Onko lupa syrjintään?
Netmissionin keskustelusta napattua:
"NN on duunissa nykyään XX-organisaatiossa, joka on kristillinen yhdistys ja he eivät voi ottaa duuniin homoja eikä myöskään helluntaiseurakunta ota duuniin homoja."
Tuo yhdistys näyttää tekevän selvää mediatyötä, eli on silloin myös työnantaja. Mitenkähän tämän asian kanssa oikein lienee? Minun mieleeni ei tule tapauksia, joissa aatteellinen yhdistys voisi asettaa vaatimukseksi työntekijälleen, ettei tämä ole homo.
Salvation Army, Mormoonien Marriott hotellit.
Gay biker club Spearheds kerasi leluja lapsille ja rahaa joulun alla ostaa uusia musiikki "torvia" pelastusarmeijalle ennen joulua. He eivat halunneet gay avustusta. Marriott ei palkkaa gay ihmisia tyohon.
Tuohon cocon kertomaan: Mitähän lapset sanoisivat?
Right! Silla en anna rahaa heidan patoihinsa joulun aikana.
En anna minäkään pelastusarmeijalle senttiäkään. Sitä paitsi, ne ei anna aupua muuta kuin kristityille. Eräs tuttavan tuttava oli lähdössä jonnekin intiaan ja pelastusarmeija oli luvannut antaa mukaan vaatteita vietäväksi lapsille. Kun niille selvisi, että ko. lapset eivät olekaan kristittyjä, apua ei saanutkaan. Se siitä lähimmäisenrakkaudesta.
Mä olen kyllä antanut. Musta avustuksen kohteiden kristillisyys ei ole ollut mikään syy olla auttamatta, varsinkaan kun en tiedä yhtään avustusjärjestöä, jonka kampanjat eivät olisi rajattuja jollain tavalla. En väitä, että uskonto olisi oikea tai hyvä tapa rajata. Mä en myöskään ymmärrä joidenkin ihmisten tarvetta leimata vääräksi toisten tekemä hyväntekeväisyys sillä, etteivät motiivit ole oikeita. Apua saavan ilo on yhtä suuri, vaikka teon tarkoitus olisi olla julkisuustemppu tai taivaspaikan ostamista. Musta meidän tehtävä on auttaa ja olla kiitollisia avusta, ja motiivien ja niiden vaikutusten arviointi ihmisessä kuuluu jonnekin ihan muualle. Maailma ei ole mustavalkoinen.
Juhani kirjoitti itse toisaalla (keskustelunaloitus Pelastusarmeija) Pelastusarmeijan poliittisesta sitoutumisesta. Uskonnollisuus ja poliittisen hyödyn ajaminen eivät sovi yhteen. Musta on surullista, että kaikkien yhteisössä toimivien työ saa ikävän sävyn johdon skandaalien vuoksi ja että yhteisön palkkauksen syrjivän asenteen vaikutukset näkyvät myös autettaville.
Koordinoidusti yhdessä auttaminen on paljon tehokkaampaa kuin se mihin pystyy yksin. Hyvien väylien löytäminen vain on kamalan vaikeaa. Siinä käy liian helposti niin, että vaikka kadulla kulkiessa siihen joulupataan liikenisi pari rahaa, joita ei keräävän järjestön takia haluakaan antaa, ei niille tule kotona etsittyä parempaakaan tietä.