Aslan - vaarallinen lahko

Lisää luettavaa aiheesta:
» Homous, uskonto ja eheytysideologia

  • 1 / 87
  • Joonatan
  • 17.12.2005 19:02
Ranneliikkeen sivuilla silloin tällöin joku vasta heräävä homo tai lesbo kysyy apua ja neuvoja, mistä saada tukea, hyväksyntää, miten tulla ulos kaapista perheelle ja muille läheisille, mistä löytää kaltaisiaan ystäviä ja ehkä myös kumppani. Valitettavasti Ranneliikkeen liepeillä vaanii vaara, Aslanin aivopesijät kiirehtivät usein ensimmäisenä vastaamaan ja kehottavat kyselijää luopumaan koko kaapista ulos tulosta, ja tarjoavat Aslanin "apua" "eheytymiseen.

Nimimerkki "toy boy" kirjoitti toisessa säikeessä hyvän selostuksen siitä, mitä Aslanin "eheytymishoito" pitää sisällään:
"Sattuneesta syystä minulla on ollut mahdollisuus tutustua Aslanin eheytyskurssin sisältöön. Pelkän kurssiohjelman lukeminen sai minut tuntemaan oloni hyvin ahdistuneeksi ja en voinut muuta kuin hämmästellä, miten Aslan voi toteuttaa ohjelmaansa niillä keinoilla. Tuntuu, kuin ihmisen hyvä olo ja onnellisuus olisi terapian kokoajilta unohtunut täysin ja oleellisimmaksi asiaksi olisi noussut terapeutin onnistuminen työssään keinolla millä hyvänsä. Eheytysohjelma oli kummallinen yhdistelmä uskonnollista aivopesua ja alkeellista psykologiaa. Yhdistelmä vaikutti erittäin vaaralliselta ja otollisessa maaperässä toimivalta. Eheytysterapiassa ei puututa millään tavalla "potilaan" henkiseen elämään, eikä hänen ongelmiaan edes pyritä ratkaisemaan, vaan enneminkin kaikki ajatukset pyritään junttaamaan piiloon, pois mielestä. "Terapiakeinoina" käytetään muunmuassa hengellisen musiikin kovaäänistä kuuntelua ja rukouksien ääneen lausumista niin kauan, että kielletyt ajatukset saadaan poistettua mielestä. Ohjelmaan kuuluu myöskin potilaan täydellinen eristäminen kaikesta, mikä saattaa viedä hänen ajatuksensa väärille teille -myös perheestä, ystävistä ja yhteisöstä eristäminen on sallittua, kunhan eheytys onnistuu! Aslan tarjoaa eheytettävilleen myös "tukihenkilöitä", ketkä ovat enemminkin edellämainittujen "hoitomenetelmien" lisävahvistimia, sekä jonkinlaisia valvojia. Mitään todellista tukea näiltä valvojilta ei saa, vaan hädän hetkiin tarjotaan samoja keinoja, kuin mitä ohjelmaan muutenkin kuuluu -vain edelleen voimistettuna. Mielestäni tällainen toiminta pitäisi ehdottomasti kieltää, sillä Aslanin käyttämät keinot ovat lähinnä henkistä kidutusta ja aivopesua. On käsittämätöntä, että tallaisen toiminnan sallitaan jatkuvan! Toivon vilpittömästi, ettei kukaan, hetero tai homo, eksy Aslanin eheytysterapiaan!"

Tätä selostusta kannattaa verrata Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilla olevaan artikkeliin "Usko ja manipulaatio": http://www.uskontojenuhrientuki.fi/manipuli.html . Sivuilla on myös artikkeleita eri uskonnollisista lahkoista, http://www.uskontojenuhrientuki.fi/liikkeet.html . Mietin, voisiko toy boy tai joku muu asiaa paremmin tunteva kirjoittaa Aslanista ja "eheytysterapiasta" yleensä kirjoituksen ja tarjota sitä UUT:n sivuille. Tämä on selvästikin kysymys, joka vaatisi enemmän huomiota, koska se on uhka monien nuorten homojen ja lesbojen mielenterveydelle.
Nii-i. "Japa" ja "Rokkihomo" tuolla toitottivat jossakin ketjussa kovaan ääneen samaa asiaa mitä Aslan ry... että seksuaalisuus on alati muuttuva ominaisuus, joka muotoutuu koko elämän ajan.

Hah.
Mielestäni olennaisin kysymys on se, että muuttuuko jokin asia luonnostaan, vai yrittääkö sitä muuttaa väkisin, vastoin luontoa.
  • 4 / 87
  • Rokkihomo
  • 17.12.2005 20:17
Jep. Oon aslanin kätyri...

No juu, vaarallinen se voi olla, ja on sotkenut joidenkin
sinne ajautuneiden ihmisten elämiä paljonkin.
Minäkin haluaisin tietää enemmän eheytyksestä. Eräs tuttavani on kenties käynyt tätä kurssia. Pelkäämpä että mielenterveysongelmaselle ja syvästi uskovaiselle on syötetty pajunköyttä muka homoudesta parantumiseen.
  • 7 / 87
  • Möhköfantti
  • 17.12.2005 21:50
Ainakin seuraavat näyttäisivät toteutuvan Aslanin yhteydessä: sisäinen kontrolli, opillinen dogmaattisuus, syyllistäminen vaikka se näennäisesti kielletäänkin, maailmankielteisyys, ihmissuhteiden rajoittaminen, uusien jäsenien värväyss, seksuaalinen manipulaatioja totisuus.

