Minua itkettää...

• 1 / 31
  • sunspots
  • 30.1.2006 23:37
Olen lähiaikoina menettänyt ikuisesti Ystävän, homoseksuaalin, joka oli ihanin ja sydämellisin ihminen, kehen minulla on koskaan ollut kunnia tutustua. Ystävyys opetti ja antoi minulle paljon. En koskaan unohda tätä minulle niin rakasta henkilöä, joka poistui täältä aivan liian aikaisin. Tänään eksyin tälle sivustolle:

http://www.students.tut.fi/~satamam/homoseksuaalisuus.html

Ja en tiedä, se vain sai minut niin vihaiseksi, surulliseksi ja katkeraksi....kuinka kellään on oikeutta puhua ystävästäni tuohon malliin?!...vaikkei kyseinen henkilö suoraan ystävästäni siis kirjoitakaan..mutta silti tuntuu uskomattoman pahalta.
Ehkä tämä on surutyötä, mutta oli pakko näyttää tuo linkki jollekin ja kertoa olostani. Anteeksi, jos aloitin turhan topicin, sen voi ylläpito varmaan poistaa jos tahtoo.

Tekisi mieli lähettää ylläolevalle sivustolle tulikivenkatkuista tekstiä, mutta enpä taida viitsiä haastaa riitaa. :/

Okei, mie lopetan nyt....Kaikkea hyvää jokaiselle,

Sanna
voi jeesus, enpä muuta sano selattuani läpi tuon sivun osoitteessa http://www.students.tut.fi/~satamam/homoseksuaalisuus.html

mitäs sanotte, siskot ja veljet - pitäisikö panna taas samanlainen kampanja pystyyn kuin syksyllä "uusi lahti"-lehden ja kari naskisen suhteen tehtiin? en jaksa edetä asiassa nyt iltamyöhällä, mutta huomenna voisi ollakin toinen ääni kellossa.

itse lähtisin etenemään asiassa kysymällä, voiko suomalainen sivistysyliopisto - tässä tapauksessa tampereen teknillinen yliopisto - todella pitää sivuillaan tuollaista paskaa ilman, että kukaan puuttuu asiaan. kyseessä on kai opiskelijan kotisivu yo:n palvelimella? sähköpostia menemään ylioppilaskunnan sopo-sihteerille, yo:n tasa-arvohenkilöille ja miksei vaikka arvon mikko satamalle itselleen. vaikka teksti kai onkin yksityishenkilön, niin olisi herkullista nostattaa keskustelua siitä, mitä yliopiston sivuilla saa sananvapauden nojalla julkaista... mielipidekirjoitus ylioppilaslehteen...

kommentteja?
Uskovaisten taistelussa meitä syntisiä homoja vastaan, käytetään usein juuri samoja sitaatteja raamatusta. Näillä uskon sotureilla tuntuu olevan vain unohduksissa sellaiset, samasta kirjasta löytyvät kohdat, joissa mainitaan syyllistyminen "ulkokultaisuuteen".
Yksinkertaisin esimerkki lienee " sen minkä te teette yhdelle näistä minun vähimmistäni, sen te teette minulle..."
  • 4 / 31
  • marianna
  • 31.1.2006 10:29
Juu, enpä olisi minäkään uskonut löytäväni tuollaista tekstiä suomalaisen yliopiston sivuilta.

Olen tehnyt itselleni lupauksen, etten enää katso tuollaisiin linkkeihin päinkään, olen jo saanut kuulla ja nähdä tuota p**kaa ihan liikaa. Uteliaisuus kuitenkin voitti, ja menin avamaan tuon linkin. Sen selaamisen ja Sannan viestin lukemisen yhteisvaikutuksesta kyynelehdin nyt täällä työpöytäni ääressä.

Mihin noilta Raamatulla päähän lyöjiltä aina unohtuu Raamatun käskystä ymmärtääkseni tärkein: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

