Kymmenen sääntöä

Katoinpa tässä amerikkalaisen lyhytelokuvan nimeltä "The ten rules - a lesbian survival guide". Siinä lueteltiin tarinan edetessä kymmenen lesbomaailman sääntöä, joista osa jäi askarruttamaan tämmöstä ko. "alakulttuurin" lähes uutta tulokasta, ja ajattelinkin nyt kysyä, että mitä te ajattelette näistä tai että tunnistatteko samoja piirteitä kuin omissa tai ystäväpiirinne ihmissuhteissa. Tajuan kyllä, että nää on varmasti osittain viihteellisiksi tarkoitettuja karkeita yleistyksiä, mutta jotenkin silti kiinnostais tietää, että onko näissä teidän muiden mielestä minkäänlaista perää. Säännöt menivät suomeksi kutakuinkin näin:

1. Kaikki lesbot eivät näytä samalta
2. Pitkään yhdessä olleet lesbot voivat kuitenkin alkaa näyttää samalta
3. Ystävät = deittailumahdollisuutesi
4. Ero on tosissaan ero vasta, kun se tapahtuu samalle parille neljättä kertaa tai erosta on kulunut vähintään puoli vuotta ilman, että pari olisi vielä palannut yhteen.
5. Lesboporukoissa liikkuessaan kannattaa valita itselleen lempinimi tai muuten muut valitsevat sen.
6. Vanhat tyttöystävät eivät koskaan katoa toistensa elämästä; heistä tulee parhaita kavereita.
7. lesbon vuosi = koiran vuosi (1 kuukausi lesbosuhteessa vastaa siis suhteen vakavuuden osalta 7 kuukautta heterosuhteessa)
8. Lesboporukoissa täytyy aina varautua draamaan. Lesbodraama on yhtä väistämätön ilmiö kuin vuorovesi.
9. Vain yksi ihminen (lesbo) riittää yleensä linkittämään sinut ja kenet tahansa toisen lesbon toisiinsa.
10. Saadaksesi mitä tai kenet haluat sinun täytyy kuitenkin näissäkin piireissä uskaltaa tarttua härkää sarvista.

10 ja 1 on mun mielestä ainaki ne ainoat yleispätevät jutut, jotka ite voisin allekirjoittaa täysin. :-) Mitä mieltä ootte?
Minustakin vain 1 ja 10 ovat ne, jotka pitävät täysin paikkansa :). Noista muista sanoisin, että tapauskohtaista, toisilla voi pitää paikkansa ja toisilla taas ei. Yksilöitähän me kaikki lesbot olemme. En kyllä välttämättä ole mikään paras kommentoimaan näitä, koska en kuulu mihinkään isompaan lesboporukkaan. Ystävissäni on vain kaksi lesboa, eivätkä nämäkään naiset tunne toisiaan henk.koht, asuvat eri paikkakunnilla.
Kyllä minulla tyttikset ovat kadonneet elämästä vaikka muuta olen halunnut. Minusta koska piirit ovat pienet, suhteen jälkihoitoon kannattaa panostaa. Ethän sinä halua että sinun exäsi levittelee sinusta negatiivista juttua näissä piireissä. Vaikka omaa exää joskus haukutaankin, niin kuitenkin asia käännetään aina niin, että exä on myönteinen henkilö.

Se on niin kuin Ketonen & Myllyrinteen kauppasketsissä: "Me emme mitenkään voi päästää sinua lähtemään tuossa mielentilassa !".
Tai se on ihan niin kuin työtodistuksen antaisi exälle. Ei pidä antaa huonoa työtodistusta jos haluaa, että exä saa "töitä" jatkossakin.

Ajatus lesbojen yhdistämisestä yhdenkin lesbon kautta tulee varmaan L-koodin Alice Pieszeckin tyhmästä suhdekaaviosta.

Draamaa tietysti aina on, mutta kyllä varmasti heterosuhteissakin.

