Metro: Mies huuteli rasistisesti uimahallissa

• 1 / 5
  • Pora-liike
  • 13.6.2008 13:31
"Ulkomaalaissyntyinen mies joutui kuukausikaupalla kuuntelemaan halventavia nimityksiä Forssan vesiliikuntakeskus Vesihelmessä vuonna 2006. Turun hovioikeus vahvisti torstaina tekijän tuomion: 120 päiväsakkoa rasistisesta kunnianloukkauksesta sekä 1200 euron kärsimyskorvaus uhrille. "....

(todistajat) "muistivat halventavat ja rasistiset ilmaisut kovaäänisiksi ja julkisiksi"

Tässä kiinnitin huomiota siihen, että tilanne jatkui kuukausia (ilman että siihen puututtiin?) ja käräjöinti kesti kaksi vuotta. Pienemmässäkin ajassa uhri keritään tappaa monta kertaa. Graffitit lähtevät seinistä nollatoleranssin takia, mutta tällainen pääsee jatkumaan kuukaudesta toiseen.

Forssalaismies (suomalainen) oli väittänyt ulkomaalaissyntyisen miehen käyneen ensin käsiksi.
  • 2 / 5
  • krister
  • 13.6.2008 15:31
Mielankiintoista näissä rasisteissa on, että eivät kuitenkaan uskalla jälkeenpäin tunnustaa menettelyään. Tämäkin väitti yhden kerran huutaneensa, vaikka todistajat kertoivat ihan muuta. Jäin myös ihmettelemään, mihin pyklään viittaa 'rasistinen kunnianloukkaus', onko juttua viitsitty oikeasti tutkia raistisena rikoksena. Täytyy odottaa, että nkee päätöksen perustelut.
  • 3 / 5
  • Pora-liike
  • 14.6.2008 7:15
Minua kiinnostaa mikä rasististen ilmausten lisäksi oli se halventava ilmaus ja mikä oli se päälle käyminen mihin ulkomaalainen mies oli suomalaismiehen mukaan syyllistynyt.
  • 4 / 5
  • arkadas
  • 14.6.2008 11:46
"Minua kiinnostaa mikä rasististen ilmausten lisäksi oli se halventava ilmaus..."

Lienee sama sana, jonka takia kotimainen makeisyhtiö joutui vaihtamaan suklaakuorrutteisen ja creemitäytteisen "suukkonsa" nimen, tai jos ei makeisten kautta avaudu, niin sama sana, joka esiintyi Aghata Christinen erään suositun kirjan nimessä sanojen "Kymmenen pientä....." jälkeen.
(Teksti on tarkoituksellisesti kirjoitettu kielipoliittisesti korrektiin muotoon)
  • 5 / 5
  • Pora-liike
  • 14.6.2008 13:12
Toivotaan, että se oli se. Minusta se vain ei ole halventava. Ei sekään, mikä minun mielessäni kävi ollut halventava, ellei sitä edellä voimasana.