Sanna, voimia sinulle surun hetkillä ja lämmin halaus!
  • 5 / 31
  • Kahvisuukko
  • 31.1.2006 10:41
Sunspots, otan osaa. Ystävän menettäminen on yksi vaikeimpia asioita joita eteen voi tulla. Itselläni on maailman ihanin homoystävä, enkä osaa edes kuvitella kuinka hirveää olisi olla samassa tilanteessa kuin sinä. Tuon homovastaisen tekstin kirjoittaja ei osaa ajatella homoja ja lesboja ihmisinä, jotka tuntee, rakastaa ja suree aivan samalla tavalla kuin heterot. Tietenkin tuollainen kirjoittelu satuttaa, mutta se kannattaa jättää omaan arvoonsa. Helppoa on osoittaa sormella ja tuomita jos ei tiedä asiasta mitään. Koita jaksaa. *hali*
Mielestäni tuollaisia linkkejä ei kannata klikata suoraan, vaan kopioida sivu osoitteeksi. Käyttäjätilastoista sivun haltija näkee kiinnostuksen juuri hänen kirjoitustaan kohtaan. Kirjoittajalle se on kuin hunajaa, kun näkee linkin tulevan juuri hänen toivomaltaan sivulta.
  • 7 / 31
  • sunspots
  • 31.1.2006 11:39
Eilenillalla osasin vain ajatella itseäni ja ystävääni, ja sitä kuinka paha olo kyseisestä sivustosta itselleni tuli. Nyt ymmärrän, kuinka ihmisarvoa alentavaa paskaa siellä yliopiston ylläpitämällä sivulla oli. Tekisi tosiaan mieli pistää palautetta. Ehkä pitäisi kuitenkin laittaa jotakin, koska ei tuollaista voi sallia. Noh...

Kiitos teille ystävällisistä sanoistanne <3 Elämä jatkuu.

Sanna
Hyvä Sunspots. Ensinnäkin jaksamista Sinulle.

Mitä tulee Mikko Sataman kirjoitukseen, en ahdistunut ollenkaan, enkä koe sitä tuskalliseksi. Pikemminkin päin vastoin. Hänhän on ilmiselvästi kirjoittanut koko sairaskertomuksensa noihin kirjoituksiinsa.

Mielenterveyden epätasapaino ilmenee ymmmärtääkseni hyvin monilla eri tavoilla (en ole lääkäri). Mikko on löytänyt ilmeisesti itselleen sopivan tavan purkaa sisälllään olevaa ahdistusta ja mielen järkkymistä. Se on hänen terapiaaansa.

Toivoisin tavallaan Mikon kirjoituksille paljon julkisuutta. Juuri tuolllaiset kirjoitukset kääntävät hiljaista enemmistöä meidän vinokkkaiden puolelle.
Jaa se on tämä sama heppu edelleen saarnaamassa. Fundamentalistit vaan ovat tuollaisia. Eihän niitä voi sietää, mutta pitää kai yrittää unohtaa ja olla ajattelematta. Ei kai tuolle mitään muutakaan voi tehdä?
Joo, olen toistakymmentä vuotta kuullut noita ihmisiä ja seurannut aika läheltä sitä menoa. On turha toivoa, että fundamentalistien päitä saisi kääntymään, se ei koskaan tule onnistumaan. Se on surullista. Ja erityisen surullista, jos tällainen rakkaudettomuus osuu ihmiseen joka on juuri menettänyt läheisensä. Minäkin toivotan voimia ja jaksamista...
Se Brokeback Mountainin sinänsä fiktiivinen,mutta yhtäkaikki ahdistava ilmapiiri on täällä ja nyt, ihan elävänä keskuudessamme. Eikä se ole mitään leikkiä enää. Sillä ei ole mitään tekemistä kristillisen armon ja rakkauden kanssa. Sitä mukaa kun yhteiskunta länsimaissa vapautuu ja homojen asema vähitellen paranee, vastavoimat samalla vahvistuvat. Tämä taistelu ei ole vielä loppu...
Sen takia on hyvä, että meillä on oma tukeva yhteisömme. Jokaisen pitäisi mahdollisuuksiensa mukaan hakeutua toisten luokse turvaan ja pitää yhteyttää kohtalotovereihinsa. Hyvänä esimerkkinä vertaistuesta on juuri Ranneliike. Yritetään yhdessä tukea toisiamme. Jos tarve vaatii, niin taistella oikeuksiemme puolesta.
Ja on hyvä kuitenkin muistaa, että suurin osa suomalaisista on suvaitsevaisia. Olen itse saanut ulostuloni yhteydessä vain positiivista palautetta.
Joo,aivan kamalaa kökköö... En tajuuu... Sekin vähä raamatusta mitä perheessäni,pyhäkoulussa,ala-asteelle mennessä opetetiin/tulkittiin,olis muka tollaista edellä mainittua. Ei ole kyllä samasta Isosta Kirjasta. "Isona" tajusin erota kirkosta moisten tulkintojen myöden.
Uskonnolliset kiihkoilijat ovat taitavat olla melko samanlaisia kaikissa uskontokunnissa. Olen lueskellut viime päivinä Brokeback Mountain-elokuvasta käytävää keskustelua IMDB:n keskustelufoorumeilla (www.imdb.com). Menossa on melko tulinen väittely kyseisen elokuvan ystävien ja fundamentalisti-kristittyjen välillä. Ylläpito on siivonnut pahimmat ylilyönnit pois, mutta siitä huolimatta osassa fundamentalistien postauksissa on melko rankkaa tekstiä homoudesta. Hieman yllättävää huomata, miten sydämetöntä ja julmaa tekstiä nämä "kristityt" suoltavat ulos. Toisaalta heidän "kristinuskonsa" vaikuttaa hyvinkin erilaiselta kuin mitä itse olen oppinut. Raamattu kuulemma sallii tappamisen jos vain syyt ovat oikeat. Homot joutuvat luonnollisesti suoraan helvettiin. Lapsille on hyvä opettaa nämä elämän perusasiat jo pyhäkouluiässä.