Yhtä minä ihmettelen: Bi-naiset roikkuvat miehessä joka kohtelee suoraan sanottuna sikamaisesti ja sitä ne katsoo sormien läpi vuosikaudet. Sitten kun on suhde naisen kanssa niin tältä naiselta ei siedetä oikein yhtään mitään vaan pistetään suhde poikki heti ensimmäisestä vastoinkäymisestä.
1. Totta
2. Harvemmin. Olen kyllä nähnyt samanlaiset tukat ja yhteiset vaatteetkin pareilla varsinkin nuorempana.
3. Ei totta. Monien, kuten mun, ystävät on lähinnä heteroita :)
4. Osittain totta.
5. Täh?
6. No, jos ei pyöri samoissa piireissä ennen suhdetta, niin tuskin suhteen jälkeenkään. Mä seurustelin pitkäään sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa en olisi ollut kaveri ikinä, enkä ole vieläkään.
7. Totta pitkälti. Olen huomannut, että lesbot menevät nopeammin henkisesti ja sosiaalisesti syvemmälle ja ylittävät nopeammin myös ne rajat, joiden ylläpito tekee toisesta ihmisestä jännittävän ja salaperäisen - harmi???
Esim. kaiken jakaminen toisista treffeistä asti - ystävien, asunnon, unelmien ja ennen kaikkea ajan - tekee suhteesta paljon vakavemman nopeammin. Tyypillisesti tää on lesbojen juttu, mutta on sellaisia heteroitakin, jotka näin tekee.
8. No mun kokemuksen mukaan totta. Siksi en pyörikään niissä.
9. Ei totta, jos tosin liian usein voikin olla.
10. Totta kai.

Eli lyhyesti totta tai lähellä totta mun mielestä kohdat 1, 4, 7, 8 ja 10.

