"Kesäpoika" kirjoittaa:
"Ja kyllä, uskomusten ja psykoterapian sekoittaminen on ihan ehdottomasti kiellettävä ja jyrkästi! "
Eli minun on kiellettävä uskoni??? Minä uskon Jeesukseen ja Jumalan parantavaan voimaan, koska näin sanotaan Raamatussa. Sen lisäksi minä uskon moniin psykoterapeuttisiin metodeihin ja tieteelliseen tutkimukseen. On aika luonnollista, että yhdistän nämä kaksi. En tee siinä mitään väärää enkä rikollista.
"Vai saako Classy Rascalin mielestä mitä tahansa uskomuksia hyväksikäyttäen ryhtyä manipuloimaan ihmisten persoonallisuutta uusiin suuntiin?"
Manipuolointia ei ole se, jos joku ihminen OMASTA TAHDOSTAAN valitsee uskon.
"smo" kirjoitti:
"Aivopesussa pyritään hävittämään "vanha minä" ja tuomaan tilalle "uusi minä"."
Ei, vaan tämä on Raamatussa: "Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut" (2.Kor.5:17), kontekstissa jossa Paavali puhuu Jeesuksen sovitustyöstä ja sen merkityksestä ihmiselle. Kyse ei ole aivopesusta, vaan Jumalan sanasta ja kristillisestä uskosta ja ihmisen muuttuminen ei tapahdu millään aivopesulla vaan Pyhän Hengen voimasta. Mitään uhkailua tai "vakiinnuttamista" tai "sitomista" ei käytetä, ei mitään ihmistekoista metodia liioin. Kaikki on Jumalan suvereenia työtä jota Hän tekee ihmisessä joka antaa Hänelle siihen mahdollisuuden.
""Eheytyshoidoissa" homous tuodaan esille pahana asiana ja ohjataan ihminen torjumaan omaa homouttaan."
Synti on Raamatun mukaan "paha asia" (sanoisin itse ennemmin: väärin) ja sitä on kehotettu välttämään elämässä.
"Jos joku saadaan uskomaan, että jokin piirre itsessä on väärin, niin kyllähän esimerkiksi sen piirteen itsessään pystyy jotenkin torjumaan."
Itse asiassa ei omin voimin oikein onnistu, vaan siihen tarvitaan Pyhän Hengen voimaa. Tämän totesi jo Paavali: "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen." (Room.7:18-19) Filippiläiskirjeessä Paavali toteaa: "Kaikki minä voin Hänessä joka minua vahvistaa" (Fil.4:13) Ei siis kannata omin voimin pyristellä syntiä vastaan. Se ei onnistu. Jumalan avulla kyllä onnistuu. Tosin kiusaukset ja kamppailu syntiä vastaan ei lopu koskaan tämän maanpäällisen vaelluksen aikana.
"Eri asia on, että onko tuollaisen "aivopesun" jälkeen henkisesti enää eheä ihminen ollenkaan."
Uskoontulon jälkeen tapahtuu automaatisesti parantumista niin sielun, hengen kuin ruumiinkin alueella. Elämänlaatu paranee.
"Tuskinpa suurin osa mielen kanssa tekemissä olevista lääkäreistä moisia hoitoja hyväksyisi. "
Ymmärrykseni on, että kyllä hyväksyvät jos hyväksyvät kristillisen uskonkin. Tietenkin on lääkäreitäkin jotka eivät raamatullista uskoa hyväksy.
"Varmasti "voimakas motivaatio seksuaalisuuden muutokseen" on eheytyksen alalla toimivien piiriin hakeutuvilla olemassa, mutta motivaatio tuskin kumpuaa homoudesta sinänsä, vaan ympäristön paineista - ja halusta olla rikkomatta Jumalaa vastaan (vaikka homous on vain tulkittu tällaiseksi asiaksi)."
Ei ole kysymys muusta kuin siitä, että uskoon tullessaan ihminen ei halua rikkoa Jumalaa vastaan. Raamatun ja oman kokemukseni mukaan Pyhä Henki vaikuttaa tahtomiseen ja tekemiseen - tähän "haluun ja motivaatioon". En halua tehdä syntiä, koska rakastan Jeesusta enemmän kuin syntiä. Siksi esimerkiksi "eheytymisenkin" lähtökohta on uskoontuleminen. Omin voimin se on monin verroin vaikeampaa - joskaan ei mahdotonta.
"Tätä on helppo käyttää ihmisen ohjailuun esimerkiksi uhkailemalla: On ihminen, jolla on halu uskoa, mutta tällaiselle ihmiselle tehdään selväksi se, että uskonsa ei ole aitoa ja tarpeeksi vahvaa, jos on homo eikä muutu."
No ainakin tuo uhkailu on ehdottomasti epäraamatullista. Itse olen sitä mieltä, että jos joku haluaa pitää itseään kristittynä ja ajatella samalla, että homoilu on ok eikä synti, niin hänellä on täsioikeus uskoa niin.
"Uskon ja homouden välille on näin rakennettu Raamatun tulkinnan perusteella sovittamaton ristiriita."
