Pitäisikö vaieta?

Tämän kesän Priden liepeillä on synnyttänyt erityistä huolenaihetta mustan pinkin manifesti, joka on ollut väkivaltaan usuttava. Lentolehtisiä on jaettu mm. punkkibileissä. Kyseessä on varmaan harkitsematon ylilyönti, mutta Priden järjestäjät eivät missään tapauksessa halua rähinöitä paraatiin.

Miten asiaan pitäisi suhtautua? Musta pinkki -blokki oli ensi kertaa mukana viime vuonna. Silloin he olivat täysin haluttomia vuoropuheluun. Näytti siltä, että ajatus oli uusi myös heille itselleen. Keskustelua syntyi vasta jälkeenpäin, ja heille on annettu mediassa tilaa kertoa tavoitteistaan. Esim. Z-lehti huomioi ryhmän laajasti.

Lauantain marssilla olisi varmaan pyrittävä siihen, että mahdollisimman moni koettaisi avata vuoropuhelua ja menisi keskustelemaan näiden ihmisten kanssa, kiihkottomasti ja kiinnostuneena. Musta-pinkin ajattelumaailmassa on paljon vieraita vaikutteita, ja ilman kovaa itsekritiikkiä ja analyysiä suomalaisesta tilanteesta se jää pienen ryhmän puuhailuksi.

Onko "virallinen" homoliike vain vahvasti keskiluokkaistuneen väen puuhailua? Toisinaan näyttää siltä. On upeaa, kun "meidän poikamme ja tyttömme" menestyvät viihteessä, taiteessa ja tieteessä. Oli hyvä, että tämän vuoden pridessä korostettiin ilmaistapahtumien tarjontaa. Köyhempikin voi käydä jossain.
Minä toivon voivani olla välittäjä. Olen ollut anarkisti vuodesta 1989 lähtien, taukoja on tosin ollut välillä.

Protesti tosin puuttuu asioihin, joissa Setalla ei ole vaikutusvaltaa. On kysymys yhteiskunnan laajamitaisesta ja kiveenhakatusta heteronormatiivisuudesta. Kun olen itse ollut lobbaamassa eduskunnassa, niin on tullut vastaan sellainen, että halutaan antaa "lasihelmiä ja väkijuomaa" vastineeksi siitä että "luovutaan maista ja vapaudesta" eli väkivaltaisesta heteroseksismistä.

Esimerkiksi poliisi ei kyllä tule ikinä homofobisiin/transfobisiin rikoksiin puuttumaan. Minua kohtaan niitä on tehty satoja, poliisi ei ole ratkaissut yhtä ainutta. (Toisaalta, poliisi ei myöskään ratkaise nakkikioskitappeluita, itsemurhauhkauksia eikä paljon muutakaan). Sen sijaan kun on tämä avainsana "anarkisti" niin poliiseja tulee satamäärin. Missä ne ovat silloin kun pitäisi ihmisiin kohdistuvaa väkivaltaa selvitellä?

Mutta väkivaltakin on vallankäyttöä, eikä anarkistin pidä ryhtyä käyttämään valtaa muihin ihmisiin. Mellakointi on vain aggressiivista kerjäämistä. Poliisiväkivallan satunnainen uhri on hakattu homo siinä missä skinilaumankin hakkaama homo, uhri. Älä ryhdy uhriksi!

Toivoisin, että myös Seta vetää poliisit pois. Poliisit ovat joka mahdollinen kerta yrittäneet provosoida rauhanomaisesta kokoontumisesta mellakkaa ja syyllistyneet valepidätyksiin ja massiiviseen väkivaltaan. Siinä menee sivullisia juoppoputkaan, lapsia tallautuu jalkoihin.

