Parhaat Raamatun kohtaukset

  • 1 / 2
  • Krister
  • 17.12.2008 19:42
Vaeltaja ehdotti toisaalla: "Mutta raamatusta voisi tehdä uuden selkoversion, jossa kaikki nämä elämän raadollisuudet olisivat selkeästi näkyvissä eikä peiteltyinä runokieleen." Ihan turhaa, asiat sanotaan raamatussa monesti aika suoraan. Innoistuin kiottamaan miten e-kirjat verkossa toimii ja poimin muutaman hauskan raamatun kertomuksen. Laitan ne tänne uskonto-palstalle, koska se on ollut aika hiljainen ja eikös joskus sovittu, ettei muualla sovi raamattu sitaatteja käyttää.

Tässä elämänohjeita raamatusta mm. aviolittoon aikoville ja pikkujoulujen varalta.

1. Mooseksenkirja 9: 20 Nooa ryhtyi viljelemään maata ja istutti ensimmäisen viinitarhan. 21 Mutta kun hän joi viiniä, hän juopui ja jäi alastomana makaamaan telttaansa. 22 Haam, Kanaanin isä, näki isänsä alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen. 23 Silloin Seem ja Jafet ottivat viitan, levittivät sen harteilleen, menivät sisään selkä edellä ja peittivät isänsä alastomuuden. Heidän kasvonsa olivat poispäin, eivätkä he nähneet isäänsä alastomana. 24 Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli hänelle tehnyt, 25 hän sanoi: -- Kirottu olkoon Kanaan, tulkoon hänestä veljiensä orjienkin orja.

1. Mooseksenkirja 12: 14 Kun Abram saapui Egyptiin, egyptiläiset havaitsivat, että Sarai oli hyvin kaunis nainen. 15 Sarain nähtyään faraon virkamiehet ylistivät häntä faraolle, ja hänet haettiin palatsiin. 16 Farao kohteli Abramia hyvin Sarain takia, ja Abram sai lampaita ja vuohia, nautakarjaa ja aaseja, orjia ja orjattaria sekä aasintammoja ja kameleita.

1. Mooseksenkirja 19: 31 Vanhempi tytär sanoi nuoremmalle: "Isä alkaa tulla vanhaksi, eikä maassa ole yhtään miestä, joka voisi tulla ottamaan meidät vaimokseen yleisen tavan mukaisesti. 32 Juotetaan isälle viiniä ja maataan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi."
Illalla he juottivat viiniä isälleen, ja vanhempi makasi isänsä kanssa, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti. 34 Seuraavana päivänä vanhempi sanoi nuoremmalle: "Minä makasin eilisiltana isän kanssa. Juotetaan hänelle viiniä tänäkin iltana, ja mene sinä nyt makaamaan hänen kanssaan, että saisimme isämme avulla lapsia ja sukumme säilyisi." 35 Ja he juottivat sinäkin iltana viiniä isälleen, ja nuorempi meni makaamaan hänen kanssaan, eikä Loot huomannut, milloin tytär tuli hänen viereensä ja milloin hän lähti.
36 Niin Lootin molemmat tyttäret tulivat raskaaksi isästään. Vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimeksi Moab*; hänestä tuli nykyisten moabilaisten kantaisä. 38 Nuorempi synnytti hänkin pojan ja antoi tälle nimeksi Ben-Ammi*; hänestä tuli nykyisten ammonilaisten kantaisä
1) Mooseksen kirjoissa sanotaan, että israelilaiset olivat pienempiä kuin mikään kanaanilaiskansa ja israelilaisia oli kolmisen miljoonaa. Yksi kanaanilaiskansa on jebusilaiset ja se ei asunut paljon pääkaupunkiseutua suuremmalla aleella. Miten tuon ajan oloissa yli kolmimiljoonainen kansa asuu pienenllä, vuoristoisella alueella oliivilehtoineen ja viinitarhoineen, kameleineen ja lammaslaumoineen, kerrostaloissako?

2) Toiminnallisesta seikkailuraamatusta:
Tuom. 15:15 "Hän huomasi aasin ehjän leukaluun, otti sen maasta ja löi sillä tuhat miestä"

Tämän on täytynyt näyttää Martrix kakkosen kohtaukselta jossa MrSmith kopioi itseään ja koko lauma niitä Mr Smithin kopioita hyökkäsi Neon kimppuun.