Eräs tuttu uskovainen 3-kymppinen homo, joka oli pohtinut pitkään omaa suuntautumistaan ja eheytymistä, joutui toteamaan olevansa homo ja tuli jo osittain ulos kaapistakin. Koska hän kuitenkin on pyörinyt ikänsä helluntaiseurakunnassa, ei hän pääse mihinkään siitä ajatuksesta että hänen pitäisi yrittää eheytyä. Tuskallista katsella kun ihminen on sitä mieltä ettei kelpaa, mutta ei tiedä pystyykö täysin muuttumaankaan sellaiseksi kuin pitäisi. Päätti sitten perua koko ulostulonsa ja kieltää nyt sen että miehet kiinnostavat enemmän. Toivoo aikanaan pystyvänsä vielä heterosuhteeseenkin. Enkä minäkään saa enää puhua hänelle mitään homouteen liittyviä juttuja. Kerran kaveri uskoo että Jumala haluaa hänet eheyttää, niin tehköön kuten tahtoo. Onneksi en ole hänen housuissaan, olisi vaikea elämä edessä.
smo kirjoitti: "Mielestäni olennaisin kysymys on se, että muuttuuko jokin asia luonnostaan, vai yrittääkö sitä muuttaa väkisin, vastoin luontoa."

Nyt kyllä smo lipsautit jotakin, mitä en olisi uskonut suustasi tulevan...

Siis jos tuon lauseen heittää edes hieman homofobiselle, homoihin edes AAVISTUKSEN skeptisesti suhtautuvalle (=tavalliselle, hieman konservatiiviselle perusheteromiehelle, joka hyväksyy homot, mutta ei kuitenkaan pidä heitä ihan "oikeina miehinä") hän alkaa miettiä, että homot kyllä voisivat muuttaa itsensä, jos OIKEIN KOVASTI haluaisivat, kaikesta sydämestään muuttua.

Tuntuu ettei ihmisillä oikein ole todellisuudentajua, tajuatteko mitenkä helposti homoihin epäileväisesti suhtautuvat ihmiset noista heitoista saavat väärän kuvan? Useimpien heteroiden mielestä kun homous on kuitenkin vähän luonnotonta, vaikka he hyväksyvät asian. "To tolerate is different than to accept."
Tuollaisilla kannanotoila tehdään hallaa homoille ja pahasti. Minusta seksuaalisuus ei voi todellakaan muuttua! Luonnollisesti, tai epäluonnollisesti! Ainoastaan sen tiedostamisen taso. Tai ehkäpä lapsena toistuvasti hyväksikäytetyn seksuaalisuus voi vaurioitua (tutkimukset näyttävät, että pedofiilien uhreista tulee todennäköisemmin aikuisena pedofiileja kuin muista) mutta homoseksuaalisuus ei ole mikään vaurio.
  • 9 / 87
  • Codpiece
  • 18.12.2005 10:41
"Minusta seksuaalisuus ei voi todellakaan muuttua!"

Ai, tämä onkin mielipideasia? Koska Totalla ei ole jostakin asiasta henkilökohtaista kokemusta, ei tätä asiaa siis ole olemassakaan. Oletko kenties koskaan kuullut biseksuaaleista?
Tämä ei tarkoita sitä, että seksuaalisuutta voisi muuttaa väkisin. Se muuttuu, jos on muuttuakseen, eikä ihminen voi siihen vaikuttaa. Useimmiten ei muutu. Oma seksuaalisuuteni ei ole koskaan muuttunut ja tulee tuskin koskaan muuttuamaan.
Ei biseksuaalisenkaan seksuaalisuus muutu. Seksuaalinen käyttäytyminen kun ei ole sama asia kun seksuaalinen suuntautuminen.
Jos biseksuaalinen seurustelee ensin miehen, sitten naisen, sitten miehen, sitten naisen kanssa.. ei hänen seksuaalisuutensa vaihtele. Hän on kaiken aikaa biseksuaalinen.
Tämä "tarkistuslista" on hyvä kun harkitsee liittymistä myös erilaisiin intressiryhmiin. Omakohtaisesti tota olisin tarvinnut jo 70-luvulla kun hengailin äärimmäisen vasemmiston joukkoliikkeissä. Tosin monta mukavaa kohtaamista olisi jäänyt toteutumatta enkä olisi tutustunut rakkaisiin ystäviin.

Aslanin sivuilla on tosi johdattelevia kertomuksia, sellaisia teko-empaattisia juttuja joihin omasta seksuaalisuudesta epävarma saadaan helposti koukkuun. Jaksamista "aslanin uhreille".
Leffa-fani, etkös tiennyt että Narnia-sarja on pitkälti kristillistä propagandaa? Hyvässä ja pahassa. C.S. Lewis oli syvästi uskonnollinen mies.