Paljon rakentavampaa on kantaa vaikka sateenkaarilippu AY-liikkeen arkeologisiin lasikomplekseihin, osallistua sateenkaarilipun kanssa vappumarssille tai viedä lippu mukanaan kirkkoon.
Poris, historiasi ja käyttäytymisesi tuntien toivon, että pysyisit täysin erossa tästä asiasta.
  • 5 / 24
  • Geschwitz
  • 27.6.2008 14:34
Vaeltaja2006, eikö koko Pride - nimeään myöten - ole pelkkiä vieraita vaikutteita?
JuhaniV:lle :
Onko sinulla jotain asian rauhanomaista ratkaisua vastaan?
En halua tästä SmashAsemia.

Sinä tunnet minun historiani ja käyttäytymiseni. Minun käyttäytymiseni sai aikaan Setan ja Z-lehden linjan muuttumisen, mutta suora toiminta on asia, jota on käytettävä harkiten ja niukasti. Parempi tarkasti harkittu isku kuin puoli vuotta uhoamista ja huitomista. Ennen kaikkea suora toiminta ei pidä olla itsetarkoitus. Keinot eivät saa sanella tarkoitusta.

Olen myös melko varma, että paskalakit, jos niitä sinne kutsutaan satamäärin, valepidättävät minut, vanhasta tottumuksesta, vähän niin kuin "Life on Marsin" "Gene". Mielummin makaan Kaivopuiston nurmikolla rantapyyhkeen päällä kuin putkan keltaisella muovimatolla.
Pride on täynnä vieraita vaikutteita, mutta pride on kuitenkin meillä kehittynyt täkäläiseksi prideksi. Priden järjestäjät ja osallistujat eivät ole blokki, jolla ei ole halua käydä vuoropuhelua kanssaihmisten kanssa.

Sen sijaan tämä Mustapinkki-porukka ei ole halukas käymään vuoropuhelua. Vaikutteet, julistukset, mallit ja "todellisuus" näyttävät olevan aivan toisenlaisesta ympäristöstä.
Ehkäpä mustapinkit ovat tietoisia siitä, ettei Setakaan ole halukas käymään vuoropuhelua.
Miten voisikaan. Seta toimii vain jäsenistönsä antamalla valtuutuksella ja jäsenistö on mikroskooppinen osa suomalaista hlbt-kenttää. Ihmetyttää sinällään, miksi MEIDÄN pitäisi maksaa jäsenmaksua homofobiaa kitkevästä toiminnasta sen sijaan että se perittäisiin homofobian aiheuttajilta? Vaikka osa kirkollisverosta "haittaverona" Setalle ja muuhun homofobian vastaiseen toimintaan?

Sen sijaan että vaikutettaisiin yhteen järjestömonoliittiin ja näin epäsuorasti legitimisoitaisiin Setan valta pitäisi muodostaa erilaisia toimijoita hlbt-kentälle (niin kuin on käynytkin). Yhteistyön soisi sujuvan väkivallattomasti.

Minusta ei pidä unohtaa menneitä vääryyksiä. On hieno asia, että lakimuutokset etenevät, mutta se ei mitätöi niiden kärsimyksiä, jotka ovat vanhojen lakien aikaan kärsineet syrjinnästä. Suomen valtio voisi vaikka maksaa korvauksia joskin on niin, ettei millään rahalla voi paikata kärsimyksiä. Ehkä jollain täsmäterapialla, mene tiedä.
Itse en ole tällä hetkellä yhdenkään järjestön jäsen. Osittain rahanpuutteen ja valinnan vaikeuden takia, ositain periaatteesta. Mikään järjestö tai liike ei voi minua edustaa enkä katso voivani ennalta sitoutua yhdenkään päämääriin tai toimintaan. Se ei tietenkään estä minua toimimasta ihmisoikeuksien puolesta, esimerkiksi Amnestyssä tai Sateenkaariperheissä, tai ympäristöasioissa Luonnonsuojeluliitossa eikä osallistumasta Prideen.

