Vihreiden "Rohkeutta on" kampanja

• 1 / 24
  • Hanna Iris
  • 3.10.2008 19:18
http://www.rohkeuttaon.fi/ - Vaalijulisteet

Mitä ajatuksia tämä herättää teissä? Mua lähinnä ihmetyttää miksi selkeästi seksuaalisen tasavertaisuuden puolustaminen on typistetty kahden miehen väliseksi SM-seksiksi. Eikö todellista rohkeutta olisi "ymmärtää" että homot ja lesbot eivät päiviään vietä harrastamalla seksiä 24/7?

Tai ehkä sitten vaan olen ihan tollo ja ne tuolla kyseisellä julisteella itse asiassa haluavat ajaa seksinmyyjien ja -ostajien oikeuksia, eikä seksuaalivähemmistöjen oikeuksia?
Ohos.

Vihreät olisivat voineet tietysti lähteä etsimään "erilaisuuden ymmärtämistä" myös heteroiden kohdalla. Neitokainen piiskan varressa, rätkimässä pukuherraa pakaroille. Mutta ehkä se olisikin ollut liian erilaista? Tai jotain.

Muissa julisteissa meno on kamalan heteroa. Miesjohtajien hyvä veli -systeemiä sentään on vähän tölvitty.

Ei kovin rohkea irtiotto stereotypioista tuo kampanja.

En osta.
  • 3 / 24
  • Hanna Iris
  • 3.10.2008 19:43
Niinpä! Rohkeaahan olisi ollut korvata seksivaatteet tavallisilla työ/oleskeluvaatteilla ja ruoskat lapsilla ja koira siihen viereen. Siis ymmärtää että homot elävät sitä "tavallista arkea".

Mielestäni tämä olisi ollut rohkea juliste vaikka 90-luvun alussa, mutta ei enää vuonna 2008.
Ehkä suhtaudumme luottavaisesti siihen, että Vihreät valistaa mainostoimistoaan tekemään myös sukupuolirooleiltaan toisenlaiset versiot noista?

Huhuu, Vihreät! Tämän idean saa vapaasti ottaa käyttöön.
  • 5 / 24
  • Napalmia
  • 3.10.2008 21:03
Joskus piristävää, et miehiä, kun tuntuu, et kun naisia tai lesboja syrjitään, niin siitä vasta äläkkä nousee. Täällä akat osaa pitää ääntä itsestään. Jos homomies ois nostanu äläkän syrjinnästä niin en usko et se olis saanu yhtä paljon tilaa mediassa....
Tai ehkä nykyään on rohkeutta myöntää, että seksi on osa homoelämää, eikä vain lapset ja kultainennoutaja.
  • 8 / 24
  • Liáina
  • 25.10.2008 22:11
Hanna Iris: Tuo on se pointti! Ei ole mitenkään kovin rohkeaa ymmärtää kahden vanhemman ja kahden lapsen sateenkaariydinperhettä! Ei se ole enää niin erilaista. Julisteeseen on haluttu jotain todella erilaista, jonka kohdalla myös Vihreiden kannattajat joutuvat hetken miettimään, miten suhtautuvat siihen.

Smon kanssa olen samaa mieltä siitä, että olisi ollut riittävän räväkkää, jos julisteessa olisi ollut kahden miehen sijaan mies ja nainen.
  • 9 / 24
  • Pora-liike
  • 25.10.2008 22:49
Kun kontrastina ovat muiden puolueiden vaalijulisteet, vihreiden juliste ei herätä ärtymystä. En tosin tykkää tuollaisesta kubistisesta tyylistä. Hienoa, että vihreät lähtevät suvaitsevaisuusteemalla liikkeelle... ja rohkeaa.
Parempi kuin muiden puolueiden läystäkkseet. Eikö niissä ole jo ihan tarpeeksi perheitä ja kultaisia noutajia? Kai tässä maassa saa muitakin ihmisiä kuin perheellisiä olla olemassa, myös homoilla.... Rohekenen epäillä, että perheelliset ovat pieni joskin näkyvä vähemmistä glbtq-väestä.
No kaipa meillä Suomessa asiat ovat sitten sen verran hyvin kun voidaan lähteä politiikassa miettimään millaiset seksuaaliaktit/fantasiat/jne ovat suvaittavia :)
Minulla on sellainen tunne, että jos kuvassa olisi kaksi aivan tavikselta näyttävää homomiestä, kukaan ei ihmettelisi "miksi selkeästi seksuaalisen tasavertaisuuden puolustaminen on typistetty kahden" taviksen väliseksi möllöttämiseksi.
Jos tässä ei yritettykään kommentoida valtaväestön, vaan homovähemmistön suvaitsevaisuutta. Älähdys tuli, niin että kalikkakin taisi osua.

Erilaisuudesta saa yhteen julisteeseen vain yhden esimerkin. Musta sadomasohomot ovat paljon vaikeammin hyväksyttävissä kuin onnellinen perhe homovanhemmilla, joka täyttää edes osan normaaliuden kriteereistä. Jännempi kuin sadomasohomot olisi ollut musta läjäyttää kuva vaikka kolmesta miehestä tai kolmesta naisesta, jotka elää keskenään. Tai yksi nainen ja kaksi miestä. Yhden miehen ja kahden naisen suhteesta tulisi helposti seksistinen vaikutelma. Ennakkoluuloisutta sekin tietty.