Mä suhtaudunkin kyllä lesbokulttuuriin aika kyynisesti. Olis kiva, jos live-elämässä joskus huomaisin olevani väärässä näissä asioissa.
1. Totta
2. Osittain totta; mun mielestä aina kun ihmiset on toistensa kanssa pitkään, ne alkaa kopioida jotain toisiltaan. Riippuu ehkä myös aika paljon iästä sun muusta, että kuinka paljon matkii. 15-vuotiaana mulla oli n. vuoden ajan tyttöystävä, joka oli ulkoisesti raju punkkari = vaikka pysyin "femmenä", niin kyllä siitä jotain vaikutteita tuli, hiusten väri vaihtui, kauneusihanteetkin vähän muuttui...
3. Ei ole totta, ainakaan mun kohdalla - itselle ystävät on aina olleet ystäviä, selvästi erillään... tai no joo, joskus olen ihastunut ystävään, mutta en ole jatkuvasti miettimässä "deittailumahdollisuuksiani" mitä tulee esim. lesbo-/bi -tyttö_ystäviini_.
4. Joo, tunnistan tämän lesbosuhteissa, ainakin omissa ja lähipiirini sellaisissa : D
5. Mm, en allekirjoita.
6. Tunnistan omissa suhteissani naisiin.
7. Totta, jos haluaa karrikoida... kun mulla nyt on mihin verrata miesten kanssa ^
8. Ei ole totta... riippuu ihmisistä syntyykö draamaa vai ei.
9. Totta pk-seudulla, mutta ymmärrän kyllä ettei toteudu maaseudun ja kaupungin välillä (AINA). Ainakin Hgin lesboporukoissa toteutuu hyvin : D
10. Totta (aina, missä tahansa suhteissa)
toi lempinimi juttu oli tosi osuva kun aloin miettiä sitä! :D meidän porukassa on kaikilla itseasiassa jotkut ihme lempinimet eikä ketään kyllä edes kutsuta omilla nimillä koskaan...mutta siis tää oli vaan tämmönen heitto, enkä ole edes ihan varma haettiiks tolla nyt ihantätä.
  • 7 / 12
  • Pihlaja
  • 26.10.2008 11:12
En osaa kommentoida muuta kuin kohtaa 2: väite pätee mielestäni kaikkiin pareihin, jotka on olleet pitkään yhdessä. Näkeehän sen heteroistakin: jopa mies ja nainen muuttuvat vuosien myötä jotenkin samannäköisiksi (tai siis saman oloisiksi, minkä huomaa myös päältäpäin), jos ovat kuin "paita ja peppu". Kärjistynein esimerkki tästä ovat ehkä samanlaiset tuulipuvut. Vaikea tietty kuvitella naisparia sauvakävelylle samanlaisissa tuulipuvuissa, mutta ymmärrätte varmaan pointin.
1. Kaikki lesbot eivät näytä samalta
- Ei tietenkään, näyttääkö kaikki heterot muka samalta.
2. Pitkään yhdessä olleet lesbot voivat kuitenkin alkaa näyttää samalta
- Tuo muuten pitää yllättävän paljon paikkaansa
3. Ystävät = deittailumahdollisuutesi
- Mahdollisesti
4. Ero on tosissaan ero vasta, kun se tapahtuu samalle parille neljättä kertaa tai erosta on kulunut vähintään puoli vuotta ilman, että pari olisi vielä palannut yhteen.
- No exän kanssa oli vähän tähän tyyliin (liittyyen tuohon aika-esimerkkiin)
5. Lesboporukoissa liikkuessaan kannattaa valita itselleen lempinimi tai muuten muut valitsevat sen.
- Jepa, jotenkin monet tunnistaa paremmin kun sanotaan se lempinimi jonka muut kuin minä on ehdottanut ja ruvennut käyttään :D
6. Vanhat tyttöystävät eivät koskaan katoa toistensa elämästä; heistä tulee parhaita kavereita.
- Olemme edelleen ystäviä kyllä
7. lesbon vuosi = koiran vuosi (1 kuukausi lesbosuhteessa vastaa siis suhteen vakavuuden osalta 7 kuukautta heterosuhteessa)
- Huvittaa hieman tämä kohta, on niin osuva!
8. Lesboporukoissa täytyy aina varautua draamaan. Lesbodraama on yhtä väistämätön ilmiö kuin vuorovesi.
- Mustasukkaisuutta tuntuu löytyvän erityisesti ja se(n) huoma(a)taan
9. Vain yksi ihminen (lesbo) riittää yleensä linkittämään sinut ja kenet tahansa toisen lesbon toisiinsa.
- Näin se taitaapi mennä
10. Saadaksesi mitä tai kenet haluat sinun täytyy kuitenkin näissäkin piireissä uskaltaa tarttua härkää sarvista.
- Tietysti, ei mikään tai kukaan yleensä tipu suoraan syliin
  • 9 / 12
  • marianna
  • 28.11.2008 17:00
Kommentoin näitä nyt vähän enemmän...

1. Kaikki lesbot eivät näytä samalta
Eivät tietenkään.

2. Pitkään yhdessä olleet lesbot voivat kuitenkin alkaa näyttää samalta
Voi olla.

3. Ystävät = deittailumahdollisuutesi
Pari vuotta sitten olisin vielä sanonut, että tuskin ystävieni kautta ketään tapaan, kun ovat suurimmaksi osaksi heteroita. Mutta niin siinä vaan kävi, että puolitoista vuotta sitten tutustuin exääni yhteisten kavereiden kautta :).

4. Ero on tosissaan ero vasta, kun se tapahtuu samalle parille neljättä kertaa tai erosta on kulunut vähintään puoli vuotta ilman, että pari olisi vielä palannut yhteen.
Omalla kohdallani ei ainakaan ole pitänyt paikkaansa ja hyvä niin. Luulisi tuollaisten on/off-suhteiden olevan kamalan repiviä.

5. Lesboporukoissa liikkuessaan kannattaa valita itselleen lempinimi tai muuten muut valitsevat sen.
En varsinaisesti kuulu mihinkään lesboporukkaan, on vain 2 lesboystävää, mutta aina mulle on keksitty lempinimiä.

6. Vanhat tyttöystävät eivät koskaan katoa toistensa elämästä; heistä tulee parhaita kavereita.
Ainakin minun ja exäni kohdalla on käynyt näin. Nyt kun olen päässyt erosta yli, olen todennut, että pelkkä ystävyyskin välillämme voi antaa paljon.

