Tavattomat homomiehet!

Kävin viime viikolla heterokaverini kanssa ulkona, siis itseasiassa sisällä. Paikka ei ollut homokapakka. Kaverini on nuori, varsin raamikas ja sharmikas, siis komea. Huomasin, että eräs samassa paikassa olleista herroista loi pitkiä katseita = tuijotti kaveriani. Tajusin oitis, mistä oli kysymys ja toivoin, ettei kaverini hänen käytöstään olisi rekisteröinyt. Toisin kävi. Tämä donjuhani katsoi oikeudekseen ottaa myös suoraan kontaktia kaveriini, vaikka oli ilmeisen selvää, että hänellä oli seuraa. Kun olin jonkin aikaa poissa, kaverini joutui varsin suorasukaisen lähentelyn kohteeksi. Fyysinen kiinni käyminen enää puuttui. Tässä tilanteessa alkoholia ei ollut missään muodossa, edes etukäteen sisäistettynä.

Poistuimme. Jälkikeskustelussa minulle selvisi, että tilanne olikin ollut paljon vakavampi ja epämiellyttävämpi kaverilleni kuin olin arvellut. Kysyin, että miksi hän vain kohteliaasta vastaili, mutta ei torjunut selvästi. Hänellä on hyvä kotikasvatus. Hän ei halunnut loukata tunkeilijaa. Toisaalta tilanne oli hänelle uusi.

Vastaavia tulevaisuuden tilanteita varten varustin hänet sopivalla joukolla verbaalisia välineitä kuten "Anteeksi, mutta vaimoni/tyttöystäväni odottaa ulkona", aina "PAINU V-----N!!!" asti.

Heteromiehiltä olen tuollaista käyttäytymistä nähnyt ja sitä voi heiltä odottaakin. Heterous muka antaa runsaita vapausasteita, erityisesti alkoholin myötävaikutuksella. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että homomiehellä on otsaa noin toimia. Tilannetaju puuttuu aivan täysin. Me homomiehet olemme joutuneet käymään erilaisen elämänkoulun. Perustaitoihimme kuulu mielestäni herkkä läheistutka ja taju käytöstavoista. Tuolta tyypiltä ne puuttuivat kokonaan.
  • 2 / 35
  • vaeltaja2006
  • 28.1.2008 9:31
Olen joskus itse kokenut homon ahdistelua ja siinä ei ole auttanut, vaikka selvästi sanoisi: "Ei kiitos". Vastenmielisiä tilanteita.

Toisaalta olen kokenut, että täysin ilman taka-ajatuksia kelloa kysyessäni joku on kääntynyt kannoillaan salamannopeasti vastaamatta mitään. Kaikilla ei tunnu olevan tilanneherkkyyttä.
  • 3 / 35
  • JohnnyFinland
  • 29.1.2008 9:07
JuhaniV kirjoitti: "Me homomiehet olemme joutuneet käymään erilaisen elämänkoulun. Perustaitoihimme kuulu mielestäni herkkä läheistutka ja taju käytöstavoista."

Kaikkien homojen perustaitoihin ei kuulu herkkä läheistutka ja taju käytöstavoista. Vastaesimerkkejä riittää yllin kyllin. Ei kaikkien heteroidenkaan.

Kaikkien homojen perustaitoihin toivoisin kyllä kuuluvan herkän läheistutkan ja tajun käytöstavoista. Mutta niin heteroidenkin.

Mikä kirjoituksessasi loppujen lopuksi oli homospesifistä? :)
  • 4 / 35
  • SaintJudy
  • 29.1.2008 17:19
Jöstas sentaan ja gays of our lifes!
Täytyykö heteromiehiä nykyään jo tuutoroida "homon voltinheitossa"... .-)
Miten tämä Juhanin kuvaama tapahtuma eroaa "normaalista" illasta heterobaarissa? Siis muuten kuin että lähentelijä ja lähentelyn kohde olivat kumpikin miehiä.

