Elämän pienet ärsyttävät asiat

Seuraava
Työkaveri, joka pihtaa oleellista tietoa tehtävien suorittamiseksi, luulee olevansa korvaamaton (koko firmalle), haluaisi kaiken pidettävän helmitaulu/lyijykynä-terotin-pyyhekumi-linjalla, ei ymmärrä, että ennakkohuolto on kaluston ja laitteiden osalta (firmalle) edullisempaa, kuin lopullisesti rikkoutuneiden korjaaminen. Ja kysymys on kuitenkin lähes 20 v minua nuoremmasta henkilöstä. :(
Ajokortin saa varasti nykyään Elloksen katalogin välistä tai Yves Rocherilta tilaajalahjana, en muuten ymmärrä miten jotkut ovat onnistuneet sen saamaan.
Polkupyörällä liikkuessa kun auto tulee risteykseen, se ajetaan lähes aina pyörätien päälle. Katsomatta tuleeko etuajo-oikeutettua pyöräliikennettä. Ja kun teen pyörällä koukkauksen näin pysähtyneen romulootan keulan ohi, eiköhän jotkut valuta autoa päälle vaikka täytän noin 100% tuulilasin näkökentästä.
Ja kun maantiellä kulkee pyörällä, huomaa että kaikkien hirveä pienempien päälle on ajettu. Poliisi korjaa yliajetut hirvet ja ambulanssi ihmiset talteen, pienemmät kohteet jäävät teitten varsia "koristamaan". On huomattava, että rauhoitetun eläimen tappamisesta joutuu maksamaan sakkoja, mutta kuka autoilija ikinä olisi.

Jalankulkijat taas ovat kuurosokeita, eivät kuule pyörän kelloa. Nuoremmat ikäluokat ovat ilmeisesti täysin säästetty Ensio Itkoselta, Hannu Karpolta ja liikennelaululta. Lyhyimmän eliniän odotteen omaavat laskevat tielle pulkalla, toiset taas juoksevat pallon tms. pelivälineen perässä.
Vaeltaja-hyvä, eihän niistä kommenteista nyt niin järkyttyä kannata! Näytät syyllistyvän samanlaiseen ajatusvirheeseen kuin monet akateemikot. Oletat ilmeisesti, että koska olen asiasta X sitä ja sitä mieltä, olen myös asioista Y ja Z samaa mieltä. Homo- ja Mann's Street -kommenttejasi en ymmärrä ollenkaan - ehkä haluat selventää niitä hiukan. En muistaakseni maininnut homoja sanallakaan. Älä pistä suuhuni sanoja, joita en ole sanonut.

Mitä taas spurguihin tulee, Sörkassa asuessani niitä ei voinut oikein välttää. Rappu haisi kuselta ja oksennukselta. Vastapäinen puisto oli täynnä Ripoja, Reiskoja ja Veksejä örisemässä viina- ja piripäissään päivät pitkät. Onhan spurguilla toki sama oikeus nauttia kaupungin ulkoalueista kuin kellä tahansa muulla, mutta ketä kunniallista kaupunkilaista huvittaa käydä sellaisessa?

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ao. henkilöt pistävät työttömyyskorvauksensa ja sairaseläkkeensä kurkusta alas; kestän vielä senkin, että heille annetaan kunnan asunnot pienituloisen työväestön jäädessä lehdelle soittelemaan. Mutta se, että minun pitää fyysisesti kärsiä heidän aiheuttamastaan löyhkästä ja metelistä, keittää ihan täysin yli.
Bertarido, I feel you man, totally.
Loistavaa että jotkut sentään ymmärtävät viellä että on olemassa oma mielipde, joskus tuntuu että täällä sen päälle ei oikein ymmärretä mitään. Kun olet kerran homo niin sinun kuuluu ajatella vähän niin kuin "me"......

Itse lisään listaani myös hitaat ihmiset ja uskon että kyseessä on silloin näiden ihmisten hetki paistatella "huomion valokeilassa". Siksi tarvitaan tätä miettimis aikaa niin paljon.