Tota, tieteellinen näyttö seksuaalisen suuntautumisen määräytymisestä ei ole valmis eikä varma. Juuri siksi maaperä onkin niin otollinen monenlaisille näkemyksille ja mielipiteille, myös Aslanille ja Totalle. Kun esität asiasi noin syvällä rintaäänellä varmana, saat tietenkin valtaosan ihmisistä takajaloilleen, me muut kun tunnistamme sanomiasi mielipiteiksi enemmän kuin tosiasioiksi.

Se on ihan sama johtuuko homoseksuaalisuus perimästä vai "valitaanko" se, ainakin siinä suhteessa että ne jotka homouteen aggressiivisesti suhtautuvat, löytävät kaikista näistä syntymekanismiteorioista perusteita sille miksi homous pitäisi poistaa. Hihhulit on asia erikseen, siihen perushetoromieheen minulla on enemmän uskoa.
Leffa-fani kirjoitti: "Eiks Aslan oo se symppis, iso puhuva leijona Narnian tarinoissa?"

Juuri se, tänä jouluna ahkerasti mainostettu sekä elokuvana että kirjoina. Leijona on napattu Aslanin tunnukseksi ko. Narnia-sarjasta.
Joskus aiemminkin tällä foorumilla on keskusteltu Aslan-järjestöstä ja myös sen nimivalinnasta. Silloin totesin, että tämän järjestön "leijona" löytyy kirjasta "Narnian viimeinen taistelu". Siinä Metku-apina puki Pulma-aasin leijonan asuun. Oikeutta nimen käyttöön järjestöllä on saman verran kuin Pulma-aasista voi Aslanina puhua. Narnian tarinat ovat loistavaa luettavaa.
Olenkohan täysi hullu, kun näin ateistina lesbona, joka kuitenkin useimmiten olen avoimesti, kuka olen, sen suuremmitta ongelmitta, minua periaatteellisella tasolla kiinnostaa selvittää, miten he oikein yrittävät "oikoa" seksuaalisuutta. Moisten kristittyjen mies/nais -kuva on vähintäänkin mielenkiintoista tutkiskeltavaa, ja keinot "todelliseksi naiseksi" tai "todelliseksi mieheksi" tulemiseen vielä enemmälti. Ikävä kyllä moinen itsensä ahdistaminen (kokemuksen läpikäyminen) ei varmastikaan ole minun aikani väärti... mutta onko tästä suomalaista tutkimustietoa? Onko tutkimustietoa suomalaisesta "ex-gay" -liikkeestä ja sen vaikutuksista sen piirissä elävien elämään?
  • 20 / 87
  • fantasia-fani
  • 18.12.2005 14:47
"Eiks Aslan oo se symppis, iso puhuva leijona Narnian tarinoissa?"

On. Kyseinen ryhmä kai pyrkii ratsastamaan Aslanilla ja saamaan sen avulla itselleen goodwilliä. Joitain perusteitakin tuolle on, koska Narnia-sarjan kirjoittaja C. S. Lewis oli tosiaan syvästi uskonnollinen, kuten Otso totesi, ja Narnia-sarja sisältää runsaasti kristillistä symboliikkaa. Aslan itse edustaa Kristusta, hänet kuvataan "Suuren merentakaisen kuninkaan poikana", ja laulullaan hän loi Narnian, ja myös uhrautui sen syntisten puolesta, ja heräsi jälleen elämään. Kirjasarjan lopussa, jossa Narnia tuhoutuu, hän tulee pelastamaan hyvät paratiisiin. Tosin Lewisin uskonnollisuus hiukan aaltoili, ja joissain kirjoissa kristillisyys tulee selvemmin esille kuin toisissa. Jotkin osat ovat melko puhtaasti nuorten seikkailu/fantasiakirjoja. Näillä varauksilla kirjasarja on kyllä ihan kelvollinen lukukokemus.

Vaikeammin perusteltavissa on sen sijaan se, miksi eräs Aslanin ulkomaalainen sisarjärjestö käyttää nimeä "Rivendell", joka viittaa Tolkienin pakanallisesta mystiikasta vaikutteita saaneen Sormusten Herran haltiakotoon.
  • 21 / 87
  • fantasia-fani
  • 18.12.2005 14:57
Lisättäköön vielä, että vaikka C. S. Lewis oli syvästi uskonnollinen, hänen uskonnolliset näkemyksensä nähdäkseni eroavat Aslan -järjestössä toimivien näkemyksistä.
Kyllähän kiihkouskovaiset löytävät aina raamatustakin kohtia ajatustensa tueksi. Juju on siinä, että valitaan vain ne kohdat, jotka tukevat sitä väitettä, jota halutaan todistella oikeaksi, ja vaietaan niistä, jotka eivät siihen sovi, tämä pätee niin Raamattuun kuin muihinkin lähteisiin, joilla omia näkemyksiä halutaan perustella. Lewisinkin teksteistä löytyy varmasti joitain sopivia palasia, joita voi sommitella omaan mosaiikkiin niin, että hän näyttää tukevan omia ajatuksia.