Kaikkien kanssa voi yrittää keskustella, mutta monesti se on turhaa ja turhauttavaa. Ei kristityille tai islamilaisille 'fundamentalisteille' voi opettaa miten heidän pitäisi uskoa tai todistaa, että homot yms ovat 'oikeasti', ihan kilttejä ja kivoja kunnon kansalaisia. Aika moni meistä ihan oikeasti halveksii uskonollisuutta ja pitää uskontoja naurettavina vaikka vaarallisina. Ei tasa-arvoa tarvitse ansaita, se kuuluu myös ilkeille, rumille, köyhille ja tyhmille.

Vaikka henkilökohtaisesti inhoan väkivaltaa ja pidän sitä yleensä hyödyttömänä, voi se joskus olla puolusteltavissa. Sellaisen joukkion kanssa, jota näyttää motivoivan lähinnä turhanaikainen itsekorostus ja huomion tavoittelu ja rähinöinti, vaikkei edes uskalleta omaa naamaa näyttää, lienee kuitenkin turha yittää keskustella tai siteerata Kropotkinia vallasta ja väkivallasta.

Helsinki Priden merkityksen näen lähinnä kivana perhejuhlana. Se ON monenlaisten homojen, lesbojen, transnaisten ja -miesten, bi- ja interseksuaalien oma juttu. Jos ei halua olla mukan voi pysyä poissa.
Mustapinkit ovat teennäisiä ja naurettavia nimenomaan sen takia, että he pitävät mielenosoitustaan Hesassa, kun minusta heidän pitäisi nimenomaan tehdä työtä siellä, missä uusnatsit jylläävät ja niin on muualla kuin pääkaupungissa. Siksi uskottavuus on mennyt jo nyt koko liikkeeltä.
Priden idea on hyvä, mutta toteutus epäonnistunut. Mä osallistuisin mielelläni Prideen, jonka tarkoitus olisi ongelmien esiintuominen, vaikuttaminen näkyvin mainoksin ja keskustelua herättävin uutisin tuutin täydeltä koko viikon, juuri niin, että siltä ei kukaan välty, mutta ei ehdi ärtyäkään. Pitkin maata kulkevat vapaaehtoisten valistusjoukot, palopuheiden pitäjät ja median mukaanvaljastajat. Pride voisi huipentua mielenosoitukseen ja talkoisiin, joissa tehdään jotain konkreettista. Pride saisi olla poliittinen.

Sen sijaan pridessä kävellään kadulla Homot-tykkää-kirjavista-väreistä -teemassa, todistetaan illalla itsellemme, että kyllä homot bilettää paremmin kuin heterot ja palopuheetkin on suunnattu niille, jotka ovat tulleet paikalle olemaan samaa mieltä.

On tämä parempi kuin USA:n prideistä välittynyt Homot-tykkää-höyhenistä -teema, mutta ei silti oikein sitä, mitä se väittää olevansa.
Erityisesti Ameriikoissa on kritisoitu Pridejen kaupallistumista, sitä että teema tuntuu olevan homot-tykkää-Absolut-vodkasta-ja-Dolce-Gabbanasta. Suomessa ei vielä olla siinä pisteessä, näkojään niidne sponssien hankkiminen on kiven alla...mutta kuiteskin.
Hassuinta kaupallisuudessa on se, että homoille jos joillekin voi myydä melkein mitä vain suoraan suunnatulla mainonnalla. Sitä pidetään oikein urotyönä ja hyvän asian edistämisenä, omanlaisenaan eettisyytenä, kun joku hyödyntää homoja tehdäkseen rahaa.
"Toivoisin, että myös Seta vetää poliisit pois. Poliisit ovat joka mahdollinen kerta yrittäneet provosoida rauhanomaisesta kokoontumisesta mellakkaa ja syyllistyneet valepidätyksiin ja massiiviseen väkivaltaan"

En tunne Pora-liikkeen taustaa, johon jossain puheenvuorossa viitattiin, mutta nyt paloi käämit kiinni. Poran kuvaus sopii johonkin latinalaiseen amerikkaan tai muihin vastaaviiin yhteiskuntaoloihin vaikkapa Afrikassa.

