lesboja pohjois-suomesta?

Niin, kysymys kuuluu, että missä ovat kaikki lappilaiset lesbo - ja bitytöt? Onko teidän mielestänne pohjoisemmassa Suomessa hankalampaa tunnustaa olevansa lesbo kuin etelessä? Itse koen ainakin asian näin, mikä on kyllä aika valitettavaa. Tai sitten kaikki söpöt tytöt ovat auttamattomasti heteroja. :D
"Tai sitten kaikki söpöt tytöt ovat auttamattomasti heteroja. :D"
Näin se tuppaa olemaan myös etelässä... Paitsi kyllä ne samaiset tytöt ovat minua söpöksi sanoneet. :N)
Joudut ehkä etsimään neulaa ikiroudasta, mutta onnea yritykseen. Onneksi etelään ei ole vaikea mennä ;)
  • 3 / 34
  • lumienkeli
  • 11.8.2008 18:12
Musta pohjoisessa - varsinkin jos on jostain pikku peräkylästä kotoisin - on vaikeampi tunnustaa/edes tajuta olevansa bi tai lesbo..

Olen kauan aikaa ollut naisistakin kiinnostunut mutta hyväksyin itseni bi-tytöksi vasta about 1,5 vuotta sitten.. Asun Rovaniemellä ja olen 20 vuotias. Kaupunkikuvassa ja baareissa en huomaa naisista kiinnostuneita normaalin ja fiksun oloisia naisia vaikka yritän katsellakkin :S kokemuksen puutetta ehkä :( Kovasti toivoisin jotakuta kivaa tyttöä ensimmäiseksi tyttöystäväksi, olen juuri sellainen solakka koulussa pärjäävä normaali nätti neito, herttaisen ujo, mutta tuntuman jälkeen räväkkä ja nauravainen.. Miehiä kyllä riittäisi, mutta naisia ei näy.. Ehkä mä en vaan näy tutkissa :)