Lewisin uskonnolliset näkemykset tulevat selkeämmin esille hänen teoksessaan "Paholaisen kirjeopisto", eivätkä ne toki erityisen liberaaleja ole, hän mm. antaa ymmärtää, että pasifismi on paholaisen juonia, mutta homoista ja lesboista hän ei kyllä kirjassa mainitse halaistua sanaa.
"Ja siitä johtuu, että en voi pitää poikarakkautta Collin vioista suurimpana. Tähän asiaan liittyy paljon tekopyhyyttä. Ihmiset puhuvat ikään kuin kaikki muu pahuus olisi siedttävämpää kuin se. Mutta miksi?...Koko metelin todellinen syy ei mielestäni ole enempää kristillinen kuin eettinenkään. Hyökkäämme tätä pahetta vastaan siksi, että se aikuisten mittapuiden mukaan on kaikkein häpeällisin ja sopimattomin mainitakin ja sattuu olemaan myös rikos Englannin lain mukaan; emme siksi, että se olisi kaikkein pahin." (C.S.Lewis: Ilon yllättämä)
Mikä lahko tai ryhmittymä on Aslanin takana?
Minua hieman pelottaa, sillä äitini ei hyväksy lesbouttani ja yrittää kaikin keinoin tehdä minusta normaalia naista, joka alistuu miehelle. Ja auttajina halleluja-ystävät. Joulumieli on mennyt siitä syystä :(
Nähdäkseni Aslan itse täyttää lahkon tai ryhmittymän määritelmän. Eiköhän se saa ainakin "moraalista" tukea muilta kiihkokristillisiltä ryhmiltä, joiden mielestä homous on synneistä kammottavimpia, mutta käsittääkseni se ei ole sitoutunut yhteenkään niistä, vaan sen jäsenet ovat suurelta osin peräisin monista eri kristillisistä ryhmistä.
Tonttuli, jos et asu kotona, kehottaisin ottamaan äitiisi vähän etäisyyttä. Ehkä hän harkitsee kahdesti, kannattaako sinua lähteä "parantamaan", jos et sitten tulekaan jouluksi kotiin ja jos yhteydenpito muutenkin vähenee. Itselläni isä ei alkuun hyväksynyt homouttani, mutta kun panin välit poikki, niin kyllä hän tuli vuoden, parin päästä katumapäälle.

Hankalampaa, jos asut kotona, silloin kannattaa varmaan vain yrittää vältellä aihetta parhaansa mukaan ja pyrkiä muuttamaan mahdollisimman pian pois.
Lewisin loistava Narnia-kirjasarja on tiettyjen Raamatun kohtien siirtäminen fiktiiviseen maailmaan. Narniassa kuvataan mm. Danielin-kirjan ja ilmestyskirjan tiettyjä tapahtumia. Se on ko. kirjasarjan yksi mahtava ansio. Mitään kristillistä propagandaa se ei ole.

Harva kirjailija kykenee siirtämään Raamatun tapahtumat, ja Narmiassa nimenomaan käsitellään tiettyjä Raamatun profetioita fiktiivisin keinoin, niin mielikuvitukselliseen ympäristöön ja tulkita Raamattua niin mielikuvituksellisesti.

Lewis itse ei tuotantonsa perusteella ainakaan ollut mikään homouden vihaaja.
Jos Lewis eläisi, h'n saattaisi olla vihainen ja surullinen siitä, että hänen kirjasarjansa nimeä käytetään hengellisen ja psykologisen propagandan välineenä, kuten Aslan-yhteisö tekee.

Älkää siis sekoittako Aslan-lahkoa Narmia-kirjasarjaan älkääkä Lewisin tuotantoon. Lukekaa sen sijaan Lewisin esseitä ja luentoja koskien englantilaista filologiaa, ja pohtikaa millainen ihyminen hän oikeasti oli :)
Se sitä on, asun vielä kotona yhdessä äitini kanssa. Isosiskoni on ainut, joka tukee minua. Muutto siskon siiven alle? Äidin kanssa on alituiseen riitoja, minun en ole koskaan aloittanut tai vastannut samalla mitalla. Huutaa perääni, että hän joutuu häpeämään lesbouttani koko perheen puolesta. Jos tätä vielä jatkuu, niin ainut henkireikä on muutto. Olen vasta 20.
Kiitos infosta.
Hmitt, on se kristillistä propagandaa. Ei 'propaganda' sana ole välttämättä negatiivinen, etenkin kun lähtökohdat ovat selvillä. Eikä se että Lewis on tuonut elämänkatsomustaan esille poista Narnian kirjallisia ansioita ollenkaan. fantasia-fani jaksoi selvittää taustaa minua paremmin :)

Onpa Tonttulilla hankala tilanne, kuulostaa siltä että äidilläsi on tilanteessa häpeämistä. Ehkäpä voisit hänelle kertoa ettei sinua hävetä
Tonttuli, jos äitisi itse on valittanut niille halleluja-ystävilleen, jotka muuten eivät varmaan olisi edes tienneet asiasta, lesboudestasi, ja sitten syyttää sinua siitä, että joutuu häpeämään, niin kyllä hänen häpeänsä pitäisi johtua kokonaan hänestä itsestään.

