Uskonnolliset organisaatiot ja seksi

Olen pitkään kummeksunut uskovaisiksi itseään nimittävien ihmisten rajatonta kiinnostusta samaa sukupuolta olevien ihmisten seksuaaliemään. Yksi esimerkki oli eilisessä Vuosaaren kirkossa arrogantisti käyttäytynyt mies, joka vaati lesboja ilmoittautumaan.

Olemme kuulleet katolisen kirkon piirissä tapahtuneet laajamittaiset lasten seksuaaliset hyväksikäytöt, joiden peittelyyn kirkon johto "ansiokkaasti" osallistui. Tapahtumat alkoivat vyöryä näkyville Bostonista vuosia sitten.

Tämän kuun alussa teksasilainen, San Antoniossa majaillut mormonikirkon erillinen ryhmittymä on paljastunut käyttäneen alaikäisiä seksuaalisesti hyväksi ja paljon muuta. Ryhmä hyväksyy moniavioisuuden. Heidän maatilaltaan ovat viranomaiset nyt evakuoineet turvaan 463 lasta. Ryhmästä paljastuu yhä lisää vastenmielisiä yksityiskohtia.

Lähde: AP

Suomessa Jehovantodistajien joukosta on paljastunut vakava neljän lapsen seksuaalinen hyväksikäyttötapaus.

Lähde: IS 30.4.2008

Vuosien varrella seksuaalisia väärinkäytöksiä on paljastunut usean uskonnollisen lahkon keskuudessa. Niitä on myös koetettu peitellä.

Kuinka ihmeessä näillä lahkojen edustajilla on otsaa tulla tuomitsemaan samaa sukupuolta olevien ihmisten seksuaalinen käyttäytyminen.

Minun kantani on se, että suljetuissa yhteisöissä on olemassa vaara vakavistakin väärinkäytöksistä.
"Olen pitkään kummeksunut uskovaisiksi itseään nimittävien ihmisten rajatonta kiinnostusta samaa sukupuolta olevien ihmisten seksuaaliemään."

Tämä asia ihmetyttää myös konservatiivisen Christian Post -lehden sivuilla. Sen Kirkko-linkin alaosastot ovat nimittäin seuraavat:


* ARCHIVE
* CHURCH GROWTH
* DENOMINATION
* ECUMENICAL
* HOMOSEXUALITY
* MEGACHURCHES
* POLITICS
* POLLS/REPORTS
* YOUTH
* GENERAL

Olen tuskin ainoa, jonka silmiin pomppasi listasta yksi kohta. Jostain syystä homoseksuaalisuuden mainitseminen vaikuttaa tässä kohdin irralliselta. Sivuilla olisi myös esim. teologia-osasto.

Homot ovat ilmeisen tärkeä kansanryhmä, koska he ovat nuorison ohella ainoat, jotka mainitaan ;). Toisaalla (yhteiskunta-linkin alla) mainitaan tosin myös (hetero)perheasiat - ja gay-asiat taas erikseen.
Kiinnostava huomio. Se tuo mieleeni amerikkalaisen perhejärjestön, AFA:n verkkosivut. Joku oli skannannut ne ja laskenut perheeseen liittyvät sanat ja myös homoseksuaalisuuteen liittyvät sanat. Viimeksi mainitut ylittivät määrällään reippaasti perheeseen liittyvät termit.

Tästä voisi vetää yksioikoisen johtopäätöksen, että ne jotka kiivailevat uskonnon nimissä homoutta vastaan ovat kaappihomoja.

Todellisuudessa asia on pikkuisen monimutkaisempi. On kysymys vallasta ja taloudellisista eduista. Tarvitaan syntipukki tai SUURI UHKA, jonka avulla saadaan lisää kannattajia ja "mummot kantamaan kassikaupalla kirkkoon rahaa", kuten eräs tuttavani asian ilmaisi. "Neekeri" ja "juutalainen" eivät ole enää poliittisesti korrekteja syntipukkeja. Amerikassa homoilla hiukan on helpottanut, kun Bush on nostanut arabit ja muslimit jne. suureksi pahaksi. Toivottavasti hän ei enää ehdi lopulla presidenttikaudellaan aloittaa sotaa Irania vastaan.
Kiillotettu ulkokuori peittää sisäiset ongelmat pois näkyvistä. Jos nämä lahkolaiset olisivat kuuluttaneet kannattavansa lapsiavioliittoja, heidät olisi pyyhitty kartalta kauan sitten. Ei uskonlahkon sisällä tapahtuva rikollisuus eroa muusta rikollisuudesta, joskin uskontoon vetoaminen kertoo ehkä jotain lahkon johtajan suuruudenhulluista kuvitelmista.

