"normaalit" ???

Ajattelin tässä kertoa teille yhdestä keskustelusta jota kävin pari päivää sitten ja joka on jäänyt mieltäni askarruttamaan...
Yksi tuttavani/lapsuudenkaverini kävi luonani kahvilla, ja asiasta toiseen keskustelu siirtyi ravintolailtaan. Tuttavani kertoi miten hän oli ravintolassa ollessaan nähnyt kahden naisen suutelevan keskenään. "He (naiset) olivat nuoria ja aivan normaaleja ja hyvännäköisiä, olisivat saaneet minkä miehen tahansa, mutta siellä he suutelivat keskenään!" Ja minun sanoessani että eihän se nykypäivänä ole niin ihmeellistä niin hän siihen vastasi että : " Niin, monet aivan hyvin koulutetut ja viisaatkin ihmiset ovat nykyään lesboja/homoja." Siis, näinkö ihmiset tosiaan ajattelee? Jos ei saa miestä, niin sitten otetaan naista? Jos nainen on tyhmä niin sitten hän valitseekin naisen? Tuttavani ei tiedä minun seksuaalisesta suuntautumisestani , joten en sen enempää viitsinyt asiasta puhua. Sen verran sanoin että minusta on hyvä että nykynuoret uskaltavat näyttää tunteitaan avoimesti, ja että toivottavasti muutkin alkavat pikkuhiljaa hyväksymään tätä. Ja puhuin huomaamattani "me"- muodossa, taisi tuttavani saada vähän miettimisen aihetta!?
No, halusin vain kertoa tästä, ei mulla sen enempää...
heh,
musta on aina jotenkin niin hupaisaa ja säälittävääkin, kun perus heterot usein ajattelee lesboja/homoja/ym jotenkin sellaisena kaukaisena asiana, joka ei kosketa heitä. uhohdetaan helposti kuinka paljon "sellaisia" oikeastaan onkaan, ja en uskota, että varmasti ihan jokaisen lähipiirissä ainakin muutama. :)
:D aika huvittava asenne kyllä..tai tavallaan pelottava, jos ihmiset oikeasti aattelee noin. itsekin on kyllä törmänny asenteisiin jotka viittaa suuntaan "saisit kyllä miehenkin...". näyttää heteroille olevan vaikea tajuta, ettei kyse ole siitä kenet saa, vaan kenet haluaa :) eihän heterotkaan ota jokaista heteroa joka vastaan tulee, vaikka saattaisivat sen saadakin.
  • 4 / 18
  • Pora-liike
  • 12.11.2007 17:01
Minä ainakaan kun en saa miestä, niin otan naisen.
Jos saisin miehen, niin silloin se olisi kuin vitsi "koira-auto-jahtaaminen-sai kerrankin kiinni"
  • 5 / 18
  • marianna
  • 12.11.2007 20:36
Joo, aika kummallinen oletus, että otetaan nainen ikään kuin hätävaraksi, kun ei miestä saa. Varsinkin kun oma kokemus on osoittanut, että miehiä on huomattavasti helpompi saada kuin naisia.
hah, kummallista että kuvitellaan että jos ollaan lesboja niin ei saada miestä, minä kun olen huomannut että yleensä miestä on paljon helpompi saada kuin naista! :D ei niitä naisia vaan oteta, jos seurustellaan niin siihen vaaditaan kaikki samat jutut kuin heterosuhteeseenkin, ihan käsittämätöntä miten ihmiset voi olla noin tyhmiä :')
saisin minäkin miehen vaikka heti, mutta kun ei kiinnosta! seurustelen kiitos naisen kanssa, jota rakastan.
Voi herranjumala mitä kommentteja, mutta tota kyllä kuulee fiksut ihmiset no niin yhteiskuntaluokastahan se onkin kiinni onko homo vai lesbo eikä tunteesta. Niin kyllähän monet lesbot miehiä saa, mutta niillä ei yksinkertaisesti vain ole sitä tunnetta kuin heteroilla naisen ja miehen välillä. Tämä on yksi asia mikä saa minut hetkittäin raivon partaalle, koska tässä asiassa "taistellaan" minusta aivan turhaan, koska naisethan kokevat välillään rakkautta ja ihan samoja tunteita kuin heterotkin! Ymmärrän kyllä että monen on vaikeaa käsittää sitä, koska yhteiskuntammekin osittain aiheuttaa tietynlaisia paineita ja ennenhän se on ollut rikollista ja sairasta. Ja se on aina niin hyvä kun ihmiset puhuvat tuohon sävyyn eikä itse tiedä kuka ympärillä tuntee samoin.
Mulla on ollut toisentyyppinen ongelma itseni kanssa. Sen lisäksi että olen bi (ja luitte oikein, olen myös onnellinen sellainen!), niin mulla on kanssa cp-pohjanen liikuntavamma. Mun mielestä kumpikaan ei ole ollut kauheesti elämää rajottavia tekijöitä, mutta jostain syystä musta tuntuu että osittain siksi olen osittain kaapissa, koska pelkään ihmisten reaktioita ja miten he yhdistäisivät nää kaksi asiaa toisiinsa. Pelkään että heterot saattaa ajatella, että mä olen siksi bi-seksuaali että pitäisin molemmat ovet auki (=etten kremppani takia saisi tarpeeksi miehiä, mikä ei onneksi ole ikinä pitänyt paikkaansa)... enkä koe bisseyden olevan tätä; koen sen olevan sitä että mulla on ei-valittu mahdolliisuus ihastua kumpaankin sukupuoleen, kyllä. Mutta se ei oo sellasta, että haluaisin kaikkia ja kaikkea samaan aikaan. Jos todella ihastun ihmiseen, minä myös ihastun kyseiseen ihmiseen. Enkä silloin haikaile sen toisen sukupuolen perään.