Onko homomiehille jotenkin eri käyttäytymisnormit kuin heteromiehille? Pitääkö nyt minunkin tuntea kollektiivistä häpeää ja käydä pyytelemässä anteeksi mahdollisilta heteroilta jonkun humalaisen homon käyttäytymistä.
Minulla on tuttavapiirissä homohtavia heteroita. He ovat siis hiukan naisellisia, pukeutuvat tyylikkäästi, syövät hienostelevasti ja saattavat kaydä kummatkin yhdessä ulkona.
Miehet ovat noin 30 v ja heteroita.

Eräänä iltana ravintola Bankissä he olivat juuri tilanneet ranskalaista kuohuviiniä ja nauttivat sitä kun heitä lähestyi vanhempi mies ja sanoi "Olettehan te homoja?"
Kummatkin ovat tottuneet siihen, että miehet tujottavat heitä ja heillä on homokavereita, joten eivät hätkähtäneet kysymksestä. En muista miten he vastasivat, mutta jatkokysymksenä heitä pyydettii Norjan lähetystöön viettämään iltaa. Kysyjä oli laitettu ravintolaan hankkimaan paikallisia homoja juhliin eikä hän ilmeiseti tiennyt mistä niitä pitää etsiä.

Mahtaa olla mielenkiintoista elää homohtavana heterona kun tällaisia henkilöitä tuijotetaan miesten toimesta ja heitä myös yritetään iskeä!
Nämä herrat ottavat ihan rauhallisesti asian ja pitävät imarteluna sitä, että he ovat miellyttävän näköisiä.
JohnnyFinland kirjoitti: "Mikä kirjoituksessasi loppujen lopuksi oli homospesifistä? :)"

Ehkäpä ei niin mikään. Ehkäpä minä olenkin vain kamalan kateellinen, kun kukaan ei koskaan edes yritä iskeä minua! :-)

Tai, no, ainakin kerran homohotellissa Bournemouthissa Falklandin sodan aikaan. Aamiaisella minä luulin keskustelevani paikallisten asentajien kanssa Englannin aloittamasta sodasta. He todellisuudessa yrittivät iskeä minua, vaikka mieheni istui samassa pöydässä aamiaisella kanssani. Siitä kerrasta loukkaannuin. Se oli tökeröä.
Tilannetaju on myös opittua. Itse olen aika herkkä aistimaan asioita ympäriltäni, mutta en ole aikaani viettänyt baareissa tai homopaikoissa. Itse saattaisin olla vähän hukassa eri tilanteissa. Se eri tarkoita, ettenko voisi silti erilaisia käyttäymiskoodeja oppia.
JuhaniV on mölö itsetehostaja.

Koko viestiketjun tarkoitus on tuoda esiin seuraavia asioita:

1. Hänellä on heteroystäviä.
2. Hänen heteroystävänsä on nuori, seksikäs, komee, särmikäs. Ilmeisesti vanha, ruma ja lassu ystävä ei sitten olisi mistään kotoisin.
3. Hän on asunut Bournemouthilaisessa gay-hotellissa.
4. Hän on niin tiedostava, että osaa jopa puhua kansainvälisistä konflikteista.
5. Hänen mieskaverinsa oli niin nuori, seksikäs, komee ja särmikäs että koko talo pyrki iskulle.

Voisin minäkin repiä omasta elämästäni tusinoittain vastaavia innuendoja, mutta kun ei kiinnosta itsetehostus.

Nimim. Ylläpidon vihoja ja bannausta odotellessa.

(JuhaniV:hän on eräs niistä sivuston eliittiiin kuuluvista pseudonyymeistä, joita ei saa pilkata).
Tämä toisten keskusteluun osallistuvien solvaaminen on sellainen asia, johon minun ymmärrykseni ei yllä. Ja solvataan tuntemattomina tietenkin! Mikä näitä ihmisiä vaivaa?
Minua on lyöty turpaan, kun olen lähennellyt heteromiestä. Tapahtui yöllä kauppatorilla. Oli kesä.
Pahka, toisten panettelu on tylsintä itsetehostusta. Johtuuko se siitä, ettei itsellä ole mitään sanottavaa? JuhaniV lienee niin paksunahkainen, ettei hänen tarvi tämmöisiin solvauksiin puuttua, mutta ne laskevat tympeällä tavalla keskustelun tasoa ja homomiesten tasoa.