Ihmetyttää suuresti näiden kiihkoilijoiden empatian ja lähimmäisenrakkauden puute. Toisaalta jos lähimmäisenrakkaus on kadoksissa, niin kykenevätkö nämä ihmiset tuntemaan rakkautta ollenkaan? Onko näiden uskonnollisten kiihkoilijoiden ydinjoukko täysin tunnekylmää porukkaa? On varmasti helppo hyökätä lähimmäisten kimppuun jos siitä ei aiheudu minkäänlaisia tunnuntuskia. Löysin toisen Tamperelaisen yliopiston sivuilta psykopatiaa käsittelevän kirjoituksen. Pistää miettimään kuinka moneen fundamentalisti-johtajaan nämä persoonallisuuden piirteet sopivat.

1. Hän tekee fyysisesti ja psyykkisesti normaalin vaikutuksen: hän on yleensä hauskannäköinen, ystävällinen ja puoleensavetävä.
2. Hän esiintyy auktoriteettina ja on autoritaarinen.
3. Hän haluaa olla huomion kohteena.
4. Hän alistaa jokaisen, joka suostuu siihen.
5. Hän ostaa liittolaisia ja rakkautta ja käyttää toisia hyväkseen.
6. Hän on epäluuloinen eikä luota kehenkään.
7. Hän ei koskaan kadu, masennu, häpeä eikä ole syyllinen.
8. Hän muuttaa kantaansa, unohtaa lupauksensa ja syyllistää muut.
9. Hän ei koskaan anna anteeksi kokemaansa loukkausta.
10. Hänellä on mahtava käsitys omasta itsestään.

http://www.uta.fi/laitokset/psyk/studies/opetmat/psyh/a7_6.htm
Sanna teit samalla tavalla kuin haukkumasi ihmiset. Purit heihin omaa pahaa oloasi, johon he eivät ole syypäitä. Tunteet tulevat ja menevät. Nyt sinäkin, Sanna sait kaipaamaasi huomoita täältä, mutta haukuit väärää puuta. Keräsit omat sympatiapisteesi mielestäni väärällä tavalla. Se, että olisit kertonut, mitä tunnet ystävän menetyksestä, liitit siihen jotakin aivan muuta, mikä ei kuulu siihen ollenkaan. Teit projektion. Fundamentalistit eivät olleet syypäitä senhetkiseen pahaanoloosi. Teitkö sen ilkeyttäsi? Etkö ymmärrä, että he ovat aivan samanlaisia kuin sinä? Kasvata myötätuntoasi kaikkia ihmisiä kohtaan. Vain silllä tavalla kasvatat omaa hyvää oloasi. Vihaaminen ei lisää onnellisuuttasi. Tunteet tulevat ja menevät. Ne ovat meren aallon kaltaisia ja lähtöisin samasta alkuperästä. Todellinen luontosi haluaa hyvää jokaiselle elolliselle olennolle. Kun teet projektion, olet harhan vallassa ja toinen minäsi orjuuttaa sinua. Silloin et ole kokonainen. Kasvata myötätuntoasi myös vihaamiasi ihmisryhmiä kohtaan.
En voi olla kommentoimatta tätä keskustelua. Tässä väistämättä tulee mieleeni, kuinka vaikeaa on suvaita suvaitsemattomuutta. Vaikka en voikaan yhtyä kirjoittajan kotisivuillan esittämiin näkemyksiin, en täysin ymmärrä käytyä keskustelua. Sivuilla on hyvin konservatiiviset tulkinnat myös perhesuhteista (naisen ja miehen asemasta perheessä), mikä heijastuu samalla suhtautumiseen naispappeuteen. Kirjoittaja siis edustaa hyvin konservatiivista Raamatun tulkintaa, mitä joku voisi nimittää konservatiiviseksi kristillisyydeksi. Näkemykset eivät sinänsä ole mitenkään poikkeavia: hyvin monet konservatiivit kristityt perustelevat kielteisen suhtautumisensa homokseksuaalisuuteen juuri tiettyjen Raamatun jakeiden perustella (samoin kuin suhtautumisensa naisiin pappeina).