Musta toi juliste on sympaatinen. Asia, jolle s/m -ihmiset ei kyllä varmaankaan halua näyttää seksivarusteisaan..
Hellyttävät sm-pullukat veivät vihreät Hesassa toiseksi suurimmaksi puolueeksi. Että ainakin siitä näkökulmasta onnistunut juliste. Kesäpojan kommentti homojen suvaitsevuuden testaamisesta oli osuva, ja sille löydettiin nopeasti rajat.
"...sadomasohomot ovat paljon vaikeammin hyväksyttävissä kuin onnellinen perhe homovanhemmilla." Ja helpommin "tunnistetavissa" (vitsin kautta) homoiksi...?

*Kierrätä kumipöksysi..?
Mun mielestä koko sana "suvaitsevaisuus" tulisi kieltää...Ei ketään tule "suvaita", aivan kuin kyse olisi jostain "MINÄ nyt SUVAITSEN (=hyväksyn) sinua kun olet TUOLLAINEN". Höh.

Omasta puolestani ei kyse ole siitä ettenkö olisi samaa mieltä että tulee olla rohkea ja nostaa kissoja ja koiria pöydälle. Mutta koska meillä Suomessa ei ole tarvetta poistaa seksiakteihin liittyviä lakeja, siis esim. miesten välinen seksi, niin itse näkisin mieluummin puolueiden puhuvan ihmisoikeuksiin liittyvistä asioista ja hoitavan lakipuolet ekana kuntoon. Tuskinpa kyseinen juliste saa eduskunnassa kansanedustajaa äänestämään "jaa" kun on jokin homojen oikeuksia puolustava äänestys menossa.

Mun järjen juoksulla sama asia, jos vihreät haluaisivat maalata bussit heleän vihreiksi ja kauniita printtejä päälle - aivan kuin se saisi ihmiset käyttämään lisää joukkoliikennettä. Ei vaan, hetkeksi nostaisi asian puheeksi ja sitten taas käyttämään sitä totuttua kulkuvälinettä.

Takaisin politiikan pariin, enemmän tekoja ja vähemmän höttöä! Toinen hyvä esimerkki oli kun Cronberg Korhos-jupakan aikana sanoi moneen kertaan "sukupuoli" vaikka kyseessä oli "seksuaalivähemmistö". Joko oli sekoittanut asian, puhui muusta asiasta tai käytti erittäin vanhentunutta termiä. Juliste ja epäkorrektit lausunnot ovat vanhaa aikaa, nyt niihin tekoihin ja sassiin!
Minulle ei mitenkään kuulu (eikä minua kohauta) jos täyskasvaneet ihmiset rätkivät toisiaan piiskalla pyllylle, olivatpa heteroita, homoja tai jotain muuta. Siitä huolimatta pidän pääni; Vihreiden julistekampanja (jonka merkitystä vaalituloksen suhteen voi miettiä) oli varsin konservatiivinen ja stereotyyppinen.

Rohkenen arvella että on vähemmän kohauttavaa ajatella että "Jaa noi homot heiluu tossa piiskan kanssa, mutta niinhän ne aina tota SM-touhua harjoittavatkin. Tuolla naapurikorttelissa asuu just yhdet tuommoiset homot" kuin "Siinäpä vaaleatukkainen neiti pistää vähän johtajaa raipalla järjestykseen" tai etenkin "siinäpä pojankloppi on valmiina näyttämään nahka-asuiselle naapurin mummolle kuinka kipeätä lempi voikaan olla". Heterokuvioiden seksualisoiminen vaan on niin paljon rajojarikkovampaa kuin niiden homojen - jotka muutenkin sekstaavat ilman lisääntymistarkoitusta...

Ja ettei jää epäselväksi: Olen hyvilläni siitä, että Helsingissä (ja muuallakin) hieman tuuletellaan valtuustoja ja totutut voimasuhteet muuttuvat. Silti tuota julistekampanjaa en ostaisi.
"hieman tuuletellaan valtuustoja ja totutut voimasuhteet muuttuvat" - kyllä, erittäin suotavaa on :)
Hanna Iris on oikealla asialla.

Muistelen taannoin Setallakin olleen kampanja, jonka mukaan "suvaitsevaisuus on syrjintää". Jos jollakulla on varaa "suvaita", se tarkoittaa, että hän asettaa itsensä jonkinlaiseen parempaan tai ylempään asemaan, josta käsin voi sitten "suvaita" sen sijaan että "hyväksyisi" toisen ihmisen tasavertaisesti.
smo kirjoitti: "Heterokuvioiden seksualisoiminen vaan on niin paljon rajojarikkovampaa kuin niiden homojen - jotka muutenkin sekstaavat ilman lisääntymistarkoitusta...".

Onko? Vallassaolijoiden heterokuvioita seksualisoidaan koko ajan.
Pora-liike on oikeassa. Näin sokeaksi sitä on tullut tähän joka paikasta tulvivaan erotisoimiseen / seksualisoimiseen.

Sen verran puolustelen itseäni, että... eroottisiin leikkeihin viittaavaa kuvausta ei kuitenkaan kovin suorasukaisesti esitetä.
Musta kaikkea ei tarvi hyväksyä, suvaitseminen riittää. Mielipiteiden omaaminen on ihan sallittua, niiden ulottaminen muihin vain ei ole.
En äänestä vihreitä kaappihomo Haaviston takia. Äijä oli vuosia kaapissa, kun muut teki töitä ja laittoi itsensä alttiiksi: kaappihomot ovat osa heterojen muutosvastarintaa. On paljon homoja ja lesboja hyvässä asemassa, jotka eivät tee mitään: ällöä.