Palvelualan (PAM) lesboa tai homoa haastatteluun?
Palvelualojen ammattiliiton (PAM) lehti etsii itse palvelualoilla työskentelevää lesboa tai homoa haastateltavaksi numeroon, jossa alalla toimivat hlbtq-ihmiset kertovat itsestään ja työstään.
Idea sai alkunsa siitä, että olen jo usean vuoden toiminut palvelualalla (vartijana), jolla rahoitan tutkimus- ja julkaisutoimintaani seksuaalisesta tasa-arvosta. Olin äskettäin PAM:in luottamusmiesten jatkokurssilla. Siellä ehdotin tällaista artikkelia, jonka tausta-aineistoa lupasin toimittaa.
Lehti etsii kauttani nuoria palvelualoilla toimivia nuoria lesboja, homomiehiä, trans-ihmisiä tai queer-ihmisiä, jotka ovat valmiita haastateltaviksi omalla nimellään ja naamallaan.
Voit ottaa yhteyttä sähköpostilla nikkini takaa (olli.stalstrom@pp.inet.fi) tai puhelimella 040 8100 576
Parhain terveisin,
Olli Stålström
Hmm... nuoria, nuoria, nuoria. Toivotaan että tulee raflaava juttu PAMiin. Palvelualat ovatkin nuorten, usein väliaikaisia, huonosti palkattuja työpaikkoja. Mutta juu , vai tarkoittikohan tuo että ainoastaan haastateltavien lesbojen tulisi olla nuoria :)))
PAM-lehden hlbtq-teemanumero (N:o 5/2006) tuli painosta tänään. Lehden kokonaisuus on mielestäni aivan erinomainen. Sen kannessa on teksti "Salailematta paras" ja kansikuvapoikana parikymppinen pirtsakka Janne Häkkinen, joka toteaa kansitekstissä että seksuaalinen suuntautuminen ei ole enää tabu työelämässä. Haastateltavina on myös nuori Heidi Määttänen, jolla on kokemusta myös ahtaasta uskonnollisesta työyhteisöstä. Kolmas nuori haastateltava, Janne Ahola, työskentelee vuorovastaavana lentokentän ravintolassa. Itseäni haastatellaan vartijana joka on myös tutkija ja alku-Setan aktivisti ja nykyisin PAM:ilainen alueluottamusmies. Kaikista on iloiset ja reippaat kasvokuvat.
Teemanumeron pääkirjoitus on otsikoitu "Kaapista ulos". Sen mukaan "...avoimuus edistää näissäkin asioissa suvaitsevaisuutta ja ymmärtämistä". Koska esiinnyn jutussa myös aktivistina ja tutkijana, se alkaa tekemälläni Tarja Halosen haastattelupätkällä Seta-lehdessä 5/1975: "Ei saa sanoa, ettei jaksa tai halua tai uskalla...Tämä on myös ay-väen opettamista. Seksuaalivähemmistöille ei voida antaa apua, ellei asiasta puhuta".
Tekstissä kerrotaan myös Heidi Hoffmanin vuonna 2003 Haaga-instituutin ammattikorkeakoulussa tekemästä tutkimuksesta homojen ja lesbojen työhyvinvoinnista palvelualoilla. Muuna materiaalina mainitaan mm. Malla Parkkisen Ulos kaapista (2003) sekä tutkijoiden Kati Mustola ja Jukka Lehtonen uusi Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt työelämässä (Työministeriö 2004). Tästä kertovan tekstilaatikon otsikkona on "Palvelualat yleensä suvaitsevaisia". Tutkimusten mukaan "avoimena on helpompi kuulua työyhteisöön".
Kansikuvassa pirtelöä hymyillen tarjoileva Janne Häkkinen toteaa jutun lopuksi "Jonkun on aina toimittava pioneerina omalla työpaikallaan. Niin kauan kuin kaapin ovet pysyvät kiinni, ei mitään kehitystä tapahdu". Jannen mukaan "..maailma ei muutu ellei sitä muuteta".
Kiitokset kaikille tämänkin palstan lukijoille, jotka osallistuivat jutun tekemiseen.
Olli
Ihan hyvä artikkeli oli. Aina vain parempaan päin olemme menossa. Tuli tuossa mieleeni, että jos homous tuo hankaluuksia työelämään ja on joskus jarruna joissakin asioissa... niin on siitä varmaan joskus hyötyäkin.
Mistäköhän tämän lehden saisi käsiinsä? Itseäni kiinnostaisi kovasti lukea tuo.
Kiitos -Arto-, Dawni ja PirittaH!
Siinähän se juttu on :)
Olen iloinen, että täällä tulee joskus tunnustustakin. Yleensä ranneliikkeen keskustelupalstalta sataa paskaa minun niskaani, jonka takia olen siirtänyt esim. blogin kirjoittamisen ystävällismieliselle verkkolehdelle.
Jutun paras osa on ehkä kaikki iloiset kuvat, joita meistä otettiin. Niitähän ei näy tuossa sähköisessä lehdessä. Olen varannut viisi paperilehteä (joissa siis on kaikki kuvat) ystävällismielisille ihmisille jaettavaksi ilmaiseksi pyyntöjärjestyksessä. Pistäkää siis etanapostiosoitteenne tulemaan niin lähetän viidelle ekalle ilmaiseksi paperilehden: olli.stalstrom@pp.inet.fi
Ystävällisin terveisin,
Olli