3) Joosua 10: 13 "Ja niin aurinko pysyi paikallaan ja kuu oli liikkumatta, kunnes kansa oli kostanut vihollisilleen.
Näin on kirjoitettuna Oikeamielisen kirjassa. Aurinko seisahtui taivaan laelle kokonaiseksi päiväksi eikä kiirehtinyt laskemaan. "

Lempijakeeni. Paitsi, että maan kiertyminen akselinsa ympäri pysähtyy, niin myös kuu jarruttaa. Kaikista spekulaatioista sen suhteen mitä sitten tapahtuisi paras on varmasti se, että kun maalla on rautainen, kiinteä sydän elastisen vaipan sisällä, niin tuo rautainen ydin lähtisi kierteellä liikkeelle ja rysähtäisi maankuoren läpi.
Rehellisimmät Raamatun kirjaimellisesti ottavista uskovaisista inttävät, että maa on litteä ja aurinko kiertää sitä ja siksi on tämä mahdollista ja että tiede valehtelee meille.

4) 2. Aikakirja 14:8 "Nubialainen Serah lähti heitä vastaan mukanaan sotajoukko, jossa oli tuhat kertaa tuhat miestä ja kolmesataa sotavaunua"

Miljoona miestä?

5) Tuom. 15: 4-5: "Simson pyydysti kolmesataa kettua. Sitten hän otti soihtuja, sitoi ketut kaksittain hännistään yhteen ja kiinnitti häntien väliin soihdun. Hän sytytti soihdut ja laski ketut irti filistealaisten viljapelloille."

Kettutarhaaja Simson. Mahtoi olla työ pyydystää kettuja, pitää ne sitten yhdessä tarhassa ja sitten päästää ne irti lopuksi filistealaisten viljapelloille! Eikö olisi ollut yksinkertaisempaa vain polttaa ne viljapellot tai pyytää tulta lankeamaan taivaasta, niin kuin Elia teki?

6) Matteus 27:52-53 " haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös. He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille."

Antikristuksen jälkeen karmivin kohta Raamatussa. Minnekähän ne ruumiit menivät Jerusalmissa näyttäytymisen jälkeen?

7) Jefta uhraa oman tyttärensä polttouhrina, ei ihme että israelilaiset pitivät kanaanilaisia jumalia parempina:"
29 Silloin Jeftaan tuli Herran henki. Jefta kulki Gileadin ja Manassen alueiden kautta ja palasi Gileadin Mispaan. Sieltä hän lähti sotaretkelle ammonilaisia vastaan. 30 Jefta antoi Herralle tämän lupauksen: "Jos sallit minun voittaa ammonilaiset, 31 minä lupaan sinulle uhriksi sen, joka ensimmäisenä tulee taloni portista minua vastaan, kun palaan voittajana kotiin. Sen minä uhraan sinulle polttouhrina."

32 Sitten Jefta lähti taisteluun ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi heidät hänen käsiinsä. 33 Hän löi ammonilaiset Aroerissa perin pohjin ja ajoi heitä takaa Minnitin seuduille ja Abel- Keramimiin saakka valloittaen kaksikymmentä kaupunkia. Näin ammonilaiset jäivät tappiolle taistelussaan israelilaisia vastaan.

34 Mutta kun Jefta palasi kotiinsa Mispaan, häntä vastaan tuli rumpua lyöden ja tanssien hänen oma tyttärensä, hänen ainoa lapsensa. Jeftalla ei ollut poikaa eikä toista tytärtä. 35 Nähdessään tyttärensä Jefta repäisi vaatteensa ja sanoi: "Voi, oma tyttäreni, mikä hirveä onnettomuus! Miksi juuri sinun piti tulla ensimmäisenä minua vastaan! Minä annoin Herralle lupauksen enkä voi sitä peruuttaa." 36 Silloin tytär sanoi hänelle: "Isä, sinä olet antanut Herralle lupauksen. Tee siis minulle lupauksesi mukaisesti, kun Herra nyt on antanut sinun kostaa vihollisillesi ammonilaisille." 37 Hän jatkoi: "Yhtä asiaa haluaisin sinulta kuitenkin pyytää: suo minulle vielä kaksi kuukautta aikaa. Haluaisin mennä ystävättärieni kanssa vuorille suremaan sitä, että minun on kuoltava näin nuorena." 38 Jefta sanoi hänelle: "Mene vain, tyttäreni."

Jefta antoi tyttärensä lähteä kahdeksi kuukaudeksi. Tytär meni ystävättäriensä kanssa vuorille suremaan sitä, että hänen oli kuoltava naimattomana ja lapsettomana. 39 Kahden kuukauden kuluttua hän palasi isänsä luo. Jefta täytti Herralle antamansa lupauksen, ja hänen tyttärensä kuoli koskemattomana neitsyenä. Israelissa tuli tavaksi, 40 että nuoret tytöt menivät vuosittain neljäksi päiväksi ylistämään lauluillaan gileadilaisen Jeftan tyttären muistoa."