Poris.....olen kyllä kohta valmis kääntymään sille kannalle että Suomessa osataan viiellä sentään ajaa. Viime viikolla yli 2000km Saksassa sai miettimään että onko Stevie Wonder saannut ajokortin ja kuinka hän onnistuu olemaan niin monessa paikkaa niin useasti.
En syö lihaa enkä kanaa, kalaa kylläkin. Ainut lähitienoon auki oleva ravintola oli laadukkaaksi itseään mainostava, menovettä kauppaavan ketjun ravintola. Lounaslistalla vain lihaa. Laajassa, komeasti kuvitetussa seinätaulussa oli tilausannoksena vain yksi kasvis- ja yksi kirjolohileike. Vaihtoehtona oli leipä, vesi ja salaattipöytä. Lähempi salaattipöydän tarkastelu osoitti, että sinnekin oli tungettu lihaa. Tilasin sen ainoan kala-annoksen. Puolet kirjolohesta oli syötäväksi kelpaamatonta nahkaa. Muuten annos oli hyvän makuinen, joskin pieni. Yleensä noissa paikoissa suolaisia pikkuannoksia minulle on tarjolla vain muovin makuinen juustosämpylä.

Mietin, onko vika ravintolaemännän päässä vaiko asiakkaissa, jotka eivät tilaa muuta kuin lihaa.

********

Seurasin eräänä kuumana kesälauantaina puolen tunnin ajan erään ostoskeskuksen kahvilassa ohitse virtaavaa ihmismassaa. Kuumuudesta johtuen kaikilla vaatetus oli varsin ohut. Näkymä oli minulle shokki. Olemme nyt siinä tilanteessa minkä parikymmentä vuotta sitten järkytyksekseni kohtasin Floridassa. Jättimäisen ylipainoisia ihmisiä. Kokonaiset perheet, aivan pikkulapsia myöten ovat runsaasti ylipainoisia. Tästä ei hyvää seuraa. Me kaikki maksamme tuon ylensyönnin seuraukset.

Juhani
Spurguista vielä. Aikoinaan ETYKin aikana, kun kaupunkiin tuli tuhansittain ulkomaalaisia, kaikki keskustan spurgut ja muut oudommin käyttäytyvät kerättiin mustiin maijoihin ja kärrättiin niin kauas, etteivät he ehtineet samana päivänä takaisin. Silloiset ihmisoikeusjärjestöt paheksuivat menettelyä ja se todettiinkin lain vastaiseksi. Länsimaiseen yhteiskuntaan kuuluu, että kukin saa liikkua siellä missä haluaa. Esim. poliisilla ei ole oikeutta rajoittaa liikkumista kuin tietyissä poikkeustilanteissa.

Tästä tulee mielen tapahtuma 80-luvulta:
SETAn tilaisuudessa oli keskustelua homoihin kohdistuvasta väkivallasta. Korkea-arvoinen poliisikin oli paikalla kertomassa poliisin näkökulmia. Siihen aikaan olivat vaivana ns. Laakson ja Pasilan jengit, jotka kävivät hakkaamassa homoja. Jotkut julkiset käymälät, ns. pömpelit, olivat vaarallisia paikkoja. Poliisi yritti sanoa, että niihin paikkoihin, jotka ovat vaarallisia, ei pidä mennä, mutta setalaiset buuasivat. Kyllä poliisin pitää huolehtia siitä, että kaupungissa voi kaikkialla liikkua turvallisesti. Poliisi ei saa päättää, mitkä ovat turvallisia tai ei-turvallisia alueita. Ja jokainen yksilö saa vapaasti liikkua, missä haluaa. Se ei ole esim. poliisin päätettävissä.

Itse olen seuraillut spurguja Punavuoressa päin. Siellä oli aikaisemmin yömaja asunnottomille. Päivällä he ryypiskelivät puistoissa. Poliisi kävi usein hätistelemässä. Useammankin kerran kyselin poliisilta, miksi ne ihmiset eivät saa olla puistossa. Poliisin vastaus oli: On tullut valituksia. Minusta se vastaus ei koskaan riitä. Homoistakin on tullut vaikka minkälaisia valituksia. Parempi vastaus oli yhdeltä nuorelta poliisilta: Ne roskaavat puistoa.

Näissä asioissa pitää olla tarkkana. Jos nyt spurgut ovat ei-toivottua väkeä, ketkä ovat ei-toivottuja kymmenen vuoden kuluttua. Saan heti näppylöitä, jos joitakin ihmisiä ei suvaita.
vaeltaja2005 kirjoitti: " Saan heti näppylöitä, jos joitakin ihmisiä ei suvaita."