Yliopistot tarjoavat opiskelijoilleen ja henkilökunnalleen kotisivutilaa palvelimillaan. Käyttöehdoissa todennäköisesti edellytetään, että sivujen sisällön tulee olla hyvän tavan ja Suomen lakien mukaista. Kirjoittaja ei kuitenkaan (vielä) kehottanut kivittämään kaikkia homoseksuaaleja (tms.), jolloin sivuston materiaalin voisi tulkita kansanryhmää vastaan kiihottavaksi. Ei siis liene yliopistojen tehtävä sensuroida tai ryhtyä tulkitsemaan mielipiteen- ja sananvapautta sulkemalla omavaltaisesti joitakin sivuja/sivustoja. Sivistysyliopistojen tehtävä ei ole sensuroida vaan opettaa asialliseen ja kriittiseen keskusteluun.

Jokaisella lienee kuitenkin edelleen perustuslain suoma oikeus mielipiteen ja sananvapaus. Sen sijaan olisi hyvä pohtia, miten edistää asiallista informaatiota homoseksuaalisuudesta ja kristillisyydestä (jota mm. Yhteys-liike tuo keskusteluun). Ja eiköhän yhteiskunnassamme riitä suurempiakin epäoikeudenmukaisuuden ilmentymiä, joita vastaan kannattaisi käyttää energiansa.
Yliopistojen tehtäviin ei varmaankaan kuulu sensurointi. Mutta yhtä hyvin voi kysyä kuuluuko yliopiston tehtäviin tarjota palvelimeltaan kotisivutilaa kyseisen kaltaisille sivuille. Se että Suomessa on sananvapaus, mutta se ei tarkoita, että jokaisen lehden tai nettijulkaisun olisi pakko julkaista sivuillaan kaikki sinne lähetetty materiaali. Jos joku kiihkoilija haluaa esitellä näkemyksiään niin tehkööt sen jossain muulla kuin yliopiston palvelimelta käsin, sillä hänellä on siihen mahdollisuuksia ihan riittävästi muutenkin (myös ilmaisia).

"Sivistysyliopistojen tehtävä ei ole sensuroida vaan opettaa asialliseen ja kriittiseen keskusteluun."
Olisi kiva tietää miten nimim. Mikke mielestä tämä toteutuu tämän Mikko-henkilön tekstissä. Ai niin… kyseessähän on _teknillinen_ yliopisto.

Ja vielä: suvaitsemattomuutta ei ole mitään syytä suvaita.
Voi v****, mitä paatosta.

Onhan ihmisillä sinällään oikeus mielipiteisiin, mutta kiihkomieliset jotka uskovat olevansa ainuita oikeassa olevia ja ottavat sen elämäntehtäväkseen, ovat vaarallisia. En usko että monikaan julkinen taho tai muukaan organisaatio haluaa olla edes välillisesti vastuussa näiden ihmisten aatteiden tukemisessa.
Mielestäni on omalla tavallaan hyvä, että tuollaista soopaa kirjoitetaan julkisesti. Soopaan on silloin hyvä puuttua ja asiaa oikoa. Siksi noita hihhuleiden kirjoituksia ja hihhuleita ei pidä jättää "oman onnensa nojaan", vaan puuttua asiaan. Huonointa noiden kirjoitusten saamassa julkisuudessa on tietysti se, että joku identiteettinsä kanssa kamppaileva ihminen saattaa päätyä tuommoiselle sivulle ja saada ehkä ensimmäisenä homoseksuaalisuudesta luettavakseen moista tekstiä.

Itse olen puuttunut juuri tuon kaltaisiin teksteihin täällä:
http://ranneliike.net/pride.php?alue=homoFAQ#synti
Sanna ei varmaan lue lehtiä eikä katso televisiota, vaan elää patterin välissä tiukka pipo päässään. Hän teki saman projektion kuin haukkumansa henkilö. Surutyö on eri asia kuin se linkki, jota Sanna luki.

