Saarnassa kannanotto pariliittojen siunaamiseen

• 1 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 12.10.2007 20:58
Saarnassaan Hakunilan kirkossa 7.10.2007 kirkkoherra Reijo Liimatainen kertoo tarkistaneensa kantaansa samaa sukupuolta olevien parisuhteisiin.

"Kymmenisen vuotta sitten edustin sellaista käsitystä, että minä en ainakaan vihi samaa sukupuolta olevia. Olen tarkistanut kantaani. Toivon että kirkossamme saataisiin aikaan toimitus, jossa parisuhteensa rekisteröineet voisivat saada kirkollisen siunauksen – ei siis vihkimisen vaan siunauksen."

Saarna on luettavissa osoitteessa:
http://www.vantaanseurakunnat.fi/hakunila/sanaa/rakk_kakskasky
  • 3 / 5
  • JohnnyFinland
  • 15.10.2007 11:51
Pora-liike kirjoitti: "Missä siis muutos?"

Ehkäpä herra Liimatainen oli kymmenen vuotta sitten sitä mieltä, ettei homoliittoja sovi edes siunata.

Näin ulkopuolisena arvioiden vaikuttaa helpommalta päästä eroon uskosta yliluonnollisiin olentoihin kuin muuttaa kyseisiä olentoja ammatikseen palvovien mielipiteitä.
  • 4 / 5
  • marianna
  • 15.10.2007 17:27
Luin tuon saarnan. Minulle se antoi toivoa. Kerran homovastaisen ei tarvitse olla aina homovastainen, ihminen voi muuttua ja oppia tässäkin.

Ehkä minun uskovainen äitinikin vielä joku päivä ymmärtää..
  • 5 / 5
  • Pete
  • 15.10.2007 20:44
Hei.

Asiasta kiinnostuneena kysyisinkin onko näillä laitumilla yhtään historiantutkijaa jota kiinnostaisi tutkia/on tutkinut keskiajalla ainakin Ranskassa ja Italiassa suoritettujen "ikuisen kumppanuuden/ystävyyden/veljeyden" valojen taustoja?

Kyseessä kun oli papin suorittama, useimmiten kahden nuorukaisen välinen sopimus, joka sisälsi ilmeisesti myös omaisuus/perintöaspektin, ja suoritettiin lähes vihkikaavan mukaan...

Pete