Muuten en ihmettele sitä, että homomiehet ovat aivan yhtä hyvä tai huono tapaisia kuin kaikki muutkin. Pitkään kuvittelin, että jos on läpikäynyt jonkinlaisia syrjintäkokemuksia tai ainakin ajatuksia siitä ainakin murrosiässä, niin olisi avarakatseinen eikä ainakaan rasisti. Meissä on kuitenkin ihan yhtäpaljon, onneksi vähän, rasismia kuin muussakin väestössä.
Kun huomasin Pahkan sanoman, lähetin heti ylläpidolle viestin toivoen ettei sanomaa poistettaisi. Se on upea - omalla tavallaan.
"JuhaniV:hän on eräs niistä sivuston eliittiiin kuuluvista pseudonyymeistä, joita ei saa pilkata."

..mä taas luulen, että Juhani on ainut, jonka pilkkaamisesta saa jonkin tietyn ryhmän tunnustusta. Voitaisiinko puhua jostain muusta?
Ei ole tavatonta, että homopariskunnan toisen osapuolen kanssa flirttaillaan tai muuta sellaista.

Jos kundi Juhani V:n kertomuksessa luuli, että nuorempi kaveri valehtelee väittäessään olevansa hetero, kun on kumminkin vanhemman homomiehen seurassa.
Luulen kyllä että Johnnyfinland on se relativismin huumorintajuton kukkanen, jota ei saa pilkata!
eiköhän täällä solvaa kaikki kaikkia tavalla tai toisella......osoita sormella niin kolme sormea osoittaa takaisin....eli...katsokaa peiliin!
On kyllä tullut pari kertaa törmättyä homoihin joille sana "Ei" ei tunnu merkitsevän mitään. Muutenkin inhoan ihmisiä jotka jaksavat kaikesta huolimatta jankuttaa kun ei millään jaksaisi antaa periksi.

Hyvänä esimerkkinä voisin mainita erään miehen joka oli toisella vai olikohan kenties kolmannella kerralla kun kävin kavereiden kanssa baarissa. Mies oli kyllä muuten ihan kohtelias, mutta ei millään tahtonut jättää asiaa sikseen. Aluksi hän tarjosi muutamat juomat ja jutteli kaikkea joutavaa siinä samalla. Mutta kun olimme lähdössä, niin eikös kyseinen mies alkanut vaatimaan että lähtisimme hänen mukaansa. Tuli ihan ahdistunut olo kun hänen käytöksensä vastasi melkein lähentelyä, vaikka oli tehnyt selväksi ettei mitään sellaista seuraa hae.

Ja onhan noita tapauksia muutamia ollut. On se kumma kun ei kieltävä vastaus kelpaa. Juuri tuo on yksi syistä miksi en pahemmin baareissa tai vastaavissa pyöri.
Oli inhottavaa kun baarissa keski-ikäinen mies otti minut yllättäen hikiseen kainaloonsa tiukkaan otteeseen ja kuiskasi että, lähdetäänkö meille vai teille panemaan. Se oli jo ihan tyhmää käytöstä. No, olin draamaqueen ja tönäisin hänen drinkkinsä paidallensa, hihi.
  • 21 / 35
  • Tero Kankaanperä
  • 20.8.2008 10:23
Pelkäänpä että mun suhteeni tähän ongelmaan on monella tapaa epäkorrekti, kiusallinen ja ristiriitainen. Ensinnäkin olen tunnistavinani ilmiössä "pojat on poikia" fraasin piirteitä: seksuaalinen suuntautuminen on toissijaista ja uppiniskaisuus iskemisessä on enemmän sukupuolisidonnainen kysymys. Toissijaisesti se on ehkä ikäsidoinnaista: keski-ikäiset lienevät epätoivoisempia kuin nuoret. (Ja tiedän saavani tästä ajatuksesta tukkapöllyä...)

