Priden näkyvyys TV:ssä: Seta
Olenko ymmärtänyt oikein, että yksi Priden tarkoitus olisi myös saada näkyvyyttä seksuaalivähemmistöille?
HS:ssa oli vain neljännessivun juttu Kaupunki-osiossa, HBL:ssa 2-3 sivua (mikä on hyvä). HBL:n juttu oli myös etusivulla kuten viime vuonnakin.
HS:n lisäksi TV-uutiset kertoivat omaa kieltään siitä miten tärkeäksi uutisten päätoimittajat seksuaalivähemmistöjen asiat kokevat. MTV3:n uutisissa ei ollu Prideistä mitään, YLE:n 21.50 uutisissa ei kai ollut kuvaa Suomen Pridestä, muualta kuitenkin, Nelonen näytti mahdollisesti.
Ottaen huomioon rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa päätöksiin siitä mitä uutisoidaan, kiinnostaisi kuitenkin tietää millä tavoin SETA on pyrkinyt asiaan vaikuttamaan? Näkyikö Pride uutisissa viime vuonna? Onko YLE:n ja MTV3:een oltu yhteydessä Pridestä, kerrottu seksuaalivähemmistöjen edelleen kohtaamista ongelmista ja näkyvyyden tärkeydestä? Onko YLE:ä muistutettu siitä, että sen periaatteisiin kuuluu ottaa huomioon myös vähemmistöt?
Jokavuotinen tapahtuma mikä tänä vuonna peitti alleen koko Aleksanterinkadun on mielestäni sen verran merkittävä tapahtuma että se ansaitsisi tulla huomioiduksi myös TV:ssä.
Mä muistan harmitelleeni viime vuonna ihan samaista asiaa. Eli ei tainnut Pride saada kovin kummoista uutisointia viime vuonnakaan. Ja oon ihan samaa mieltä sun kanssa siitä et kyllä tapahtuman, joka tosiaan peittää alleen koko Aleksanterinkadun soisi näkyvän uutisissakin.
Heidi
Tv-kanavien ja lehtien uutistoimitukset ovat hyvin mustasukkaisia siitä, että he itse päättävät, mitä uutisaiheita valitaan ja missä laajuudessa. Ulkopuoliset eivät siihen valiintaan voi eivätkä saa puuttua.
Monet muut suurtapahtumat veivät nyt huomion. Kumpi on tärkeämpi, 70 000 ihmsitä suviseuroissa vai 3000 ihmistä Pridessä. Uutuiskriteereissä yleensä mainitaan jotain uutisen merkittävyydestä ja kuinka suurta väestönosaa se koskettaa. Uutistoimituksissa ei aina mielletä, että pride koskee ainakin 100 000 ihmisen asioiden ajamista. Tarvittaisiin kymmenien tuhansien paraati, ennen kuin se saisi enemmän huomiota. Muuten kesä on aina ollut hyvä pride-aika, koska politiikassa ei tapahtdu juuri mmitään.
Ensi lauantain Kölnin gay-paraati lähetetään suorana lähetyksenä (myös internetissä). Lähes miljoona ihmistä seuraa tapahtumaa paikan päällä. Mega-tapahtuma saa enemmän julkisuutta.
Ylen Ajankohtaisen kakkosen (TV2 klo 21.00-21.50) yhtenä aiheena tänään "Seksuaalivähemmistöjen riemua Helsinki Pridessa"
Oliko viikonloppuna mitään uutisissa Madridin Europridestä? Osallistujia oli paikallisten tv-kanavien mukaan n. 1,5 - 2 miljoonaa. Tapahtuma sai paikanpäällä suunnattomasti mediahuomiota ja mm. Espanjan kulttuuriministeri puhui tapahtuman päälavalla. Kuviamme tapahtumasta on osoitteessa
htpp://pupunen.blogspot.com. Myös Youtubessa näyttää olevan paljon ladattaua materiaalia, myös Espanjan tv-kanavien uutispätkiä.
Eipä ollut telkkarissa yhtään mitään Pridesta, ei.
TV 1 uutisoi lauantaina monta minuuttia lestadiolaisten Suviseuroista ja Tuskasta oli juttu myös.
Pridesta siis ei pihahdustakaan.
Hyvä, jos tänään edes tulee jotain.
YLE:n uutiskuvaajat olivat kyllä paikalla ja kuvaamassa paraatia, mutta ilmeisesti juuri 70000:n suviseurat ynnä muuta tapahtumat ovat ajaneet uutiskriteereissään pridejen ohi...
TV 2 Ti 3.7.
Ajankohtainen kakkonen
21:00 - 21:50
osa 2. Seksuaalivähemmistöjen riemua Helsinki Pridessa. (muiden otsikoiden ohella)
Hyvin tehty ohjelma. Helmi ja Krister olivat mallikkaat, sanavalmiit haastateltavat.
Erityisesti lämmitti Helmin maininta äitinsä lämpimästä suhtautumisesta ja Kristerin kertomus adoptiovanhemmuudestaan, josta vielä puuttuu laillinen hyväksyntä.
