Elämän pienet ärsyttävät asiat

Edellinen
Elämässä on muutamia pieniä asioita jotka aina saa veren kiehahtamaan nanosekunniksi. Juuri äsken verenpaine kohosi kun vessassa käydessä huomasin, että taas jälleen kerran ihana ja ystävällinen siivoojamme (töissä ei siis kotona...) oli asentanut uuden vessapaperin aivan väärin päin telineeseen. Oikeinhan vessapaperirulla asennetaan telineeseen niin, että rulla rullautuu auki päältä päin eikä seinää pitkin alakautta.... toinen näistä elämän pikkuärsykkeistä on esim. naulakkoon väärin päin laitetut hengarit tai auki jätetty mikroaaltouunin ovi!
hengarinhan voi laittaan väärinpäin erittäin helposti, ns. takakautta koukkaamalla niin että koukku sojottaa avoimena eteenpäin, eikä ole "suoraan" tankoon laitettu niin että koukku on selkäpuoli eteenpäin.... saikohan tuosta nyt selvää :D
Sai ;)
Seuraavan ihmisen on helpompi ottaa hengari tangosta irti, kun ei tarvitse ensin työntää sitä itsestään poispäin ennenkuin pääsee vetämään. *toinen tosi selvä selitys*

Vessapaperirulla aavistuksen verran ärsyttää joskus väärinpäin telineeseen tungettuna, mutta voihan sen kääntää itse oikein päin. Ja joku muu voi taas pyöräyttää sen toisin päin jos minun ratkaisuni ärsyttää. Entisessä työpaikassa jurppi sellainen pieni asia, että naisten vessassa joku onnistui useinkin kusemaan pöntön ohi. Kävin sittemmin miesten puolella, ja siellä oli vastoin odotuksia siistimpää. Herätin samalla pientä kulmakarvojen kohottelua konservatiivisen naisväestön kesken.

Se ärsyttää, kun naapuri kuuntelee poppia päivät päästään ja sitä on kotona ollessa pakko kuunnella muidenkin. Se ei kuulu niin hyvin että saisi selville mikä biisi kulloinkin menee, vaan tietyt sointukuviot kuuluvat koko ajan, ja se on tosi puuduttavaa. Ja se soittaa sitä musaa usein aamuöisinkin.
Ei saanut... En edelleenkään ymmärrä miten sen saa *väärin*päin?
Sama koskee myös vessapaperia.

Sen sijaan oikeesti ärsyttävää on aloittaa tekstiviesti sanalla "moi".
Hei Scherzo, olisiko sinulla kanttia, että SINÄ yhden päivän ajan irroittelisit kunnolla, ryhtyisit oikein raivostuttavaksi terroristiksi. Kävisit kääntämässä firmanne vessojen kaikki paperirullat nurinpäin. Tee sama vielä kotona, jos kotonasi asuu muitakin. Kokeile kääntää kaikki henkarit nurinpäin. Avaa mikroaaltouunin ovi selälleen ja katsele, kuinka ihmiset siihen reagoivat. Keksitkö vielä jotakin muuta yhtä terroristimaista?

Pystyisitkö ihan vain yhden päivän ajan tuohon kaikkeen?

Pohdi seuraavana päivänä miltä se tuntui. Kerro meillekin.

Juhani
Argh, minusta ei olisi siihen. Esim. tuossa vessapaperiasiassa olen lähen Täydellisten naisten Breen luokkainen neurootikko, jota itseään asia alkaisi jäytämään ja ärsyttämään niin ylettömän paljon että kävisin kääntämässä vessapaperin tuotapikaa heti takaisin "oikeaan" asentoon vaikka tiedän että itse sen tarkoituksellisesti olisin laittanut väärin. Onneksi asun yksin niin ei tarvitse kärsiä avoimista mikroaaltouuninovista ;D
No mutta, käy kääntämässä rullat nurinpäin ja sitten myöhemmin takaisin! Ole anarkisti edes hetken! Se voi tuntua jopa hauskalta. Palkitse itseäsi tuollaisesta urotyöstä jollakin erityisen mieluisella tavalla.

Juhani
Minua ärsyttää myös mikroaaltouunin oven auki jättäminen. Tähän ilmiöön sitä paitsi törmää jatkuvasti työpaikoilla. Suljen aina vaivihkaa auki jätetyt mikroaaltouunin ovet, jos sellaisia tulee vastaan.

Ärsyttäviä ovat myös hitaasti liikkuvat ihmiset, jotka tukkivat väylän niin kapeassa paikassa, ettei kehtaa ruveta väkisin tunkemaan ohi. Tällaisiin törmään yleensä silloin, kun on kiire ja olen jo ennestään myöhässä.
Yritin miettiä, että onko joitain pikkuasioita, jotka ärsyttäisivät minua. En keksinyt oikeastaan yhtäkään (aiheutan itse itselleni niin paljon harmaita hiuksia, että niiden sotkujen setvimiseen menee kaikki ärsytykset:). Sitten tulin ajatelleeksi, että olen varmaankin juuri sellainen henkilö, joka ajatuksissaan ja ajattelemattomuuksissaan aiheuttaa muille verenpaineen nousua. Anteeksi siis itseni ja muiden kaltaisteni puolesta. (Tykkään kylläkin kun veskipaperi rullaa hyvin ja käännän henkarit "oikein" päin ja vaatteet vielä tuijottamaan vasemmalle, jos mahdollista:)
Mitenkähän mahtaa olla, onko yleismaailmallinen tapa laittaa vaatteet henkarissa "katsomaan" vasemmalle?
Vaatteiden rintamasuunta on minusta kaapin oven saranapuolelta pois, eli kun avaat oven, vaatteet ole kääntäneet sinulle selkäänsä. Jos kaksoisovi avautuu kaapin keskeltä molempiin suuntiin, silloin vaatteetkin ovat vastatusten kaapin keskiosaa kohti. Nämä kaappihommat ovat kyllä hallussa ;)
Minun vereni saa kiehumaan kaikenlainen luukulta toiselle juokseminen , kun pitää hoidella esim:
paperiasioita .

Miksei kaikkia paperiasioita voi hoitaa yhdeltä ja samalta luukulta , vaan pitää juosta 1/2 kaupunkia ympäri ennen kun
saa asiansa hoidettua.

Samoin minua ärsyttää yli kaiken , kaikenlainen jonottaminen.
Suomalaiset "pikaruokapaikat" saaavat usein veren kiehumaan. Mäkkäreissä ja Heseissä joutuu seisomaan jonossa ikuisuuden. Muualla maailmassa jonoja ei jostain syystä ole. No tietysti se johtuu kalliista työvoimasta, mutta sapettaa silti.
minä en keksi mitkä tuollaiset käytännön pikkujutut ärsyttäisivät suunnattomasti, mutta sen sijaan minulla menee hermot verkkaisiin ihmisiin.. (esim. jos pitää lähteä jonnekin, voi sitä hitauden määrää) maiskuttamiseen(tämä saa Oikeasti varmaan verenpaineeni koholle) ja juuri kaupungilla hitaasti kulkeviin muiden matkantekoa terrorisoiviin nutaajiin.

Niin ja sitten jos joku selittää asiaa mutta ei oikeastaan ollenkaan pääse itse asiaan kun muotoilee sitä niin pitkään ja hartaasti. Mrrhh
Ensin meinasin ettei pienet asiat ole mulle ärsyttäviä alkuunkaan,
suuria ärsyttäviä asioita on sen verrazn ettei pieniä jaksa noteerata.

Mutta mutta, maiskuttaminen, huh huh.
Mulla on yksi ystävä, jonka kanssa olen oppinut olemaan syömättä yhdessä.
juu, maiskuttaminen - aivan kamalaa! Minen ymmärrä miten ihminen voi _mässyttää_ ruokaa suu auki!
Käsi kädessä hitaasti kulkevat rakastavaiset kesäisin.Tukkivat kyynisenkiireisen jalkakäytävät eikä koskaan tiedä kummalta puolelta kurvaa ohitse kun horjuvat vielä.

..ja ylläolevan viestin copy/pasteaminen oman viestin alkuun...
Mua puolestaan ärsyttävät tekstiviesti(keskustelun aloitukse)t, jotka alkavat tervehtimättä.
Joo minua kanssa sapettaa noi väärinpäin laitetut wc-paperit. Asiaa seurattuani olen tullut siihen tulokseen, et miehet laittaa rullan oikein päin ja naiset väärinpäin.
Toinen asia joka ottaa pattiin, on jos roskiksissa käytetään muovipussia ja se pingoitetaan roskikseen silleen, ettei sinne voi laittaa roskia. Aivan kun pers-silmään yrittäs laittaa roskia:))
Vessapaperissa voi ärsyttää väärän juoksusuunnan lisäksi myös se, että sitä on vedetty liikaa ulos roikkumaan (mielestäni 1-2 palaa pitäisi säätää EU-standardiksi) tai että rulla katkaistaan jostain epämääräisestä kohdasta (ei siis perforaation kohdalta, jos sellainen on).
Minua ottaa päähän se, että kun yrittää mennä alhaalla odottavaan metroon, tunkee ihmisiä vastaan koko portaikon leveydeltä niin että myöhästyy metrosta.

