Hesarista

Vähän taas mietityttää, kun uutisointia seurailee. Hesarissa iso otsikko: HOMOJEN HIV-TARTUNNAT LISÄÄNTYNEET. Asiasta puhuttiin myös tv-uutisissa. Eikä siinä mitään. Jos niin on, niin saahan siitä kertoa, eikä mua siis sinänsä homoihin liittyvien asiallisten asioiden julkaiseminen haittaa. Parhaimmassa tapauksessa se laittaa jokusen poitsunkin miettimään elämäänsä. Suututtaa vaan se, että samaisessa Hesarin tekstissä noin keskivaiheilla, piilossa niiltä ärhäkämmiltä lukijoilta:

" Samanlaista tutkimusta ei ole tehty muun väestön keskuudessa. Tutkimuksen otanta on pieni, eikä tuloksia voida yleistää koko tätä erityisryhmää kuvaaviksi. Tutkimuksesta voi kuitenkin tehdä suuntaa-antavia johtopäätöksiä. (HS 21.06.06)"

Eli miten on mahdollista yleensä tällä perusteella repäistä tollanen otsikko, josta jokainen osaa päätellä millaisia mielikuvia ja fiiliksiä se kansassa taas herättää!? Palataan ryminällä takaisin 80-luvulle, jolloin täysillä luultiin, että aids on vaan homojen tauti ja itseasiassa vain homojen rangaistus syntisestä käytöksestä. Puhumattakaan siitä, että tossa sivuutetaan (taas) kokonaan se tosiasia, että tänä päivänä hiv voi tarttua kehen tahansa runsaasti irtoseksiä harrastavaan eli heteronuoret antakaa palaa vaan, sehän on homojen ongelma.

Ei oo totta. Välillä turhauttaa ihan tosissaan, kun noita valtakunnan pääuutiskanavia seurailee. Asiat voi sanoo niin monella tavalla mut usein se sanotaan just siten kuin sen halutaan tulevan ymmärretyksi.
  • 2 / 14
  • Public eye
  • 22.6.2006 10:24
Niinpä, et ole ainoa joka samaa ihmettelee.
Ks. Vapaa-aika, koti & terveys, keskustelu Hiv-"tutkimusta"
Jep, kiitos! Ehdin tänään vasta lukemaan kahden päivän lehdet ja käväisin täälkin vähän pikaisesti, tuohduksissa. :)! Nyt lukaisin noi toisen keskustelun kommentit. Asiaa puhuvat.
  • 4 / 14
  • Irokeesi
  • 22.6.2006 12:05
Ei olisi yhtään pahitteeksi, vaikka HIV vähäksi aikaa nousisi suurempiin otsikoihin ja mediassa esille. Eikä välttämättä edes kauhean paha, vaikka osa uutisoinnista menisi hieman asian viereenkin. Korjaava uutisointi ja asiasta syntyvä keskustelu pitävät sitten asiaa esillä pidempään.

Kaiken kaikkiaan olen ollut jo pidemmän aikaa huolissani eräänlaisesta hiljaisuudesta ja välinpitämättömyydestä, joka tuntuu nykyään leijuvan HIV-asian yllä. Toivottavasti se ei tarkoita samalla kaikessa hiljaisuudessa leviävää ja kasvavaa toteamattomien tartuntojen määrä.
Ihmiset tietävät HIV:stä yllättävän vähän ja nyt olisi ollut hyvä tilaisuus tiedottaa asiallisesti. Testausmenetelmissä on tapahtunut kehitystä enkä minäkään ole perillä: sylkinäyte oli uutta!
  • 6 / 14
  • Karina77
  • 22.6.2006 18:44
On melko helppo kuvitella, että eräät tahot saavat Hesarissa julkaistusta jutusta uutta vettä myllyynsä valistaa ihmisiä, että homoilla HIV on 100 kertaa yleisempää kuin heteroilla. Hesarissa oli muistaakseni asia ilmaistu siten, että homoista 4,5 % on saanut tartunnan ja muista (mikä lie ollut sanamuoto, heterot vai koko väestö) vain jokunen prosentin sadasosa. Otsikko johtaa kieltämättä harhaan, ellei koko juttua lue tarkasti. Tietyt tahot voivat jättää myös harkitusti tällaisia lähteitä lainatessaan yleistyskelvottomuuden huomiotta.
  • 7 / 14
  • Irokeesi
  • 22.6.2006 19:51
KTL:n tilastot ovat kyllä toimittajilla ja muillakin ihmisillä helposti saatavilla netissä. Sieltä löytyvät tartuntojen määrät, aids tapaukset kuin kuolleetkin tarkasti eriteltyinä sukupuolen, iän, asuinpaikan ja tartuntatavan mukaan.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/terveyden_ammattilaisille/tilastot_ja_rekisterit/hiv_ja_aids_tilastot/