En usko uskonnollisuuden luovan sen enempää pedofiilisuutta kuin uskonnottomuuskaan. Sen sijaan pedofiliaan taipuvaiset ovat taitavia hakeutumaan yhteisöihin, joissa lasten hyväksikäyttö on helppoa. Sellaisia ovat kaikki suljetut lasten ja nuorten laitokset, sekä suljetut yhteisöt, jonka aikuisissa muillakin on samoja taipumuksia. Sen lisäksi uskonnollinen maine voidaan kokea itseä suojaavana ja luottamusta herättävänä. Toisaalta mä uskon monien pedofiilisesti suuntautuneiden yrittävän pyrkiä eroon taipumuksestaan. Koska yhteiskunnalla ei ole tarjota heille mitään tietä hoitoon ilman leimoja, on Jumala se ainut, jonka puoleen kääntyä. Sitten usko ei vain olekaan riittävän suuri hillitsemään haluja kun tilaisuus tulee.

Mitä siihen yhteen IS:n uutisoimaan lapsenlapsiaan hyväksikäyttäneeseen mieheen tulee, ei hänen tai lastenlasten uskontokunnalla ole tiettävästi asian kanssa mitään tekemistä. Tekijä on erotettu Jehovantodistajista.
Niinhän se menee näissä lahkoissa. Kun joku alkaa tavalla taikka toisella "haista", hän saa potkun takapuoleen ts. yhteisö hylkää, ettei vain yhteisön nimi tahriintuisi ja kaikki pysyisivät ruodussa. Varsin raadollista näiltä lähimmäisenrakkautta julistavilta tahoilta.
  • 6 / 16
  • kesäpoika
  • 3.5.2008 15:16
Mielenkiintoinen näkökulma. Oletko varma, ettet olisi kääntänyt asiaa kirkkokuntaa vastaan jos miestä ei olisi erotettu, pedofiilisen ihmisen suojelemisena? Kun teko on jo tapahtunut, sitä ei saa enää pois. Yhteisö johon se halutaan liittää on silloin tahriintunut tekipä se mitä vain. Yleensä ihmiset tahtovat pestä omat kätensä kaikesta mikä liittyy pedofiliaan.

Jos hyväksikäyttäjä olisi lähennellyt poikia ja asia olisi uutisoitu, ei kirkkokuntaan, vaan sukupouoliseen suuntautumiseen linkittäen, miten olisit itse reagoinut?
  • 7 / 16
  • Pora-liike
  • 3.5.2008 22:56
Minun alamäkeni Jehovantodistajana alkoi kun käräytin Jehovan todistaja -pedofiilin. Pedofiili sai ylennyksen seurakunnassa. Uhri taas tappoi itsensä.

Jehovan todistajia on kutsuttu pedofiilien paratiisiksi. Yhteisön ongelmia ei kerrota viranomaisille koska maailma (Jehovan todistajien ulkopuolella) on "Saatanan vallassa" ja käyttää pedofiliakohua leimatakseen "Jumalan kansan" toisin sanoen Jehovan todistajat. Jehovan todistajien järjestö kyllä myöntää pedofiiliongelman olemassaolon, mutta valehtelee, että ongelma on pieni.

Pedofiilin käräyttämiseksi seurakunnassa vaaditaan kaksi todistajaa. Sittenkin pedo voi selvitä, jos katuu tekoaan. Pedolla on siis lokoisat oltavat Jehovan todistajana.
  • 8 / 16
  • Pora-liike
  • 3.5.2008 23:08
JuhaniV kirjoitti: " se menee näissä lahkoissa. Kun joku alkaa tavalla taikka toisella "haista", hän saa potkun takapuoleen ts. yhteisö hylkää, ettei vain yhteisön nimi tahriintuisi ja kaikki pysyisivät ruodussa. Varsin raadollista näiltä lähimmäisenrakkautta julistavilta tahoilta."

Just. Kaiken kukkuraksi sellaiset, joiden historia on ollut esimerkillistä eli jotka ovat olleet pahasti lahkon höynäyttämiä saavat sen potkun takalistoon koska he ovat hairahtuessaan huonoja esimerkkejä. Sen sijaan rivi-JT, joka ei paljoa koskaan pidä ääntä itsestään eivät välttämättä joudu erotetuksikaan.

