ortodoksien arkkipiispa puolustaa homoliittoja

  • 3 / 8
  • Classy Rascal
  • 15.11.2008 17:46
Eipä tuo arkkipiispa Leo missään kohden (ainakaan kyseisessä artikkelissa) homoliittoja puolustele, joten otsikon olisi voinut muotoilla hieman toisin, ettei joku vedä Leon lausunnoista vääriä tulkintoja.
  • 4 / 8
  • Dragon-85
  • 16.11.2008 0:21
Joskus on jotenkin koomista se, miten ortodoksikirkkoa pidetään jonkinlaisena suvaitsevaisuuden tyyssijana, kun taas luterilainen vastaava taas on aivan toista maata. Joissain asioissa luterilaisen kimpussa ollaan hyvinkin aggressiivisesti, mutta ortodoksit saavat olla aivan rauhassa. Milloinkahan ortodoksikirkossa edes aletaan harkita naispappeutta? ;)
  • 5 / 8
  • Krister
  • 16.11.2008 1:16
Laitoin yllä olevan viitteen tänne siksi, että käsitykseni ortodokseista kirkosta on ollut erityisen huono: että se on huomattavn konservatiivinen ja vastustaa kiivaasti kaikkia homolille ja lesboille ja transväelle tehtäviä "myönnytyksiä". Nyt kuitenkin Leo nähdäkseni suhtautui rekisteröityihin parisuhteisiin myönteisen neutraalisti, jos ei aivan kannustavasti niin ainakin maallikkojen osalta hyväksyvästi.

Tämä asenne tulee aiheuttamaan hankaluuksia ainakin Moskovan patriarkaatin suuntaan, joka on erittäin homofobinen; Konstantinopolista en tiedä.
  • 6 / 8
  • sleepygay
  • 16.11.2008 13:09
Dragon-85 kirjoitti: "Joskus on jotenkin koomista se, miten ortodoksikirkkoa pidetään jonkinlaisena suvaitsevaisuuden tyyssijana, kun taas luterilainen vastaava taas on aivan toista maata. Joissain asioissa luterilaisen kimpussa ollaan hyvinkin aggressiivisesti, mutta ortodoksit saavat olla aivan rauhassa. Milloinkahan ortodoksikirkossa edes aletaan harkita naispappeutta? ;)"

Totta Dragon-85! Ortodoksit saattavat (ainakin pienemmissä seurakunnissa) sulkea homot pois ehtoollisyhteydestä. Riippuu varmaan aika paljon tietenkin kirkossa vaikuttavista ihmisistä. Arkkipiispa Leon kommentti olisi hyvä, jos se ei olisi pelkkää sanahelinää. Leon puheilla ei ole minkään maan vaikutusta yhtään mihinkään niin kauan kuin se tosiaan on vain puhetta. Puheiden sijaan tekoja!
  • 7 / 8
  • Napalmia
  • 16.11.2008 13:17
Nykyään nuoret pukeutuvat niin mixed, että on vaikeata bongata homomies tai lesbonainen.
  • 8 / 8
  • mlis
  • 18.11.2008 5:37
"Sen sijaan kirkon maallikkotyöntekijöiden kohdalla tämä on mahdollista, toteaa arkkipiispa Leo Kotimaa-lehdessä....Myöskään seurakuntalaisen rekisteröity parisuhde ei ole hänen mukaansa ongelma."

Mun mielestä toi on kirkonmieheltä positiivinen kommentti:-) mulle eräs ort.pappi sanoi mun homosuhteesta, että "kun sulla on mies, jota rakastat...tee se koko sydämestäsi...synti olisi jättää rakastamatta, koska rakkaus on Jumalan lahja...." En ole itse mikään "himouskovainen", vaan normaali oman uskonsa tunnustava homo. Jos tollasia kommentteja tulisi enemmän olisi tämä maailma parempi paikka:-)
Olin itse tosi yllättynyt papin kommentista, mutta onneksi papistossa on OIKEASTIKIN USKOVAISIA:-) tietänette mitä tarkoitan!