Jos sitten joku toimittaja menee ja kirjoittaa HIV-aiheesta käymättä tutustumassa niihin, niin aika ammattitaidottomaksi voisi moittia.

Tiistaina KTL:n ja Aids-tukikeskuksen yhteisen tutkimuksen tulosten esittelyssä pahoiteltiin vielä, etteivät viimeisimmät luvut ole netissä. Eilen keskiviikkona siellä olivat kuitenkin jo tämänkin vuoden luvut eli tilanne 15.6.2006.
Joo, kuten tossa mainitsin, ei minullakaan ole mitään asiallista tai/ ja vähän räväkkääkin uutisointia vastaan, jos sen tarkoitus on saada ihmiset heräämään ja miettimään asioita vähän nekkuaan pitemmälle. Oon kuitenkin sen verran kyyniseksi tullut näiden informaatiopläjäysten kanssa, että uskon seuraavaa. Ne, jotka tosissaan haluavat tietoa ja perustaa mielipiteensä ja asenteensa tiedolle, ne menevät ja etsivät sen perustellun ja perusteellisen tiedonlähteen. Sen sijaan se suuri enemmistö, joka ei jaksa lehdestään lukea muuta kuin otsikot (niitä on yllättävän paljon) ja ilman muuta "tietävät" asiat sitten tämän perusteella, eivät sinne asiapitoisille sivustoille eksy. Voi olla, et oon idealisti mutta mun mielestä valtakunnan lehdistön / median yksi pointti on jakaa puolueetonta ja asiallista tietoa ns. suurelle yleisölle ja se on osaltaan vastuussa siitä asenneilmapiiristä, joka ympäristössä vallitsee.

Siksi olis aika jees, että tällaisia juttuja julkaistaessa tuotaisiin selkeästi esiin myös se, että koskee muuten muitakin kuin homoja, on vakava asia aivan kaikille identiteetistä riippumatta, ei kannata jättää aivoja narikkaan. Ettei käy niin, et homot silleen hienovarasesti taas leimataan spitaalisiksi ja samalla luodaan mielikuvaa, et muiden kohdalla homma on hallussa, mikä on sekin aivan harhaluulo. Vaikka oonkin vähemmistössä, ei mulle ole yhdentekevää sekään mitä mun ympärillä tapahtuu. Satun tietämään miten sinisilmäsiä nää nykynuorisot pahimmillaan on, niin hetskut kuin homotkin. Ei niillä paljon päätä palella, eikä käy mielessäkään että jotain vois sattua.

Ja kuten eräs tuossa ylempänä mainitsi, näitä yksipuolisia tutkimustuloksia on helppo käyttää lyömäaseena, onhan pohjalla tieteellistä näyttöä. Jos tukea kaiken maailman tuomiopäivän julistuksille homouden kitkemiseksi maailmasta haetaan hämäristä amerikkalaistutkimuksista, voi vaan kuvitella miten riemastuneena niissä jengeissä otetaan vastaan ihan Hesarissa julkaistu suomalaistutkimus! Sitähän ei kumoa mikään.
Hauska jutussa oli, että otsikko pitää paikkansa. Sitä ei vaan saa selville jutussa käsitellystä tutkimuksesta, mutta Kansanterveyslaitoksen tilastojen mukaan HIV-tartuntoja on nykyään kasvavassa määrin gay-miehillä ja uusista suurempi osa tulee homoseksistä kuin heteroseksistä. Valitettavasti. Jutussa käsitelty tutkimus oli kuitenkin aika epämääräinen eikä kertonut tätä asiaa.
Heteroseksissä käytetään kumia aika aktiivisesti raskaudenehkäisyyn ja lukemat pysyvät pienempinä. Olisi aika homoilla UUDESTAAN herätä, ettei sen kumin käyttö oikeasti olennaisesti sitä nautintoa vähennä. Aikoinaan (hetero)duunikaverini sanoi, etteihän karkkiakaan paperit päällä syödä. Heteroseksissä ero voi olla aistimuksissakin, homoanaaliseksissä en ole huomannut.
Irokeesi kirjoitti:
>"Olisi aika homoilla UUDESTAAN herätä, ettei sen kumin käyttö oikeasti olennaisesti sitä nautintoa vähennä."