Minua inhottaa bussikuskit jotka iskevät oven kiinni nenän edessä ja lähtevät ajamaan. Ei voi olla aikataulu kiinni yhdestä sekunnista.

Minua inhottaa se, että rullaportaat täytetään 1/4 tehokkuudella ja sitten kun menee seisomaan vasemmalle puolelle niin aina tulee joku huohottamaan niskaaan.
Kiitos, Pora-liike! Nuo rullaportaissa vasemmalla seisojat meinasi ihan unohtua. Miksei ihmisten päähän mahdu, että rullaportaissa seisotaan oikealla ja ne, joita seisoskelu ei kiinnosta vaan jotka haluavat päästä eteenpäin, kävelevät vasemmalta ohi. Miksi rullaportaat pitäisi yleensäkin täyttää tiiviillä läpipääsemättömällä ihmismassalla?

Toinen ärsyttävä seikka on, että nuoret tervejalkaiset ihmiset haluavat ajella hissillä - jopa alaspäin, vaikka portaita pääsisi paljon nopeammin. Seitsemänteen kerrokseen tilataan hidas vanhanaikainen hissi (asuintalossani) aivan alhaalta ja körötellään sillä hitaasti ja arvokkaasti takaisin katutasoon. Siellä on kuitenkin pistettävä juoksuksi koska ollaan jo valmiiksi myöhässä (jumpasta). Itse olisin hissin ylhäällä odottelun aikana ehtinyt portaita pitkin alas asti, ja kiire olisi paljon vähäisempi.
Stockan Hulluilla päivillä onnellinen äiti lastenvaunuineen on painajainen. Tottakai sitä mukeloa pitää lähteä kaupungille näyttämään. Ja näillä hyökkäysvaunuilla on tapana parveilla, kohta ovesta sisään astumisen jälkeen kaksi, kolme tai neljä vaunua muodostavat parven. Tilanteen kruunaa vielä vaunujen kahvoista roikkuvat kovaääniset, hikoileviin talvivaatteisiin sisätiloissa puetut pikkuhirviöt.
Juu, minulla ei ole lapsia.
Ihanaa Kilttipoika, nuo painajaismaiset hulluilla päivillä esiintyvät hyökkäysvaunuarmadat meinasivat kokonaan unohtua!
Ah niin ärsyttävää yleisissä on myös, varsinkin nuorten tyttöjen keskuudessa suosituksi tullut viereisen istumapaikan "varaaminen" laittamalla kassinsa siihen. Ärsyttävintä on kuitenkin se, etteivät he edes tajua ottaa nyssyköitään syliinsä, vaikka bussi/juna/metro olisi tupaten täynnä!

Ja yksi asia, mikä saa sappeni hetkellisesti kiehumaan, on rasva/shampoo/ketsuppi ym. purkkien suutinten pyyhkimättä jättäminen käytön jälkeen. Inhottaa ottaa esim. shampoota purkista, jonka suuttimen ympärillä ja korkissa on vanhaa shampoota, kun edellinen käyttäjä ei ole pyyhkinyt sitä...

Että näin meillä... Taisin taas vaihteeksi selittää asiat niin vaikeasti kun pystyn! ;)
Nasulla on hyvä huomio julkisessa liikenteessä käyttäytyvistä tyhmistä ihmisistä. Itse olen päässyt useammankin kerran pelastamaan oman päiväni, kun yksinkertaisesti menen paikalle, nostan *minun* paikkani varaavan laukun ko henkilön syliin ja käyn istumaan sanomatta mitään. Oppi menee perille :)
Hulluista päivistä tuli mieleen, että joillakin nuorilla muijilla on tapana se, että yksi jonottaa ja muut shoppailevat. Sitten kun jonottaja tulee kassalle, viisi muuta muijaa tulee tyhjästä siihen samaan.

Julkisiin vessoihin liittyy useita iljettävyyksiä.
Hanat on pilattu. Ennen oli sininen hanikka ja punainen hanikka. Nyt on kääntövipu josta ei ikinä tiedä saako kuumaa vaiko kylmää vettä. Kaikkein pahimpia ovat ne joissa ei ole mitään vipua vaan pitää seistä tyhmänä kädet hanan alla ja odottaa. Joskus ei kerta kaikkiaan tipu. Ei vaikka heiluttelisi.

Koska tavallinen WC-paperi telineineen on liian miellyttävä keksintö vaikka rullan asettaisikin väärin päin, on keksitty huonontaa tätä sillä mikä tekee teippirullasta juuri niin inhottavan: yksi iso rulla jossa ei mitään merkkiä aloituskohdasta, yrität nyhtää, mutta et saa mistään kiinni. Sitten vielä telot kätesi ns. repäisyreunaan.
... ja "hyvin liimatut" hintalaput suoraan cd-levyjen kansissa tai missä hyvänsä muussa tuotteessa.
Törtöt liikenteessä! Siis alinopeutta ajavat, jotka eivät päästä ohi. Mutkissa ja ohituskieltokohdissa hiljaa ja suorilla kaasu löytyy. Kun näitä ohittaa, ne alkaa kiihdyttää yli nopeusrajoituksen. Itse väistän bussipysäkille, jos joku roikkuu takamuksessa.
Apteekit joissa pitää ensin jonottaa farmaseutin tiskille ja lääkkeiden saamisen jälkeen vielä toisessa jonossa kassalle.

Terveelle voi onnistua, mutta sairaana asia on tuskallista. Kassalle tulee vielä on usein henkilöitä, jotka tekevät kysymyksiä asioita joista ei kassahenkilö osaa vastata.
Julkisen liikenteen käyttäjänä suurimmat kiukunnostattajat löytyvät sieltä.
Aiemmin mainittujen perusärsytysten (liukuportaiden tukkijat, laukku penkillä) lisäksi pinnaa kiristävät:
- metroon väkisin tunkijat, vaikka toiset eivät ole päässeet vaunusta vielä pois
- jalat penkillä (ei voi käsittää)
- metrossa tupakointi
- roskien, pullojen, & ilmaisjakelulehtien tiputtelijat

Kiljuvat kakarat ovat riesa ihan missä vaan.
Hulluille Päiville ehdottomasti vaunujen/rattaiden kanssa liikkumiskielto.
Monta noista asioista ärsyttää, mutta myös yksi ärsytysryhmä löytyy lisää (ainakin itselläni) - turhasta valittajat. Se ihmisryhmä, joka ei löydä mitään hyvää missään ja ovat omasta mielestään aina oikeassa - joka asiassa.
Niita on,ja jos on ne on aina liimattu vaaraan paikkaan,peittamaan tuoteselkoa tai muuta tarkeaa. Useimmin meidan kaupoissa ei ole hintalappuja, vaan barcodes.Siita ei nay millaan hintaa, eika niita barcode kuku "koneita" ole lahella seinassa tai pilarissa usein. Joan Rivers teki selkoa vaikeista asioista nykyajan kirouksista mm. eyeshadow compacktin aukaisemista : se ei onnistu jos on pitkat kynnet tai lyhyet tai reumatismin turmelleet sormet.Mina olen ihmetellyt printer ink on pakattu niin moneen pussiin ja laatikkoon. Siita tulee koknainen vuori roskaa. Kaikista vaatteista,pyyhkeista jne otan kaikki laput pois. Denim housuissa on niita paljon, kaikki pois ja sekin nahkainen nimilappu vyotarossa takana. T-paidat on oma juttunsa. Niihin on ommeltu ja liimattu labels niskaan niin pirusti etta niitten poistaminen on iso homma. Usein paita kuluu rikki, mutta lappu pysyy.Tietysti trndy" label queens"l haluaa nayttaa naita designer nimia vaatteissaan eika halua poistaa niita. Venalaiset olivat jattaneet Ray-Band lapun aurinkolasi linsseihinsa, huomasin siella. Miksi poistan laput? Ne vaivaa niskassa,joissakin alushousuissa niita ei saa millaan pois, siksi pidan niita nurja puoli ulos. (onko tama oikein, inside out) Naisilla joskus nakee shear lapinakyvan vaatteen jossa on nippu lappuja niskassa ja usein ylospain kaantyneena.
Tassa muutama commentti.
kaupungin ja yleensäkin ympäristön roskaaminen ja jätteiden jättäminen ottaa päähän..ja verenpaine nousee... muuten en helposti hermostu ja ärsyynny.
"Zuzu
06.01.2006, 23:56
- roskien, pullojen, & ilmaisjakelulehtien tiputtelijat

Kiljuvat kakarat ovat riesa ihan missä vaan."