Kun nää kaksi asiaa nähdään yhteiskunnassa "epänormaaleina", niillä on inhottava tapa yhdistää voimansa ihmisten mielissä. Sitä ainakin pelkään. Pelkään myös, että gay-ihmiset (vaikka mulla onkin heitä paljon ystävinä), haluaisivat kaikkien gay-ihmisten olevan sitten muilla tavoin tosi upeita ja normaaleja; tälläkin palstalla keskusteluun on liittynyt sen korostaminen, että eihän lesboilla IKINÄ ole vaikeuksia saada miehiä jos vain haluavat. Musta tämä ei ole aivan totta koska miehiä ja naisia on molempia niin moneen lähtöön... tosin on itsenikin kunniaksi sanottava, että oon sen verran nätti tyttö kuitenkin, että on mullakin ollut ihan tarpeeksi seksielämää ;) Minua ahdistaa vaan ajatus siitä, että minut "tuomittaisiin" homoporukoiden sisälläkin epänormaalina. En ole vielä paljon törmännyt syrjintään kummallakaan "puolella", mutta se on aina yksi asia mikä kaapista ulos tulemisessa ja kaapin sisällä olemisessa on riskinä.

Halusin vaan valottaa tätä normaali / epänormaali -akselia tällä tarinalla. Mä en varsinaisesti oo ikinä törmännyt ennakkoluuloihin homopiireissä, mutta muistan kuinka eräs homoksi tunnustautunut näyttelijä kerran sanoi teatterin lavalla, että koska hän on sekä homoseksuaali että tummaihoinen suomalainen, hän on jotenkin kompensoinut tätä "epänormaaliuttaan" sillä että on itse todella suvaitsematon "kaikkea kohtaan, mikä ei ole esteettisesti kaunista". Esimerkkinä hän mainitsi kehitysvammaiset. Tämä sattui todella pahasti, koska olen tuon lausuman jälkeen ruvennut miettimään, ajatteleeko monikin gay-piireissä jotenkin samalla tavalla.