Luulen että siinä kysymys myös esteiden ylittämisestä. Vielä nykyäänkään itsensä homoksi tunnistaminen ei ole samalainen ajautuminen kuin heterona pysyminen - matkan varrella kertyy väistämättä ikäviäkin kokemuksia. Tuo esteiden ylittäminen antaa myös rohkeutta ja luulen, että kynnys tehdä aloitteita madaltuu siksikin että se koetaan välttämättömäksi kumppanin tai partnerin löytämiseksi. Minä en sen sijaan usko minkäänlaiseen homon erityispiirteeseen tunneälyn, flirtin tai tahdikkuuden suhteen. Tunnistan varsin hyvin sen ikävän piirteen, että suurin osa hlbt-porukasta ei ole oppinut mitään omista ikävistä kokemuksistaan vaan aivan yhtä valmis altistamaan muita syrjinnälle kuin muutkin.

Erityisesti homokulttuuriin kuuluu kuitenkin nuoruuden ja komeuden suhteeton palvonta siinä määrin, että hedelmällisessä maaperässä se heikkoluonteisimmilla nuorilla ja komeilla miehillä se itää kammottavaksi jumaluuskompleksiksi. Minusta tästä on loistava esimerkki erään ei-enää-edes-niin-nuoren rasvaprosentti-nolla miehen kuva-albumi Qruiserissa. Kaveri on yhden kuvansa tekstiksi laittanut "Lihavaa homoa ei rakasta jeesuskaan". Niin vähän kuin uskonnosta välitänkin tuo lausunto loukkaa minua. Mutta se kuvaa loistavasti ilmiötä: kun olet riittävän nuori ja nätti sun ei tartte osata käyttäytyä kun saat ilmankin. Ikärasismi on onneksi tauti jonka ikääntyminen ja kuolema korjaa tehokkaasti ja julmasti. (Lienee selvää että itse olen enemmän handsome is as handsome does -linjalla...)

Lopuksi lienee syytä tunnustaa että syyllistyn todennäköisesti itsekin röyhkeisiin iskuyrityksiin, mutta vain täällä virtuaalimaailmassa, en kasvokkain. Minä en suostu alistumaan siihen, että minun pitäisi olla nuori ja nätti saadakseni nuorta ja nättiä. En suostu tyytymään myöskään siihen että hakisin sellaista partneria johon kuvittelen minulla olevan mahdollisuuksia vaan tavoittelen kuuta taivaalta. Sillä röyhkeydellä kun on kääntöpuolikin: taviskin voi iskeä adoniksen kun se rohkeus aloitteessa viehättää ja kiehtoo häntä. Kysymys on tulkinnallisesta ja kokemuksellisesta hienosta rajasta jonka ylittäminen toki etoo, mutta oikealla puolella pysyminen palkitsee. (Onko korkeampaa mielihyvää kuin seksistä ja läheisyydestä saatu?)
"JuhaniV 13 / 21
01.02.2008, 17:51 Kun huomasin Pahkan sanoman, lähetin heti ylläpidolle viestin toivoen ettei sanomaa poistettaisi. Se on upea - omalla tavallaan."

Olen samaa mieltä. Siinä torjutaan homomies, joka ei selkeästikään omaa tilannetajua.

Teron tapaan kannatan itsekin röyhkeää iskemistä. Kokemuksen homomies vielä iski ilman että oli nauttinut alkoholia, mikä onkin aivan oikea tapa menetellä.
Mielestäni Tero kirjoitti oikein hyvin eikä tuohon ole hirveästi enää lisättävää.