Erämaassa, luonnon rauhassa, etenkin lapsien kirkuminen ärsyttää erityisen paljon. Suomalainen äpärä ei ilmeisesti osaa ikinä olla hiljaa. Ihan niin kuin porsasta viilleltäisiin veitsellä. Mutta siellä ärsyttää myös se, että aikuisetkin siirtävät kaupungin touhottavan elämäntapansa eri ympäristöön.
Nuuksio ei ole kansallispuisto. Se on leikkipuisto.

Luonnossa ollessa ärsyttää melu ja niistä kaksi räikeintä:
1) jäätelöauton ääni
2) työkoneen piippaus

Mitä tulee roskaamiseen niin erämaan elämantapaan kuuluu sytykkeiden ja kiehisten valmistaminen hissukseen ja huolellisesti. Nyt sen sijaan nuotiopaikat ovat "alustettu" paperiroskalla.

Ovessani lukee "ei ilmaisjakelua" ja "etenkään en syö pizzaa" viidellä eri kielellä ja silti minulle tulee pizzamainoksia. Pizzamainosten jakajat ovat ilmeisesti täysin lukutaidottomia. Kerran näinkin lasten jakavan mainoksia.

Uusi Vuosi ärsyttää, koska siihen liittyy paukuttelu ja roskaaminen. Kumpikin alkaa viikkoa ennen uutta vuotta ja viikko uuden vuoden jälkeen paukutellaan yhä. Paukuttelijoina ovat yleensä irtolaislapset, räjähteitä ei pitäisi lapsille kai myydä alunperinkään.

Minua ärsyttää se, että mun reikäwindowsiin tulee loota "Käynnistänkö koneen nyt vaiko myöhemmin" säännöllisin väliajoin koska se haluaa tehdä sellaisen päivityksen jota en ole halunnut enkä tilannut.
"Minua ärsyttää se, että mun reikäwindowsiin tulee loota "Käynnistänkö koneen nyt vaiko myöhemmin" säännöllisin väliajoin koska se haluaa tehdä sellaisen päivityksen jota en ole halunnut enkä tilannut."

Pora-liike, tuohon Windows-päivitysrumbaan on olemassa kaksi asiaa, jotka voi tehdä: Ensimmäinen ja taatusti tehokkain on vaihtaa käyttöjärjestelmä Linuxiin - Linux tosin vaatii enemmän osaamista kuin Windows ja sen kanssa saa tapella aikansa, ennenkuin kaikki lisälaitteet toimivat kunnolla.

Toinen tapa on mennä Windowsin tietoturvakeskus asetuksiin ja säätää sieltä asetukset siten, että automaattisista asetuksista tulee ilmoitus, mutta järjestelmä ei lataa niitä automaattisesti, eli käyttäjä joutuu itse lataamaan päivitykset. Tällä ehkäisee myös sen, ettei koneelle tule sellaista päivitystä, joka olisi keskeneräinen ja aiheuttaa järjestelmässä vakavia häiriöitä.

"Uusi Vuosi ärsyttää, koska siihen liittyy paukuttelu ja roskaaminen. Kumpikin alkaa viikkoa ennen uutta vuotta ja viikko uuden vuoden jälkeen paukutellaan yhä. Paukuttelijoina ovat yleensä irtolaislapset, räjähteitä ei pitäisi lapsille kai myydä alunperinkään."

Ilotulitteita ei lain mukaan saa myydä alle 18 vuotiaille - vanhemmathan niitä ostaa ja antaa lapsilleen, joten on väärin käyttää sanaa irtolaislapset tässä yhteydessä. Irtolaislaki nimittäin kumottiin jo 1987, eli lain mukaan meillä Suomessa ei ole irtolaislapsia. ( Meni nyt pilkunviilaukseksi, mutta allekirjoittanutta ärsyttää myös asiavirheet...)
Huonona aamuna ärsyttää lähes kaikki kun on pakko herätä, lähteä töihin, ulkona on loskaa, liukasta, milloin mitäkin. Ja julkiset liikennevälineet, just. Sitten se ilmaisjakelulehdenjakaja joka näkee minut monta kertaa viikossa. En koskaan ota lehteä, joka aamu hän lehden ojentaa, hakee katsekontaktia ja koittaa syyllistää.. argh. Tuntuu jouteliaana sunnuntaipäivänä turhilta ärsytyksiltä, katsotaanpa kuinka maanantaina käy
Emme enää pidä wc-paperia telineessa. Loskassa jalat kastuvat ja puhdistuvat. En enää käy missään, joten en käytä hengareita. Paitsi päällystakeille, ja kun otan ne, menen vaatekaappiin itse ja "halaan" takin siellä päälleni. Pestyäni mirkoaaltouunin annan sen kuivahtaa jättämällä luukun auki yöksi. Mutta on minulla muutama juttu joista en niin välittäisi... Syljeskely, kaduilla ensinnäkin. Mouruavat kissat ( omat rakkaani pitävät joskus sellaista meteliä että naapurit luulevat seksielämääni kovinkin kiihkeäksi.) Vaeltavat tavarat (meillä on keittiössä radio joka ei pysy keittiössä vaan se säännöllisin väliajoin ilmestyy työhuoneen lattialle josta kannan sen keittiöön, jossa saattaisin sitä kuunnellakin joskus. Jos se pysyisi siellä ja jos sieltä tulisi jotakin.)
Ja tämä ikuinen odottaminen. Neiti Marple alkaa neljän minuutin kuluttua mutta kuusi minuuttia sitten siihen oli vielä kymmenen minuuttia. Siksi aloin lukemaan tätä palstaa, vaikka olin sen jo kerran lukenut. Ärsyttävää tällainen toistuva lueskelu. Vaikka teitä kyllä lukee mielellään. Öh. nyt se alkaa. Kaikki hyvä tulee telkkarista aina kun olisi jotain muuta tekemistä.
Minua ärsyttää suunnattomasti veden kanssa läträäminen ja sen turha kuluttaminen. Esimerkiksi kun hampaita pestessä jätetään hana valumaan.. fiksuimmat meistä ottavat vettä hampimukiin ja purskuttavat sillä. Samaan ärsytyksen kastiin kuuluvat myös suihkussa vettä turhaan kuluttavat henkilöt. Suihkussa viivytään tuntikausia ja vesi juoksee koko aika, ja suurimman osan ajasta henkilö vain seisoo suihkun alla tekemättä mitään. Jos halutaan rentoutua ja nauttia lämpimästä vedestä, hankkikaa amme.

Kuulostaa ehkä vähäpätöiseltä asialta, mutta makea vesi on oikesti arvokas luonnonvara, jota ei soisi turhaan kuluttaman. Juontaako moinen ajattelutapa lapsuudestani, jonka olen viettänyt maalla ja jossa vesi omasta kaivosta oli aina sillon tällöin kortilla? Tiedä tuota sitten...
Kylmä tosi asia on se että joka kerta kun vesi poistuu viemäristä alas, se palaa takaisin hieman likaisempana.
Minusta on joskus hyvä pysähtyä miettimään kuinka rankasti me todellisuudessa kulutamme meille itsestään selviä luononvaroja.
Joku kaunis päivä ne eivät ole itsestään selvyyksiä.
Helsingin veden asiakkaana olen kyllä mieltänyt tuon käyttövesiasian niin, että koska kraanavetemme on Päijänteen pintavettä, minun säästämäni litrat joko virtaavat luonnollista tietään vesireittien kautta mereen tai sitten minun kraanasta laskemanani ja viemäriin lorottamanani samaan paikkaan. Sitä viemäriveden likaa varmaan syntyy aivan sama määrä riippumatta siitä, onko lika liuenneena vähän pienempään vai suurempaan vesimäärään.

Lisäksi olen antanut kertoa itselleni, että käyttöveden kulutuksen pienenemisen vuoksi Helsingin vesi joutuu ajoittain juoksuttamaan vesijohtovettä myös suoraan viemäriverkostoon riittävän virtauksen ja putkistojen huuhtelun varmistamiseksi.

Lämpimän veden turha käyttö on tietysti asia erikseen, hukkaveden lämmittämiseen käytetty energia on hukkaan heitettyä energiaa. Ja kaiketi se kylmäkin vesi käy läpi jonkinlaisen käsittelyprosessin ennen kuin ehtii hanaani asti. Panostus tähän puhdistukseen lienee kuitenkin melko marginaalinen.
Ei Suomesta vesi lopu.
Antaa lorottaa vaan, vesileikit on kivoja!

Liian vähäisen käytön takia putket talvella juuri hajoilevat.

Ja niitä ärsyttäviä juttuja:
- Ihmiset, jotka eivät nosta jalkoja kävellessään, vaan raahaavat niitä perässään.
Ei siis kuulu normaali askelten ääni, vaan kamala "kraah kraah" koko ajan.

- Ihmiset, joiden ääni narisee.
Edelliseen verratuna velttous on nyt vallannut yläpään, eikä viitsitä enää edes äänihuulia käyttää.
Ulosantina selkeän puheäänen sijaan korvia raastavaa narinaa.

