostelijat käydä joskus vaikka Tuomasmessussa Helsingissä. Siellä käy muutkin ihan homona.
  • 8 / 8
  • Vieno
  • 22.9.2009 17:28
Kaikki eivät koskaan pääse "siunattuun tilaan". Ja toisille se sattuu aivan tahtomattaankin. Mutta olipa kysessä vahinko tai tarkoituksellinen tila, viimeisillään siunatussa tilassa oleva tuskin käveleskentelystä nauttii.
Siunailusta olen siinä vaiheessa saanut kyllikseni, kun juoruämmien hampaisiin jouduin.