Minä taas en!!!! Minun "äiti Teresa"-päivät ovat auttamattomasti ohi.
Vaeltaja2005,

> Jotkut julkiset käymälät, ns. pömpelit, olivat vaarallisia paikkoja. Poliisi yritti sanoa, että niihin paikkoihin, jotka ovat vaarallisia, ei pidä mennä, mutta setalaiset buuasivat. Kyllä poliisin pitää huolehtia siitä, että kaupungissa
> voi kaikkialla liikkua turvallisesti. Poliisi ei saa päättää, mitkä ovat turvallisia tai ei-turvallisia alueita. Ja jokainen yksilö saa vapaasti liikkua, missä haluaa. Se ei ole esim. poliisin päätettävissä.
Näin toki onkin ideaalimaailmassa. Poliisin näkökannan ymmärrän täysin, vaikka olenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että ihmisten pitäisi pystyä turvallisesti liikkumaan siellä, missä ja miten haluavat. Laakson pömpeleissä pyöriminen on toki jokaisen homon perusoikeus, mutta jokaisen harkinnassa myös on, kannattaako riskin ottaminen. Kävisitkö aukomassa päätäsi nousuhumalaiselle poikajoukolle, vaikka tarkkaan ottaen sinulla pitäisi tietenkin olla oikeus siihen? Tai sitten heiluttelemassa setelitukkoa aamuyöstä Rautatientorilla?

> Useammankin kerran kyselin poliisilta, miksi ne ihmiset eivät saa olla puistossa. Poliisin vastaus oli: On tullut valituksia. Minusta se vastaus ei koskaan riitä. Homoistakin on tullut vaikka minkälaisia valituksia. Parempi
> vastaus oli yhdeltä nuorelta poliisilta: Ne roskaavat puistoa.
Yksi mahdollinen vastaus on ehkä myös, että he valtaavat tilaa puistojen ja muiden julkisten tilojen muilta käyttäjiltä. Poliisin tehtävä on myös ajatella muita ihmisiä, vaikka spurgu ei sinänsä olisikaan syyllistynyt mihinkään rikokseen. Kyllähän tervettä järkeä saa käyttää tässäkin ja alkaa ymmärtää ihan tavallistakin ihmistä so. veronmaksajaa, jonka veroeuroilla poliisien palkat ja puistojen ylläpito maksetaan.

> Näissä asioissa pitää olla tarkkana. Jos nyt spurgut ovat ei-toivottua väkeä, ketkä ovat ei-toivottuja kymmenen vuoden kuluttua. Saan heti näppylöitä, jos joitakin ihmisiä ei suvaita.
Eihän spurguissa an sich ole mitään ongelmaa, vaan heidän häiriökäyttäytymisessään. Spurgutkin ovat aikuisia ihmisiä, jotka aivan mainiosti tietävät, että heidän käytöksensä häiritsee muita ihmisiä. Ei ole kuitenkaan muiden asia sopeutua heidän häiriökäyttäytymiseensä. Vaikka voidaankin sanoa, että kaupunkiasumiseen kuuluu elämän koko kirjon suvaitseminen, rajansa on kuitenkin sikailullakin.

Näppylöillesi en valitettavasti voi mitään. Tämä on tietenkin valtavan laaja keskustelunaihe ja näyttää siltä, että ollaan koko lailla eri mieltä ihan perusasioistakin.
"vaeltaja2005 kirjoitti: ketkä ovat ei-toivottuja kymmenen vuoden kuluttua. Saan heti näppylöitä, jos joitakin ihmisiä ei suvaita."

No Kuusijärven ulkoilukeskuksessa sain viisi bodaria kimppuuni kun pistin Trangian siihen asfaltille. Se oli heidän mielestään avotuli. Se on ihan kukkua, ei se mikään avotuli ollut. Asiaan taisi pikemminkin vaikuttaa läheinen ravintola. Keitin litran teetä. Yksi bodareista toi vaahtosammuttimen paikalle ja uhkasi käyttää sitä ellei Trangia sammu. No sain kuin sainkin sen sammumaan. Tarjosin vielä teetä muskelikavereille, mutta ei kelvannut.

Jos ulkoilukeskuksessa ei saa pihalla tehdä teetä Trangiassa niin ehkä kymmen vuoden päästä nääntynyt vaeltaja hätistetään julkiselta erämaalaavulta metsään kun siellä on puukkofirman tuote-esittely.
Tämä on vielä pakko laittaa tänne... kaupallisten radioasemien tapa soittaa joka kolmas minuutti kaikista hyvistä kappaleista kolme sekuntia potpurissa ja sitten jatkaa jollakin b-sidella jota ei osaa edes hyräillä. Kiusaa nyt siinä lähimmäisiä epävireisellä hoilausäänellä matkalla Helsingistä Kuopioon kun kappaleet takertuvat kurkkuun. Loppujen lopuksi sitä ilmeisesti oppii vain kertosäkeen; Muistan illan jolloin viettelit mun, arvotonta kissankultaa vasten auringonsiltaa mä putoan de va kukku de.
Minulle aiheuttaa toisinaan hammastenkiristystä tiedotusvälineiden tai oikeammin toimittajien huolimattomuus työssään. Viikko- ja iltapäivä- ym. juorulehdistöstä en jaksa pultata, mutta Helsingin Sanomilta, jota jopa kalliilla vuosihinnalla tilaan, odottaisin vähän enemmän.