Tunnen itse valtavasti homoja, joiden elämää surkean huono itsetunto rajoittaa. Moni heistä haluaisi tehdä aloitteita muttei oikein koskaan kunnolla uskalla. Osalla on tekosyynä se ettei vähemmän nuorena ja kauniina voi kuitenkaan saada kuin niitä joista ei välttämättä olisi itse taas niin kiinnostunut. Näin asia valitettavasti ihan oikeastikin on, mutta yrittämällä saa kuitenkin aina takaisin itsekunnioituksen ja paremman mielen.

Myös minusta on paljon hedelmällisempää hakata päätä seinään ja tulla torjutuksi kuin kylmän analyyttisesti pohtia minkälaiseen varavaihtoehto numero 15496:aan oma viehätysvoima vielä voisi riittää. Miten tämä liittyy tavattomuuteen? Mun mielestä vaan ei ole kovin kamalaa jos joku vähemmän tahdikas herrasmies tulee väkisin tekemään tuttavuutta. Ainahan voi sanoa ettei kiinnosta tai kävellä pois. Niin helppoa se lopulta.
Niin helppoa se lopulta on. Indeed.

Tapahtuupa se sitten baaritiskillä-pöydässä-tanssilattialla, uimahallissa, tai vaikka vessassa...
...Niin niin helppoa se lopulta on.
Hieno kirjoitus Terolta.

Eräs klassinen gay anthem on nimeltään "I am what I am". Olisi hienoa jos kaikki - kaikki - homot voisivat allekirjoittaa tuon laulun sanoman ja olla ylpeitä omasta itsestään iästään tai ulkomuodostaan huolimatta. Itsekään en ylipainoisena, silmälasipäisenä, oluelle persona ja teinivuodet ohittaneena ole kovinkaan "kuumaa kamaa" gaymarkkinoilla. Avoliitossa elävänä ei tosin ole tarvinnut vuosikausiin yrittää iskeä ketään, mutta jos tarvitsisi, en kyllä rupeaisi pohtimaan ketä tällä ulkonäöllä voi yrittää iskeä ja ketä ei.

Ja mitä tulee aikaisemmin kuvattuun drinkin kaatamiseen, ainakaan minusta herrasmies (jollainen voi ola iästä riippumatta) ei vastaa huonoon käytökseen huonolla käytöksellä.
Simsalabim Jim kirjoitti: "Ja mitä tulee aikaisemmin kuvattuun drinkin kaatamiseen, ainakaan minusta herrasmies (jollainen voi ola iästä riippumatta) ei vastaa huonoon käytökseen huonolla käytöksellä."

Totta sinänsä. Toisaalta - miksi leikkiä herrasmiestä ihmiselle, joka todennäköisesti ei herrasmiestapoja arvosta. Kumpikin toimi ilmeisen spontaanisti, ja niin metsä vastaa kuin metsään huutaa.
  • 27 / 35
  • Simsalabim Jim
  • 20.8.2008 14:26
Eli jos joku nuori ja hyvännäköinen vaikkapa vittuilee keski-ikäiselle miehelle, on täysin ok että keski-ikäinen mies kaataa juomansa kundin päälle?
Ei kai se missään tilanteessa ok ole, mutta varmaan opettavaista ja terveellistä!
Miksi sen, jota tullaan iskemään pitäisi kävellä pois? Eiköhän oikein ole lähettää se tungettelija pois kuin luopua omasta paikastaan? ;)
Dragon, ei tarvitse. Riittää kun tekee kantansa tiettäväksi riittävän selkeästi. Melko usein yksinkertainen: "kiitos vain, ei kiinnosta" toimii, vähän hankalimmille tapauksille voi sanoa hieman painokkaammin, mutta aina on niitäkin, jotka eivät puhetta ymmärrä, joten suorasukainen :"Painu vi**uun!" olisi ainoa järkevä vastaus.