Jehovan todistajien opetus homoseksuaalisuudesta on muuten, että pahat henget ottavat valtaansa ihmisruumiit ja pakottavat nämä homoseksuaaliseen kanssakäymiseen toistensa kanssa kas kun pahat henget ovat jostain syystä mieltyneet juuri homoseksuaalisuuteen.
kesäpoika kirjoitti: "sukupouoliseen suuntautumiseen linkittäen,"

Mitähän tämä oikeastaan tarkoittaa? Voiko esimerkiksi intersukupuolisuuteen suuntautua? ;-)

Oletan sinun kuitenkin tarkoittaneen kysymykselläsi seksuaalista identiteettiä, kuten vaikkapa homoseksuaalisuuta. Mielestäni aikuisen tekemä, lapseen kohdistunut homoseksuaalinen teko ei tee asiaa tippaakaan vähemmän vääräksi, vaikka satunkin olemaan homo.

Otan toki julkisuudessa kantaa sellaisiin virheellisiin väitteisiin, joissa homot muka tekisivät useimmat pedofiiliset teot. Tuomituista selvä enemmistö on heteroseksuaaleja.
Pora-liike kirjoitti: "Pedolla on siis lokoisat oltavat Jehovan todistajana."

Porikselle muistutuksena, että kannattaisi hiukan miettiä mitä julkisesti väittää. Joskus joku voi jossakin vaatia näyttöjä väitteiden perusteluksi.
Sukupuolinen suuntaus on yhtä kuin seksuaalinen kiinnostus tiettyyn sukupuoleen. :) Se on laajempi käsite kuin seksuaalinen suuntautuminen, josta käy ilmi suuntautujan sukupuoli suhteessa sukupuoleen joka häntä kiinnostaa.

Mun kysymykseni pointti olikin siinä, että jos uutisointi oltaisiin liitetty vaikkapa sitten homouteen, olisivat homot pesseet kätensä asiasta nopeasti, pedofilia ja homoushan eivät ole samoja asioita. Meillä ei ole mitään tekemistä tämän ihmisen kanssa. Miksi sitten herättää kummastusta, jos uskonnollinen yhteisö tekee saman? Jos jonkun sateenkaariperheenpään tiedettäisiin käyttäneen hyväkseen lapsia, eikö olisi ihan ymmärrettävää, ettei tätä henkilöä haluttaisi perhetapaamisiin? Vai oletko sitä mieltä, että Sateenkaariperheet ry tasa-arvoa puoltavana yhdistyksenä olisi ulkokultainen jos hylkäisi jäsenensä tämän seksuaalisen käytöksen vuoksi? Ethän vaadi uskontoon vedoten toisilta ihmisiltä enempää kuin mitä toisilta, tai mihin itse olisit valmis?
kesäpoika kirjoitti: " Ethän vaadi uskontoon vedoten toisilta ihmisiltä enempää kuin mitä toisilta, tai mihin itse olisit valmis?"

Joskus tuntuu, että minulla on nuttura kireämmällä kuin monella itseään uskovaiseksi tituleeraavalla. Itselläni on virheelliseksi osoittautunut käsitys siitä, että Raamattunsa kerran tai useammin lukeneella uskovaisella olisivat eettiset ja moraaliset periaatteet selkeämmin tiedostettuina ja oman toimintansa pohjana, kuin minulla pakanana. Elämä on tuonut eteeni joukoittain tapauksia, joissa uskovainen on rikkonut omaa lakikokoelmaansa mennen tullen.

Mediassa ähäkutti-periaate on yksi tärkeä uutisoinnin lähtökohta. Tirkistellään, kun jollekin käy tavalla taikka toisella köpelösti ja sitten sormi ojossa ollaan osoittamassa henkilöä ja hänen ryhmäänsä huonommaksi kuin omaa ryhmää. Esimerkkinä Itävallan järkyttävä insestitapaus. Nyt leimataan pahalla leimalla kaikkia itävaltalaisia tai ainakin kyseistä paikkakuntaa. Todellisuudessa teko on yhden yksilön aikaansaannosta. Sama olisi voinut tapahtua vaikka Suomessa.
JuhaniV kirjoitti: "Pora-liike kirjoitti: "Pedolla on siis lokoisat oltavat Jehovan todistajana."

