Z-lehti kaipaa veistä oveensa?
Z-lehdessä itketään kun kukaan GayShame liikkeen edustajista ei vaivautunut tulemaan Z-lehden haastateltavaksi. Sopiva haastateltava piti kaivaa Ruotsista asti, puhui toki asiaa senkin edestä.
Outoa nähdä Z-lehden kaltaisessa kiiltokuvajulkaisussa namusetalaisuuden kritiikkiä, kun vuosikaudet on siitä puhunut seinille. Onkohan suuri laiva kääntymässä?
Pieni räväkkä toiminta, mieluiten Z-lehteen itseensä liittyen varmasti piristäisi toimituksen ummehtunutta umpiota. Seuraava keittiöveitsellä iskijä ei ehkä tyydy iskemään sitä oveen vaan puhkaiseekin kuplan?
Toisaalta nyt kun namusetalaisuutta analysoidaan haluna assimiloitua yhteiskuntaan kun on aina ollut erilainen (ja siinä samalla oman minuutensa menettäen), ymmärrän lämpimästi namusetalaisia. Itse asiassa oma keittiöveitsen iskuni oveen aiheesta sanastollinen sensitiivisyys ei ollut radikaalia kritiikkiä, vaan pikemminkin ultrakonservatiivista. Nyt sanastollinen sensitiivisyys on itsestäänselvyys ja levinnyt kauas Setan ja Z-lehden ulkopuolelle, joten voin kehrätä tyytyväisyydestä sohvalla loppuikäni kenenkään häiritsemättä.
Prekaarista kurjuuttakin tervehdin kyynelsilmin, sillä on kunniakkampaa luututa ihmisten lattioita ja vessanpyttyjä työkseen kuin olla katuprostituoitu. Se onkin ainoa asia mikä siivouksessa on parempaa, mutta minultahan ei kysytä, ei ennenkään olla kysytty. Kiitos Suomen lahtari siitä, että meillä on ilmaa hengittää ja aurinko nousee joka aamu ja että Itämeri pysyy paikoillaan ja ettei minun päälleni syljetä eikä heitellä roskia!
Niin ihmisenä olen itseni säilyttänyt, etten ole suometttunut kiittämään heteroita heidän suuresta ja lisääntyvästä "suvaitsevaisuudestaan". Jos minun elämäni on Lost-sarja, niin heterot ovat siinä "The Others", joukko tylyjä ja vihamielisiä ihmisiä, jotka tekevät ihmiskokeita ja omaavat arvaamattoman potentiaalin väkivaltaan.
Poris, koetat kirjoituksellasi nostaa vuosia sitten tekemääsi tekoa jonkinlaiseksi sulaksi hattuusi.
Mielestäni silloinen tekosi voitaisiin luokitella rikokseksi, jonka nimike saattaisi olla laiton uhkaaminen. Vielä vakavammaksi tekosi tekee se, että se oli mielestäni uhkaus sanavapautta vastaan. Olen sitä mieltä, että silloin asiasta olisi pitänyt ehdottomasti tehdä rikosilmoitus tai nostaa kanne oikeudessa.
Kun tekosi on nyt lain edessä vanhentunut, lähdet sillä leveilemään täällä. Pidän todella häpeällisenä ja halveksittavana tällaista tapaasi. Et taatusti edistä yhteisiä asioita, vaan vain omaa vastenmielisen rähisijän imagoasi.
"JuhaniV 2 / 2
28.10.2007, 09:31 Poris, koetat kirjoituksellasi nostaa vuosia sitten tekemääsi tekoa jonkinlaiseksi sulaksi hattuusi."
En koeta. Z-lehti sen sijaan yrittää provota Gay Shame -aktivisteja keskusteluun namusetalaisuudesta. Minun postilaatikkoni taas ei suorastaan tulvi Z-lehden haastattelupyyntöjä. (En oikeastaan tiedä, mitä tekisin jos pyytäisivät).
"Mielestäni silloinen tekosi voitaisiin luokitella rikokseksi, jonka nimike saattaisi olla laiton uhkaaminen."
Ole hyvä vain!
"se oli mielestäni uhkaus sanavapautta vastaan."