Kasvattakaa myötätuntoa myös vihamiehiänne kohtaan.
Milloin auttajasta tulee vihamies? Silloinko kun auttaja tarjoaa apuaan ihmiselle joka ei sitä sellaisenaan hyväksy? Profetoimistakin siis pitää tehdä suostuttelemalla. Näin kertoi eräs suorasanainen pastori.Siksi homon eheyttäjänkin pitäisi kertoa mielipiteensä jotenkin kierosti, jotta homo tietäisi mikä on hänelle parasta. Tuli mieleeni eräs sutkautus: Mikä on lapsille parasta? No piiska tietenkin!
Hei,

Sunspotille lohduttavia ajatuksia. Kyllä rakkaus on suurin, niin taitaapi sanoa Raamattukin :)

Olen kristitty ja lesbo. Mua harmittaa, että joidenkin ns. uskovaisten kirjoitusten kautta pilataan kristinuskon keskeisin sanoma rakkaudesta.

Mutta rakkaudella elämään, sinuun, suhtautuvista kristityistä voi lukea esim. Yhteysliikkeen sivuilta. Siellä pohditaan mm. siunauskaavaa homo- tai/lesboliittoihin. Laitanpa tähän pienen kopion ko. kaavan papin puheestasta (rukous):

Jumala, olet antanut elämäämme eheyden ja rakkauden kaipauksen. Rukoilemme NN ja NN puolesta, jotka haluavat jakaa elämänsä toistensa kanssa. Me rukoilemme heille voimaa elää luottamuksessa ja keskinäisessä kunnioituksessa. Auta heitä keskinäisessä yhteydessä olemaan tukena toisilleen ja avoimia toisia ihmisiä kohtaan. Ole heidän kanssaan menestyksessä ja onnessa, surussa ja vastoinkäymisessä. Auta heitä yhä uudelleen ottamaan vastaan ilo ja rakkaus sinun kädestäsi. Auta meitä kaikkia elämään lähellä sinua. Olethan luvannut olla kanssamme kaikkina päivinä. Jeesuksen nimessä. Aamen.

t. Rakkaus on suurin
Kiitos ystävällisistä sanoista niitä kirjoittaneille, ja kommenteista myös.

Lähetin sähköpostia kyseisen yliopiston sopo-sihteerille. Kerroin mr Sataman sivujen olemassaolosta, ja kysyin mitä mieltä sopo on siitä voiko yliopiston ylläpitämällä sivustolla julkaista sellaista tekstiä.

Sain vastauksen:

"Kiitoksia ilmoituksesta. Kyseiset sivut ovat TTY:n opiskelijan
omat kotisivut, jotka toimivat hänen yliopistolta saamansa tunnuksen alla.
Jokaisella opiskelijalla on siis mahdollisuus pitää tunnuksellaan
kotisivuja, joiden sisältöä ei erikseen pystytä kattavasti valvomaan. Mutta
tällaisten ilmaantuessa asialle kuitenkin voidaan tehdä jotain. Siitä
mihin raja sananvapaudessa yliopistonsivujen alla vedetään, en osaa sanoa,
mutta kysäisenpä siitäkin käytännöstä samalla.
Välitin tiedon siis eteenpäin TTY:n nettisivuista vastaavalle henkilölle. He saavat vastaavia ilmoituksia ja kokiessaan tarpeelliseksi voivat pyytää asianomaista
poistamaan/poistaa asiattomuuksia yliopiston sivujen alta."

Ja toinenkin viesti tuli:

"Keskustelimme asiasta vielä ylioppilaskunnan hallituksessa.
Keskustelun lopputulos oli se, että asialle pitäisi vielä yrittää tehdä
jotain. Aiomme kysyä vielä juridisia neuvoja ja toimia sitten mahdollisuuksien mukaan
yhteistyössä yliopiston kanssa."

Kun sain vastaukset, oli 22. helmikuuta. Jotakin on kyseessä olevalle sivustolle ilmeisesti yritetty tehdä, mutta siellä se sivusto vielä näyttää jököttävän paikallaan. :/

Kommentteja?
Hieno juttu sunspots, että veit asiaa eteen päin! Toivottavasti yliopistolla myös tapahtuu jotakin konkreettista asian tiimoilta (edelleen juttu roikkuu luettavissa). Tsemppiä!
"Toivottavasti yliopistolla myös tapahtuu jotakin konkreettista"

Tuskin tapahtuu. Teksti lienee täysin laillista eikä siihen voi mitenkään puuttua. Jos siihen puututaan, kirjoittajalla on ymmärrykseni mukaan laki puolellaan, johon hän voi halutessaan turvata.