Porikselle muistutuksena, että kannattaisi hiukan miettiä mitä julkisesti väittää. Joskus joku voi jossakin vaatia näyttöjä väitteiden perusteluksi."

Haha, Jehovan todistajat PELKÄÄVÄT, että minä rupeaisin esittämään näyttöjä. Silentlambs tekee sen minun puolestani: http://www.silentlambs.org/

Jehovan todistajat absurdisti ovat mukana syyttelemässä muita uskonnollisia järjestöjä pedofiliasta samalla kun ovat korviaan myöten pedofiliaskandaaleissa itse. Jehovan todistajat tekivät pedofilian uhreille maksettujen korvausten maailmanennätyksen tässä taannoin, ehtona oli että uhrit pysyisivät vaiti.

Tuskin rivijehovat tietävät mihin heidän lahjoitusrahojaan tullaan käyttämään.
JuhaniV kirjoitti: "Itselläni on virheelliseksi osoittautunut käsitys siitä, että Raamattunsa kerran tai useammin lukeneella uskovaisella olisivat eettiset ja moraaliset periaatteet selkeämmin tiedostettuina ja oman toimintansa pohjana, kuin minulla pakanana. Elämä on tuonut eteeni joukoittain tapauksia, joissa uskovainen on rikkonut omaa lakikokoelmaansa mennen tullen."

Minusta tuntuu, että uskovaisiksi hakeutuu "sairaita" ihmisiä, joiden oikea hoito olisi jossain muualla. Psykiatrisella puolella hoitoon pääsy sattuu tökkimään/vaatimaan rahaa sattumoisin samoissa maissa, joissa uskonnollisuus esiintyy vahvana.

Itsellänikin oli hyvin sairas uskonnollisuus. Masentuneisuutta vahvistivat ja pönkittivät paranoidinen usko demoneihin ja Saatanaan ja Raamatussa olevat hyvin negatiiviset elementit (antikristus, lopun aika). Kukaan ei ollut oikeasti järkiperäisesti kertonut minulle, että "demonit" johtuvat siitä, että infraäänimelu saa luut resonoimaan tai unihalvauksesta tai muista luonnollisista ilmiöistä.
Ajatteluni oli hyvin mustavalkoista. Niinpä minun oli erottamiseni jälkeen helppo omaksua kaikki sieltä kielletyltä puolelta. Minut oli "luovutettu Saatanalle", kunnes opin navigoimaan tässä "Saatanan maailmassa". Yöllä hikoilin vuoteessani nähden painajaisia kuinka tuhoutuisin Jumalan Suuren päivän sodassa ja kuinka taivaasta tulevat liekit kärventäisivät minua ja kuinka demonit valtaisivat minut tahdottomaksi leikkikalukseen. Tämä oli mielenhallinnan jälkioireita.

Millään viranomaisella ei ole mitään työkaluja auttaa uskonnolliseen gehennaan joutunutta järkevien ihmisten pariin.
Minä olen entinen pietistiseen liikkeeseen kuulunut uskovainen, jonka suurelta osin auttoi ulos eräiden homoystävien apu ja huolenpito. Sain näiltä parilta homolta apua ja tukea silloin kun oloni oli kaikkein vaikein ja olin vaaksan mitan päässä itsemurhasta. Eheydyttyäni itsensä tiedostavaksi homoksi vasta keski-iän kynnyksellä olen saanut takaisin suuren osan elämänvoimastani.

KIITOS TEILLE JOIDEN NIMIÄ EN VOI LAUSUA JULKISUUTEEN. TOIVON ETTÄ LÖYTYISI JUMALA TAI JOKU JOKA PALKITSISI HYVYYTENNE.
Gayfinin viestiä lukiessani tulee mieleeni ajatus vertaistuen merkityksestä. Juuri siitä tuossa sanomassa on kysymys. Se voi yksinkertaisimmillaan olla pelkästään kuuntelemista ja läsnä olemista. Tämä seikka tulisi ymmärtää nykyistä paremmin sateenkaariyhteisössä. Kuunnellaan toisiamme.

En malta olla mainitsematta tässä yhteydessä sitä, että näen Ranneliikkeen taustaryhmän toiminnan yhtenä vertaistuen muotona. He todellisuudessa huolehtivat melkoisesta joukosta ihmisiä tämän sivuston avulla.