Olen täällä toistaiseksi vielä siis ainakin minä :D
  • 4 / 34
  • hymytyttö
  • 25.8.2008 16:29
Sieltä pohjoisen tuppukylästä mistä minun pupu on kotoisin, niin siellä ei ole vaikea tulla ulos kaapista. Kylällä liikkuu niin naispareja kuin miesparejakin. Tosin, ainakin minun pupu jotui hakemaan minut helsingistä saakka :D Ja mitä mie niitä muita kyläläisiä tunnen, niin eipä niillä tunnu olevan mitään meikäläisiä vastaan. Ainoo vaan, että jotekin siellä mistä pupukin on kotoisin, niin ei ne oman kylän ihmiset kuitenkaan kiinnosta. Useimmilla on muualta tullu komppis. Mikä tietenkin on ymmärrettävää kun aikuituessaan lähtee kylältä muualle opiskelemaan ja noin. Mutta siis, reippaasti ulos vaan :)
Mie oon 17v bi rovaniemeltä. On aika vaikea löytää tytöistä seuraa vaikka muutamia samanhenkisiä tunnenkin:/
Sama homma ku lumienkelil; miehii riittäs mut missä kaikki muijat? : D mulla ei kyl oo mitään ongelmaa näyttää muille kuka oon vaik tälläseen pienempään kaupunkiin oonki ajautunu. iha sama mitä kukaan kelaa mistää. ja riskejä kantsii ottaa, harvemmin sitä turpaan tulee, vaik tutka ei toimiskaa : D
  • 7 / 34
  • kirsikkatikkari
  • 26.9.2008 9:44
olen 16v. lesbo rovaniemeltä. itselläni on kyllä kaveripiirissä lesboja, bissejä, että homoja, mutta ne ovat kavereita eikä heidän kanssa osaa kuvitella seurusteleva. ja sitten käy niin, kun löytää oman ikäisen ne on varattuja. niinhän se menee että ne söpöimmät tytöt viedään heti. rovaniemellä olen huomannu sen että homoidesta ja lesboudesta alkaa tulla joku muoti-ilmiö, mikä omasta mielestäni on alentavaa oikeasti vähemmistöön kuuluneille.
  • 8 / 34
  • Stellaria
  • 26.9.2008 22:37
Niinpä. Itse asun reilusti napapiirin pohjoispuolella ja täytyy sanoa että aika toivottomalle näyttää. Ja jos sattuisikin johonkin kivaan tyttöön törmäämään niin en taatusti uskalla lähestyä, koska seuraavana päivänä on koko kylän juorujen aiheena. Nyt kaikki ajattelee että noh, tule ulos kaapistasi. Mutta narniasta on vähän vaikeempaa uskaltautua... Mut joo, mission impossible.
öö ai mitä? tulos muoti-ilmiö? :D eihän niitä homoja tai lesboja näy missää rovaniemellä :D en mä ainakaa oo huomannu et ihmiset mitenkää avoimesti sitä näyttäis. ( ainakaa ku vertaa pk- seutuun )
ja mistä te muka tunnistatte katukuvassa oikeet ja "Muoti" - lesbot. hohhoh : D eiks oo vaa hyvä et ihmiset uskaltaa tulla ulos kaapista tälläsen pienes kuppases kaupungissa. :D ( on rovaniemi iha kiva kaupunki : DD )
ja Stellaria, ei se oo mikää mission impossible. joskus sielt kaapista on kuitenki pakko tulla jos haluu seurustella. eikä ihmiset oo enää nii enakkoluulosia ku ennen. ja varsinki jos homoudesta on tulossa muka joku muoti-ilmiö, ni kaikkihan suvaitsee erilaiset ihmiset paljo paremmin : DD
Ei pidä antaa muiden ihmisten tai omien pelkojen vaikuttaa elämään, eihä sitä muuten tuu mistään mitää : D. se on paljo kivempi olla avoimesti jonku ihmisen kanssa ku yksin ja kaapissa! Ja sitäpaitsi samanhenkisiin ihmisiin tutustuu paljo helpommin/ ja sellasia tapaa enemmän ku on ulkona kaapista!
Muhun ainaki rovaniemi on vaa vaikuttanu positiivisesti. :D viel reilu vuos sitte ku asuin pk- seudul olin niiin kaapis, mut tääl pikkukaupungis päätin et ihan sama mitä muut kelaa, ei mua kiinnosta muiden mielipiteet. Tää on mun elämä, eikä kukaan muu ku mä päätä mitä mä sillä teen.
Sitä paitsi se on vaa helpottavaa ku ihmiset tietää, ei tartte aina vaa salailla ja kierrellä jotain poikaystävä kysymyksiä. mut joo. se siit avautumisesta.
Ulos kaapista vaa kaikki : DDD
Joo, Henska. Nänhän se on, mutta kaikki aikanaan ja askel kerrallaan:)
Mä asun Lounais-Lapissa, enkä tiedä paikkakunnaltani itseni lisäksi kuin neljä lesboa/bitä. (itse olen siis 17vee bi) on täällä nyt sen verran asukkaita että pakko on olla useampiakin :D Yhden kanssa olen ystävystynyt, mutta molemmilla on poikaystävä, nin ollaan siis vain ystäviä. ^^
  • 14 / 34
  • teletopaattisaurus
  • 6.2.2009 21:17
Roista löytyi muuton jälkeen kourallinen. Ei nyt omasta kasvukylästä, mutta ei ne samaa sukupuolta olevat parit mahdottomia ole sielläkään. Eräskin lapsuudentoveri löysi kumppanin pieneltä paikkakunnalta.

Saattaa olla, että porukka valuu helposti etelään leveämpiin piireihin, mutta myös se, että ajatellaan, että mie mähnöän iha yksin vähemmistönä pohjosen pakkasissa, jolloin samanhenkisiä ei edes etsitä, saat sitteni kerrota omasta suuntautumisestaan. Emmiekään uskalla yöelämässä ottaa kenenkään kontaktia, koska oletan kaikkien olevan automaattisesti heteroita.
Mutta hei, meitähän hitto vie saattaa olla yllättävän paljonkin täällä. Aktiivisuutta ja vaikka miittejä sopimaan.

RoiSetan avoimilla ovilla olisi tarkoituksena käydä. Onko ketään jäsentä tai muuten vaan kerrottavana kokemuksia paikasta? Itse olen jännittänyt menoa, mutta toisaalta olen persoonana sellainen, että jännittäisin vaikka ompelukerhoon menoa.
Minäkin olen jo viime syksystä (kun RoiSetaan liityin) ajatellut käydä avoimilla ovilla mutten ole uskaltanut...
  • 16 / 34
  • teletopaattisaurus
  • 11.2.2009 21:45
No mie sain henkisesti ruoskittua itseni liikenteeseen ja yritin suunnistaa avoimille oville, mutta emmie perhana löytänyt sinne, vaan pujottelin idioottina hotelliravintolatyökkärin kolossihelvettejä läpi. Ei siellä nyt räikeää neovalokylttiä tartte olla opastamassa, mutta se kadunumero voisi olla aika helpottava tekijä (ja seuraavalla kerralla tod.näk. joku osoittaa minulle sen kadunnumeron, jolloin voin lyödä itseäni otsalle ja oivaltaa). Ei ollut Uljautta ja Rohkeutta ihan niin paljon, että olisi marssinut anonyymeille oville.