Moni (minä mukaan lukien) on asiasta eri mieltä. Ei se tunto parane siitä, että toistetaan "ei se tunto siitä vähene".

> "Heteroseksissä ero voi olla aistimuksissakin, homoanaaliseksissä en ole huomannut."

Eroa taitaa löytyä ainakin jos ns. panee?

Kommenttini tarkoitus ei ole mitenkään aliarvioida kondomien käytön tärkeyttä - lähinnä vain kertoa siitä, että kumin käyttö on joillekin ongelma. Eivät kaikki tosin tämän vuoksi nai ilman kumia: jotkut jättävät naimisen kokonaan väliin.
Mä en usko, et se homojen vastuuttomuus suojautumisessa on mikään irrallinen ilmiö. Se on osa yleistä asennepohjaa, joka kyllä löytyy myös nuoremman hetskuväestön keskuudesta. Ei tästä kovin montaa viikkoa ole, kun eräs asiantuntija puhui aika vakavasti siitä, miten niin sukupuolitaudit kuin vahinkoraskaudetkin on lisääntyneet aika rajusti heteronuorten keskuudessa. Et se siitä kumin käytöstä. Ehkä vähän vanhempi porukka jo muistaakin sen. Paitsi ne iloiset Venäjän ja Viron kävijät, joista melko varmasti löytyy myös paljon niitä, joille hiv on vaan homojen tauti..

Eli olen täsmälleen samaa mieltä, että homoille on hyvä tiedottaa ja vaikka takoo puukalikalla nuppiin, että olkaa varovaisia, käyttäkää aivojanne ja välittäkää sen verran edes itsestänne, että otatte riskit huomioon. Mutta samaan aikaan olen sitä mieltä, et ei pidä vetää sitä suuren riskin rajaa siihen homojen ja hetskujen väliin. Mä kannatan vastuullisuuden ja järjen käytön lisäämisen puolesta puhumista ihan kaikkien kohdalla, koska on ihan fakta sekin, et etenkin kun mennään Suomen rajan yli, alkaa löytymään sitä riskiä vähän joka kulkijalle, jolle seksi vieraiden kanssa maittaa.
Ei tarvitse rajan yli mennä taudinhankinnassa. Kyllä noita sukupuolitauteja tietämättään levittäviä ihmisiä täällä meilläkin on x %.

Joskus oli sellainen katumainoskampanja, jossa syyttävä sormi osoitti vasemmalle; teksti "hänellä voi olla HIV".

Kannattaisi toteuttaa uudelleen. Tällä kertaa kohti osoittavalla sormella; teksti "sinulla voi olla HIV".
Näin on, en halua syyttää ulkomaita Suomen tervesyongelmista vaan viittasin enempi siihen, että aika moni suomalainen tuntuu menettävän loputkin harkinnastaan päästyään rajojen yli johonkin suuntaan. Täällä kotimaassa vielä säilyy jonkinlainen kontrolli. Maailmalla on tajuton määrä kauniita ihmisiä, tilaisuuksia ja monenlaista viheltäjää, eikä kaikki mukavat tyypit ole kuitenkaan sitä mitä ne sanoo olevansa. Kun jengiä on niin huikean moninkertainen määrä meihin verrattuna ja olot monessa paikassa aivan toiset kuin täs lintukoto-Suomessa, on se riskikin suoraan verrannollinen. Ja tää unohtuu surullisen monelta sinisilmäiseltä suomalaiselta, niitä tarinoita on kuultu tarpeeks monta.