En tunnista sitä Suomea, jota Pora-liike harhaisessa kommentissaan kuvaa. "Poliisiväkivallan satunnainen uhri" -voi hyvä jysäys sentään. Olen työskennellyt kahdenkin eri valtion organisaation palveluksessa, jossa virkamiehellä on oikeus puuttua kansalaisen perusoikeuksiin tiukasti säännellyissa tilanteissa. Minuun teki vaikutuksen se, miten vastuullisesti viranhaltijat suhtautuivat tehtäväänsä. Kyllä, asenteita mm. homoja kohtaan esiintyi, mutta mölyt pidettiin mahassa virkatyössä ja kohtelu oli tasapuolista.

Ei yhteiskuntamme ole täydellinen, mutta silti erittäin toimiva, sillä meillä on edelleen suuri joukko luovuttamattomia oikeuksia, kuten vaikkapa Pora-liikkeen pahoinpitelemä sananvapaus.
Kävin Pride-kulkueen aikana juttelemassa usean poliisin kanssa. Asiallisia vastauksia ja täysin neutraalia suhtautumista tilanteeseen. Poliiseja oli edellistä vuotta enemmän, mutta oli syytäkin ennakkoon esitettyjen uhkailujen vuoksi. Olo tuntui turvalliselta, kun poliisit olivat näkyvillä.
Pete01 kirjoitti: " Poran kuvaus sopii johonkin latinalaiseen amerikkaan tai muihin vastaaviiin yhteiskuntaoloihin vaikkapa Afrikassa.

En tunnista sitä Suomea, jota Pora-liike harhaisessa kommentissaan kuvaa."

No se lienee sinun sivistymättömyyttäsi, ei minun.

"Minuun teki vaikutuksen se, miten vastuullisesti viranhaltijat suhtautuivat tehtäväänsä. Kyllä, asenteita mm. homoja kohtaan esiintyi, mutta mölyt pidettiin mahassa virkatyössä ja kohtelu oli tasapuolista."

Niin Smash Asemissa, Kuokkavierasjuhlissa ym. tilanteissa, joissa poliisi on riehunut, kohtelu on ollut tasapuolista: Mielivalta on kohdistunut lehdistön edustajiin, punkkareihin, koiran ulkoiluttajiin, rovaniemeläiseen valtuutettuun ja kansanedustajan avustajaan.

Samoin poliisin toimimattomuus kohdistuu ihan jokaiseen väestöryhmään: kansanedustajiin, kalastajiin, suomenruotsalaisiin, Kemijärven massaliikkeeseen, venäläisiin ja köyhiin prekaarisiin seksuaali -ja sukupuolivähemmistön jäseniin.

Ihan sama kuin vertailisi Westendin sosiaalitoimiston nopeutta Kontulan sosiaalitoimen nopeuteen. Tasapuolisesti yhtä nopea jokaiselle, mutta Westendissä ei taida olla kovin paljon tarvetta.

"Ei yhteiskuntamme ole täydellinen, mutta silti erittäin toimiva, sillä meillä on edelleen suuri joukko luovuttamattomia oikeuksia, kuten vaikkapa Pora-liikkeen pahoinpitelemä sananvapaus."

Miten niin, "edelleen"? Sananvapautta pahoinpidellessäni 1985 joudun melkein tarkkailuluokalle.
JuhaniV kirjoitti: "Kävin Pride-kulkueen aikana juttelemassa usean poliisin kanssa. Asiallisia vastauksia ja täysin neutraalia suhtautumista tilanteeseen. Poliiseja oli edellistä vuotta enemmän, mutta oli syytäkin ennakkoon esitettyjen uhkailujen vuoksi. Olo tuntui turvalliselta, kun poliisit olivat näkyvillä."