On muistettava, että homoseksuaaliset tuntemukset/taipumus sinänsä ei ole synti. Teot ovat. Uskovainen ihminen ei voi elää synnissä kokematta ristiriitaa. Lankeemuksia toki saattaa tapahtua, mutta parannuksenteko jatkuu.
"Juuri "eheytyvän" uskon heikkoudella pelottelemisella "apua" haluava tukeutuu entistä tiukemmin "eheytymiseen"
Kuulehan nyt "smo", ei tällaista "pelottelua" ei liioin mitään "uhkailua" tapahdu. Mistä sinä olet kuullut näistä "pelotteluista"?
"Jotkut syystä tai toisesta ahdistuksen vallassa elävät saattavat tarttua tällaiseen "pakotiehen" - varsinkin jos ympäristö on ollut homovastainen ja oma identiteetti on niin voimakkaasti tuomittu, että itse uskoo, että homous on väärin ja syynä vaikeaan tilaan."
Jälleen: kun (ex-)homo hakeutuu vertaistukiryhmään tai terapiaan, kysymys on yleensä siitä, että tämä henkilö on tullut uskoon jolloin hän - mm. Raamattua lukiessan - alkaa ymmärtämään, että homoilu on synti ja haluaa eroon homoseksuaalisesta elämäntavasta. Ei ole siis kysymys mistään "pakotiestä", vaan Jumalan suvereenista työstä ja ihmiselämää muuttavasta voimasta.
"Silloinhan on niin helppo nimetä homous kaikkien ongelmien aiheuttajaksi."
Ei homoutta nimetä "kaikkien ongelmien aiheuttajaksi" kuin korkeintaan tämän henkilön itsensä toimesta.
"Sillä tavoin saadaan ahtaalla oleva ihminen kieltämään osa minuudestaan. "
Mitään ei kielletä, ei omaa persoona, ei seksuaalisia tunteita eikä mitään muutakaan. Itse asiassa eheytymisessä / sisäisessä parantumisprosessissa on kysymys siitä, että se oma minuus löytyy. Raamatun mukaan ihmisen oma minuus löytyy Kristuksessa Jeesuksessa, jolloin ihkinen tulee siksi, joksi Jumala on hänet tarkoittanut, ts. minuus löytyy heteroseksuaalisessa identiteetissä.
"Uskonnollisen yhteisön voima on yllättävän vahva. "
Jälleen kerran: kyse ei ole minkään "yhteisön voimasta", vaan Jumalan voimasta. Raamatun mukaan Jumalan voima ilmenee toki myös toisten ihmisten kautta seurakunnan keskellä, joten toisiakin ihmisiä tarvitaan.
"Eheytysympyröiden viestinnässä leimataan jatkuvasti homosuhteita erittäin negatiivisesti. Homous leimataan luonnottomaksi, luomisjärjestyksen vastaiseksi,..."
Tämä perustuu täysin Raamtun näkemykseen. Jälleen kerran siis: kyse ei siis ole mistään "eheytysympyröiden viestinnästä", vaan puhtaasti kristillisestä uskosta.
"...tunne-elämän rikkinäisyydeksi ja jopa ei-biologiseksi."
No itse asiassa se on se tiedemaailman virallinen näkemys asiasta mikä tukee tuota tunne-elämän rikkinäisyyttä, sen sijaan homoseksuaalisuuden biologinen perusta ei ole saanut tieteellistä tukea.
"Homosuhteita arvioidaan lähinnä riippuvuus- ja seksisuhteiksi."
Sitähän ne useimmissa tapauksissa ovat. Yritä ymmärtää, että jos sinulla on takanasi pitkäaikainen, vakaa ja (seksitön?) suhde, olet vähemmistössä.
"...tuodaan esiin näkemys, että homoseksuaalisuus olisi jotenkin sidoksissa lapsuudenajan negatiivisiin kokemuksiin ja vääristyneeseen suhteeseen vanhempiin ja kavereihin."
Tämähän on aivan virallisten, asiallisten ja tieteellisten tutkimusten (ei ainoastaan asiallisilta kuulostavien!) kautta osoitettu. Olemme näitä tutkimuksia jo käsitelleet tässä ketjussa, käypä lukemaan, jos olet jo unohtanut:
http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=42&thrdid=7157
"Ja sitten "eheytyksellä" murrettuja ihmisiä päätyy vähemmän hyvässä kunnossa kipuilemaan. Tällaisia uutta alkua kaipaavia on sattunut omalle kohdallenikin. Siksi on niin helppo suhtautua eheytystouhuiluun kielteisesti - kun sen on kokenut puoskarointina."
No tämä on sinun kokemuksesi ja se ei oikeuta yleistämään, että eheytyminen ja sisäinen parantuminen epäonnistuvat kaikkien kohdalla! Voit varmaan ymmärtää, että on varaankin melko epätodennäköistä, että olisit kohdannut niitä ihmisiä, joiden kohdalla prosessi on onnistunut. Minäpä olen. Siksi on helppo suhtautua eheytystouhuiluun myönteisesti ja lisäksi uskoni pohjalta näen sen oikeastaan ainoana vaihtoehtona jos ei halua selibaatissa elää lopun elämää.