Suomessa ei ole velvollisuutta nähdä homoseksuaalisuutta normaalina tai moraalisesti oikeana. Suomessa ei myöskään ole velvollisuutta uskoa Raamattuun ainoana auktoriteettina ja moraalioppaana. Näkemyksiä on monia.
Tarkoitushakuisesti vääristellyn tiedon levittäminen taitaa kuitenkin olla vähintäänkin kyseenalaista?
Hei taas Sunspots,

Hyvä kun oot reagoinut. Mutta luulenpa, että sananvapaus sallii noi sivut. Mitäs jos lakattais huomioimasta tuollaiset, siis siinä mielessä että vain ymmärretään heitä. Annetaan pikkusieluisuuden olla. Tuo Mikko S elää omaa uskoaa noin, hyvä hänelle niin.

Elämässä on paljon enemmän tarjottavana. Rakkautta, läheisyyttä, välittämistä. Kuten olet ehkä jo näistä viesteistä huomannutkin. Hyvää sulle! (ja parempaa myös Mikko S:lle)

Ja tässä rakkaudellista raamattua Laulujen laulusta. Tämän haluan lukea naisena rakkaalle naiselleni:

-Miten kaunis, miten ihana oletkaan, rakastettuni, reimuni!
Sinun vartalosi on kuin palmupuu, sinun rintasi ovat tertut.
Minä ajattelen: tuohon palmuun minä nousen, sen hedelmiin minä tartun!
Kuin rypaletertut ovat sinun rintasi, hengityksessäsi on omenan tuoksu,
sinun suusi maistuu jalolta viiniltä,
joka kiihdyttää rakkauttani ja kostuttaa uinuvien huulet.
Taas näin pyhäisissä tunnelmissa lueskelin ensimmäisessä viestissä mainittua tekstiä. Ja jälleen kerran mieleni valtasi ihmetys siitä, että miksi nämä "hurskaimmat" lukevat Raamattua kuin pirut... Erinomaisena esimerkkinä tästä on Sodoman tapahtumat, joista kerrotaan mm. 1. Mooseksen kirjassa (1. Moos. 19:5-8) seuraavaa:

Ennen kuin he olivat asettuneet levolle, kokoontuivat talon eteen Sodoman asukkaat, kaupungin kaikki miehet, niin nuoret kuin vanhatkin. He huusivat Lootia ja sanoivat hänelle: "Missä ovat ne miehet, jotka tulivat tänä iltana luoksesi? Tuo heidät tänne, me haluamme maata heidät!" Loot meni ulos heidän luokseen, mutta sulki oven perässään. Hän sanoi: "Hyvät miehet, älkää sentään tehkö niin pahaa tekoa."

Minua jaksaa aina ihmetyttää mitä suurimmin se, että tarinan lainaus päättyy juuri tähän kohtaan. Se kuitenkin jatkuu vielä monen jakeen verran - josta itse asiassa selviää tuon alun motiivi. Se on ihan jotain muuta kuin miesten välisiin suhteisiin puuttuminen. Näin se jatkuu:

"Minulla on kaksi tytärtä, jotka ovat vielä neitsyitä. Minä tuon heidät teille, saatte tehdä heille mitä haluatte. Mutta näihin miehiin älkää koskeko, sillä he ovat hakeneet suojaa minun kattoni alta."
Raamattu on niin kovin vekkuli kirja. Sitä kun voi käyttää ihan minkä tahansa asian vastustamiseen tai puolustamiseen. Ei mikään ihme, että kyseinen teos on bestseller ;)

Smon toteamus noista lainausten epäloogisuuksista ja tarkoitushakuisuudesta on oikein hyvä huomio. Mutta se on tietysti selvä, että näiden "syntisten homopykälien" julistajat nyt harvemmin ovat eksegetiikan asiantuntijoita...tai edes halukkaita tutkimaan omaa opustaan hieman monimuotoisemmalla tavalla.

Sen vuoksi myös tuo viimeinen lainaus aiheutti oikein mukavaa mentaalista närästystä. Koska sen mukaisesti siis isän olisi aivan hyväksyttävää antaa tyttärensä seksinnälkäisten miesten käyttöön. Täysin riippumatta siitä, mitä mieltä itse tyttäret olisivat. Onkohan tuollainen toiminta kiihkouskovaisten mielestä hyvä asia toimivan isä-tytärsuhteen kannalta? On varmaan, jos Raamattua pitää lukea kirjaimellisesti.

Onneksi oma isäni ei ole paljon Raamattua lueskellut...
Mikko Sataman kotisivut on kirjoitettu nätin pinkille lehtiölle...