Kävin karsastamassa RoiSetan sivuilta paremmat suunnistusvinkit, että jos ensi kerralla olisi onnellisempi loppu. Hei, tulkaa ihmeessä ensi viikon keskiviikkona 18. päivä kynnellekykenevät Valtakatu kakskahteen kello kuuden maissa. Hypitään vaikka ruutua pihalla, jos taas menee sormi suuhun.

Ja koska olen mainospeelopaholainen, mutta hyvän asian nimissä, niin huomio täysi-ikäiset!
http://rovaniemenseta.fi/forum/viewtopic.php?t=952
Tehoaako teihin käänteispsykologia meikäläisen tavoin? Eli toisin sanoen löytyykö muita kiinnostuneita?
minäkin olen pikkukylästä kotoisin, ja mullaki on vähä vaikee ollut tunnustaa itselleni, että olen bi... Olen vasta alkanut enemmän kiinnostua naisista. Olen itse Posiolta, melkein 18 -vuotias lukiolaistyttö :). Olen melko ujo uusien ihmisten seurassa, mutta kohan pääsee tutustumaan, niin olen avoin ja puhun paljon :D.

Ei mullakaan nyt ole näkynyt ketään kiinnostavaa, kaikki miun ystävät ovat heteroja, ja osa seurusteleekin.. Olishan se mukava löytää joku :).
Kyllä, se ON tosi vaikiaa löytää homo- lesbo tai bi-kavereita etenkin täältä Rovaniemeltä. Varsinkin kun itse en kai ulkoapäin näytä kovin bi:ltä, vaikka pesunkestävä sellainen olenkin. Ja niiden heterokavereiden seuraa ei oikeasti jaksa aivan loputtomiin, sen kai jokainen meistä tietää... :-(
No, jos joku haluaa kaverustua tällaisen 23-vuotiaan klassista-, rock- ja metallimusiikkia kuuntelevan, lemmikkejä ja kauhuelokuvia rakastavan outoon tyttöseen, niin olet enemmän kuin tervetullut kirjoittamaan minulle. Luonnollisesti toivon että ystävystyttyämme voisimme myös tavata ja hengailla yhdessä, niin kuin kunnon kavereiden kuuluukin (Seurustelen, en siis etsi suhteita, ainoastaan ystäviä). ;-)
Minä asun hieman Oulun alapuolella ja ei täälläkään kyllä ole pistänyt silmään yhtäkään "meikäläistä". Ouluun asti pitäisi mennä lähimpään homo/lesbobaariin.
  • 21 / 34
  • teletopaattisaurus
  • 3.3.2009 0:08
Khyl meikäläiselle iski taudit ja opiskelumorkkikset, ettei jaksanut valveutua mihinkään rientoihin. Paska minä.

Mutta hienoa että tänne on tullut porukkaa harmittelemaan sitä, ettei löydy paikkakunnalta samanhenkisiä ihmisiä seksuaalisuuden kannalta. Parempi se, että pyöritellään mykkinä peukaloita ja masennutaan pois.

Siksi kysynkin, onko kellään halukkuutta ryhtyä mese/eemelikaveriksi? Tapaaminenkin voi olla mahdollista, jos Roin seudulla liikutaan, mutta haluaisin kuitenkin ensin netin välityksellä vaihdella ajatuksia. Osoite löytyy nimimerkkiä klikkaamalla.

Jään jännityksellä odottamaan. Ja Marrulle tiedoksi, että ottaisin sinuun yhteyttä, mutta kun tämän äpäräpalvelin ei suostu näyttämään eemeliäsi. Onnistuisiko sen laittaminen toista kautta (esmes omaan profiiliin) mitenkään?
no minä asun aivan suomineidon pään keskellä, ja voin kertoa, että ainakaan täällä ei ole kovinkaan vilkasta...
Ja kyllähän täällä pikkupaikkakuntien tyyliin kuuluu se supina ja kulmien alta kattelu, "toi on varmaan 'sellanen'...tiiäthän," tyyliin...
Mielessä on käynyt muuttaa isompaan kaupunkiin.
Hei, jos joku teistä asuu jossain jossain Lapissa, muualla kuin Rovaniemellä, niin haluaisitko kertoa minulle elämästäsi ja siitä, millaista pienellä paikkakunnalla on asua? Teen tutkimusta Lapin yliopiston yhteiskuntatutkimuksen laitokselle seksuaalivähemmistöön kuuluvien ihmisten elämästä lappilaisissa kyläyhteisöissä.