- Koko jalkakäytävän tukkivat ihmiset, joiden ohi ei pääse mitään kautta.
Selkeä oikean puoleinen liikenne on ehdottomasti paras vaihtoehto liikenteessä.
Miksi pitää änkeä sinne HulluillePäiville kerran tietää etukäteen et tulee olemaan tuskaista?! no jooh, asiaan...
Yllä on mainittu monta eri juttua mihin voisin yhtyä. Mutta yksi yli muiden, tuo "ei mainoksia" lappu ovessa ei näkäjään tehoa. Luulisi että kiinteistövälittäjä on tarpeski koulutettu ihminen, että osaisi lukea. Kerran yksi törkimys vielä soitti ovikelloa samalla kun pudotti lappunsa (tietenkin tulin yövuorosta ja herra oli heti aamusta liikkellä), olin NIIN ärsyyntynyt, että piti juosta kalsareiss porraskäytävällä sen perään ja kysyä että osaako lukea, lupasin samalla tunkea lappusen erääsen aukkoon. Epä ainakaan tuon firman mainoksia näkynyt!
Myös ottaa pattiin ku vieraat jättävät valot vessassa (en omista putkivaloa, joten en säästä mitään pitämällä sitä valoa jatkuvasti päällä)
Ärsyttää:
*bussiin tunkevat mummot jne. - pakko tunkea ensimmäisenä ja sitten tukkia reitti linja-auton takaosaan
*bussista poistuttaessa mennään jo kaksi pysäkkiä ennen kohdepysäkkiä jonottamaan ovelle - idiootit eivät tajua että se on turhaa ja mahdollisessa kolaritilanteessa tai äkkijarrutuksessa lisää loukkaantumisriskiä ja vaarantaa muidenkin terveyden
*kaupassa pidetään kyläkokousta AINA siinä ahtaimmassa kohdassa
*varsinkin naisihmiset kadulla/kaupassa tapaavat keskustelun lopetettuaan tai tuotteen löydettyään peruuttaa katsomattaan muun "liikenteen" sekaan
*koko jalkakäytävän leveydellä kävelevät pariskunnat ja seurueet
*varsinkin Mann Street -ravintolassa ne idiootit jotka sammuttavat loisteputkivalaistuksen asiointinsa jälkeen

Hengari tulee asettaa suoraan aiemmin mainutulla tavalla
Vessapaperin tulee kulkea takaa ylhäältä eteen
Liukuportaissa on jopa kuvin opastettu seisomaan oikealla
Nimi aina väärin kirjoitettuna! Vaikka ihmiset sen lukisivat koneella kirjoitetusta tekstistä. Inhimillistä ehkä joo, mutta miks aina! ;) On pankkikorteista ja jäsenkorteista lähtien suuri osa väärin. Pankkikortin kävin uusimassa, koska nimeni oli päin honkia.. Ei siinä mitään, sain uuden kortin, mutta kun nimeni oli siinäkin väärin. Ja uskokaa pois. Ihan suomalainen olen, suomalaisella nimellä.

Ja mulla yleensä myös osoite väärin..
Ärsyttää kovasti se kun jotkut ihmiset eivät puhu ääneen. Joko mutistaan puoli huolimattomasti tai muuten vaan ei ääntä lähde kiduksista. Viidennen anteeksimitän jälkeen myyn sitten kuitenkin ihan jotain väärää niille siitä kassakoneen toiselta puolelta. Muistuu mieleen ala-asteen opettajani käyttämä uhkaus "mä tuun ja puserran jos ei ääntä ala lähteä".

Ärsyttää myös kovasti se kun autoilijat motarilla ajelee vähän hitaammin, sitten kun pääsen ohitustilanteeseen, se kaasu löytyy yllättäen. Rinnalla oleva auto toimii kummllisena kirittäjänä. Palattuani takaisin sen taakse kun ei vähäisen vaununi nopeus vaan riitä kovin suureen menoon, se toinen hidastaa taas. Oikeastaan vielä kummallisempaa kun ajaessani erittäin tasaista nopeutta joku ohittaa ja samantien hidastaa edessäni. Pakko joko ohittaa se heti tai hypätä jarrulle.

Maailmassa on vika
Pieniä ärsyttävyyksiä kohtaa joka päivä ja ne voi ohittaa olankohautuksella (ellei sitten ole jo valmiiksi pahalla päällä, jolloin niistä herneytyy ihan kiusallaankin). Yksi, mikä kuitenkin itseäni riepoo liian usein, on (lähi)kaupan tyhjälle puhuvat ja katsetta väistelevät myyjät. Hädin tuskin vastaavat ystävälliseen tervehdykseen, kaiken mitä sen jälkeen sanovat, suuntaavat ilmeisesti vastapäiselle kassalle ja mahdollisesti vielä katsovat asiakasta "voisitko-jo-lähteä-minulla-on-töitä" -ilmeellä. No, onneksi kaikki eivät ole tällaisia.
"DraamaPsyko
10.01.2006, 23:01
Liukuportaissa on jopa kuvin opastettu seisomaan oikealla"

Se on perin typerä opaste, koska jos liukuportaat täytettäisiin tehokkaasti, kaikki pääsisivät nopeammin ylös.

Jatkamme pienillä ärsyttävillä asioilla:
Liukkailla kaduilla lipsuttelu.
Autoilijat, jotka eivät ilmiselvästi joko ymmärrä suojatien merkitystä tai piittaa siitä.
Pora-liike kirjoitti: "...perin typerä opaste, koska jos liukuportaat täytettäisiin tehokkaasti, kaikki pääsisivät nopeammin ylös."

No, tällä logiikalla moottoritielläkin pitäisi täyttää aina kaikki kaistat tasaisesti, niin kaikki pääsisivät nopeammin perille. (Välillä kieltämättä näin tapahtuukin, mutta mikisköhän kaikki eivät tunnu siihen oikein tyytyväisiltä?)
Nii kai ideana sekä moottoritiellä että liukuportaissa on sama: ruuhka-aikaan molemmat puolet kuuluu käyttää tehokkaasti. Tosin Suomen moottoriteillä sellaisia ruuhkia kyllä aika harvoin on. Ja hyvä muistaa, että muilla nelikaistaisilla teillä saakin sitten körötella kumpaa kaistaa haluaa ja kuinka hitaasti vaan, vaikka se kuinka muita ärsyttäisi.
se on totta, etteivät suomalaiset osaa käyttää liukuportaita. nimittäin normaalisti tulisi kansoittaa se portaiden oikea reuna, ja vasen jätetään niille, joilla on kiire, ja jotka näinollen haluavat juosta/kävellä liukuportaat ylös... tämän huomaa/kokee viimeistään keski-euroopassa isoissa kauppakeskuksissa, lentokentillä tai metroasemilla...

muita ärsyttäviä asioita on tiettyjen ihmisten ainainen valittaminen, varsinkin kun kyseiset henkilöt eivät sitten itse ole valmiita tekemään asian parantamiseksi mitään.. auki jätetyt tv-tason lasiovet.. väärinpäin oleva wc-paperirulla.. vaatteiden heittely lattialle.. sekä koulussa etenkin käytävillä/portailla istuskelu, tai sitten siihe kapeimpaan mahdolliseen paikkaan juttelemaan jääminen.. lisäksi yleinen välinpitämättömyys on ärsyttävää....
Tuli tässä sattuneesta syystä mieleen vielä yksi ärsytyksen aihe: ihmiset jotka eivät välitä käyttää kirjoittaessaan isoja alkukirjaimia ja välimerkkejä. Kirjoitetussa kielessä virkkeet aloitetaan pääsääntöisesti isolla alkukirjaimella ja päätetään yhteen välimerkkiin (piste, huutomerkki, kysymysmerkki). Välimerkin jälkeen (ja vasta sen jälkeen) tulee välilyönti ennen uutta virkettä.

Tämä tapa on havaittu hyväksi ja lukemista sekä asian perille menoa helpottavaksi käytännöksi. En oikein tajua, miksi käytäntöä halutaan muuttaa epäselvemmäksi. Tietyissä tapauksissa se totta kai auttaa viemään huomion tekstin sisällöttömyydestä, mutta aivan asiallisia puheenvuorojakin näytään latistettavan tasapaksuksi sanavirraksi.
Auton tunkeminen kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joissa se on kiellettyä: jatkuvaa rallia kävelykaduilla, pysäköinti yöksi kerrostalon ulko-oven eteen pelastustielle/nurmikolle jne. Tupakointi metri ulko-oven vieressä, niin että kun pääsee sisältä ulkoilmaan, vastassa leijuu kaikkea muuta kuin raikasta ilmaa.