Turhaan yrität paikkailla sitä että olit pink black blockin suhteen täysin väärässä! JuhaniV on vain terrorihysteriaa lietsova kukkahattusetä joiden mielestä kaikkien pitäisi kulkea kohta pakkopaidoissa ja syödä muovilusikoilla ettei syntyisi vaaratilanteita ja teititellä toisiaan niin ettei kukaan tuntisi arvoaan loukatuksi! Hah!

Poliisien toiminta oli tolkullista ja oikein mitoitettua eikä yliampuvaa. Ilmeisesti mitoitus oli tehty lähinnä kiihkouskovaisia ja kadun varren yhtä ainoaa natsi-intoilijaa varten sekä yhtä humalassa rähisevää homoa. Tilanteeseen nähden oli hyvin kun ei edes humalassa rähisijöitä ollut kuin se yksi.

Poliisi oli aiemmin saanut näpeilleen kun Kaivopuistossa kun parin hengen tappelun "hoitaminen" kömpelösti johti siihen, että 200 ihmistä ryntäsi poliisiautojen kimppuun ja poliisin piti tilata naapurikuntien poliisiautoja spontaanisti syntynyttä mellakkaa torjumaan.

Soihtukin oli poliisin mielestä täysin turvallinen. Minä vähän sitä säikyin, kun minua on niin monta kertaa ilotulitteella ammuttu.
Humalassa rähinöivä homo yritti heiman "avautua" minulla ja olin varautunut siihen, mutta turvamiehet nappasivat hänet ennen kuin ehti tulla edes mitään tilannetta. Arvostan sitä, en ole tottunut siihen, että minua puolustetaan.

Pistä sinä JuhaniV itsellesi käsiraudat ja anna Peten huitoa sinua teleskooppipampulla kintuille vaikka euroviisumusiikin soidessa niin saatte molemmat viihdettä toisistanne! Kakka homma kun tällaisella kuningattarella on enemmän selkärankaa väkivaltakoneiston edessä kuin kahdella karvaisella äijällä, joista tulee lähinnä kaljapäissään kauhuleffaa kirkuvat teinipissikset mieleen!

Anteeksi, JuhaniV, unohdin Teititellä! En kadulla oppinut tapoja kun suu oli täys miehen moloa niin se puhuminen jäi vähemmälle, mutta hanki vaikka kriisiapua siitä selvitäksesi!
Kuule Pora, vaikka olen kanssasi eri mieltä lähes kaikesta täytyy tunnustaa, että on Sinulla munaa!

Nuo henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit menee jo siinä rajoilla, mutta laitoin ne räväkän esittämistapasi piikkiin. Nuo kommenttisi on nimittäin lähes hauskoja! Ilman kaltaisiasi ihmisiä keskustelut olisivat tosi tylsiä.
Mä repesin kanssa. :D Oikeastaan siksi, että tunnistin kritiikistä itseni ja nauroin pitkään sille, miten kermaperseinen ihminen voikaan olla, vaikka yrittää olla jotain muuta.

Tuossa oli hyvin osattu tuoda asioiden suhteelisuus esiin. Ei sillä, etteikö musta ois hauskaa välillä puhua teitittelyistä ja muusta tyhjänpäiväisestä. Ei oo niin kiree tunnelma. :)
Pete01 kirjoitti: " Minuun teki vaikutuksen se, miten vastuullisesti viranhaltijat suhtautuivat tehtäväänsä."

Minä ajattelen poliiseista samalla tavalla kuin Pete. Poliisit ovat suurena joukkona myös läpileikkaus kansakunnasta. Tietenkään kaikki poliisitkaan eivät pidä homoista. Koulutuksella opitaan tehtävän rajat.

Komean virkapuvun sisällä ovat myös inhimilliset tunteet. Olen jopa saanut joskus poliisimieheltä (hetero) minulle kirjoitetun (ei virka-aikana) runon. Olen siitä vieläkin erittäin otettu.
JuhaniV " 20 / 20
01.07.2008, 09:32

Minä ajattelen poliiseista samalla tavalla kuin Pete. Poliisit ovat suurena joukkona myös läpileikkaus kansakunnasta. Tietenkään kaikki poliisitkaan eivät pidä homoista. Koulutuksella opitaan tehtävän rajat."

