Tarja Halonen puolusti homojen oikeuksia Kiinassa

TV1:n pääuutisissa tänään n. klo 20.36 oli välähdys Tarja Halosen esiintymisestä
Maailman talousfoorumin yhteydessä Dalianissa Kiinassa. Lyhyessä haastatteluosuuudessa
Tarja Halonen kertoi mistä hän puhui Kiinan pääministerin Wen Jiabaon
kanssa. Presidentti kertoi eräiden kysymysten olleen kiperiäkin: työntekijöiden oikeudet Suomessa,
naisten asema Suomessa ja homoseksuaalien asema Suomessa. Viime mainittua kohtaa
Tarja täsmensi sillä, että "kaikki tietävät minun kannattavan täysiä kansalaisoikeuksia
homoille".

---
Seuraavassa joitakin kokemusperäisiä historiallisia merkintöjä Tarjan vaikutusajasta Setassa,
Tarjan itsensä hyväksymässä muodossa:

http://personal.inet.fi/koti/olli.stalstrom/tarjaolli.html
Hyvä! Kiinassa ei ollut sitten sopivaa tuoda suoraan esille homojen asemaa K i i n a s s a? ...
Martin

Ensinnäkään, et tiedä, etteikö Tarska olisi tuonut Kiinan tilannetta esille. Toiseksi, ehkä nyt on ymmärrettävää, että valtionpäämies kertoo, että meidän maassamme tämä ihmisoikeusasia on hoidettu näin ja toivoo isäntien vetävän johtopäätöksensä siitä. Diplomatiassa ei ole tavallista aina heittää paskaa isäntien silmille.
Resander!
Ensinnäkin, minä kysyn ja toisekseen, asiat voi ilmaista monin tavoin (siis miten niin paskaa?).
Parahin Martin

Retorinen kysymys on hyvin ilkeä tapa piikitellä. Paskanheittäminen on kielikuva.
Resander-hywä!
Jos ajattelet retorisen kysymykseni olleen piikittelyä, niin olet oikeassa. Toivottavasti ymmärsit myös kohteen.
Onko Sinun mielestäsi näsäviisas vastaus ilkeä tapa piikitellä?
Parahin Martin

En ole varma, ymmärsinkö piikittelysi kohteen, mutta jos se oli Tarska, kuten itse viestistäsi luin, minusta piikittelysi osoittaa täydellistä tahallista näennäistietämättömyyttä siitä, miten ulkosuhteita hoidetaan. Kaltaisesi killti mutta lukenut mies tietää hyvin, että jenkkien sormenheristely- ja saarnauspolitiikka ja neukkujen/venäläisten rautaa rajalle ja öljyputket poikki -metodit ovat kovin harvinaisia sivistysmaiden keskuudessa.

Näsäviisas vastaus on minun mielestäni oivallinen keino ampua alas tyhmä jutunjuuri. Minusta esimerkikis JohnnyFinland vastauksineen lähestyy kaunokirjallisia huippuja vastauksissaan (*kade* ;).
"osoittaa täydellistä tahallista näennäistietämättömyyttä."

Kiitos tuosta! Kiinan harvinaisen hienovaraisesta diplomatia-systeemistä lukeneena ja kuulleena en hämmästynyt uutista ollenkaan. Sanon selvästi: Piikki on suunnattu Kiinan johtajille, - joiden kanssa ei voinut keskustella vierailun k o h t e e n tiedoista ja olosuhteista (olivat ne mitä tahansa). Sen sijaan keskusteltiin Suomen seksuaalivähemmistöjen oikeuksien tilasta.
Arvostan Tarja Halosta suuresti.
Tietääkseni Presidenttimme Tarja Halonen on kuulunut Setan hallitukseen kaudella 1980/81 . Halonen on niitä harvoja politikkoja, jotka todella omalla toiminnallaan edistävät asioita, joiden puolesta taukoamatta eri yhteyksissä puhuvat. Kunnioitettavaa rehellisyyttä ja humanismi. Kiitos.
Ja sovitaan, että mahdolliset ohjeet keskustelukäyttäytymisestä laitetaan sopivammille alueille.