7. lesbon vuosi = koiran vuosi (1 kuukausi lesbosuhteessa vastaa siis suhteen vakavuuden osalta 7 kuukautta heterosuhteessa)
Edellisen suhteeni perusteella pitää paikkansa. Suhde syveni henkisellä tasolla varsin nopeasti. Johtuu toki myös siitä, että olemme molemmat puheliaita ja pohdiskelevia tyyppejä. Mutta jos nainen vanhan vitsin mukaan tulisi toisille treffeille muuttokuorman kanssa, sellainen karkoittaisi minut aika nopeasti. Exän kanssa ei asuttu yhdessä.

8. Lesboporukoissa täytyy aina varautua draamaan. Lesbodraama on yhtä väistämätön ilmiö kuin vuorovesi.
Toivottavasti ei, draamaa on koettu heteroidenkin taholta ihan tarpeeksi. Eiköhän tuo riipu ihan ihmisistä.

9. Vain yksi ihminen (lesbo) riittää yleensä linkittämään sinut ja kenet tahansa toisen lesbon toisiinsa.
Omien kokemuksieni mukaan ei, mutta pääkaupunkiseudulla voi tietty olla eri juttu.

10. Saadaksesi mitä tai kenet haluat sinun täytyy kuitenkin näissäkin piireissä uskaltaa tarttua härkää sarvista.
Kyllä näin on :).
1. Kaikki lesbot eivät näytä samalta
No juu ei (onneksi)

2. Pitkään yhdessä olleet lesbot voivat kuitenkin alkaa näyttää samalta
Näinhän siinä voi käydä

3. Ystävät = deittailumahdollisuutesi
Niinpä. Niin ihanaa ja kamalaa kun ihastuu kaveriin tai varsinkin työkaveriin

4. Ero on tosissaan ero vasta, kun se tapahtuu samalle parille neljättä kertaa tai erosta on kulunut vähintään puoli vuotta ilman, että pari olisi vielä palannut yhteen.
Jaa mitä?

5. Lesboporukoissa liikkuessaan kannattaa valita itselleen lempinimi tai muuten muut valitsevat sen.
Mulla on vissiin sit tosi paha lempinimi, kun en oo ite kuullut sitä.

6. Vanhat tyttöystävät eivät koskaan katoa toistensa elämästä; heistä tulee parhaita kavereita.
Totta joka sana.

7. lesbon vuosi = koiran vuosi (1 kuukausi lesbosuhteessa vastaa siis suhteen vakavuuden osalta 7 kuukautta heterosuhteessa)
Samaa mieltä

8. Lesboporukoissa täytyy aina varautua draamaan. Lesbodraama on yhtä väistämätön ilmiö kuin vuorovesi.
Heh heh. Eipä taida elämä olla elokuvaa..

9. Vain yksi ihminen (lesbo) riittää yleensä linkittämään sinut ja kenet tahansa toisen lesbon toisiinsa.
No ei kai nyt sentään ihan, mut melkein

10. Saadaksesi mitä tai kenet haluat sinun täytyy kuitenkin näissäkin piireissä uskaltaa tarttua härkää sarvista.
Nii-i, mutku se on niin kamalan pelottavaa.

Näissä tunnelmissa
galadriel
Kokeneen ja noviisimman lesbon/bissen näkemykset:

1. Kaikki lesbot eivät näytä samalta
Kokenut: oh really? tämä tuli yllätyksenä.
Noviisimpi: onneksi ei...

2. Pitkään yhdessä olleet lesbot voivat kuitenkin alkaa näyttää samalta
Kokenut: Totta, mutta miten se lesbouteen liittyy?
Noviisimpi: Varmaan jossain määrin, lienee melko tavallista parisuhteessa kuin parisuhteessa. Vähän niin kuin koira ja omistaja... :)

3. Ystävät = deittailumahdollisuutesi
Kokenut: Deittailumahdollisuuksia ovat ennemmin tuttavat ja kaverit, kuin ystävät.
Noviisimpi: Ystävillä on jo erityinen merkitys, ei niitä halua panna.