Z-lehdellä ei ole monopolia sananvapauden suhteen Suomessa, kuten ei ole vaikkapa luterilaisella kirkolla monopolia uskonasioissa. Luterilaiset vain ovat jotenkin tottuneempia siihen ajatukseen, että joku kiinnittää teesinsä kirkon oveen. Siinäkin laitoksessa pappi kun kantaa kirveen sisälle kirkkoon demonstroidakseen Lallia, tulee valitus tuomiokapituliin, mutta siitäkään ei tullut tuomiota.
"Olen sitä mieltä, että silloin asiasta olisi pitänyt ehdottomasti tehdä rikosilmoitus tai nostaa kanne oikeudessa."
Siitä varsinainen farssi olisi tullut. Aktivistilehti Seta-lehden perillinen Z, syyttää minua aktivismista, jonka tarkoituksena on sukupuolivähemmistöjen aseman parantaminen Suomessa. Olen varma, että syyttäjä olisi saanut syytteen oikeuden halventamisesta.
Se on ruotsalaiskomedia Koppsin kopiointia. Meillä on omat kommandopipotyypit tekemässä toimintaa ja säpinää niin että unohtuisi kuinka tyhjänpäiväiseksi ja itsetyytyväiseksi tämä sateenkaariskene on muuttunut.
"Kun tekosi on nyt lain edessä vanhentunut, lähdet sillä leveilemään täällä."
En leveile sillä, eikä teon vanhentuminen ole se syy miksi mainitsen asian, vaan se, että namusetalaisuuden vastainen aktio kelpaa nyt Z-lehden sivuille, mutta itku ja poru tulee päätoimittajalta, kun kukaan ei liikkeestä vaivaudu moisen kiiltokuvalehden haastateltavaksi.
Pitäisiköhän minun muistaa Z-lehteä taas niin että taas muutkin huomaisivat, että sellainenkin läpyskä on olemassa.
"Pidän todella häpeällisenä ja halveksittavana tällaista tapaasi. Et taatusti edistä yhteisiä asioita, vaan vain omaa vastenmielisen rähisijän imagoasi."
Rähiset omalle olkinukkeargumentillesi. Enempää sanoja en sinun kaltaisellesi tuhlaa, näistäkään et opi yhtään mitään.
Diskurssia!
Kamppailun ollessa minun ja JuhaniV:n välillä luonteeltaan älyllinen, voinkin lopettaa vastapuoleni ollessa aseistautumaton.
Oliko tässä keskustelussa jotain oikeaa sanomaa vai pitäisikö tämä ilmiantaa asiattomana?
Tämän keskustelun sanoma on se, ettei tässä yhteisössä ole mitään keskustelua. Keskustelemattomuus ryöpsähtää sitten silmille aktivismina niiden keskuudessa jotka vielä jaksavat välittää.
Dead Kennedy's kuvaa Z-lehden kiiltokuvamaailman tyyppisiä ihmisiä: Chickenshit conformist like your parents.
http://www.skaponk.com/lyrics/2878/
Ei se mitään, mutta kun tapahtuu kerrankin räväkkää toimintaa kaljamahaistuvan ja kaljuuntuvan liikkeen ympärillä, Z-lehti yrittää epätoivoisesti viihteellistää poliittisluontoisen protestin. Kommandopipotyypit olivat siihen tarkoitukseen seksikkäämpiä kuin omilla kasvoillani esiintyvä minä, mutta kovin ovat happamia pihlajanmarjat, kun kommandopipotyypit eivät lähteneetkään Z-lehden haistatteluun.
Se, että namusetalaisuudesta on puhuttu vuosikymmenet ei ole uutinen Z-lehdelle. Se, että joku kertoo sen kommandopipo päässä, on uutinen. Sääli, että tähän on tultu.
Ja sittenkin puhutaan sanoman muodosta ja vähemmän itse sanomasta. JuhaniV:kin puhuu minun sanomani muodosta, ei siitä, mikä oli teon syy. Siinä homomedia on valtavirtaa, SmashAsemin ja Kuokkavierasjuhlienkin yhteydessä puhuttiin protestin muodosta, ei sen sisällöstä.
