Ylen uutiset: Kone Malagasta on laskeutunut
Helsinki Priden jälkeen moni ihmetteli YLEn uutiskriteerejä. Pride näkyi ja kuului huonosti. Milloin saadaan suoraa lähetystä? Esim. YLEn aikainen ei ollut kulkue-aamuna Helsingin leveyspiireillä, vaan Keski-Uudellamaalla.
Tänä aamuna tv-uutisten ykkösaihe on lentokone, jonka vajaa 200 matkustajaa sai Malagassa lisäpäivän koneen rikkoutumisen vuoksi. Suorassa lähetyksessä lentokentältä kerrotiin, että odotellessa matkustajat saivat välipalaa varten vain 6 euron voucherin. Yö nukuttiiin kuitenkin hotellissa.
Olin aikoinaan myös Malagassa, kun Finnairin kone rikkoontui ja tuli ylimääräinen lomapäivä. Ei se ole valtakunnan uutisten ykkösaihe. Se oli ihan kivaa.
Minä olen itse vihainen Yleisradiolle siitä mitä se teki 70- ja 80- luvuilla. Tuolloin oli voimassa kehotuskielto jota YLE noudatti pilkuntarkasti. Kukaan ei saanut asiallista tietoa edes YLE:stä siitä mistä homoudesta on kyse. Olen aivan varma, että tämä uutispimento on tappanut itsemurhien muodossa satoja ihmisiä. Minäkin olin lähellä päättää päiväni.
Nyt hehkutetaan sillä, että itsemurhien määrä on laskenut huomattavasti - varmasti osa tästä tulee siitä, että henkinen ilmapiiri on vapautunut. Mutta lisää työtä tarvitaan ja YLE voisi toimia tässä aktiivisesti. Itse asiassa sen pitäisikin toimia aktiivisesti, sillä jo sen Ohjelmatoiminnan säännöstössä kirjoitetaan kauniisti:
"Julkisen palvelun ohjelmatoiminnan tulee erityisesti: (...) Tukea suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta sekä huolehtia ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja erityisryhmille."
Mielestäni tämä on muutakin kuin kerran kymmenessä vuodessa tehtävä homo-dokkari joka lähetetään sellaisella digikanavalla jota eivät kaikki näe. Parasta terapiaa koko kansalle (HLBTI-ihmiset mukaan luettuna) olisi se, että homot olisivat näkyvissä normaaleissa asiayhteyksissä. Uutiset olisivat yksi tällainen. Vapaustuspäivien uutisoinnissa menetti YLE erinomaisen tilaisuuden toimittaa tehtäväänsä.
Ilolla laitoin kuitenkin merkille, että DTM:n tupakointihuone oli päässyt uutisiin. Mutta sille maaseudun homolle joka taistelee identiteettinsä kanssa ja punnitsee itsemurhan ja itsenähyväksymisen välillä olisi ollut tärkeämpää se, että uutisiin olisi päässyt Pride-kulkue eikä tupakointitila jossain kapakassa (jota ko. henkilö ei välttämättä edes homopaikaksi tiedä).
Haluaisin YLE:n ohjelmistoon (kanavalle 1 tai 2) GLBTI-aiheisen viikottaisen makasiiniohjelman. Kyllä tämä väki sen verran iso on, että pitäisi ohjelmistossa huomioon ottaa!
Yleisradio pitäisi ennemminkin ajaa alas siten, että heille jäisi pelkästään yksi tv-kanava ja yksi radiokanava siihen kansanpalvelutehtävän toteuttamiseen jota varten yhtiö on alun perin perustettukin. "Uusi" yleisradio rahoitettaisiin valtion budjetista eikä se kilpailisi mitenkään kaupallisten toimijoiden kanssa. Muuten kaikki televisio- ja radiotoiminta olisi kaupallista.
Mielenkiintoisempaa kuin mitä uutisissa on, on MIKSI aiheet ovat uutisissa..