En usko, että tilanteesi helpottuu ennen kuin pääset muuttamaan pois kotoa. Olin itse suunnilleen saman ikäinen (21) kun muutin pois kotoa, ja täytyy sanoa että se tuntui siltä kuin kivi olisi pudonnut sydämeltä. Muuttaminen pois kotoa ja itsenäistyminen ei aina ole helppoa, mutta jos siskosi suostuu ottamaan sinut siipiensä suojiin, tai jos löydät kaverin tai kavereita, joiden kanssa voit muuttaa kimppakämppään, se helpottaa asioita.
kummallinen reaktio uskovaisilta, jotka eivät sitten kykene suhtautumaan oman perheensä mustaan lampaaseen rakastavasti. miten he kykenevät aidosti rakastamaan ketään ulkopuolista "syntistä"? tässä paljastuu uskovaisten teennäisyys ja motiivit, jotka eivät kannakaan, kun tosipaikka tulee esiin. minusta 2 tarinassa paljastuu uskovien avuttomuus ja kykenemättömyys.jos reagoidaan syyttämällä ja vihalla omaan perheensä jäseneen ja tehdään hänen elämä ahdistavaksi, niin motiivit ovat "kasvojen säilyttäminen" eli itsekkyys. uskosta tulee jotain muuta. onko uskoa ollenkaan? onko uskovaisuus vain naamio tai tapa päteä? ehkä jumala laittoi teidät sinne siksi, että koeteltaisiin uskovien rakkautta ja sen riittävyyttä?
  • 32 / 87
  • nuori nainen
  • 30.1.2006 18:57
Otan osaa jos olette kohdanneet sellaisia uskovia, jotka eivät osaa suhtautua homoihin rakkaudellisesti. Toivottavasti pystytte itse myös siihen suvaitsevaisuuteen, että siedätte meitä uskovia, jotka emme ajattele kuten te (emme pidä homoseksuaalisuutta hyvänä ilmiönä) mutta hyväksymme teidät aivan samanlaisina ihmisinä kuin kenet tahansa. Tiedän, että tuo lause todennäköisesti kuulostaa korvissanne urpolta, mutta se on vajavainen yritykseni kertoa, että on olemassa toisellakin tavalla suhtautuvia kuin raamatulla päähän lyöjiä. Kyse tietynlaisessa elämänkatsomuksessa ei siis ole automaattisesti siitä, ettei ihminen olisi perehtynyt homouteen tai että kyky sympatiaan olisi tuhoutunut hänen aivolohkoistaan. Sitä on ehkä vaikea tajuta.. kuten myös selittääkin. Suhtaudun homoihin ystäviini (tai homoystävistä täytyy puhua ennemmin yksikössä, suuri osa lähinnä tuttuja) aivan kuten muihinkin ystäviini. Ja hyvin ovat hekin ymmärtäneet, että ajattelen toisin kuin he :) En silti jauha näkemyksistäni ympärivuorokautisesti, he kyllä tietävät mitä ajattelen aivan kuten minä tiedän heidän olevan eri mieltä.

Aslanista sen sijaan tiedän paljon hyviä juttuja. Negatiivisia asioita lienee levittävät vain ne, jotka ovat jo alunperin menneet kapeakatseisella asenteella tutkimaan sen toimintaa. Tai jotka eivät ylipäätään usko siihen, että edes on olemassa Jumala, jolle kaikki on mahdollista. Vaikka itse olenkin hetero ollut aina, olen ollut hieman rikkinäinen seksuaalisuuden alueella muiden ihmisten tekemien asioiden takia. Olen kokenut mieletöntä eheytymistä Jumalan taholta. Toki matka vielä jatkuu, ja se on joskus kipeää mutta samalla uskomattoman hienoa. Ja täytyy sanoa, että ennen kuin myönsin ja tiedostin olevani rikkinäinen, luulin eläväni täysipainoista elämää. Tunsin kyllä välillä sanoinkuvamatonta ikävää, tyhjyyttäkin, ja tarvetta kokea läheisyyttä (niinku epäterveellä tavalla). Mutta vasta nyt -kun on kokemus paremmastakin elämästä- huomaankin miten rikki olen ollut! Joskus sitä on sokea omalle itselleen.

Suosittelen kirjaa "Täyteen mieheyteen ja kokonaiseksi" Siinä entinen homoseksuaali, Andew Comiskey, kertoo eheytymisprosessistaan hyvin aidosti ja kaunistelematta.

Toivottavasti joskus törmätään ;)
nuori nainen kirjoitti: "Aslanista sen sijaan tiedän paljon hyviä juttuja. "

Noita "hyviä juttuja Aslanista" ja niitä "rikkinäisestä eheäksi" muuttuneita henkilöitä olen jo vuosia odotellut kohtaavani. Vain pelkkää puhetta olen kuullut siltä suunnalta. Ei ole edelleenkään näyttöjä. Aslanin käsittelyssä loppuiäkseen vahingoittuneita toki tunnen jo nyt.

Aiheesta tehdyssä tv-dokumentissakin Aslanin mannekiiniksi ryhtynyt miespuolinen sairaanhoitaja oli edelleen matkalla "eheyteen" ja vaivalloiselta se tuntui. Kävi ihan sääliksi.