Mielelläni haastattellisin sinua joko sinun kotipaikkakunnallasi tai jos sinulla on kulkua Rovaniemelle, niin täällä. Jos kirjoittaminen on sinulle sopivampi vaihtoehto, niin sekin sopii. Kirjoittamiskutsuni löytyy täältä ranneliikkeestä Yhteiskunta ja politiikka -osiosta. Haastattelukutsuni on mm. Rovaniemen Seta ry:n keskustelufoorumilla kohdassa Asiaa.

Haastattelut ja kirjoitukset käsitelen ehdottoman luottamuksellisesti, enkä tule paljastamaan henkilöllisyyttäsi tai sitä, millä paikkakunnalla asut.

Olisin erittäin kiitollinen kaikesta avusta, joten jos tunnet joitakin muita ihmisiä, niin voit hyvin levittää sanaa eteenpäin.

Minulle voi kirjoittaa sähköpostia, tavallista postia ja soittaa. Tietenki jos haluat kysyä tällä foorumilla jotain, niin vastaan toki siihenkin.

Terveisin
Hanna Peltomaa
Menetelmätieteiden laitos
Lapin yliopisto
PL 122
96101 Rovaniemi
hanna.peltomaa@ulapland.fi
gsm: 040-5607958
tuo itsensä tunnistaminen.. asun lapissa, pienellä paikkakunnalla minäkin. en ymmärtänyt olevani ei-hetero ennen kuin tutustuin pariin lesboon. en ollut tullut ajatelleeksi, että muitakin vaihtoehtoja on kuin pojat, vaikka tv:ssä ja muussa mediassa ja julkisuudessa käsitellään ja on käsitelty seksuaaliseen suuntautumiseen liittyviä asioita enemmän ja enemmän. luultavasti en yläasteella ajatellut seurustelun ym. olevan ajankohtainen niin se ei kiinnittänyt huomiotani (olin nenä kiinni kirjoissa).

mutta nyt asiat ovat muuttuneet, parempaan päin :)
Mie olen lesbo pohjois-suomesta, tarkemmin sanottuna Kemistä :D Kun muutin tänne Jyväskylästä (missä asuin vuoden, sitä ennen Torniossa) tuntui ensinnä että ei täällä ole mitään muita kuin heteroita. Sitten yhtäkkiä niitä pomppii joka paikasta esiin :""D Ehkä täällä vain eivät ole bisset, lesbot ja homot ihan yhtä uskaliaasti esillä kuin mitä etelämmässä. :D Mutta voin sanoa, että omalta luokaltani löysin heti bissetytön, joka nykyään on kämppikseni :D Yksi hyvä ystäväni on lesbo ja tiiän aika monta lesboa/bi:tä kemi-tornio alueelta, vaikka aikaisemmin semmosista ei ollut hajuakaan :D

Itse en pahemmin piilottele itseäni täällä. Varmaan suurinpiirtein koko minun luokkaki tietää että tykkään tytöistä, enkä keneltäkään ole kuullut mitään negatiivista sitä koskien. Lähinnä hämmennystä vain parilta ihmiseltä. Kerron jos kysytään, mutta en kuitenkaan kuuluta koko ajan olevani lesbo (minusta se on lähinnä aika lapsellista - tehdä siitä homoudesta niin hirvittävän suuri numero).

Sitä olen minäkin harmitellut, että täältä ei löydy mitään homobaaria, pitää Ouluun saakka mennä että semmosen löytäis. Eikä sielläkään ole ku joka toinen vkl setan bileet.. Mutta onneksi olen saanut aika hyvän homotutkan ni löydän yleensä ne vinot tyypit ihan heteroiden seastakin :D
Hei kaikki rovaniemeläiset! Olen juuri Rovaniemelle muuttanut opiskelija ja ajattelin udella, että josko täällä jollain olisi kokemusta noista RoiSetan avoimista ovista? Käykö niissä yleensä porukkaa/minkä ikäistä ym.? Kaikki info ja muut kommentit otetaan kiitollisina vastaan.