Anteeksi, jos eksyin aiheesta. Pointtikin tässä oli, kun mä tän aloitin... :)
  • 9 / 18
  • Pora-liike
  • 4.8.2008 9:35
bi-happy kirjoitti: "keskusteluun on liittynyt sen korostaminen, että eihän lesboilla IKINÄ ole vaikeuksia saada miehiä jos vain haluavat. Musta tämä ei ole aivan totta"

Kyllä minulla ainakin on vaikea saada miehiä. Se johtuu minun äkkiväärästä luonteestani.

bi-happy kirjoitti: "Minua ahdistaa vaan ajatus siitä, että minut "tuomittaisiin" homoporukoiden sisälläkin epänormaalina."

No minä olen homoporukoiden sisällä epänormaali, enkä minä välitä.

bi-happy kirjoitti: " koska hän on sekä homoseksuaali että tummaihoinen suomalainen, hän on jotenkin kompensoinut tätä "epänormaaliuttaan" sillä että on itse todella suvaitsematon "kaikkea kohtaan, mikä ei ole esteettisesti kaunista". Esimerkkinä hän mainitsi kehitysvammaiset. Tämä sattui todella pahasti, koska olen tuon lausuman jälkeen ruvennut miettimään, ajatteleeko monikin gay-piireissä jotenkin samalla tavalla."

Enpä usko, että noin räikeästi. Sen sijaan paine yhdenmukaisuuteen on kova. Me olemme kuitenkin pieni yhteisö ja pienellä yhteisöllä on pienen yhteisön ongelmat. Pienellä yhteisöllä on myös omat kylähullunsa, jotka vähät välittävät säännöistä. Mene sinä kylähulluksi vaikkapa Ouluun, kun minä en kylähulluudeltani sinne asti kerkiä.
Muistitko mainita tuttavallesi sen, että nykyään on "muotia" olla bi/lesbo ja ei ole mitenkään epänormaalia että heterotytöt suutelevat keskenään,varsinkin baareissa,herättääkseen miesten huomion.
Silloin kun kerroin vanhemmilleni olevani lesbo, äitini oli ihan ihmeissään ja kysyi: "miten sä voit olla, ku sähän olet ihan hyvän näköinenkin ja varmasti kyllä saisit poikaystäviäkin?" Nii-in, miehen saaminen on näköjään perus-heterojen mielestä ulkonäöstä kiinni, kun taas lesbot tyytyy vaan sisäiseen kauneuteen. ;) Siksiköhän valtaväestöllä on edelleen sellaisia ajatuksia, että kaikki lesbot on butcheja ja homot neitejä...? Miaauu...
Poris-kulta, olet sanonut, että olet bi, joten se on eri asia. (vai?)
Siis se, että jos olet enemmän naisiin kallistunut "kun et miestä saa". Mikä tarkoittaisi, etteivät haluamasi miehet ymmärrä persoonasi päälle, joka kuulostaa vahvalta, värikkäältä ja vivahteikkaalta. Ehkä niitä peloittaa.