Kertoisitko miten voisin tavata joitakin "eheytyneitä" ja vaihtaa heidän kanssaan muutaman ajatuksen? Olen oikeasti heistä kiinnostunut. Ari Puontia sitävastoin en halua tavata. Hänet olen jo kohdannut muutamiakin kertoja ja se riittää.

Juhani
"nuori nainen
30.01.2006, 18:57 Toivottavasti pystytte itse myös siihen suvaitsevaisuuteen, että siedätte meitä uskovia"

Raamatun kirjaimellinen tulkinta on hölynpölyä. Jos tapaan uskovaisen joka uskoo Raamattuun kirjaimellisesti, kuten vaikkapa auringon pysähtymiseen taivaalla Joosuan aikana, suhtaudun häneen kuin aikuiseen joka puhuu keijukaisista, maahisista ja joulutontuista ihan kuin ne olisi totta. Eli vähän tärähtäneenä pidän tai sitten tietämättömänä.
Jos taas uskovainen näkee raamatun vertauskuvallisena, puhutaankin ihan eri sfääreissä.

"Aslanista sen sijaan tiedän paljon hyviä juttuja."

Aslan on epätieteellistä hölynpölyä ja siitä tulee yhtä paljon hyvää kuin taikavarvusta, hevosenkengistä ja nelilehtisistä apiloista joiden joukkoon se epäilemättä kuuluu. Valitettavasti monet ovat pilanneet elämänsä uskomalla humpuukiin.

Pakkomielteenomainen fanaattisuus, jonka taustalla kummittelee usein terve epäilys, ei kuitenkaan kestä kovin pitkään.
Aslan järjestää jälleen kerran seminaarin Tampereereella 20-22.4.07. Mukaan on saatu myös Pyynikin seurakunta.

Kirkko on mukana eheyttämässä homoja.
http://www.aslan.fi/
Kannattaa muutenkin muokata ja lisätä Wikipediaan artikkeleita. Wikipedian merkitys tiedonhaussa on lisääntynyt huimasti muutaman viime vuoden aikana. On siis hyvä, että Wikipediasta löytyy ihan oikeaa tietoa, eikä mitään Aslanin yksipuoleisia artikkeleja.
Kiitos, Karina77. =)

Kuten Juhani jo toisessa keskustelussa ("Aslanin kautta kutsutaan homoja isätutkimukseen") mainitsikin, Wikipediassa on nyt ilmeisesti menossa jonkinlainen taistelu siitä mitä Aslanista sinne kirjoitetaan. Jos joku tietää asiallisia linkkejä eheytys-ideologian kriittiseen tarkasteluun niin ne olisivat tervetulleita. Tällä hetkellä linkkilista näyttää olevan äärimmäisen kallellaan NARTHin ja muiden eheytys-ideologiaa tukevien tahojen puolelle.
No joo, päivänvaloa kestämättömät hemmot eivät ymmärrettävästikään halua, että heidän taustallaan olevista epäselvyyksistä ja ikävistä asioista pääsee lukemaan mitään linkkejä pitkin. Se kertonee sen, että jotain pimitettävää todella on ;). Heihin on kuitenkin kohdistunut laajempaa kritiikkiä jo aiemmin, ja Tekry-asiakin löytyy kyllä netistä totuudenmukaisena muualta melko helposti, jos ei juuri Wikipediasta. Aslania ottaa asian mainitseminen päähän, mutta yleistä tietoahan se on ollut jo tätä ennen. Ei tietysti kiva sen kannalta, että se löytyy hakuteoksesta :P. Ihmettelen silti hieman moista selvän totuuden kieltämistä ja omien kulissien tukemista, vaikka maine on rakoillut pahasti jo hyvän aikaa. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten?
Tuo on siis kristillisdemokraattien marmatusta. Tarkemmin asiasta uutisessa:

http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=109_1_1

Huvittavaa tapahtuneessa on se, että Aslan kävi vahingossa syyttämään vahingossa väärää amerikkalaista järjestöä.

On aivan selvää, ettei Suomessakaan katsota Aslanin toiminnan täyttävän ammattitaidollisia ja -eettisiä periaatteita, eikä heitä siis pidetä vakavasti otettavana organisaationa. Tämä näkemys on Aslanille karvas pala. Sen he mieluusti piilottaisivat.
"nuori nainen" sanoo: "Toivottavasti pystytte itse myös siihen suvaitsevaisuuteen, että siedätte meitä uskovia, jotka emme ajattele kuten te (emme pidä homoseksuaalisuutta hyvänä ilmiönä) mutta hyväksymme teidät aivan samanlaisina ihmisinä kuin kenet tahansa."

No sepä on hienoa että "hyväksyt" meidät. Jään vaan miettimään että mistäköhän saa tuollaisia valtuutuksia millä toisia ihmisiä voi "hyväksyä samanlaisiksi kuin muut"? Kuinka paljon muita parempi ihminen pitää olla?

Onneksi olen tällainen huono, ettei tarvitse alkaa moisten hyväksymisten kanssa jännittää ;-)
Sitä voisi arvostella, kun sanojen "kristillinen" ja "luterilainen" mukana tarjotaan kaikenlaista sellaista, mitä ei voi kutsua siksi. Niitä käytetään takaamalla jotakin hyvää.