Kommandopipo on muuten hyvä Pride-asuste. Kukaan ei huomaa sitä, että haukotuttaa. Trenditutkani kertoo sen, että kommandopipo hlbt-väellä on kohta kuin haalari opiskelijoilla.
Pora-liike, jos joku tulisi minun ikkunani alle alasti laulamaan aariaa, kyllä minä kiinnittäisin huomioni siihen, että hän on ulkona alasti joikumassa, enkä siihen, mistä laulun sanat kertoo. Jos joku löisi minua tungoksessa nyrkillä, en jäisi kyselemään, oliko hänen tarkoituksensa kertoa minulle valaskalojen ahdingosta vai suositella äänestämään Reagania seuraavissa seurakuntavaaleissa, mä kiinnittäisin huomioni siihen, että joku käyttäytyi väkivaltaisesti ja ilmoittaisin asiasta lähimmälle viranomaiselle. Jos viesti hukkuu sen esittämintavan jalkoihin, ei vika ole viestin vastaanottajassa, vaan sen esittämistavassa. Se, että esittämistapa on paitsi epäkorrekti, myös väkivaltainen tai väkivaltaan viittaava, vie paitsi huomion viestiltä, myös sen vastaanottajalta motivaation yrittää yhteistyötä väkivaltaisesti käyttäytyvän ihmisen tai hänen aatteensa kanssa.
Ihmisiä ei tehdä yhteistyöhaluisiksi alistamalla. Väkivalta on aina alistamisen yritys. Luulisi sinun sen omasta elämästäsi jo oppineen.
En ymmärrä tapaasi pitää kaikkia vihollisina. Jos joku on eri mieltä, hän on vihollinen. Jos joku on samaa mieltä, pilkkaat häntä siitä, miten tyhmä hän oli aiemmin. Mikään ei kelpaa, mikään ei ole hyvä. Asioiden näkeminen pelkästään negatiivisina on varmasti suurempi draama itsellesi kuin meille, jotka luemme näkemyksiäsi, niinpä pidänkin lähinnä surullisena sitä, ettet osaa nähdä heteroa ihmistä ajattelevana yksilönä, vaan osana jotain suurta, yhtenäistä, yksillä aivoilla ajattelevaa massaa ja mitä kaikkia ajatuksia ensimmäiseen viestiisi ymppäsitkään. Jälleen kerran viestisi jäi ymmärtämättömäksi, piiloon asiaan littymättömiin ihmisiin kohdistetun hyökkäyksen takia, niin että sitä piti erikseen kysyä.
Et voi vaikuttaa mielipiteisiini, tai kenenkään, suhtautumalla alentuvasti kuten tässä keskustelussa, jossa hyvin selvästi toit ilmi, että tarkoituksesi on kertoa Totuus ylhäältä päin, ja meidän muiden tehtävä on omaksua se, tai meihin käytetty aika on ajanhukkaa. Voin keskustella kanssasi Setan ongelmista ja julkisuuteen välitettävän vähemmistökuvan pinnallisuudesta heti, kun lakkaat suhtautumasta minuun alentuvasti ja olet valmis puhumaan aiheesta, ja vain siitä, ilman yhteenkään ihmiseen tai ihmisryhmään kohdistettua pilkkaa.
Siihen saakka kiinnitän huomioni siihen, joka on akuutimpaa, eli riitaisuutta lietsovaan käytökseen, johon tämänkin keskustelun otsikko viittaa.
Noin sivuhuomiona JuhaniV:n viestiin liittyen vielä, että veitsiä ei pelkästään kiinnitetä oviin. Aamuni alkoi sillä, että yksi sateenkaarivähemmistöön kuuluva heitti minua keittiöveitsellä jalkaan. Kun hän nappasi veitsen, sain sen häneltä irti ja kumautin veitsen kädensijalla häntä päähän. Rauhottuipa sitten siitä.
Kutsuin poliisin paikalle.
Tämä on se todellisuus missä minä elän. Arvelen sen todellisuuden, missä hän elää, olevan jotain ihan muuta. Kommandopipotyyppien elämäntavasta en tiedä muuta kuin että siihen liittyy anonyymi vessaseksi.