Mooseksen kirjojen maailma voi olla hyvin puoleensavetävä. Tarinat ovat viihdyttäviä: on paljon miehistä toimintaa, petollisuutta ja myös seksiä. Jumala ohjailee tiiviisti tapahtumien kulkua kuin Sim-tietokonepeleissä. Ihmiset elävät satoja vuosia aina vedenpaisumuksen asti, jonka jälkeen ylärajaksi asetetaan 120 vuotta. Orjia pidetään ja tehdään jälkeläisiä lähisukulaisten kesken. Suuren suvun kantaisä Abraham saa lapsensa oman sisarpuolensa Saaran kanssa. Niin viihdyttävää lukemista kuin tarinat ovatkin, eivät ne nykyihmiselle ole parasta mahdollista materiaalia moraalipohdintoihin.

Voisi tietenkin lähteä väittelemään Mikko Sataman kaltaisten kanssa ja kysyä, mitä mieltä nämä ovat kiellosta pukea vaatetta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta, tai hiusten leikkaamisesta lyhyeksi ohimolta tai parran ajamisesta. Vastaus olisi varmaan jo valmiiksi mietittynä; uusi liitto sitä ja vanha tätä. Väittely pelkän väittelyn takia kuulostaa huonolta ajankäytöltä.

Ei ole mielekästä lähteä kilpalaulamaan fanaatikon kanssa. Fanaattisuuttahan se on, kun elämän johtotähtenä on sääntökokoelma, jonka kirjoittajilla on ollut omakohtaisia jumalkokemuksia, hmm. Islamilaisessa maailmassa samanlaista lakiajattelua edustaa sharia. Tämä on se ansa, johon pedantit, älykkäätkin ihmiset voivat tipahtaa. Kuvitellaan, että jos ollaan johdonmukaisia ja periaatteellisia, niin asioitten täytyy mennä oikein. Elämä on kuitenkin täynnä eturistiriitoja ja tarvetta sopeutua ja tinkiä periaatteistaan. Tai ainakin hyvä ja rauhallinen elämä, jota itse arvostan.
Tuo hra Sataman kirjoittelu täyttää minusta rikoslain merkit, siellä lienee pykälät otsikolla "kiihoittaminen kansanryhmää vastaan". Järkyttävintä, että ko. mies on vihitty luterilaisen kirkon papiksi. Olen itse mahdollisesti tuleva pappi, mutta en todella tunnista noita mielipiteitä omakseni. Mistä herra Satama saa tuon vihan sekä naisia että seksuaalisia vähemmistöjä kohtaan? Asian tekee pahemmaksi se, että kyseessä on kaksi korkeakoulututkintoa suorittanut mies (siis omasta ja aatetovereidensa mielestä) oikea "tosimies", siis valkoihoinen hetero.

Itsekään en ole välttämättä kaikkein liberaaleimmasta päästä kristittynä. Mutta nämä pastori Sataman kirjoitukset kyllä ylittävät jo ns. kipukynnyksen. Eikä hän ja muut samoin ajattelevat voisi siirtyä suoraan esim. Luther-säätiön tai jonkin vastaavan leipiin. Ainoa hyvä puoli tässä on se, että Mikko S. on viidesläisistä ehkä kovimman fundamentalistijärjestön leivissä, ei kirkon palveluksessa. Mutta Satama edustaa onneksi luterilaisessa kirkossakin pientä mutta sitäkin äänekkäämpää vähemmistöä. Vielä pahempaa löytyy netistä roppakaupalla. Eli näitä, jotka pitävät jopa koko luterilaisuutta suunnilleen saatanan palvontana. Eli jos joku haluaa suuttua kunnolla, suosittelen googlaamaan esim. seuraavia "kristillisiä" julistajia: Petri Paavola, Petteri Haipola, Erkki Kuisma jne jne. Yleensä mitä pienemmästä hihhuliporukasta on kyse, sitä rankempaa tavaraa monella kielellä löytyy niiden sivuilta. Herää vaan kysymys, mistä nämä maallikkojulistajat saavat rahoituksensa, tuleeko rahoitus esim. USA:n raamattuvyöhykkeen fundamentalisteilta. Kun en oikein jaksa uskoa, että näiltä täysin teologiaa tuntentemattomilta tuskin muuten löytyy tietotaitoa kääntää sivunsa useille eri kielille. Vai onko tämä nyt sitä "kilelillä puhumista" kirjallisessa muodossa???