" Eheytymis-ja opetuslapseusohjelma" on tarpeeksi epämääräinen, ettei siitä voi joutua kiinni. Se voi olla mitä vain. Se ei sisällä sanaa hoito,-aminen tai terapia.

Miksi he olivat menneet TEK:n? Outoa. Menneessään TEK:n mukaan he halusivat, että heidät rinnastettaisiin niihin yhdistyksiin, joita siellä oli, vaikka sisällöllisesti heidän ei olisi pitänyt siellä olla.
Enter kirjoitti: "Miksi he olivat menneet TEK:n?"

Aslan halusi profiloitua homojen terveyttä ajavaksi, vakavasti otettavaksi järjestöksi. Toisin sanoen homous on sairaus ja homoudesta "parantuminen" on terveyttä, siis heidän näkökulmastaan. Vakavasti järjestöön pitää suhtautuakin, mutta aivan eri syistä kuin mitä järjestö itse toivoisi.
Kuten otsikkokin sanoo, Aslan on vaarallinen lahko, joka minun mielestäni pitäisi lopettaa kokonaan.


Ossi kirjoitti: "Aslan järjestää jälleen kerran seminaarin Tampereereella 20-22.4.07. Mukaan on saatu myös Pyynikin seurakunta.

Kirkko on mukana eheyttämässä homoja.
http://www.aslan.fi/"

Kirkon pitäisi pysyä kaukana tuommoisista tilaisuuksista. Jos kirkon työntekijä ei saa olla homoseksuaalien oikeuksien puolella, niin ei kyllä mikään seurakunta saa olla niitä vastaankaan.
Voisikohan tällaisestakin asiasta tehdä kantelun tuomiokapitulille, jos kerran homoliittojen siunaamisesta tai sen puolesta puhumisestakin voi kannella? Aslan ei monessa mielessä toteuta kristillistä sanomaa eli periaatteessa pohjaa kantelulle voisi olla. En sitten tiedä voisiko kantelun tehdä itse järjestöstä vai esim. sen kanssa yhteistyössä toimivasta seurakunnasta. Tai olisiko tästä mitään hyötyä... Tietysti jos kirkko tai edes yksittäinen piispa tuomitsisi järjestön, se olisi erittäin tervetullut kannanotto.
Itse järjestöstä ei kai voi tehdä kantelua, mutta ainakin tuosta seurakunnasta kai voi. Tai en tiedä. En ole kovinkaan hyvin perehtynyt näihin kantelu asioihin. Mutta jos sen voi tehdä, niin minusta se pitäisi tehdä. Minusta tuo on aika voimakas kannanotto seurakunnalta, kun kyseessä on noin homovastainen yhdistys.
Kantelu antaisi järjestölle lisää näkyvyyttä. He saisivat lisää aihetta voihkia julkisesti homoaktivistien käyvän kimppuun. Sitähän he nimenomaan toivovat. Juuri siksi pastori Ari Puonti on heidän aatteensa matkasaarnaaja ja äänessä kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa, jotka vähänkin voisivat viitata hänen aiheeseensa.

Kantelu vaikkapa tuomiokapitulille johtaisi mielestäni äärimmäisen harvinaisessa tapauksessa joihinkin seuraamuksiin. Perustelujen pitäisi olla nimittäin varsin rautaiset.

Kannattaa mahdollinen ylimääräinen ruuti kuluttaa johonkin mielekkäämpään ja tarkasti kohdentaen.
JuhaniV kirjoitti: "Kannattaa mahdollinen ylimääräinen ruuti kuluttaa johonkin mielekkäämpään ja tarkasti kohdentaen."

Tuota mieltä minäkin olen, mutta jos joku välttämättä haluaa ja löytää/tietää hyvät perustelut, niin mikäs siinä.
Tampeeen hiippakunnan jäsenenä seurailen piispamme Juha Pihkalan kommenteja meistä. Aamulehti 5.2.07 piispamme Sunnuntaivieras palstalla kommentoi siitä, miten kirkkoa lähes pakotetaan hyväksymään Raamatulle vieraita "trendejä" toimintaansa.

Mielestäni juuri homojen ehettäminen joksikin tyhmäksi pelleksi on tällaista toimintaa. Homoja on tunnettu jo Raamatunkin aikana olleen ja joidenkin kirjoittajien mukaan se on kuoleman synti. Joissakin kohdin Raamatussa kehoitetaan surmaamaan homot. Kuitenkin homojen eheyttäminen joksikin muuksi kuin hän sydämmessään on kaikkein suurin typeryys. Eräs rakas viisa nainen on joskus todennut minulle: " Kuuntele aina sydämesi ääntä. Olet aina oikeassa, jos tunnet näin." Olen aina heikkoina hetkinään noudattanut tämän viisaan naisen ääntä. Se on lohduttanut ja antanut voimia elämääni. Ihme kumma se on koko ajan toiminut.