"kesäpoika 8 / 8
29.10.2007, 07:14 Pora-liike, jos joku tulisi minun ikkunani alle alasti laulamaan aariaa, kyllä minä kiinnittäisin huomioni siihen, että hän on ulkona alasti joikumassa, enkä siihen, mistä laulun sanat kertoo."
Kiinnittäisitkö laulun sanoihin huomiota millään muulla keinolla?
"Jos viesti hukkuu sen esittämintavan jalkoihin, ei vika ole viestin vastaanottajassa, vaan sen esittämistavassa. Se, että esittämistapa on paitsi epäkorrekti, myös väkivaltainen tai väkivaltaan viittaava, vie paitsi huomion viestiltä, myös sen vastaanottajalta motivaation yrittää yhteistyötä väkivaltaisesti käyttäytyvän ihmisen tai hänen aatteensa kanssa."
Kyllä. Ongelma on siinä, että rauhanomaisia ja keskustelevia esittämistapoja on yritetty vuosikymmenet ja odotukset ovat kasvaneet. Minusta juuri näin, sillä seksuaalivähemmistöjen toista todellisuutta on tuotu julki minusta aika voimallisesti viime aikoina Messiin-projektin tai Equal-yhteisöhankkeen välityksellä.
"Ihmisiä ei tehdä yhteistyöhaluisiksi alistamalla. Väkivalta on aina alistamisen yritys. Luulisi sinun sen omasta elämästäsi jo oppineen."
Eräs väkivaltaan taipuvainen saksalainen aktivisti sanoi, "missä väkivalta hallitsee on ainaoa vastaus väkivalta". Me emme elä keskustelevassa kulttuurissa. Me elämme lahtarihallituksen suoran jälkeläisen alamaisina ja pääpyöveli MAnnerheim on kansallissankari. Suomalaisuus on läpikotaisin väkivaltaista. Tässä maassa ei olla totuttu neuvottelemaan. Neuvottelu on merkki alistumisesta.
Minä en haluaisi, että asia olisi näin, mutta kakkaakos mahdat, meillä on kansakuntana karhu naapurina ja sen takia meillä on vähän erilaiset toimintakulttuurit kuin vaikkapa Ruotsissa. Suomi on läpikotaisin militaristinen kulttuuri.
"Voin keskustella kanssasi Setan ongelmista ja julkisuuteen välitettävän vähemmistökuvan pinnallisuudesta heti, kun lakkaat suhtautumasta minuun alentuvasti ja olet valmis puhumaan aiheesta, ja vain siitä, ilman yhteenkään ihmiseen tai ihmisryhmään kohdistettua pilkkaa."
Olen valmiimpi kuin uskotkaan. Nimittäin minä jollain tapaa ymmärrän konservatiivisuutta, tarvetta assimiloitua ja jopa tarvetta olla kunniakansalainen. Jopa siinä määrin, että minä olen paavillisempi kuin paavi itse. Uskonlahkossakin pettymyksen ei aiheuttanut se, ettenkö olisi pystynyt elämään moraalisesti, vaan se, etteivät muut pystyneet.
Siksi en halua olla vallankumouksellinen enkä osallistua vähemmistöpolitiikkaan, koska radikaaleiksi heittäytyneet konservatiivit saavat yleensä paljon pahaa aikaan. Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.
"riitaisuutta lietsovaan käytökseen, johon tämänkin keskustelun otsikko viittaa."
Ei kysymys ole otsikossa riidan lietsomisesta, vaan dramatiikan kaipuusta. Kuivakka keskustelu namusetalaisuudesta saa uutta värinää, kun pistetään kommandopipot päähän ja revitään yhtä draamantajuisilta uskovaisilta lippu käsistä. Pian mitään keskustelua ei voida käydä ilman, että siihen liittyy draamaa ja teatteria ja tehosteita ja toimintaa.
Poris, logiikkasi on kummallinen.
Perusteluistasi mieleeni nousee kuva tilanteesta, jossa myymälävaras on jäänyt kiinni ja puolustelee tekoaan sillä, että oli nähnyt jonkun toisenkin varastavan, jolloin hänelläkin on oikeus varastaa.