Monet näistä täällä mainituista asioista ärsyttävät sen takia, että joku hankkii niillä itselleen etua muiden kustannuksella, eli se sotii oikeudenmukaisuutta vastaan. Sitä ärsyttävämpää, mitä enemmän muut joutuvat siitä maksamaan, esimerkiksi kun henkilö varaa metrossa tai paikallisjunassa mahdollisimman monta paikkaa itselleen: viereinen paikka kassille ja vastapäinen paikka jalkatilaksi rötköttämällä (nuoret miehet) tai toinen jalka pitkälle ojennettuna toisen jalan polven päällä (nuoret naiset). Voi tietysti olla, että kyse on seksuaalisista signaaleista, joita en vain ymmärrä ottaa vastaan..

Kaikkein käsittämättömintä on oikeastaan se, kun tarjolla on kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa, joista toinen aiheuttaa muille haittaa ja toinen ei, niin silti valitaan se, josta on muille haittaa, vaikkapa tuo tupakkapaikan valinta, tai sitten roskien tiputtelu maahan/lattialle, vaikka roskis olisi lähellä.

Toisaalta ei kannattaisi menettää hermojaan näin pienten asioiden takia. Nimittäin kun alkaa niitä seuraamaan, pian ei paljon muuta huomaakaan, ja ohi voi mennä paljon mukaviakin havaintoja. :-)
Niinhän joku taisi aikoinaan sanoa, että sinun oikeutesi päättyvät siihen, mistä toisen oikeudet alkavat. Itseä on monesti ärsyttänyt myös tuo wc-paperijuttu, ja pari muutakin tuttua ärsytyksen aiheuttajaa näin sivulla :oP

Ehkäpä näiden ärsytysten kanssa pitää vain oppia elämään, eiväthän ne ole maailmaa kaataneet aiemminkaan
"Ehkäpä näiden ärsytysten kanssa pitää vain oppia elämään, eiväthän ne ole maailmaa kaataneet aiemminkaan"

Eiköhän meillä jokaisella ole stressin aiheita ihan tarpeeksi ilman näitä "turhanpäiväisiä" ärsykkeitä - joskus vain tuntuu, että jatkuvasti valittavat persoonat eivät ymmärrä, että on muutakin elämää, kuin heidän oma napansa hyvinvointi.
milo:jees paperisodat on _tosi_ karmeita, mulla nousee verenpaine valmiiksi puolustusasemiin kun joudun pomppimaan luukuilta toisille ja sitten kun siellä sattuu olemaan joku nuori valmiix hermoromahduksen partaalla oleva tyttö niin sille tietysti tulee v*:a täydellä laidalla :/ mutta elämä on.

Parhaimmat ovat esim. virkailijat jotka neuvovat jonottamaan jotain lausuntoa/paperia joltakin ovelta/luukulta parikin tuntia ja sitten kun on saanut sen niin joku toinen virkailija sanoo ettet sinä tätä olisi tarvinnut, asia olisi selinnyt muutenkin arg.
Harza: heh sama on tekstiviestit kuin kirjeen kirjoittamiset. kirjeitä tulee tosi harvoin kirjoiteltua, mietin pitkään kun aloitin kirjettä wanhalle tuttavalle jota en ollut nähnyt 15vuoteen, jotenka päätin sitten aloittaa sen harvinaisemmalla tavalla eli
esittelin alussa itseni "Minä olen xxxx yyy:n poika..."
Kuten tekstareissa monesti ihmettelee kun se alkaa suoraan asialla "mä olen ajatellut että tää telkka voisi..." ja sitten kolmen tekstarin 3*160mrk. jälkeen tulee vasta (ehkä) t:xxxx.
Pora-liike: kestää taas ennekuin Ruotsin malli tulee Suomeen kuten lisäjarruvalotkin. Sillä Ruotsissa on jo kymmeniä vuosia
osattu kulkea rappusissa jne. oikeassa reunassa.
genesis kirjoitti: "Ruotsissa on jo kymmeniä vuosia osattu kulkea rappusissa jne. oikeassa reunassa."

Olisikohan 3.9.1967 alkaen? Silloin Ruotsin tieliikenteessä siirryttiin oikenapuoleiseen liikenteeseen.
Minua ärsyttää ihmiset jotka eivät osaa käyttäytyä, siis oikeassa elämässä. Jos ei esim. osata kiittää niin kyllä tulee ajateltua, että v**** mikä molo. Tai esim. se kun ei osata virtsata äänettömästi, vaan lorotetaan suoraan veteen niin että sen kuulee koko koerrostalon asukit. Jos ei pestä käsiä vessassa käynnin jälkeen, se ärsyttää. Epäsiisteys ärsyttää. Mutta sitten ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka tekevät asioita tietyllä tapaa, koska niin on ennenkin tehty - eivät voi hyväksyä helpompaa tapaa, vaan ollan niin tietävinään ja niin helvetin fiksuja. Minua ärsyttävät myös sellaiset autoilijat, jotka laittavat vilkun vasta kääntyessään tai ei ollenkaan. Minua ärsyttää suunnattomasti sellaiset itsekkäät ihmiset, jotka jumittuvat ostoskärryineen markettien oviaukkoihin ja käytäville, ihan niin kuin olisivat yksin koko maailmassa (erityisesti eläkeläis-akat). Likäksi ärsyttää sellaiset penut, joille ei ole asetettu mitään rajoja, ovat kuin eläviä piruja, tekevät mitä tahtovat ja näiden tyhmät vanhemmat antavat pentujensa repiä muilta vaikka silmät päästä.
No, emmehän me homot koskaan jää tukkimaan toisten kulkuväyliä tavarataloissa tavatessamme tuttavamme, emmekä koskaan tuki ostoskärryinemme ahtaita kaupan hyllynvälejä, emmekä me missään tapauksessa tule vanhoiksi ja varoivaisiksi liikenteessä, emmekä tietenkään ajatuksissammekaan ollessa jätä vilkun käyttöä viime tippaan tai jurraa autoillamme hitaasti etsiessämme sitä uutta trendivaatemyymälää...
mua ärsyttää just se ruuan maiskuttelu. Ja sit yleisissä ruokaloissa (esim. koulut) kun ihmiset nakkaavat tarjottimet epämääräisesti vähän sinnepäin. Lukiossa en varmaan käynyt kertaakaan syömässä ilman, että olisin pois lähtiessäni järjestänyt tarjottimet
keräilyvaunussa siistiin pinoon.

Ihmisissä ärsyttää..hmmm..no joskus ärsyttää se, et joku korkeammin koulutettu ihminen katsoo sua alaspäin esim.
työasioissa ja pitää itseään kaikkitietävänä ja erehtymättömänä...

ärsyynnyn helposti myös liikenneruuhkissa...mut keskaria en heiluttele tai nyrkkiä pui..kunhan itsekseni manailen.
Ärsyttää arkadas, joka yrittää pistää pistettä toisten ärsytysjutuille.

Jos kerran kysytään mikä ärsyttää, niin sitten vastataan.

Näitä on erittäin mukavaa ja mieltä keventävää lueskella.
Samoja ärsytyksen aiheita tuntuu olevan hyvin monella.

Tässä kun näitä aikamme luetellaan, niin jollekin saattaa jäädä vahingossa
jotain takaraivoonkin. Joku sellainen yleinen ärsytyksenaihe,
minkä sitten huomenna jättääkin tekemättä, kun muistaa siitä täälläkin puhutun.
Ainakin toivossa on hyvä elää.

Siinä teille positiivisuutta.
"Marja
14.01.2006, 22:40 Ja sit yleisissä ruokaloissa (esim. koulut) kun ihmiset nakkaavat tarjottimet epämääräisesti vähän sinnepäin. Lukiossa en varmaan käynyt kertaakaan syömässä ilman, että olisin pois lähtiessäni järjestänyt tarjottimet
keräilyvaunussa siistiin pinoon. "

Muissa ihmisissä ärsyttää minussa yleinen huithapelius eli just se, että just tuollaiset yleensä siisteyteen liittyvät asiat tehdään vähän sinne päin. (Samanlaisilla tuollaisissa asioissa suurpiirteisillä ihmisillä on muuten kyky olla laserintarkkoja heidän lempiaiheissaan, niin minullakin)

Puolustan itseäni sillä että huithapelius syntyi ollessani vuosikausia masentunut ja kotiasiat piti saada hoidetuksi "alhaisella virralla" samalla kun ulkomaailman paineet eivät olleet sen helpompia kuin muillekaan.
Pora-liike: Anteeksi kovasti, mutta minua myös ärsyttää sinun tapasi lainata joka ikisessä kirjoituksessasi kommentoitavasi tekstejä. Mielipiteesi ovat aivan mielenkiintoisia kantaaottavuudessaan ja niitä olisi kiva lukea, mutta usein en jaksa "kahlata" kirjoitustasi läpi, sillä en välitä lukea moneen kertaan samoja juttuja, aikaisemmin kirjoitettuja kommentteja. Etkö voisi vain kommentoida suoraan ilman lainauksia, tai tiivistää "kommntoitavasi" ajatukset omin sanoin muutamalla sanalla?

