Slash fanfiction eli homonovellit

• 1 / 13
  • cloudberry
  • 28.7.2007 21:52
Olisin kiinnostunut kuulemaan muiden fanfictionin eli ficcien lukijoiden ajatuksia homotarinoista.

Tietyillä sivustoilla (suomeksi mm. Finfanfun) on sadoittain tarinoita vaikkapa Harry Potterin ja Draco Malfoyn kiihkeästä rakkauselämästä. Voisin sanoa fanittavani niitä. Minua kiinnostaisi kuulla, mitä muut, etenkin homot, niistä tuumivat. Kirjailijoista en tietenkään tiedä, onko jollakulla omakohtaisia kokemuksia, vai ovatko he vain jostain syystä yhtä rakastuneita homous-aihepiiriin, kuin minä.

Haluaisin siis kuulla, voiko tarinoita pitää yhtään realistisina? Hetkittäin ranneliikkeen blogeja lukiessani olen hykerrellyt ja ajatellut, että "tämähän on kuin ihanasta ficistä", eli ainakin minä olen ollut hyvin vakuuttunut ja liikuttunut monesta juonikuviosta... Tietenkin pitää muistaa, että tarinat sijoittuvat yleensä Britanniaan ja sen kulttuuripiiriin, jolloin ehkä realistisemman oloiset suomalaistarinat, joita täällä Ranneliikkeessäkin on, ovat eri tyylisiä (mutta olen pitänyt niistäkin, etenkin Elämämme miehistä=))

Loistavia lukemiani ficcejä ovat ainakin olleet Rakkauden aika, Erämaan kutsu, Kirjailija, Aquarius, Minne kaikki tiet vievät, Draco vain, Unettomia öitä, Tahdon ja Sydämeltään ikuisesti lohikäärme (en muista kaikkien kirjailijoiden nimimerkkejä, joten en mainitse yhtäkään). Olen löytänyt nämä ja sadat muut Finfanfunista, mutta sivuston kaaduttua taannoin, vasta osa tarinoista on päivitetty uudelle foorumille...)=

Ilahtuisin vastauksista ja kommenteista(=
Luettuani Roopen ja Jonin tarinan, toivon, että ne voisivat olla ihan oikeasti totta. Jotenki sitä katkeroituu aina kun missasi nuorena molemminpuolisen rakkauden tulvan, vaikka nyt jälkikäteen ajatellen se oli hyvä asia.

Noissa ficeissä on hauskointa se, että rankka vastakkainasettelu ei toimi. Draco ja Harry voivat rakastua. On siellä sitten Weasley veljesten keskenäisiä kivojakin, mut kyl osa niistäkin on hyviä :D
  • 3 / 13
  • JohnnyFinland
  • 29.7.2007 12:14
cloudberry kirjoitti: "Haluaisin siis kuulla, voiko tarinoita pitää yhtään realistisina?"

Realistisena missä mielessä?

Jotakuta saattaa ehkä kiinnostaa fanien tuottama homoeroottinen kuvataide. Sitä löytyy esimerkiksi osoitteesta http://www.squidge.org/~praxisters/index.html
  • 4 / 13
  • millikan
  • 29.7.2007 14:48
Pitäisiköhän sitä niuhottaa, että slash ei välttämättä ole homotarina (vaikka yleensä niin onkin) eikä kaikki homonovellit ole slashia :)

Ja ne sijoittuvat moneen paikkaan ja kulttuuriin, koko nimitys on peräisin Star Trek -fandomista jossa merkittävä osa fiktiosta sijoittui sitten avaruusalus Enterpriselle. Periaatteessa kenestä tahansa julkisuuden tai fiktion henkilöstä voi kehittyä slashia, olen mm. lukenut joskus nipun Metallica-slashia :)

Ne mitä olen lukenut ovat olleet ihan viihdyttäviä mutta kerronnaltaan aika sellaista romanttinen viihdenovelli -tasoa, etten ole jaksanut kauheasti lukea.
  • 5 / 13
  • cloudberry
  • 31.7.2007 17:03
Jes, kiva kun tämä otsikko on huomattu(=

Nameles: Niin, Zsanyan tuotokset ovat hyviä, ja nuo tarinat Roopesta ja Jonista tai niistä toisista teiniystävyksistä, ovat tosi ihania ja minusta uskottavia. Olisi tosiaan ihana joskus kokea vastaavaa itsekin. Onneksi ainakin tarinoihin eläytymällä siihen on mahdollisuus...