En nyt pitäisi tuota "saisin kyllä miehenkin"-virkettä minään erityisenä uhona, koska itse ainakin koen sen merkityksen sinä, että siis kun ensinnäkin maailma on suuri ja kyllä heterotkin -ainakin minun tietääkseni- saavat niitä miehiä niin kyllä jokaiselle tältä foorumiltakin varmasti joku löytyisi jos tahtoisi ja etsisi tms. Eikä tarvitse olla niiin hyvän näköinen tai muutenkaan upea, jotta joku miespuolinen sinuun ihastuisi. Ja välillä tuntuu että joillekkin miehille kelpaisi fyysisesti mikävain naisen tapainen.
Tosin asia erikseen sekin.
Minä olen oikea magneetti ulkomaistaustaisille miehille. (Onko se niiden joku yleistapa, vai olenko minä vain jotenkin heitä kiinnostavan näköinen??? Mitä ne oikeasti haluavat??? Ihan kohteliaita, vähän hukassa, liian itsevarmoja, loputtoman ärsytäviä ja sitkeitä kuin eräs ala-asteaikainen "marjakiisseli"...)
Kerran yritin yhtä rakkauttaan ja kauneuttani ylistävälle tapaukselle, selittää, että sori ei kiinnosta olen lesbo. Ja se mies siis ihan oikeasti luuli sen olevan joku hiton valintakysymys! Tai joku seksiharrastus tai jotain. Arrgh!
Ihmiset, jotka eivät tietoisesti ja läheisesti tunne vähemmistöseksuaaleja tai ole jonkun muun linkin, kasvatuksen tai jonkun kautta kosketuksissa asiaan eivät kyllä tiedä niin mitään! Koulun opetus on ihan riittämätöntä! Murr...
Ja tämä on korkeasti koulutettu hyvin vointi valtio, mitä sitten jossain muualla on?
*menee halaamaan tyynyyn ahdistustaan kun ei naista tähän hätään saa*
Mä taas haluaisin niin kovasti naisen, ihanan tytön, jonka kanssa jakaa kaikki. :) Sellaisen oman rakkaan tyttöystävän, jonka viereen vois käydä nukkumaan ja jonka vierestä vois herätä. Ja sellaisen, jonka kanssa vois olla ihan julkisesti ja näyttää tunteensa. Ei siis mitään tyrkyllä ja esillä oloa ja numeron tekemistä asiasta, vaan ihan niinkuin heterotkin. Onneks mulla on sellaisia kavereita, jotka ei ihan noin tökerösti puhu. :P Vähän kyllä nauratti toi aloitusviesti, vaikka eihän siinä mitään hauskaa ollu. Toivottavasti enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan ajattele noin, vaan pitää homoseksuaaleja ihan yhtä normaaleina ja tavallisina kuin muitakin. :)
menee kyl niin asian vierestä, mut tuntu niin hyvältä lukea (jopa tällaisen ihmissuhde-läheisyyskammoisen) noi ensimmäiset lauseet lyran tekstistä.

siitä aloin miettimään, et oonkohan miesten kanssa suhteessa ollut vaan siitä hellyydenkaipuusta tms kun se on oikeastaan tuntunu teeskentelyltä, et pitäis todistaa ihmisille jotain "et ollaan nyt normaaleja heteroja parisuhteessa mies-nainen niinkun raamattu sanoo".

ehkä mulla on vielä jalka kaapin välissä, kuten olen sanonut että musta vielä sellaset 35% heteroa löytyy. vituttaa olla melkeinpä suvun ensimmäinen "poikkeus" , kun joko ei kiinnosta seurustella (=miesten kanssa) tai sit on pidettävä hiljaiseloa ettei suvun vanhimmat saa sydänkohtausta.
jos olis näyttänyt todellisen luontonsa jo silloin pahimpina teinivuosina, ei nyt tarviis miettiä tätä :)

inhoan muuten sanoja normaali ja poikkeus(tämän jutun muodossa käytettynä) mutta käytin niitä vaan lainatakseni muiden oletuksia ja ennakkoluuloja.
Täällä myös paremminkin niin päin, että naista en tunnu löytyvän mutta miehiä vaikka kuinka, olkoonkin etten halua uhota mitään. Tämä kalvaa mua aika lailla, koska bisseyttäni on kai alettu pitää jotenkin ohimenevänä vaiheena. Pelkäänkin joskus, että musta ajatellaan etten sais ketään normaalia armeijan käynyttä miestä joka taluttas mut alttarille, tai että yritän vain leikkiä boheemimpaa ku olenkaan.