Esimerkiksi eilen oli urheilusivulla Suomi-Ruotsi-maaottelun yhteydessä (Jukka Keskisalon voitto 3000 metrin esteissä) seuraava kuolematon aforismi: "Keskisalo tiesi kuitenkin koko ajan, mitä teki. Hän hallitsi juoksua kuin keisari Aleksanteri Suuri aikanaan Venäjää."

No, urheilutoimittajilta ei voi kai lähtökohtaisestikaan kovin paljoa odottaa, mutta sunnuntaisivuilla sain nieleskellä kahvia varovasti toiseen kertaan. Siellä puhuttiin Neuvostoliitosta, jota ei kuulemma enää muisteta. Kansan lyhytmuistisuus kuitenkin hieman ihmetyttää, kun Boris Jeltsiniä tankin päällä esittävän kuvan tekstissä luki: "Neuvostoliiton loppu. Boris Jeltsin 19. elokuuta 2001".
Mua ärsyttää pilkunviilaus silloin kun muut kohdistavat sen minuun. Jos mä tahdon kohdistaa sitä johonkin muuhun, niin se on aivan hyväksyttävää, ellei jopa välttämätöntä. :) Sama logiikka pätee moniin muihinkin asioihin elämässä. :)

Sen lisäksi mua ärsyttää ihmiset, jotka ei yhtään ymmärrä, miten hankalaa on yrittää hoitaa asioitaan kaupungilla lastenvaunujen kanssa. Kaikkein ärsyttävintä on se, että sen sijaan, että kukaan vaivautuisi avaamaan ovea, koska vaunujen punkeminen yhdellä kädellä rappujen ja kynnysten yli vaatii aikamoista akrobatiaa, ihmiset vaan törkeästi etuilee ja koettaa kipittää sieltä ovenraoista ensin, ettei vaan joutuis odottamaan sitä noin viittä sekuntia, jonka auttaminen tai edes oman vuoron odottelu veisi. Onneksi en oo koskaan ollut kovin ujo puhumaan vieraille ja värvään ohikulkijoita avuksi ihan häpeilemättä. Paitsi silloin kun tunnen tarvetta saada rypeä elämän epäreiluudessa ja ihmisten ilkeydessä.. Se on toisinaan hyvin puhdistava kokemus. Suosittelen lämpimästi kenelle vaan. Muistakaa kuitenkin tarkkailla annoskokoa. Yliannostusta voi seurata vakava myrkytystila.

Nykyään mua on alkanut ärsyttää myös se, kun jotkut sössöttää mulle kuin pikkuvauvalle ja nipistelee poskista tai jotain muuta ihan vastaavaa. Haloo! Musta tuli jo aikuinen..

Ja ihan kaikkein eniten ärsyttää olla taas kipeänä ja kotona kuin vankilassa. Pää hajoaa. X(
Otat limu- tai vicypullon jääkaapista, kierrät korkkia auki varovasti (ja se sihahtaa ihan normaalisti kertoen että enimmät paineet tulivat ulos), sitten kierrät korkkia lisää ja yht´äkkiä hiilihapollinen juoma päättääkin jälkijättöisesti alkaa kuohua kuin geysir konsanaan. Ja kun et enää ehdi kiertää korkkia riittävän nopeasti kiinni, saat aikaan iloisen suihkulähteen - joka kastelee puolet keittiöstä ja itsesikin. Prkl.
"Hei onko sinulla hetki aikaa luonnonsuojelulle!"- hihkaus! Jos olisi "aikaa" niin ehkä nykisin itse feissaria hihasta...jå?
Nyt voi saada sadalla metrillä kolme noita mappikainaloisia omatuntoja kimppuunsa vaikka kuinka kaarran kaarran/ väistän ja kiinni jäin vaikka kovasti katsekontaktia välttelin. Ei oikein lämmitä vaikka kunka hymyilee päiväjatkot perään; jäin jo miettimään miksi minulla EI ole aikaa pysähtyä, kärsivällisyyttä kuunnella tai synny äkillisiä sympatioita itämerta kohti.