"smo", näin lopuksi sinulle: huomaathan sen, että se mistä sinä nyt tässä oikeastaan ja itse asiassa keskustelet, on se mitä kristillinen usko on etkä niinkään siitä mitä "eheytyshoito" on?
Ja sitten jälleen "kesäpoika" kirjoittelee:
"Jossain lehtihaastattelussa yksi tälläinen "eheytynyt" kertoili elämästään. Hän vertasi tilaansa alkoholismiin, nimittäin siinä mielessä, että se ei oikeasti koskaan "parane", vaan "sairaus" vaatii aktiivista hoitoa, jotta repsahduksia ei satu. Eikö Classy Rascal ole itsekin esittänyt tämän tapaisia ajatuksia?"
En ole. Olen kyllä sanonut, että synnin kanssa tullaan kamppailemaan koko loppuelämä kunnes tulee lopullinen vapautus. Ideana on kuitenkin se, että ihminen paranee sielunsa alueella siinä määrin, että homoilu jää mieluiten kokonaan ja sen tilalle tulee heteroseksuaalinen suhde.
"Jos homo uskova uskoo että rakkaudesta luopuminen lain hyväksi..."
Ei lain hyväksi, sillä emme elä enää uudessa liitossa lain alla, vaan rakkaudesta Jeesukseen.
"...tekee hänestä puhtaamman ihmisen,..."
Ainoa asia mikä puhdistaa on Jeesuksen Golgatalla vuotanut veri. Eivät omat ansiot tai "luopumiset".
"Pitäisi kuitenkin olla rehellinen ja puhua siitä, mistä kyse oikeasti on, että musta-tuntuu-että-homous-on-väärin ja siksi olen tälläisessä ryhmässä opettelemassa itsekuria."
Jälleen kerran: kysymys on sitä, että ihminen tulee uskoon ja hänessä alkaa vaikuttamaan Jumalan henki, vaikuttaen ihmisen tahtomiseen ja tekemiseen. Asian voi ilmaista näin pelkistetysti - jälleen sekin : ihminen rakastaa Jeesusta enemmän kuin syntiä.
"Classy Rascal: Koet, että täällä on annettu harhaanjohtavaa tietoa eheytysliikkeestä. Siksi oot yhä enemmän eheytysliikkeen kannalla. Mä kysyn, että minkä logiikan mukaan? Tekeekö jonkun homon valehtelu/väärä tieto eheytyksestä todempaa?"
En ole sanonut, että kyse on (vain) disinformaatiosta, vaan sanoin, että (ennen kaikkea) sen perusteettoman vihamielisyyden vuoksi - jota sinäkin osoitat - jota eheytysliikettä kohtaan osoitetaan - eheytysliike on kyllä kerännyt täydet sympatiani. Ennen kaikkea siksi, koska kysymys on uskonveljistäni, joita vastaan hyökätään ilman mitään perusteltua syytä.
"Entä kun eheytysliike jakaa väärää ja syrjivää tietoa meistä? Mikset puolusta? Se on vastaava tilanne."
Eheytysliike ei valehtele.
"Joko sun pitää olla tasapuolinen tai sitten myöntää, että suosit eheytystä, vaikka puolin ja toisin on väärää tietoa. Silloin et oo tasa-arvoa puolustava, eli vaikket suoraan kielläkään ketään homoilemasta, niin kannatat sellaisia arvoja, joiden vuoksi meitä, jotka elämme homona, syrjitään. Kannatat väärän tiedon jakamista meistä."
Jällen kerran: suosin eheytymistä enemmän kuin homoilua. Se perustuu minun moraaliseen standardiini ja rvoihini jotka löytyvät Raamatusta. Se ei tarkoita kenenkään syrjimistä, sillä en kiellä ketään homoilemasta tai tekemästä mitään muutakaan syntiä. Ole ihan vapaasti mitä olet! Sinulle on annettu vapaa tahto! Sen on Jumala antanut sinulle, joten mikä minä olen asiaan puuttumaan.
"Et voi seistä toisella puolella ja väittää olevasi puolueeton. Et vieläkään, et tässäkään. Sama ristiriita nousee taas. Epäsuora syrjintä, syrjinnän hyväksyminen ja kannattaminen on ihan yhtä väärin kuin sanoa suoraan. Se on vaan kierompaa."
"Kesäpoika", minä puolustan sitä, joka on heikompi osapuoli, joka on väärinymmärretty ja josta esitetään harhaanjohtavaa tietoa ja mustamaalaavaa propagandaa. Tällä palstalla tämä taho on enimmäkseen ollut eheytysliike sekä kristilliset yhteisöt. Näissä yhteisöissä ollessani ja kuullessani väärää tietoa vaikkapa homoista, olen kernaasti asettunut puolustamaan heitä (teitä), joita minulla on ystävinäkin. Yhtäkään homoa en ole elämässäni syrjinyt. Siksi toivon, että voisit nyt viimeistään lakata syyttämästä minua syrjinnästä.