Valta turmelee ja absoluuttinen valta turmelee absoluuttisesti, kuuluisa vanginvartija-koe on tästä tunnettu esimerkki. Sillä välin parikin poliisia on harrastanut homofobista retoriikkaa virka-ajan ulkopuolella lehtikirjoituksissa viime vuosina. Vallankäyttäjiin on aina syytä suhtautua varauksellisesti, etenkin kun vallankäyttäjien valvonta mitä ilmeisimmin tökkii tässä maassa. Alpo Rusin tapaus on varmasti tunnetuin.

Kun kerta poliisi saa itse valita työtehtävänsä, niin "poliisin palvelujen suurtarvitsija" jää tirrin osalle.

"Komean virkapuvun sisällä ovat myös inhimilliset tunteet. Olen jopa saanut joskus poliisimieheltä (hetero) minulle kirjoitetun (ei virka-aikana) runon. Olen siitä vieläkin erittäin otettu."

6.1.2008 kun olin pyöräni kanssa Malmin kauppakeskuksen edessä, tuli poliisi juttelemaan ilman tarkoitusta ottaa minut kiinni tai antaa sakkoja. Puhui vain niin kuin talvipyöräilystä ihan kuin ihmiset, ilman että edes moitiskeli.

Kerroin tästä kaverilleni ja sanoin hikoilleeni poliisin kanssa keskustellessa enemmän kuin talvivaatteiden alla pyöräillessäni. Kun pulssi oli laskenut normaaliksi ja hengitys tasaantunut, kaveri sanoi, että mitäpä jos poliisi yritti iskeä minut. Mistä sen tietää.
Seuraavaan Prideen voisi yrittää kysyä homopoliiseja ympäri maata. Hehheh, löytyiskö yhtään?

Minusta viihteellisyyttä ja iloisuutta saisi olla enemmän, karnevaalimeininkiä kuten muualla maailmassa. Mielenosoituksellisuus saisi vähentyä.
Miten olisi nyrkkinainti puiston ohjelmanumerona kasvomaalauksen sijasta?
Yhteen kulkueeseen tai edes yhteen Pride viikkoon on vaikea saada mahtumaan kaikkea. Pride kulkueen ja puistojuhlan teemaksi näyttää vakiintuneen leppoisa, puolikaupallinen karnevaali. Tällä linjauksella houkutellaan paikalle pari tuhatta ihmistä, ja aika monenlaista väkeä, mutta radikaali poliittinen tai seksuaalipoliittinen retoriikka jää aika vähälle.

Itse viihdyin kohtalaisesti Pridilla, vaikka jotenkin tunnelma tuntui hieman väsähtäneeltä. Lisäksi esimerkiksi pöytien korkeat vuokrat saivat ainakin Amnestyn jättämään esitteiden näkyvämmän jakamisen väliin. Tiukan polliittinen ohjelma tuskin olisi vetänyt paikalle kourallista enenpää väkeä. Esimerkiksi homofobian vastaisen päivän mielkkarissa oli noin 60 henkeä (nuorisoa mustissa vaatteissa: pinkki-mustiako?).

Omaa aktiivisuuttani aina rajoitta se, etten oikein osaa päättää kenen joukoissa seison. Vosin kuitenkin kuvitella osallistuvani lasten kanssa aamupäivällä nyyttikesteihin, heiluttavani sen jälkeen mustaa lippua Senaatintorilla, siirtyväni seminaariin keskustelemaan kunnallisen sosiaalipolitiikan dekonstruktionnista ja vielä illalla bailaavani estottoman kaupallisesti. Jonkun vain pitää kaikki tuo organisoida, eli kiitos siitä järjestäjille.