Tältä sivustolta löytää paljon lukemisen arvoista, mm. mainitsemani tarinan Draco vain, mutta monenlaista muutakin, täysin Potteriin liittymätöntäkin:
http://www.zsanyaseyes.net/fiindex.html

"Noissa ficeissä on hauskointa se, että rankka vastakkainasettelu ei toimi. Draco ja Harry voivat rakastua. On siellä sitten Weasley veljesten keskenäisiä kivojakin, mut kyl osa niistäkin on hyviä :D"

En ihan ymmärtäny. Siis toimiiko vastakkainasettelu vai ei? Tarkotatko, että ficeissä kaikkea voi laittaa tapahtumaan? Kuten Harryn ja Dracon rakastumaan? Kyllä ne musta oikeesti vois, ainakin vähän aikuistuttuaan ja Dracon vaihdettua puolta (ja kunhan ne olis molemmat ees bi). Ensilukemalla hämmennyin tästä parituksesta, muistellen Rowlingin kirjoja, mut vuosien aikana oon vakuuttunu. Onhan niiden välillä tiettyä kemiaa ja jännitettä, jonka ne vaan kanavoi vihaks ja halvennukseks. Kuitenkin esim. 6. kirjassa Harrylla on aika pakkomielle Dracosta...

Mutta jos tarkotit, et kaikkee voi laittaa tapahtumaan, niin moni lahjakas (ja usein humoristinen) kirjottaja on tosiaan luonu aika herkullisia juttuja! Weasleyn kaksosten tarinat vois olla ihan mahdollisiakin, mut Kalkaros+Harry/Hermione jne. ei ehkä... silti niin voi uskoa novellin ajan. Ja sit on tietty nää K-18 -novellit, joita ei ehkä ihan kaikille tutuilleen myöntäis harrastavansa(=
  • 6 / 13
  • cloudberry
  • 31.7.2007 17:19
JohnnyFinland: Ehkä parempi sana olis ollu "uskottavina".

Pointti on se, että luettuani vuosia näitä tarinoita, kuvittelen tietäväni, millaista on olla nuori (tai vähän vanhempikin) ja homo. Ajattelin siksi kysyä, kun kerran foorumin löysin, mitä muut ajattelevat ficeistä, ja pystyykö vaikka johonkin tiettyyn tarinaan samaistumaan kunnolla ja pitämään kuvattuja tunteita tai tapahtumaketjuja yhtään mahdollisina, luonnollisina ja uskottavina. Toki tarinoita on joka junaan eikä läheskään kaikki ole näitä loistolöytöjä (paitsi toki tiettyjen kirjoittajien tuotoksilta voi odottaa paljon). Monesti en lue joitain tarinoita muutamaa riviä pidemmälle, jos tyyli tökkii ja teksti kuulostaa aivan tyhjänpäiväiseltä ja hahmojen käytös on epäuskottavaa ja kömpelöä.

Mainitsemani esimerkkitarinat ovat tehneet vaikutuksen ja niihin olen uppoutunut kunnolla. Mikäli joku muu on tutustunut niihin, olisi kiva kuulla ajatuksia...

Yksi juttu, jonka haluaisin tietää, mutten ole varma kehtaanko kysyä (mutta menköön nyt, älköön kukaan pahastuko!), on anaaliseksin kuvaamisen realistisuus. Uskoisin sen sattuvan, ainakin aluksi. Näin olen hyvistä tarinoista päätellyt. Toisinaan joku kuvaa asian vähän liian helpoksi, ja olenkin aprikoinut, onko se sinisilmäistä tietämättömyyttä?
  • 7 / 13
  • cloudberry
  • 31.7.2007 17:30
Millikan: Joo anteeksi, paha käyttää näitä termejä, kun ei ole perillä syvemmin niiden merkityksestä. Yleensä vaan lukemieni tarinoiden yhteydessä on mainittu sana slash. Haluaisitko sivistää minua sen merkityksestä? Se yleensä tuntuu liittyvän ainakin ficceihin, joissa on korkeampi ikäraja...

Vinkkaamallani Zsanyan sivulla on paitsi Potter-tarinoita, myös vähän muutakin, kuten Apocalyptican Bittersweet-kappaleen tarina.

Totta, että osa tarinoista on kirjoitettu kuin kioskikirjamuotilla, niitä väheksymättä, koska mukavaa viihdettä nekin välillä ovat, mutta osa tarinoista on oikeasti hyvää draamaa. Skitsofreenikon hoitaminenkaan ei ole vieras maailma. Tykkään monista syvällisemmistä tarinoista, mutta montaa surullista loppua en peräkkäin kestä...(=
  • 8 / 13
  • sleepygay
  • 31.7.2007 23:16
Syy, miksi se on "slash" on se, että englanninkielen sana / -merkille on "slash". Ja "parituksethan" on tapana merkitä juuri / -merkillä. Esim. "Harry/Draco".
"En ihan ymmärtäny. Siis toimiiko vastakkainasettelu vai ei?" rakkaus on kiehtovinta kun se on mahdotonta ^^ tarinoissa hyvä vastaan paha saa ihan uuden ulottuvuuden kun enempi mietitään motiiveja miksi tiettyjä asioita korostettan niin paljon, miksi pitää etsiä juuri niitä asioita, joilla eroaa toisesta tahosta.