Minulla ei ole aikaa kun olen menossa heittelemään naurulokkeja tyhjillä pattereilla!
Kun olet juuri saanut unen päästä kiinni, soi puhelin. Ja toisesta päästä kuuluu örinää: " Anteeekzzz väärä nuumeroo, mut voitaazzzko vähä jutuzssstella". Puhelin äkkiä kiinni, mutta et kyllä heti saa unta/tai sitten ärsytykseltä näet unissasi juopuneita hoipertelemassa. Aamulla ankea olo.
Täällä on tullut esiin tilanteita, joihin liittyy vessa tai puhelin. Seuraavaan liittyy vessa ja puhelin. Ja syyllinen on vain ja ainoastaan itse.

Herätyskello (l. puhelin) soi tyypillisesti (varmuuden vuoksi) aamulla aikaan X, mutta olen herännyt jo noin tuntia aiemmin. Aamupala kahveineen on jo nautittu, jolloin keho on herännyt toimimaan, parahiksi hetkeä ennen puhelimeen määriteltyä heräämisen aikaa. Kun on päässyt pöntölle, saanut sinne ensimmäiset ylpeyden aiheet ja valmistautuu viimeistelemään, niin... herätyksen ääni soi.

Ja sammuttaahan se pitää.

Kun pääsee takaisin, niin fiilikset ovat menneet. Lisää ei enää tule, vaikka tuntuukin, että viimeistely on jäänyt puolitiehen.

Sen kokee pieneksi ärsyttäväksi asiaksi. Ja melkein eniten ärsyttää se, että voi syyttää vain itseään.
Miehet, jotka syövät lakki päässä, tai tyypit, joilla on kesät talvet aina pipo päässä sisälläkin.
YLEn nettisivujen aamukooste launtaisin ja sunnuntaisin, ehkä arkenakin, mutta sitä harvemmin ehdin katsoa, joka otsikoidaan " viisi uutista, jotka sinun pitää tänään tietää". Yleensä ne uutiset eivät liikuta mina mitenkään, mutta lähinnä tuo PITÄÄ - sana ärsyttää. Otsikon nähdessäni yritän aina laittaa välitöntä palautetta ja kysyn persutelua sille miksi nuo uutiset pitää jonkun toimitusharjoittelijan mielestä tietää. Pyydän myös tutustumaan konditionaaliin, joka Suomessa on aivan liian vähällä käytöllä..
Sitten ärsyttää, kun jonkin tuotteen hinta (tai tasakymmenet sentit) ilmoitetaan yhdellä desimaalilla: esim. 8,8 euroa. Sattuu silmiin. Sentit pitäisi ilmoittaa aina kahdella desimaalilla, kun on kerran sadasosasta kyse. Siis oikein olisi 8,80 euroa. Nih.
Juu, mutta mitenkäs suhtaudut sitten bensa-asemien hinnoitteluun kolmella desimaalilla?
Minua on nyppinyt jo kauan musiikin pakkosyöttö monissa paikoissa.

Menin tänään lounaalle ostarin ravintolaan. Koko ajan taustamusiikkia. Olisin halunnut syödä ruokani ihan rauhassa ilman musiikkitaustaa. Kuntosalilla olen toistuvasti reklamoinut musiikista jopa pukuhuoneessa. Laadultaan siellä musiikki on lähinnä kamalaa. Kuka on päättänyt, että meidän pitää kuunnella juuri tietyn lajista musiikkia. Minä haluaisin kuulla klassista musiikkia, jos jotain on yleensä pakko kuunnella.

Kuntosalilla useimmat käyttävät omia kuulokkeita ja kuuntelevat ihan omaa musiikkiaan. Miksi sitten pitää ajaa päälle vielä musiikkia kaiuttimista? Minä kuuntelen kuulokkeilla vain puheohjelmia salilla ja muuallakin.
Jos tarkka hinta vaatii kolmatta desimaalia, niin sitten sekin tietysti pitää olla. Joskus olen nähnyt, että kolmas desimaali ilmoitetaan pienemmällä. Kolmen desimaalin hinnat kyllä ärsyttävät, vähän.

Tasaisen taustamusiikin tarkoituksena on kai yleensä luoda halutunlainen ja haluttua asiakaskuntaa miellyttävä tunnelma. Toinen taustamusiikin tehtävä on peittää erilaisia hälyääniä, jossain kuntosalilla laitteiden kolinan ohella esimerkiksi ihmisistä tulevia satunnaisia ääniä. Klassisen musiikin haaste taustamusiikkina on sille tyypillinen laaja dynamiikka; satunnaiset voimakkaammat äänet saattavat häiritä ja hiljaisemmissa kohdissa mitään ei kuulu.
Seuraava