Itse olen joskus taluttanut tällaisen hankalamman tapauksen vähän kauemmaksi, sanonut, että odotas tässä... ja palannut paikalleni. Toimii. Tosin rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että parisen kertaa olen vuosien varrella saanut myös drinksun naamalleni. =D

Nyttemmin olen tainnut jo nuo iskemisreplatkin unohtaa tyystin. Tosin ei niille näillä näkymmin ole tarvetta, joten osa keskusteluun osallistujista saa huokaista helpotuksesta, ettei tämä ryppynaama ole kuolaamassa vieressä.

Noo, yrittänyttä ei laiteta - panna saatetaan ;)
Public eye, no selvä. Tuota käytösnormistoahan voisi sitten soveltaa baarin ulkopuolellakin. Kun vaikka töissä pomo möläyttää jotakin mikä ei miellytä, niin ei muuta kuin kipataan kupillinen lattea niskaan?

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi baarissa olisi oikeutettua käyttäytyä eri tavoin kuin muualla. Ehkä se on sitä suomalaista baarisikailukulttuuria.
Jos töissä pomo lähentelee, niin kyllä senkin naamalle voi lasin kylmää vettä viskata, jotta tajuaa irrottaa. :D

Toivottavasti kuitenkin se pomokin osaa töissä käyttäytyä eri tavoin kuin baarissa. Ei se musta sen kummempaa selittelyä kaipaa, miksi niissä käyttäydytään eri tavoin.

Itse en oo juomia viskovaa tyyppiä. Vältän loukkaamasta ihmisiä, silloinkin kun ne loukkaavat mua. Joskus tietysti loukkaa vaikkei tarkoita. Eitä ymmärtämättömät sinnikkäät yrittäjät on siksi ikäviä, että silloin vaihtoehdoiksi jää vain loukata tai kärsiä. Kumpikin tuntuu pahalta.
  • 33 / 35
  • Simsalabim Jim
  • 20.8.2008 20:55
No varmasti ne lähentelijät ei tarkoita loukata. Todennäköisesti he pikemminkin olettavat toisen olevan imarreltu.

Jos minä haluaisin loukata jotakuta, ei kyllä tulisi mieleen käyttää keinona lähentelyä.
Nyt minulle ainakin on selvinnyt mistä lisääntynyt V-sanan käyttö on lähtöisin.
Simsalabim Jim kirjoitti: "No varmasti ne lähentelijät ei tarkoita loukata. Todennäköisesti he pikemminkin olettavat toisen olevan imarreltu. Jos minä haluaisin loukata jotakuta, ei kyllä tulisi mieleen käyttää keinona lähentelyä."

Eivät ehkä tarkoita loukata, mutta siinä tapauksessa se osoittaa vain täydellistä ihmisten välisen kanssakäymis- ja kommunikointitaitojen puutetta.
"Lähentely" eri muodoissaan on ikivanha keino osoittaa kuka on herra ja hidalgo ja kuka maan matonen. Kartanonomistaja valitsee karjapiioista aina nuorimman ja kokemattomimman ja käyttää häntä surutta hyväkseen, muuten edessä on maantie. Sitten kun käy hassusti edessä on kuitenkin se maantie. Suomalaisen valtionyhtiön pääjohtaja tekee asiaa kopiohuoneeseen aina, kun tietty sihteeriharjoittelija on siellä monistamassa neuvottelumuistiota. Ja ahdasta tulee.
Eikös se Sodoman ja Gomorran tuhokin johtunut siitä, kun kaupungin miespuolinen väestö halusi välttämättä 'lähennellä' kaupunkiin saapuneita vähäarvoisia muukalaisia. Ja homobaarin kanta-asiakas bongaa uuden vetävän näköisen noviisin, jolle katsoo olevansa oikeutettu ja jopa velvollinen opettamaan talon tapoja. Tosi imartelevaa.

Tietysti on niitäkin, joita alistaminen ei loukkaa, mutta alistajan olisi syytä ensin varmistua siitä, että hänen kohteensa kuuluu juuri tuohon joukkoon.