Olen kuullut autenttisesti n. 80 vuotiaalta sukulaiselta, mitä helluntailaisuus oli pienessä kirkonkylässä 1940-luvulla. Samaa tavaraa, paitsi, että silloin piestiin lapset ym., mitä edes hra Satama ole tainnut ainakaan virallisesti uskaltaa suosittaa. Jos ko. hörhö on naimisissa, niin sääli hänen vaimoaan, lapsiaan ja naispuolisia sukulaisia.
Jari Tervo kirjoitti näin,
Kesken Ajankohtaisen kakkosen homoillan kansalainen lähetti ruutuun kommentin. Hän arveli, että kahdenkymmenen vuoden kuluttua koko homoilta on You Tuben huumoripätkä. Toivotaan niin. Toivotaan että Suomen kansalaisten ihmisoikeuksien polkeminen näyttää muutaman vuosikymmenen kuluttua yhtä koomiselta kuin nyt vaikuttaa naisten äänioikeuden ammoinen vastustaminen.

Myös naisten äänioikeuden vastustamista perusteltiin tällä samalla Raamatulla. Kirjan mukaan naisen kuuluu vaieta seurakunnassa, mistä pääteltiin Jumalan tarkoittaneen että naisen kuuluu pitää päänsä kiinni myös yhteiskunnassa.

Olen pohjattoman kyllästynyt näihin kirkaskatseisiin pähkähulluihin, jotka perustelevat nyky-yhteiskuntaa koskevia kannanottojaan parin tuhannen vuoden takaisen kirjan asenteilla. Se on syvästi moraalitonta ja häpeällistä. Sen kivijalkana ei ole lähimmäisenrakkaus, vaan ihmisviha. Seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvien sortamista voi yrittää oikeuttaa myös muilla vanhoilla kirjoituksilla, ellei Raamattu satu miellyttämään.

Koraani ajaa joillekin saman asian kuin Raamattu. Kun Iranin presidentti Mahmud Ahmadinejad vieraili Yhdysvalloissa, hän ilmoitti ettei Iranin maan kamaralla kävele homon homoa. Amerikkalainen toimittaja kertoi tiedotustilaisuudessa kyllä tuntevansa monia iranilaisia homoja. Ahmadinejad yllättyi tiedosta. Hän pyysi toimittajalta iranilaishomojen osoitteita. Hän ei valitettavasti laskenut leikkiä.

Ajankohtainen kakkonen oli koonnut teemailtaansa varten studioon joukon kovasydämisiä kristittyjä, eturiviin kristillisdemokraattien puheenjohtajan Päivi Räsäsen ja Tampereen piispan Matti Revon. Räsäsellä ja Revolla ei ole Suomessa samaa valtaa kuin Ahmadinejadilla Iranissa.

Tähän pitäisi varmaan huokaista: Luojan kiitos. Mutta kumman Luojan? Vai onko se aivan sama, koska sekä Räsäsen että Ahmadinejadin Luoja pitää homoja toisen luokan kansalaisina, ellei aivan luokattomina.

Kristillidemokraatti Räsänen kertoi lempeästi hymyillen sekä heterojen että homojen olevan Luojan luomia ja siksi samanvertaisia. Silti Räsänen näytti pitävän homoja Luojan krapulapäivänään väsääminä, koska heille ei Räsäsen mukaan kuulu samat oikeudet kuin heteroille. Oikeastaan homoilla ei ole oikeutta edes siihen mikä tekee heistä homoja. Räsäsen neuvoi homoja: te saatte tuntea homoseksuaalisia tunteita, mutta teidän tulee pidättäytyä näiden tunteiden käytännön toteuttamisesta.

Vihreitten kansanedustaja Oras Tynkkynen kehotti miettimään samaa neuvoa toisin päin: hetero saisi tuntea heteroseksuaalisia tunteita, mutta ei saisi toimia tunteittensa mukaan. Miltä se mahtaisi maistua?

Räsäsen, Revon ja muitten Ajankohtaisen kakkosen teemaillan ihmisvihaajien esiintyminen synnytti kauniin hedelmän. Kirkosta eroaminen pomppasi ennästyslukuihin. Teemaillan jälkeisenä päivänä kirkosta erosi lähes kaksikymmenkertainen määrä ihmisiä normaalipäivään verrattuna. Minuun levisi lämmin tunne: ehkä maailmassa sittenkin on rakkautta, kirkosta huolimatta. Olisin itsekin eronnut kirkosta vielä ohjelman aikana, mutta en ole koskaan kuulunut siihen.

Suomalaisessa kirkossa vaikuttaa siis vahva virtaus, joka vähät välittää Suomen kansalaisten ihmisoikeuksista. Tämäkö on rakkauden ja välittämisen kirkko? Tämäkö on kirkko, joka puolustaa sorrettuja ja solvattuja?

Hävetkää.
Jari Tervo