Arkadakselle voi sanoa, että itse pyrin kyllä aina ottamaan toiset ihmiset huomioon liikuessani marketeissa ja kaupoissa, että en esim. tuki kulkureittejä epäitsekkyydessäni ja jää asustamaan kauppaan. Ja kyllä autokoulun käyneen ihmisen pitäisi tietää liikennesäännöt ja käytännöt ja tajuta myös se, että ylihidas autoilija aiheuttaa tarpeettomia vaaratilanteita muille autoilijoille, kuten myös ne agressiiviset kaaharit. Kohtuus kaikessa. Ja sanottakoon, että pidän liikkua kaupungilla jalkaisin, eli jos uteliaisuus uutta trendivaateliikettä kohtaan kasvaa niin suureksi, että on pakko päästä sinne, luultavasti käyn siellä jalkaisin.
Huithapeliudestani pari esimerkkiä, joista en ole ylpeä:
Kultani oli jättänyt kaikki teflarit liedelle likoamaan eikä ollut muuta kuin rautapannu. Sitten mä ajattelin että mulla ei ole rasvaa, olisinkohan voinut lainata hieman kullaltani. Tulin siihen tulokseen etten voi lupaa kysymättä. Käräytin siis aamiaismakkarani pohjaan rautapannulla.
---> olisi pitänyt huuhdella teflarit
--->olisi pitänyt käyttää rasvaa kysymättä lupaa ja kerta sitten kun kulta herää.

Tai sitten minä olen kytkemässä videolaitteesta johtoja pois niin puhelin soi. Ja koska mun on pakko vastata, jätän johdot siihen milloin ne tipahtaa kaikkien laitteistojen taakse johtosekamelskaan.
--->johdot olisi pitänyt tunkea takaisin ja vastata puhelimeen.

Mutta kun ei järki kulje. Joissain asioissa minulla on selkeästi klappia rattaissa niin kuin äidillänikin.
Chiron puhui asiaa, mullakin on sikana tuttavia ja sukulaisia jotka vessan käynnin jälkeen ei pese edes käsiä huh. karmeaa ajatella kun ensin väännetään paskat pönttöön ja sitten mennään jääkaapille ottamaan leivänpäälle juustoa ja näplätään kaikki bakteerit siihen kasvamaan argyähgh...

Jees ja vilkun käyttämättömyys;shit kun ei mene jakeluun. toiset vaihtelee kaistaa 2cm:n turvavälillä ilman vilkkua toiset pyöri liikenne ympyrässä 360 astetta ilman vilkkua, joskus kun vielä saan raivarin niin pysäytän tollasen torven ja moukaroin sen juustopään vilkun vasaralla palasiksi, totean vaan ettei näytä olevan käyttöä tässä autossa.
Tota, eikös liikenneympyrässä voi pyöriä vaikka viikonlopun näyttämättä vilkkua? Sittenhän sitä vasta vilkutellaan, kun ollaan kääntymässä ympyrästä pois. Ja nimenomaan siihen suuntaan, mihin poistutaan. ;) Näyttäisi se kyllä aika vinhalta, jos kaikki pyörisivät ympyrässä ja vilkuttaisivat samalla ympyrän suuntaan. :P

Mutta kyllä muakin ärsyttävät ne kuskit, joiden suuntavilkku on kytketty rattiin: menee päälle vasta käännyttäessä.
Sellaiset ihmiset kassajonossa, jotka tunkevat omat ostoksensa melkein edellään olevan ostoksiin kiinni, eivätkä voi sitten millään käyttää 'seuraava asiakas' läpyskää.

Asiakaspalvelijat, jotka näyttävät kuin happamen sitruunan nielleiltä. Joo, tiedän, että kaikilla on joskus huono päivä, mutta silti...
Ehkä sitä seuraava asiakas -läpyskää ei käytetä siksi, että ne kassatytöt jättävät vapautuvan palikan aina viereensä. Sen voisi reippaasti viuhauttaa sinne liukuhihnan alkupäähän, jossa sitä tarvitaan. Pikkasen ärsyttävää! Kun ei viitsisi aina rynniä noukkimaan sitä palikkaa edellä jonottavan asiakkaan yli. Tosin, voisivathan kaikki huomaavaisesti laittaa palikan valmiiksi omien ostostensa perään, jos yltävät palikan paremmin ottamaan. Tämä tietysti ärsyttää toisia perässä tulevia: "Luuleeko se, että yritän pummilla maksattaa ostokseni!" :-/ Niin tai näin...
Kyllä niissä ruokakaupoissa, missä mä tavallisesti käyn, kassatytöt yleensä siirtävät seuraava asiakas -läpyskät oikealle paikalleen hihnan alkupäähän.

Sit mä oon huomannut, että mulla on joku ihme taipumus onnistua aina osumaan paikalle just silloin, kun on jonoa, ja se on ärsyttävää. Esimerkki: Menin Heseen syömään. Siellä oli ennestään syömässä ehkä 2 ihmistä. Kuitenkin edelläni oli tiskille melkoinen jono, jossa siis itse olin viimeisenä. Kun sain vihdoinkin tilaukseni tehtyä, ei takanani jonossa ollut enää ketään, ja sinä aikana kun istuin syömässä, paikkaan ei tullut yhtään uutta asiakasta. Vastaavanlaisia tapauksia on useita.
Mä oon jo tottunu tässä iässä oottelemaan ilman kiirettä kauppajonoissa, helpottaa kun tokaisee että mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa. Pahimmat ongelmat ja ihmisten suuttumiset näyttää olevan kaupoissa se kun kassan jälkeen ei kerkiä mättämään tavaroita kasseihin kun tulee jo uutta kamaa niskaan. Mulla on sen verran hyvin että tutussa lähikaupassa voin esim. laittaa kaikki perunat+hedelmät yms. samaan kassiin valmiiksi ennen kassaa ja ojentaa vain nuo viivakoodit kauniissa nipussa.

Ärsyttävintä suur-suur-super marketeissa on kun menet hakemaan yhtä artikkelia esim. sinappi tuubia sieltä miljoonien tavaroiden ja kilometrihyllyjen välistä.
Terveiset johtojen sekamelskasta. =(

Ei ärsytä vaan epätoivoinen suorastaan, uuden tietokoneen asennus+ ADSL. Hommasin sitten koneen mutten asentajaa nettiyhteydelle.. Jonain päivänä sitten.
Kipinä: onneksi olkoon :) eihän siinä mitään jos kerran operaattori on jo kytkenyt laajakaistan, seinästä vaan välipiuhalla johto-adsl-modeemiin ja sieltä verkkojohto tietsikkaan (ei pitäisi sopia kuin yhteen reikään. sitten virtatöppeli modeemista seinään ja powerit päälle. tietsikasta klikkaa explorerin auki ja awot-maailma on työpöydälläsi.
Ärsyttää:
-Ruuan syöminen suu auki (maiskutus).
-Raakojen makaroonien syöminen (sitä he-le-ve-til-lis-tä rousketta ei voi olla kuulematta).
-Se että joka kaupassa se tomattipyree (vai mikä lie) on aina laitettu eri osastolle, suurissa marketissa muutenkin ärsyttää juosta pitkin kilometrikäytäviä jonkun yhden artikkelin perässä.
-Tuo jo monen mainitsema vessapaperijuttu (paperin on hyvä kulkea rullan päältä ei ns seinä vierestä). Se ärsyttää myös tuossa vessapaperijutussa että jättää pelkän hylsyn paikoilleen ja ei vahingossakaan laita uutta rullaa telineeseen, vaikka niitä takuuvarmasti olisi (vieressä) kaapissa. Niin, ja voihan ne hylsyt jättää tietysti lojumaan wc.n lattiallekkin. Samoin tyhjät shampoopullot suihkukoriin ja käytetyt pumpulipuikot ammeen reunalle.
-Kasaantuvat keskustelevat ihmiset liukuportaiden edessä tai käytävillä kaupoissa, nää tyypit jotka ei tajua että ovat edessä.
-Pikku jämien jättö mehu/limppari/juoma astiaan/purnukkaan/pulloon. Jämät ei ilahduta ketään.
-Se että puolituntemattomalta ilmiseltä (jonka kanssa olet vaikka jonkun projektin tiimoilta hetken/paripäivää yhteydessä, etkä näin talleta hänen numeroaan kännykkään) tulee tekstiviesti ilman allekirjoitusta. Siinäpä hetken mietit että kukahan se taas tämä olikaan.

Tässäpä alkuun...jopa helpotti kun sai purkaa..

Tuulia ;)
Sen jälkeen kun on jonottanut ennakkoäänestyspaikalle niin kaupan kassajonot tuntuvat perin arkipäiväisiltä.
Ainoa selitys ennakkoäänestysintoon jonottaessani (on ollut pitkä aika miettiä) on se, että kun äänestäminen on ilmaista, niin pakko rynnätä heti äänestämään.