Juu, Roopen ja Jonin tarina on just sellanen katkeroittava et miksi ei ikuna ite kokenu moista :( jotenki iskee meissiin ainaki iha satan nolla toi novelli. Pitäski joskus lukea ne uusiksi. Samanlai novelleja on aika harvassa. Risti ja sateenkaari oli vähän sinnepäin, ja koodissa pyöriny haparointia jäi kyl kesken, mut siinäki oli samanlai söpöilyä.
sleepygay kirjoitti: "Syy, miksi se on "slash" on se, että englanninkielen sana / -merkille on "slash". Ja "parituksethan" on tapana merkitä juuri / -merkillä. Esim. "Harry/Draco"."

Näinpä juuri, ilmiö ja termi syntyivät Star Trek -fanficcaajien keskuudessa kun useampikin kirjoittaja innostui kirjoittamaan romanttisempia tarinoita kapteeni Kirkin ja Spockin suhteesta...ja näitä tarinoita alettiin merkitä "Kirk/Spock". Sittemmin termi on levinnyt yleisesti käsittelemään kaikkea romanttista/eroottista fanfiktiota jonka pääosilla ei "virallisesti" ole esitetty olevan mitään vipinää. Suuri osa slashista käsittelee samaa sukupuolta olevia henkilöitä, joskaan tämä ei ole välttämättömyys. Siis esim. "Harry/Ginny" ei olisi varsinaisesti slashia, kun taas "Harry/Draco", "Ginny/Draco" tai "Ginny/Hermione" ovat.
Ja slashia voi periaatteessa kirjoittaa myös todellisista henkilöistä, esimerkkinä mainitsin jo Metallica-slashin (jota siis löytyi useita tarinoita useammalta kirjoittajalta...), mutta mahdollisia yhdistelmiä on maailma pullollaan. Uusien hahmojen keksiminen tai itsensä sijoittaminen tarinan osapuoleksi ei slashin piiriin kuitenkaan kuulu.

Tuosta itsensä sijoittamisesta tarinaan, Star Trek -fanficcaajien piiristä on lähtenyt myös toinen käyttökelpoinen termi, "Mary Sue", joka tarkoittaa uutta henkilöhahmoa joka on selvästi kirjoittajan itsensä ihannoitu omakuva, hyvä ja täydellinen ja osaa ihan kaiken jne. Monen fanficcaajan helmasynti, joskin myös jotkut ammattilaiskirjoittajat sortuvat joskus Mary Sue -ismiin. Että jos termi tulee vastaan... :)

Itse en fanficia kirjoita enkä niin kauheasti luekaan, mutta tunnen kyllä harrastajia (ja siinä sivussa termistö ja muotoseikat ovat tulleet tutuiksi). Ja onhan se aika vaihtelevan tasoista, mutta löytyy myös hyviä juttuja. Ja tiedän joitain "ihan oikeita" kirjailijoita jotka ovat joko aloittaneet fanficin parissa tai ovat tehneet sitä varsinaisten kirjojensa ohessa.
Roopen ja Jonin lukemisesta on jo hetki aikaa, mutta siinä lopussa jäi jokin vaivaamaan. Jotenkin liian helppoa tai jotain. Pitääkin varmaan lukea uusiksi, kyllä se toisen lukemisen kestää :)
Fanfic oli ennestään minulle tuntematon juttu, mutta tutustuin siihen tänä syksynä sattumalta erään mutkan kautta: selatessani irc-galleriassa Harry Potter -yhteisöjen kommentteja. Niistähän löytyy linkkejä fanfic-sivuille, jotka ovat täynnä melko homoeroottisia novelleja. Joissakin novelleissa näkyy esiintyvän raiskausteema, mikä vähän tökki. Joukossa oli jokunen todellinen helmikin (hyvässä mielessä, en tarkoita nyt raiskausnovelleja). Lukaisin muutaman ja voisi kai niitä lukea joutessaan lisääkin.

You Tubesta puolestaan löytyy edelliseen liittyen lukuisia videoita. Tässä yksi omista suosikeistani:

http://www.youtube.com/watch?v=LMnaDcGrV3s (Harry/Tylypahkan "pojat")