Mulla oli tarkoitus tänään käydä katsastamassa paikka, mutta ulkona sataa sen verran, että ajattelin jättää ensi viikkoon, jos vaikka olisi sitten enemmän väkeä paikalla. ;)
Avoimiin vaan mukaan! Porukkaa on siinä 5-15 eli koskaan ei tiedä keitä tulee. Ikähaarukka jotain 18-40, kait, en ole koskaan sen kummemmin tentannut. Nuoria, siinä kahdenkympin tietämillä on suurin osa. Nyt on helppo tulla mukaan, sillä syksy on tunnetusti uusien ihmisten aikaa. Rentoa jutustelua ja jatkot ehkä jossain kuppilassa.
Jos täällä Lapista on Bi- ja lesbo ihmisiä, niin olsi kiva tutustua. Jos on esimerkiksi Roi- Tornio alueelta
Tiedä nyt sitten, lasketaanko Oulua kunnolla pohjois-Suomeksi, mutta kuitenkin. Tuntuu, että vaikka olisi kuinka iso kaupunki (ei sillä, että pitäisin Oulua isona kaupunkina) niin ongelmat samaa sukupuolta olevaa kumppanin löytämisessä ovat aivan samanlaiset kuin pienimmässä kyläpahasessa. Joo, ehkä täällä prosentuaalisesti on suurempi todennäköisyys törmätä toiseen lesbonaiseen, mutta niistä prosenteista ei ole paljon iloa silloin kun yksinäisyys raastaa rintaa. Ongelma kai on siinä, etten oikein tiedä, mistä lähtisin naista edes etsimään. Viimeksi baarissa ollessa eräs nainen tuli oma-alotteisesti luokseni ja pian päädyttiinkin suutelemaan, mutta kun seuraavana päivänä otin yhteyttä, kävi ilmi, että hän on kymmenen vuotta vanhempi eikä halua sen takia tutustua. :( Masentaahan se. Olisi sitä kai voinut edes kahvilla käydä ja katsoa, onko ikäeroa todella liikaa, mutta kun ei niin ei. Setan bileissä kävin kerran, enkä oikein viihtynyt. Olin ystävieni (heteroita kaikki tyynni) kanssa liikkeellä ja jotenkin ongelma oli sama kuin normibaarissakin: ei uskalla lähestyä, kun jos se sittenkin on hetero. Ja nekin, jotka melko varmasti lesboksi tunnistin, tuntuivat katsovan nokanvarttaan pitkin kun hame päällä ja korkokengät jalassa sipsuttelin. Kai ne sitten luulivat heteroksi. Onko muut ns. naiselliset lesbot havainneet tuota ongelmaa, että toiset, "poikamaiset" lesbot tuntuvat katsovan nokanvarttaan pitkin? Mikä siinäkin on, pitääkö yhteisön sisälläkin tehdä tuollaista jaottelua, joka vaikeuttaa kaikkien elämää!
Varmaan on suuri joukko ihmisiä, joista tuntuu hankalalta lähestyä ventovierasta esim. jossain baarissa. Lukeudun itse myös heihin eli meihin. Mutta onhan sitä myös muunlaista toimintaa ja mahdollisuuksia ihmisten tapaamiseen. Oulun setassakin kokoontuu monenlaisia ryhmiä. Ekalla kerralla sinnekin meno jännittää, mutta kyllä se siitä, kun useamman kerran on käynyt.

Eivätkä homot, bit ym. ole sen kummempia kuin muutkaan ihmiset. Toinen tykkää femmeistä ja toinen ei, toinen blondeista ja toinen punapäistä. Joku tykkää vanhemmasta ja toinen nuoremmasta. On mukavia ihmisiä ja täysiä kusipäitä.
  • 31 / 34
  • aurora borealis
  • 22.10.2011 19:57
Täälläpä yksi lepakko Rollon alueelta. Olisi kiva tutustua muihin! Käydä vaikka kahvilla, siiderillä tai pelaamassa jotain. Ottakaa reippaasti yhteyttä! :)
Aurora borealis, mie oon kanssa Rovaniemellä majaani pitävä ja tytöistä seuraa kaipaileva. Oisko siula antaa mailiosotetta tai muuta yhteystietoa? :)
Tämä ketju on aloitettu kauan aikaa sitten, mutta tilanne ei kai ole muuttunut siitä mihinkään.. :) Eli lappilaiset vähemmistönedustajat pysynevät piiloissaan. Itse olen pohjoiseen pari vuotta sitten muuttanut, enkä tunne täältä juuri ketään "meikäläistä". Kihlattuni on täältä kotoisin, eikä meitä katsota kieroon.. (-alkuun oli pikkukylien tyyliin 'kyyläys ja sipisupi-juttuja liikenteessä'), mutta ihmiset tottuvat ja tutustuivat :)