Haastattelun lopussa Helmi mainitsi, että tänä päivänä nämä asiat ovat itsestäänselvyys, mikä ei ollut lainkaan sama vanhemmille sukupolville. Hänen mielestään hän ja ikäluokkansa on saanut kaiken valmiina kultalautasella. Siitä olen hänen ja ikäluokkansa muiden puolesta erittäin iloinen. Se on ollut tavoite, joka nyt näyttää toteutuneen ainakin osalla nuoria homoja ja lesboja.
Näyttää siltä, että tämä "itsestäänselvyys" on toteutunut paljon laajemminkin. Neuvottelin eilen yhteisistä busineksista nuoren miehen kanssa. Haluan varmistaa etukäteen, ettei seksuaalisesta identiteetistäni tule jollekin estettä yhteistominnalle. Tulin siis neuvottelussa kaapista ulos hänelle. Sen luontevammin hän ei olisi voinut asiaan suhtautua. Monelle nykynuorelle homous ei enää ole mikään juttu. Niin on hyvä.
Ehkä tässä kohden on hyvä muistaa, että monen ihmisen on se "kultalautanen" pitänyt aikanaan valmistaa, eikä se ole ollut lainkaan helppo työ.
JuhaniV kirjoitti: "Ehkä tässä kohden on hyvä muistaa, että monen ihmisen on se "kultalautanen" pitänyt aikanaan valmistaa, eikä se ole ollut lainkaan helppo työ."
Meille työttömille on vissiin annettu sellainen pahvilautanen joka tulee Happy Mealin mukana.
Anteeksi ymmärtämättömyyteni, mutta mitä ihmeen kultalautasella saamista se on jos lainsäädäntö kohtelee erilaisia pareja eriarvoisesti? Toki jostain sairausluokitusten ajasta on menty eteenpäin, mutta edes tasa-arvoisuus ei mielestäni ole vielä mitään kultalautasella saamista, se on vasta perusoletus...
Moi,
Pride näkyi ainakain Ajankohtaisella Kakkosella tiistaina (& keskiviikko päivällä). Ohjelma löytyy käsittääkseni vielä YLE:n nettisivuilta. Minusta ohjelma oli hyvä, vaikka itse sanonkin. Olisi hauska kuulla siitä laajemminkin mielipiteitä (kun edes Vaeltaja ei ole kommentoinut).
Kultalautasista: Hedelmöityshoitolaki on alle vuoden vanha eikä Parisuhdelakikaan ole täyttänyt 10 vuotta; äskettäin saatiin myös Yhdenvertaisuuslaki, jossa sukupuolinen suuntautuminen mainitaan ihan suoraan. Kaikissa niissä on toki puutteita, mutta kuitenkin selvää edistystä. Eivätkä nämä lait syntyneet pelkästä hallituksen tai eduskunnan suopeudesta, niiden eteen tarvittiin monien tahojen sitkeää työtä.
Turha jäädä odottamaan että joku muu toimii, ja sitten valittaa ettei ole tehty tarpeeksi. Tietysti saa ja tuleekin arvostella; mielestäni niin SETA:n kuin muidenkin tulisi ottaa huomioon kaikkien esittämä kritiikki. Kritiikki on kuitenkin eriasia kuin pelkkä epämääräinen valittaminen.
Krister
Outo juttu, minulla on Pride-releet päällä (Pride-paita, pride-rintanappi ja sateenkaarilepakko-nappi repussa) ja olen ollut kotipuolessa eikä minua olla lynkattu eikä pahoinpidelty eikä sanottu pahaa sanaa. Ovatko ihmiset niin aneemisia ja masentuneita etteivät enää jaksa vaikka on niin kuin Bruce Willis Die Hardissa Harlemissa kyltin kanssa.
Taidan olla kuollut ja sen takia näkymätön. Ei, kyllä minulta vielä rahaa vaaditaan. Ei kuolleilla ole rahaa kuin jossain hongkongissa.
En mä usko, että olet kuollut, enkä sitäkään, että ihmiset olisivat erityisen masentuneita. Mä vain luulen, että keskivertoa kaduntallaajaa ei kiinnosta seksuaalisuutesi lainkaan niin paljon, mitä olet olettanut heitä kiinnostavan. Jos menisin keskelle katua seisomaan ja huutamaan, että olen homo, mä luulen että yleisin kommentti ohikulkijoilta olisi, että voitko olla hiljaa, ei meitä kiinnosta tietää.
Oho! Maailma ei vainoakaan Porista! Ihme juttu!
Yleensä ihmiset ovat ystävällisiä, jos heitä ystävällisesti kohtelee.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.
"kesäpoika 14 / 15
06.07.2007, 13:03 Jos menisin keskelle katua seisomaan ja huutamaan, että olen homo, mä luulen että yleisin kommentti ohikulkijoilta olisi, että voitko olla hiljaa, ei meitä kiinnosta tietää."
Kohta menen varmasti tekemään noin.
Zuzu kirjoitti: "Oho! Maailma ei vainoakaan Porista! Ihme juttu!"
Tosi ihme. Ovatko ne niin kuin hankkineet elämän?
"Yleensä ihmiset ovat ystävällisiä, jos heitä ystävällisesti kohtelee.
Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan."
Ei mun muiden kohtelemiseni ole muuttunut minnekään, päin vastoin, olen entistä tympeämpi: en jousta enää muiden vuoksi sen vertaa, että ottaisin sateenkaarisälän irti vaatteistani Priden jälkeen.
Pora oli siis mukana Pridessä vaikka aina niin kovasti sitä motkottaakin. Arvasin tuon ja katselin sillä silmällä: kuka noista mahtaakaan olla Poris. Saattaa olla joku aivan tuttu kaksoisolentoineen.
"vaeltaja2006 kirjoitti: "Pora oli siis mukana Pridessä vaikka aina niin kovasti sitä motkottaakin. Arvasin tuon ja katselin sillä silmällä: kuka noista mahtaakaan olla Poris. Saattaa olla joku aivan tuttu kaksoisolentoineen."
Kyllä ja ei. En ollut Pride-kulkueessa, mutta osallistuin esimerkiksi Gay Cooperiin, kävin taidenäyttelyn avajaisissa Saint Denisin kolhoosissa, osallistuin työelämäseminaariin ja sinkkujen pikatreffeihin. Ostelin myös Prideen liittyvää ksälää Lasipalatsista.
Se minua harmittaa vähän, että Aija jätätti minut Cooperissa.
Pridenä käsitetään lähes pelkästään se lauantainen kulkue puistojuhlineen, niin voin ihan hyvin sanoa etten osallistunut Prideen.
Nykynuoriso on sillain passivoitunutta ja syrjäytynyttä ettei niitä enää kiinnosta minun hakkaamiseni. Pelataan nintendoa ja kännykän matopeliä ja saadaan rusketus kuvaputkesta. Sellaisilla käsivoimilla ei kylähullulle näytetä närhen munia.
Anteeksi pitkä lainaus, mutta tässä on itua, otettu Suoli24:n foorumilta Gay:
"Itsensä hyväksyminen
Kirjoittanut: homo sapiens 6.7.2007 klo 16.51
Henkilön, joka hyväksyy itsensä, ei tarvitse kerjätä toisten hyväksymistä voidakseen arvostaa itseään. Itse asiassa jatkuva hyväksymisen kerjääminen ympäristöstä kielii siitä, ettei kyseinen yksilö tai ryhmä hyväksy itseään.
Siksi minua kovasti ihmetyttää nämä kaikenlaiset sateenkaarimarssit yms., jotka kielivät ainoastaan siitä ettei ko. ryhmä hyväksy itseään, koska hakee niin raivoisasti hyväksyntää itsensä ulkopuolelta. Onko koskaan kukaan ihminen, joka on hyväksynyt itsensä tarvinnut nousta barrikaadeille puolustamaan omanarvontuntoaan?
Jos en pysty hyväksymään itseäni tai rakastamaan itseäni, kuinka voin vaatia sitä muilta? Ensin ihmisen pitää tulla sinuiksi itsensä kanssa, jotta voi odottaa rakkautta toisilta. Ihmistä, joka hyväksyy itsensä ja rakastaa itseään, on helppo rakastaa. Sen sijaan ihmistä tai ihmisryhmää, joka ei pohjimmiltaan itseään voi hyväksyä, on vaikea ja työläs rakastaa.
Tarvitseeko kenenkään, joka hyväksyy itsensä, kerjätä enää hyväksyntää itsensä ulkopuolelta? Kehoitan siis teitä arvoisat homoseksualistit hyväksymään itsenne, jotta saisitte rauhan eikä teidän tarvitsisi enää "meluta" oikeuksistanne. "Barrikaadeille" nousevat ihmiset ainoastaan osoittavat etteivät he voi itse itseään hyväksyä, koska joutuvat kerjäämään hyväksyntää toisilta (kollektiivi). Tämä koskee kaikkia ihmisryhmiä aina homoista uskovaisiin."
Taidan hyväksyä itseni tai pikemminkin rupean alistumaan sateenkaaren ikeeseen. Samalla tavoin kuin ihmiset eivät vedä turpiin uskovaista, vaikka oikeasti pitäisi, eivät ne viitsi vetäistä minua lättyyn.
Moi,
minä aion meluta ja olla barrikaadeilla niin kauan kuin on syrjintää ja väkivaltaa; Suomessa ja muualla. Monien mielestä toki olisi kivempaa, jos homot etc. eivät vaatisi tasa-arvoa ja yhdenvertaista kohtelua, vaan olisivat hiljaa ja kiltisti. Minua on koko aikuisikäni rieponut niin homojen kuin vaikka lasten, vammaisten, hullujen, naiseten, vankien ja muiden kohtelu, Suomessa ja maailmassa.
En kuvittele yksin voivani maailmaa muuttaa, enkä ainakaan pelkällä kiukuttelulla ja voivottelulla, mutta ehkäpä edes vähän yhdessä muiden kanssa ja muitakin ymmärtäen. Minulla on ainakin parempi olo, kun edes yritän tehdä jotain, enkä jää vain vellomaan itsetyytyväisyydessä tai omassa itsensä hyväksymisessä.
Krister