Homojen panettelu julkisuudessa

• 1 / 3
  • vaeltaja2005
  • 11.8.2006 16:35
Tämänpäiväisessä Journalisti-lehdessä on Lotta Tuohinon kirjoitus lehtien loukkaavista tekstaripalstoista. Tiedättehän: voi lähettää asiasta kuin asiasta tekstiviestin ja se julkaistaan lehdessä. Pohjalainen-lehdessä oli heinäkuun 26. pnä mm. tällaiset tekstarit:

1. ”Pakolaismiehillä on rahaa. Naiset ja lapset saavat tyytyä vähempään (lapsilla ei edes sukkia talvella). Mies on perheenpää ja tuhlaa vain itseensä.”
2. ”Homojen filosofia on äärimmäisen yksinkertainen: raiskaa pikkupoika päivässä”.
3. ”Pekkarisen tupee on valetehtaan karvapeitto”.

Artikkelissa haastatellaan valtionsyyttäjä Mika Illmania. Hänen mielestään tekstiviesti no 1 on yleistyksenä ikävä ja loukkaava. Monesta kulttuurista on kuitenkin syntynyt kuva, että mies päättää kaikesta. Jos asiaa viedään oikeuteen, viestin pitäisi olla erittäin loukkaava tai kehottaa väkivaltaan tai syrjintään.

Tekstiviestiä 2 valtionsyyttäjä pitää astetta vakavampana.Meillä Suomessa ei nimenomaan mainita seksuaalisia vähemmistöjä siinä laissa, jossa kielletään kansanryhmää vastaan kiihottaminen, mutta seksuaaliset vähemmistöt voidaan ilman muuta rinnastaa laissa mainittuihin ryhmiin. Poliisi voisi aloittaa jopa esitutkinnan. Joitakin rikosilmoituksia on tehty lehtien keskustelupalstojen kirjoituksista, mutta kirjoitukset on heti poistettu sieltä.

Tekstiviesti 3 voisi loukata yksityiselämää, mutta julkiusuuden henkilön on kestettävä sellainen.

Sananvapaus, joukkoviestintä ja sääntely –kirjan tekijä Riku Neuvonen ottaa myös kantaa näihin tekstareihin. Hänen mielestään pahin on tekstari no 2 homoista. Hänen mukaansa olisi mielenkiintoista, kun joku nostaisi siitä syytteen. Lainopillisesti päätoimittaja on vastuussa teksteistä. Myös kirjoittaja on vastuussa, jos vain henkilötiedot ovat tallessa. Pohjalaisen päätoimittaja sanoo, että nämä ovat olleet lipsahduksia, ja niitä ei enää toivottavasti tule. Mantila on kuitenkin sitä mieltä, että tekstiviesteihin kuuluu ”karheus”. Se on elämää. Mantila harkitsee tekstaripalstasta luopumista,

Journalisti-lehti muistuttaa vielä, mitä laissa sanotaan. Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on kansallisen, rodullisen, etnisen, uskonnollisen tai niihin rinnastettavan ryhmän uhkaamista, panettelemista tai solvaamista. Rangaistus: sakko tai enintään 2 v vankeutta.
  • 2 / 3
  • Chrissebisse
  • 11.8.2006 17:29
Lehti itse päättää mitä julkaisee ja mitä ei. Tuollaisen törkyn julkaiseminen kertoo minulle sen että ajatukset kuvastavat lehden mielipiteitä.
Tuollaisella panettelulla ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa.
Olen aika paljon pohtinut näitä samoja juttuja esimerkiksi satasen tekstaripalstaa lukiessa. Toisinaan joutilaisuuden aikoina olen pohtinut, voisinko itse lähteä tekemään rikosilmoitusta esimerkiksi rasistisista viesteistä ihan vaan tällaisena turhannillittäjänä ja kansansivistysmielessä, muttei ole tullut tehtyä. Jonkun ehkä pitäisi.

Toisaalta. Aika monesti pedofiilihomotkin ovat olleet syyllisiä EU:hun liittymiseen ja sitä kautta maanviljelijöiden ahdinkoon ja eläkkeiden laskuun tekstaripalstoilla. Ei ne ihan terveitä ihmisiä ole, joita sinne kirjoittelee, mutta silloin se on viimeistään siitä lehdestä kiinni. Ehkä pitäisi antaa opetus.