"JuhaniV
30.10.2007, 00:31 Poris, logiikkasi on kummallinen.
Perusteluistasi mieleeni nousee kuva tilanteesta, jossa myymälävaras on jäänyt kiinni ja puolustelee tekoaan sillä, että oli nähnyt jonkun toisenkin varastavan, jolloin hänelläkin on oikeus varastaa."
Onko oma logiikkasi yhtään selkeämpi?
Vetoat herkästi Suomen lakiin, jonka legitimiteetti pohjautuu pääpyöveli Mannerheimin ja hänen lahtarikaartinsa, sekä saksalaisten jääkäreiden suorittamaan Helsingin valtaukseen punakaartilta, jonka legitimiteetti ei ole paljon kummoisempi.
Minusta vain yksinkertaisesti olisi helpompaa avoin ja rehellinen keskustelu ilman mitään draamallisia tai viihteellisiä ylilyöntejä, niin homokulttuuriin kuin ne kuuluvatkin. Sen verta olen namusetalainen itsekin, että jos heteroille selviää kaikki nämä GayShame-sähellykset, minun omat aktioni ja sitten vielä nämä PoliisiTV:n täällä kritisoidut jutut ja monet muut asiat mitä vuosien mittaan on ollut, niin perin omituisen kuvan se meistä yhteisönä antaa.
Esimerkiksi Lapinlahden Sairaalassa psykiatri Eila Sailas läväytti minun eteeni paksun kansion, jossa oli transihmisten toisistaan tekemiä ilmiantoja ja sanoi juuri tuon mitä sanoin edellä, perin omituinen yhteisö.
---------------------------------------------------------------------
Namusetalaisuudesta vielä sen verran, että kyllä minä ymmärrän, että kun koko ikänsä on erilainen, niin sitten haluaa olla samankaltainen muiden kanssa jos suinkin voi.
Kun minä ensin tutustuin Setaa lähellä oleviin piireihin ja kerroin omista kokemuksistani, tuli sellainen namusetalainen vyöry vastaan, että minusta tuntui, että minä olen ainoa, jolla menee asiat päin prinkkalaa. Hyvin suoraan minulle kaiken lisäksi kerrottiin, että vika löytyy minusta itsestäni ja että minun pitäisi ottaa itseäni niskasta kiinni.
Minun haluuni olla samanlkaltainen vastattiin, että kyllä sinä olet erilainen.
Kun otin asioista selvää ja luin julkaisuja ja kuuntelin ihmisiä, niin rupesi tulemaan hiuksianostattavia kokemuksia sekä heteroilta että meikäläisiltä. Kammottavin omasta mielestäni oli sanomalehdessä ollut juttu naisesta, jota jengi oli pahoinpidellyt hakkaamalla vasaralla päähän koska olivat luulleet tätä transvestiitiksi. Näin Oulussa ja Kokkolassa (tapahtui vieläpä kahdesti!).
Mikä minun reaktioni pitäisi olla namusetalaisia kohtaan muu kuin että te olette yksiä valehtelijoita!
Joka tapauksessa, sattumoisin oma oloni ja asemani parantuivat vuosien mittaan huomattavasti niin että minua ruvettiin pitämään menestyjänä. Etenkin se heijastui ulkonäössä. Nyt minua kohdellaan jokseenkin kunnioittavasti. Minä vain en unohda vanhoja aikojani. Sanotaan, jos on hyvä sydän niin vanhan sorrettuna olemisen muistaa ja se näkyy empatiana muita samaa kokevia kohtaan. Jos olisin kopea niin olisin täynnä menestystäni ja hyvää oloani nyt jha halveksisin niitä joilla menee itseäni huonommin.
Mutta kun koko ajan ei joudu taistelemaan elämästään vaikka eilen puukosta sainkin ja minut terveysasemalla ommeltiin kasaan, niin voi ihan rauhassa ja ilman kiihkoa pohtia ja lukea, mitä namusetalaiset ajattelevat ja kokevat ja miksi tällainen ilmiö on.