Tv-sarja Dexter
Tv:n uusi viihdesarja Dexter on jo ehtinyt puhuttaa ihmisiä mainoksillaan. Se kertoo poliisin tutkijasta, joka vapaa-aikanaan murhaa ihmisiä. Pääosaa, sarjamurhaaja Dexteriä näyttelevä Michael C Hall kertoo Metro-lehdessä, että pitää roolihahmostaan, koska hänellä on pimeä puolensa. Hallin mukaan Dexter kuitenkin ottaa täyden vastuun teoistaan, eikä murhaa sattumanvaraisesti.
Ugh. Mun ei varmaan tarvi selittää tuohtumustani. Samaan aikaan tehtaillaan televisioon tällaista arvomaailmaa opettavaa viihdettä ja tekopyhäillään siitä, että kahden miehen näkeminen lähekkäin vahingoittaisi lasten psyykettä. Mikä ihmisiä oikein vaivaa? :-/
Mutta eihän tuota olekaan lapsille tarkoitettu :D
Ei Dexteriä ole lapsille tarkoitettu, eikä yhtään niistä ohjelmistakaan, joissa on homohahmoja, joiden läheisyys on rajattu jonnekin sensuurin tuolle puolen. Selvennykseksi: kommentti lapsista ja homoista oli vain sivuhuomautus ja mun harmini aihe näyttelijän kommentti sarjamurhaajan vastuullisuudesta.
Joskus ennenmuinoin, "silloin kun minä olin lapsi ja kaikki oli paremmin" sankarit olivat hyviä, lain ja järjestyksen puolella ja rikoksia vastaan. Musta on kieroutunutta väittää, että murhaaminen harrastemielessä on vastuullista toimintaa, mikäli murhaa vain sellaisia ihmisiä, joilla ei murhaajan mielestä ole oikeutta elää. Kohdeyleisön iästä riippumatta.
Täysin samaa mieltä kesäpojan kanssa! Onhan monillakin todellisilla sarjamurhaajilla ollut jokin ideologinen näkemys siitä keitä heidän tulee tappaa. Miksi jonkun ihmisen henkilökohtaisten moraalikäsitysten mukainen murhaaminen esitetään hyväksyttävässä, sankarimaisen käytöksen valossa? En ymmärrä. Todellakaan.
Se on osa yleistä trendiä. Yleisö on kyllästynyt perinteiseen hyvä vastaan paha -asetelmaan, ja juuri tuollaiset antisankarit sopivat kuvaan kuin nakutettu. Itse nimen omaan pidän siitä, että sarja (tai elokuva, kirja tms) liikkuu harmaalla vyöhykkeellä, jossa hyvä ei aina voitakaan.