Itse asiassa minusta tuntuu että koko pressanvaalin lypsäminen kahdella kierroksella on ihan turha.
Tuulia mainitsi tuossa yhden asian mikä ei nyt itseäni niin sanotusti ärsytä mutta todella ihmetyttää; eli se, että joillakin ihmisillä näyttää olevan pakonomainen tarve jättää aina kupin pohjalle hieman juotavaa. Mistä on oikein kysymys? Tuntuu, että ainoa järkevä selitys on jonkinlainen pakkomielle, pakko-oire. Koska minullakin on pari tuttavaa, jotka harrastavat moista, niin uskon, että tälläkin foorumilla on joku kysisen tavan omaava ihminen - eli vastaapa ja kerro miksi et voi juoda juomaasi loppuun!

Toinen Tuulian mainitsema asia, allekirjottamattomat tekstiviestit puolitutuilta, joiden puhelinnumeroa ei ole ehtinyt tallentaa, on todella helvetillistä. Olisi kyllä todella kiva ja hyvä tapa laittaa se nimi sinne loppuun.
Sekavat ohjeet

1) Olenko tullut vanhaksi vai onko muillakin niin, että leffateattereiden lehti- ilmoituksia pitää katsoa lähinnä suurennuslasilla? Sitten niissä on ihmeellisiä ylimääräisiä merkintöjä kuten "m.". Pingiiinien matkassa on "orig.", tarkoittaako se, että se ei ole dubattu eikä siinä ole tekstejä vai onko siinä tekstitys? (erikseen piti kaivaa se, että siinä on tekstitys)

2) Bussiaikataulut netistä. Tämä on klassikko. Yksityiset firmat antavat aikataulut mutta niissä on ihme kirjaimia ja merkintöjä joita ei ole selitetty samalla sivulla ainakaan kuin missä aikataulu on. Esimerkiksi minulla oli ainoa vuoro Porkkalasta Helsinkiin ja siinä luki "L" eikä mitään selitystä. Liikennöikä se vai eikö se liikennöi. Liikennöi, mutta kulki Lauttasaaren kautta.
Bussivuoroja on sitä oikeasti paitsi paljon enemmän kuin mitä netissä olevilla hauilla löytää. Matkahuollossa on samat puutteelliset tiedot mutta ne ryöstävät 50 senttiä sen tulostamisesta! Lisäksi mitä pitemmän/hitaamman lenkin bussilla tekee (kun vuoroja ei ole), sitä enemmän joutuu maksamaan!
Tässä on jo aiemmin puhuttu kulkuväylien tukkimisesta kaupassa. Joissain marketeissa on jopa kolmeen osaan jaettu se tila, jonne ostokset hihnaa pitkin menevät. Toisin sanoen kiireisinä hetkinä hihnan päässä saattaa olla yhtä aikaa kolmen asiakkaan ostokset. Vaan mitäpä tekevät jotkut perheenäidit (ja kaiketi -isätkin)? Valloittavat koko kassahihnan päässä olevan pakkaustilan. Kolme tai neljä ostoskassia on rinta rinnan siinä kassan päässä olevallä pakkauspöydällä. Ja muut joutuvat koukkimaan omat tavaransa sivusta.

Nimim. taas tänään kaiken tämän kokenut.
Pora-liike on vähän väärässä sanoessaan ENNAKKOäänestystä ilmaiseksi. Suoraanhan siitä ei tarvitse maksaa, mutta verovaroista kyllä. Muistaakseni jokaisen ennakkoäänen on laskettu maksavan noin 40€. Noh, se siitä, ei se minua ärsytä, pääasia, että ihmset äänestävät.

Vielä noista mainoksista. Meillä on ovessa lappu, joka kieltää mainospostin. Se ei kuitenkaan tunnu pätevän päiväpostin mukana tuleviin erilaisiin mainoksiin. Tässä muutama verenpainetta nostava esimerkki. Joku kamerafirma lähettää niitä inhottavia muovipäällysteisiä kuoria, joissa voi palauttaa filminsä kehitettäväski. Sitä perkeleen kuorta ei siis voi laitaa jätepaperin joukossa kierrätykseen, vaan kuulunnee sekajätteeseen. Olenkin tunkenut sinne kuoreen tyhjän vessapaperihylsyn ja osoitetietoihin kirjoittanut pyynnön lopettaa turha pakkomainonta. Posti on kuljettanut kuoren firmalle, joka on tietty maksanut postimaksun puolestani saamatta kuitenkaan filmitilausta. Olenkohan toiminnallani aiheuttanut Eiri-Kuvan konkurssin?

Vastaavanlainen juttu ovat ne kataloogit, joita posti pukkaa. Niissäkin myydään about kaikkea miesten sukkahousuista kantoraketteihin, ehkä tarpeen jollekin, itse en niitä tarvitse. Olenkin iltapuhteena saksinut irti niitä tilauskuponkeja ja kirjoittanut taas osoitetietoihinn saman pyynnön, kuin filmiliikkeellekin ja tiputtanut kupongit postin vietäväksi. Tämän idean kuulin kummitytöltäni Ruotsissa, missä tästä on suunnilleen kehittymässä kansanliike turhia mainoksia vastaan. Nyt joku tietysti vinkuu, että joku kuitenkin joutuu maksamaan tavaroiden hinnoissa, mutta SO NOT ( M. Nykänen)!
kailottaja: sen ifi:n muovikuoren voit laittaa paperinkierrätykseen muun postin mukana. sitä ei tarvitse lajitella erikseen muoveihin. maailma on puolillaan muovipäällysteistä paperia ja paperipäällysteistä muovia - käsittelylaitoksen koneet osaavat kyllä sen erotella.

eikö ole käynyt mielessä, että ehkä voisit tuollaisen natsipostittelun sijasta ihan vain fiksusti kieltää firmaa lähettämästä itsellesi postia? pyytää siis poistamaan itsesi heidän postituslistaltaan. koska kerran kataloogeja saat, olet luultavasti joskus jotain tilannut - ja yllätys, yllätys, sinulle lähetetään uusi kuvasto. minusta se on vain hyvää palvelua - mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin jännittää, tuleeko kaivattu kataloogi pyytämättä vai saako TAAS kerran laittaa sähköpostia ja yilata sen itse. toisen ärsytys, toisen onni :D

sama pätee lehtimyyjiin: pyynnöstä he poistavat tietosi rekisteristä. se tosin tarkoittaa sitä, että silloin loppuu lehtitarjousten tulo. aikoinaan telemarkkinoijan hommissa oli huvittavaa, että kärttyiset ihmiset vaativat poistamaan tietonsa. kun kerroin, että näin tehdään, eikä sen jälkeen tule soittoja tai postia mistään konsernin muustakaan firmasta tai tarjousta mistään lehdestä, yllättävän moni muuttikin mielensä. kukapa haluaisi täyttä hintaa maksaa... sille myyjälle voi sanoa kohteliaasti "kiitos ei, en ole kiinnostunut. kuulemiin" ja lopettaa puhelun. jos kuuntelemaan jää, niin totta kai myyjä tekee työnsä ja jatkaa asiaansa, sanoitpa olevasi kiinnostunut tai et. ei kukaan ilkeyttään töissä ole.

karkasi aiheesta, mutta tulipa paljastettua omakin ärsytyksen syy:)
Ns. pienistä asioista ei kannata hermostua. Se on ihan totta. Mutta kun sitä on vain ihminen ja joskus vaan pimahtaa. Vaikka kuinka tietäisi, että se on täysin hyödytöntä. Esimerkiksi pienessä lähikaupassani on hedelmäpussien suut liimautuneet aina toisiinsa kiinni niin sitkeästi, ettei niitä näillä tumpelosormilla saa millään auki.

Siinä sitä sitten ähistään ja yritetään siirtyä pois tieltä, kun joku toinen hamuaa itselleen samanlaista "liimapussia". Ja ratkaisu tähän ongelmaankin olisi yksinkertainen. Voisi siirtyä käyttämään omaa, aina kauppareisulla mukana kulkevaa, ekologista hedelmäpussivaihtoehtoa tai sitten voisi vihjaista kauppiaalle, että voisitko hankkia toisenlaisia hedelmäpusseja. Mutta aina vaan tulee tuskailtua. Joten ilmeisesti ongelma ei siis ole tarpeeksi suuri, jotta se johtaisi kohdallani aktiiviseen muutostoimintaan.

Toiseen ärsytyksen aiheeseen törmäsin taas tänään. Aamulla täyteenahdetussa raitiovaunussa joku hieno rouvashenkilö oli päättänyt sulostuttaa matkaamme hajuveden tuoksulla. Ei siinä mitään, hajuvedet on kivoja...jos niitä käytetään oikein. Tarkoitus ei kai ole kuitenkaan kylpeä niissä hajusteissa. Tai ehkä minä olen ymmärtänyt asian sitten ihan väärin, kun olen aina luullut, että tarkoituksena on vain sellainen vieno tuoksu eikä koko spåran täyttävä lemu.
Kiitos Henkka K. Jätteen lajittelu ei ole minulle ongelma, sitä teen jo fanaattisuuteen asti nykyään. Pointti oli se, että kuoria lähetetään pyytämättä joka talouteen.
Kuvastoista en ole koskaan mitään tilannut. Kyllähän nekin jaetaan kaikille. Tiedätte mistä puhun, niistä kuponkivihkoista, jotka ovat nimettömiä.