”Normien” ennakkoluuloja kai tämäkin: jokaisella työpaikalla taitaa nykyään olla se (avoimesti) homoseksuaali mies, josta tulee kaikkien lemmikki. Ärsyttää kun ”se on sitten niin ihana” ja sen kaikista edesottamuksista raportoidaan, keiden kanssa se menee saunaan työpaikan virkistysreissulla ja ”kumman kaa” se olis kahvitaukorupatteluissa. Heteronainen haluaa ittelleen sen homokaverin mutta heteromiestä tuntuu kiehtovan yhtälailla ”työpaikkahomon” edesottamukset. Olisipa mielenkiintoista tietää miten julkilesboa käsiteltäisiin. ”Se oli sitten niin sulonen kun se pyrki miesten kanssa saunaan”.
[quote]"He (naiset) olivat nuoria ja aivan normaaleja ja hyvännäköisiä, olisivat saaneet minkä miehen tahansa, mutta siellä he suutelivat keskenään!"[/quote]
Onneksi tuo on vain lievää tietämättömyyttä mutta asia on kyllä keskustelun arvoinen koko Suomessa.
Voin kertoa siitä kuinka nykyiseni äiti haukkui meidät lättä-pilluiksi ja että kuinka elämä on paljon "antoisampaa" kun on oma mies ja lapsia eli asia on siten ettei nykyaikanakaan lesbo/homosuhde ole tasavertoinen heterosuhteelle. Toivon vain, että asiasta keskusteltaisiin yleisesti Suomessa ja ihmisten mielipiteet muuttuisivat ajankuluessa positiivisempaan suuntaan. :)
Tietämättömyydestä johtuu uskoakseni suurin osa homoihin kohdistuvasta syrjinnästä. Ei ole niin montaakaan vuotta, kun ystäväni kertoi, että hänen lähipiirissään oli uusi tulokas(tarkoittaen että ystäväni homous oli hänelle vielä uusi asia) ihmetellyt ääneen, että miten ne nyt niille homoille mitään adoptio-oikeutta, kun eivätkös ne ole niitä pedofiileja? Tähän rinnastettuna tuo aloituskommentti oli vielä aika viatonta :I Näihinhän törmää jokapuolella. Mitä ei julisteta, on näkymätöntä. Sitä ei ole. Siksihän "kaikki" lesbot on niitä rekkiksiä ja homot neitimäisiä trendipellejä. Kuinka yksinkertaisia ihmiset on, kun eivät tajua, että suurin osa on ihan normaaleja ja ei-tunnistettavia? Vieläpä suht sivistyneitä, luulisin.

Näen aika suurena edistyksenä sen, että nykyään kai kouluihin on otettu opetusohjelmaan seksuaalisuuden kohdalla käsitys homo ja bi-seksuaali ts. että tyttö voi ihastua joko tyttöön tai poikaan ja pojilla päinvastoin. Ainakin tällaiseen opetusaineistoon olen törmännyt. Näin saadaan ehkä edes hiukan tunnistavampia ja sivistyneempiä sukupolvia tulevaisuudessa. Luulisin että pikkuhiljaa alkaa myös yleistyä näkemys, että seksuaalisuus ei ole vain jana jossa on kaksi päätä, vaan jatkumo jonka jossakin kohdassa itse kukin sijaitsee.

Tyhmää sen sijaan on mielestäni tämä meidän ajallemme ominainen himo tyypittää mikä on normaalia ja mikä epänormaalia. Ihmisen jokainen kyky ja ominaisuus määritellään ja arvioidaan ja lyödään leima. Vielä parempi on, jos saadaan joku kiva diagnoosi. Sen jälkeen voidaan vielä lähteä tutkimaan geneettisesti, että mikäs sen epänormaaliuden aiheuttikaan... Tulee vaan sellainen olo että give it a rest.
Suomihan on ollut aina mestari lakaisemaan asioita maton alle,sitä mitä ei näy ei ole. Inhottavaa olla kyyninen asian suhteen mutta itse uskon ettei asiaan tule koskaan muutosta,toki ihmiset alkavat olla avarakatseisempia ja suvaitsevaisempia,vaikka lapselle opetetaan aina että perhe on yhtä kuin mies, nainen ja lapset.

Vaikka on pakko sanoa että lesboilla on ainakin toistaiseksi mielestäni parempi asema seksuaalivähemmistönä kuin homoilla,kiitos heteromiesten fantasioiden. Homojen kohtalo tuntuu vieläkin olevan ns. Suomen fab 5 eli "raavaat urokset" hakkaavat porukalla homon nakkikioskin taakse aamuyöllä,varsinkin pienemmillä paikkakunnilla.