4. Ero on tosissaan ero vasta, kun se tapahtuu samalle parille neljättä kertaa tai erosta on kulunut vähintään puoli vuotta ilman, että pari olisi vielä palannut yhteen.
Kokenut: Pätee enemmän tiettyyn ihmistyyppiin, kuin seksuaaliseen suuntautumiseen.
Noviisimpi: Komppaa edellistä.

5. Lesboporukoissa liikkuessaan kannattaa valita itselleen lempinimi tai muuten muut valitsevat sen.
Kokenut: Pitää niiiiin paikkansa.
Noviisimpi: Täh? Multa on mennyt jotain ohi... Kertokaa mullekin.

6. Vanhat tyttöystävät eivät koskaan katoa toistensa elämästä; heistä tulee parhaita kavereita.
Kokenut: Katso kohta 4.
Noviisimpi: Henkkoht mun on vaikea luoda uutta merkitystä niin läheiselle ihmiselle kuin kumppani. Jäävät taakse.

7. Lesbon vuosi = koiran vuosi (1 kuukausi lesbosuhteessa vastaa siis suhteen vakavuuden osalta 7 kuukautta heterosuhteessa)
Kokenut: Ehkä naisille on ominaisempaa vakiintua nopeammin kuin miehille.
Noviisimpi: Apua - saadaanko me lapsia muutamassa viikossa ja sitten erotaan? Ei... en usko tähän. Toisaalta iän myötä tietää nopeammin mitä haluaa.

8. Lesboporukoissa täytyy aina varautua draamaan. Lesbodraama on yhtä väistämätön ilmiö kuin vuorovesi.
Kokenut: Katso kohta 4.
Noviisimpi: Vai yhtä väistämätön kuin hormonikierto? Haven't noticed.

9. Vain yksi ihminen (lesbo) riittää yleensä linkittämään sinut ja kenet tahansa toisen lesbon toisiinsa.
Kokenut: oh really? ai vähänkö pienet piirit?
Noviisimpi: Am I in the chart?

10. Saadaksesi mitä tai kenet haluat sinun täytyy kuitenkin näissäkin piireissä uskaltaa tarttua härkää sarvista.
Kokenut: Niin aina.
Noviisimpi: Joo.
1. Kaikki lesbot eivät näytä samalta
~ Ei kaikki, mutta aika moni kyllä näyttää jotenkin Pinkiltä nykyään.. mistähän johtunee..?

6. Vanhat tyttöystävät eivät koskaan katoa toistensa elämästä; heistä tulee parhaita kavereita.
~ No ei katoa ei..! Mutta ei niistä onneksi ainakaan parhaita kavereita ole tullut toiselle osapuolella..

8. Lesboporukoissa täytyy aina varautua draamaan. Lesbodraama on yhtä väistämätön ilmiö kuin vuorovesi.
~ Allekirjoitan! Aina sattuu ja tapahtuu. Kerran totesinkin heterokaverille, että jos on koskaan katsonut L-Koodia, niin kyllä Suomessakin saadaan samanlaista draamaa aikaan. Joskus jopa parempaa draamaa..!

9. Vain yksi ihminen (lesbo) riittää yleensä linkittämään sinut ja kenet tahansa toisen lesbon toisiinsa.
~ Kyllä!! Aina joku tuntee jonkun joka tuntee jonkun joka tuntee kaikki.. ja jonka kaikki tietää. Joku on pannut jotakuta ja joku on pannut kaikkia.. NIIN pienet piirit oikeasti!

10. Saadaksesi mitä tai kenet haluat sinun täytyy kuitenkin näissäkin piireissä uskaltaa tarttua härkää sarvista.
~ Niin totta että.. Jos ei ole oma-aloitteinen, sosiaalinen ja voimakkaan libidon omaava, on aika mennyttä kalua. Ujo ja arka ei noissa piireissä pärjää. Kokemusta on.