Nimelläni tulevaan mainospostiin annan responssia heti, yleensä mailin muodossa.
Kävin vaatekaupassa. Miksi sovituskopeissa pitää käyttää saluunanovia, joiden yläreuna on liian alhaalla? On pienesti ärsyttävää kokeilla paitaa, kun nännit näkyy koko kaupalle. Miksi kokovartalopeilien yläreuna on niin alhaalla, ettei näe edes hartioita, vaikka peiliä riittää melkein lattiaan asti? Ja pienesti ärsyttää, että 35 euroa maksavan kauluspaidan hihat ovat liian lyhyet. Ekstrapitkillä hihoilla varustettu paita maksaa 70 euroa. Ja niitä on vain perusvalkoisia tai konservatiivisia pappaversioita. Sekin ärsyttää, että kivoissa housuissa on lahkeiden pituus korkeintaan 34". Tartteisin 36". Miksi vaatteisiin on kiinnitetty sen seitsemän lippua ja lappua, joista koko ja hinta on merkattu pinkan alimmaiseen tai vaikeimmin löydettävään? Miksi sinne kattoon pitää laittaa roikkumaan niitä mainoskylttejä, joihin pää osuu? Niin, ja miksi kenkäkaupassa isojen ihmisten isot kengät ovat alahyllyllä ja pienten ihmisten pienet kengät ylähyllyllä? Se on outoa...

Ei, en ole edes kahta metriä pitkä. Normaalin koripalloilijan mittainen vain. Vaatekauppa on pieni ärsytys mun elämässä.
Ai haluatte kuulla mikä ärsyttää? No täältä pesee:
- rusinapaketit joita ei saa auki repimättä sisäpussia riekaleiksi
- keksipaketit joiden joka ainut keksi on murusina
- isot tavaratalot ilman myyjiä
- kaupan kassoilla pennosia nysväävät kansalaiset
- 20 min maksullinen jonotus puhelintukeen, jossa elämään kyllästynyt ääni lopulta kertoo että asia ei kuulu heille
- kaduilla nysväävät ihmiset jotka tukkivat koko katukäytävän
- katukäytävällä vasenta puolta vastaan kävelevät jotka törmää takuuvarmasti ihmisiin (minuun ainakin)
- liikenteessä hissuttelevat (enimmäkseen nais)autoilijat jotka luulee auton lähtevän luisuun joka mutkassa ja jotka sekoittavat kaasupolkimen ja ykkösvaihteen toisiinsa tai odottavat että vihreä valo on varmasti syttynyt eikä vain näytä siltä..
- eräissä vaateliikkeissä elämään kyllästyneet vanhemmat vaatemyyjät
Ja sitten tietysti suomalainen vaatemuoti. mutta sehän on jo kestovali.
Ai minullako verenpainetta? Huihai!
Joka päivä uusi murhe:

Yhteen kahlehditut ostoskärryt joissa sellainen kolikkorako ettei niitä varten suunniteltu avain sovi niihin. Lidl tuntuu olevan haka tässä. Kaiken kukkuraksi Lidlissä ei myöskään ole ostoskoreja.
Minua ihmetyttää miten aina voi olla niin että maastokengän nauhat aukeavat.

Olen itse asiassa tarkastellut tätä prosessia joka toimii yhtä lainalaisesti ja säännöllisesti kuin sukkien katoaminen pesukoneeseen. Kun maastokengissä on koukut nauhoille niin toisen jalan kengän koukku pyyhkäistessään toisen jalan kengän ohi vetäisee kengännauhan auki.
Pora-liike kertoi ongelmallisista naruista.Minun m-kenkieni narut pysyvät kyllä kiinni eivätkä pahemmin ole lepattamaan päässeet MUTTA pohjiin tarttuvat kivenmurikat narskuvat ja naarmuttavat kaupan kuin kaupankin lattiat naarmuille. Nooh,eipä se taida minun ongelmani olla jos naarmut jää:) Pitää vain välillä irrotella kuraisia kiviä kintut ojossa:(.Hyötyliikuntaako??
Junien ennenaikaiset lähtökuulutukset. Olen aloittanut äskettäin uuden työn ja kuljen työmatkat junalla. Tänä aamuna olin noin 200-300 metrin päässä asemalta, kun junan lähtöä jo kuulutettiin. Juoksin laiturille minkä kintuistani pääsin. Sinne ehdittyäni huomasin hosuneeni aivan suotta, eihän se juna mokoma edes saapunut asemalle vielä muutamaan minuuttiin. Miksi siis pitää lähtökuuluttaa noin paljon etuajassa?
Ärsyttävää ja vaarallista on se kun autoilijat käyttävät vilkkua vasta sitten kun ovat jo kääntymässä. Tai ei käytä vilkkua ollenkaan.

Ja se kun kävelee kaupungilla jonkun takana ja se edessä oleva ihminen pysähtyy kuin seinään sytyttämään tupakkaa. Pidän kyllä turvaväliä, mutta joskus vahingossa meinaa kävellä päin.

Se, ettei ihmiset osaa kirjoittaa päivämäärää. 29.7 se ei ole aina kaikissa papereissa ymmärrettävää kun kuukauden perästä puuttuu piste.

Liian hitaasti puhuvat ihmiset, tai turhista asioista jaarittelu.

Se, että kassalla työskentelevä ihminen ei tervehdi.

Kassalla annetaan ensiksi kuitti ja sitten vaihtorahat siihen kuitin päälle ja sitten pikkuhilut putoilee lattialle.

Lisään varmaan myöhemmin lisää jos keksin :)
Ladataan sitten näitä omia --tutuksen aiheita:

-Kauppatorin lokit, jotka pitäisi listiä yhteiskunnan toimesta (ja jota nyt suunnitellaan!)
-spurgut - olipa se elämäntarina kuinka nyyhky tahansa, *ei kiinnosta*. Voisi kaikki ihan suosiolla kipata jonnekin ihan muualle haisemaan ja örisemään.
-pummit, aivan erityisesti pummit, joilla on koiria ja/tai kersoja matkassa
-besserwisserit, joilla ei ole mitään haisua asiasta, jossa yrittävät päteä
-varhaisteinirotat
-ihmiset, jotka aloittavat sähköpostit pelkällä etunimellä tervehtimättä ("Ville, blah blah blah")
-ihmiset, jotka eivät lue sähköpostejaan tai vastaa niihin.
-suomalaiset vessat, jotka on rakennettu aivan liian ilmatiiviiksi -> ns. basa haisee pitkään

Olisihan näitä vaikka millä mitalla...
Olenpa pikkuisen järkyttynyt Bertaridon vitutuslistasta. Maailmaan tuntuvat mahtuvan vain kyllin älykkäät ihmiset. Spurgut ja muut elämän kolhimat kipattakoon kaatopaikalle. Mahtuukohan siihen maailmaan homoja, esim. sellaisia, jotka istuvat Mann's Streetissa iltapäiväkaljoilla? Lokit ovat muuten aika älykkäitä lintuja. Seurailen niiden elämää joka päivä eteläisen Helsingin puistoissa.

Harvoin lähden mukaan tällaisiin vitutuskeskusteluihin, mutta nyt tein sen, kun olen hämmästyksestä mökkyrällä.
Mulla yksi on ylitse muiden: hitaat ihmiset. Oli sitten kyse autolla ajamisesta, kävelemisestä, päätöksenteosta tai vaikka rahan nostamisesta automaatilla. Kuinka se voi olla niin vaikeaa seurata liikennevaloja ja lähteä reippaasti liikkeelle, kun vihreä vaihtuu? Tai miten yksi ihminen pystyykin tukkimaan kokonaisen käytävän esim. kaupassa vetelehtimällä täysin ennalta-arvaamatonta reittiä eteenpäin siten, että miltään puolelta ei pääse ohi vaikka tilaa olisi, jos hän kävelisi esim. käytävän reunassa. Samoin jalkakäytävillä on usein jalankulkijoita, jotka matelevat eteenpäin ja yhtäkkiä vaihtavatkin suuntaa ja vaikuttaisi etteivät katso eteen, sivulle eivätkä taakse. Ja kuinka hemmetin vaikeaa se on päättää ottaako oluen, siiderin, isot vai pienet ranskikset jne. kun todennäköisesti vielä on jonottanut minuuttitolkulla kassalle. Automaattien kohdalla luulee oikeasti usein katsovansa hidastettua filmiä..
Edellinen