Itse olen aikoinaan rakastunut toiseen mieheen ja hän on sydämmesäni joka päivä ja joka hetki. Miten minun pitäisi lähteä muuttamaan itseäni? Repimällä itseni kappaleiksi ja meidän kahden rakastavaisen ikuisiksi ajoiksi murskaamalla omat tunteemme. Samoin syvimmät tunteemme murskaamalla tapamme itsemme hiljaa ikävään kiduttaen. Kaikki tämä tehtäisiin vain sellaisen typerän "trendin" kuin homojen " eheyttäminen" varjolla.
Ossi kirjoitti:
..... " Kuuntele aina sydämesi ääntä. Olet aina oikeassa, jos tunnet näin." .....

En ole uskovainen eikä raamattu edusta minulle mitään pyhää vaikka siinä monia viisauksia onkin liittyen ihmisenä olemiseen. Minulle ne "helmet" sieltä merkitsevät jotakin ihan köytännön tasolla ja edellämainittu lause viittaa erääseen kohtaan joka Ossin kirjoituksesta tuli mieleeni eli: "Minä olen jumalasi eikä sinulla tule olla muita jumalia" (jos väärin lainattu niin tuskin syntyy väärinkäsitys mitä tarkoitan)
TEK:istä erottamisesta mainitsemisesta näyttää tulleen Aslanille iso imago-ongelma ainakin päätellen siitä, miten kovasti he sitä yrittävät selitellä. Wikipedian keskustelussa viimeksi näin:

"Ylläpito väittää, että Aslan haluaa pimittää tietoa TEK:istä erottamisesta. Siitä ei ole kyse vaan siitä, että Wikipedian artikkeli ei esitä totuudenmukaisesti sitä millainen prosessi TEK:istä erottaminen oli. Artikkeli tulkitsee lisäksi väärin TEK:in johtajan lausuntoa, joka vaatii tarkkaa lukemista: ryhmä ihmisiä väitti Aslania haitalliseksi ja laittomaksi. TEK ei kuitenkaan missään vaiheessa itse ole tätä todennut. TEK:ille haitallista olivat ne jatkuvat yhteydenottot, joista jotkut uhkasivat vaikeuksia TEK:in toiminnalle homoliikkeen järjestöen kanssa.
Erottaminen ei olisi tapahtunut jos ryhmä homoseksuaaleja ei olisi pommittanut TEK:iä parin vuoden ajan ja leimannut Aslanin toiminnan epäeettiseksi ja laittomaksi. TEK ei tehnyt mitään tarkastusta Aslanin toiminnasta ja sitten olisi todennut sen haitalliseksi. TEK:in johtajan mukaan Aslan oli haitallinen TEK:ille siksi, että homoseksuaalisuuden muutoksesta käyty keskustelu uhkasi pilata TEK:in maineen. Se oli se "haitallinen toiminta" jota Aslan oli aiheuttanut ja jonka varjolla se erotettiin.
Homoaktivistit käyttävät mielellään tätä prosessia hyväkseen leimaamalla Aslanin toiminnan myös Wikipediassa ongelmalliseksi. He jättävät mainitsematta sen, että muutosterapiasta käydään edelleen keskustelua ja Amerikan psykologisen yhdistyksen presidentti Koocher totesi vuonna 2006 järjestönsä vuosikokouksessa, että sillä ei ole ongelmia muutosterapiaa tarjoavien terapeuttien kanssa. (Lähde: http://www.narth.com/docs/koocher.html) Kommentin jätti 91.153.152.243 (keskustelu – muokkaukset)."

Että voi sen sitten noinkin selittää.
Niinpä niin, homoaktivistit jälleen kuten näiden tulkinnan mukaan aina, kun homostelusta aletaan puhua jossain paikassa positiivisempaan sävyyn :D. Heterot eivät luonnollisestikaan voisi päätyä sellaisiin ajatuskulkuihin ihan omatoimisesti omissa päissään, ellei joku aktivisti ensin painosta heitä. Lievää heteroiden ajattelukyvyn aliarviointia ja homoaktivistien vaikutusvallan yliarviointia?
Aslan ry:n uusin (maksuton) "Sarastus"-tiedotuslehden numero (1/2007, s. 6-9) sisältää 4 sivuisen tekstin aiheesta, kuinka kristittyjen tulisi suhtautua homoparien siunaamiseen kirkossa. Artikkeli on koko lehden pisin juttu ja sisältää jonkinlaisen jatkotoimintasuosituksen. Lienee jossain määrin kiinnostavaa informaatiota myös tällä sivustolla oleville kirkon työntekijöille.

Aslan ry mainitsee saavansa aika ajoin tätä koskevia yhteydenottoja huolestuneilta Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniltä. Koska Aslan ry toimii yli kirkkorajojen, se ei tarkoita luoda millekään tietylle kristilliselle kirkolle toimintaohjeita, mutta se antaa kuitenkin yleisluontoisia ohjeita. Aslan ry on pyytänyt Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokouksen jäsen ja Uusi Tie-lehden päätoimittaja Leif Nummelalta näkemystä Aslanille osoitettuihin tiedusteluihin. Näin se menee, hieman lyhenneltynä:

"Suomen kielellä aiheesta [homostelun raamatunvastaisuus] ovat saatavilla esimerkiksi Ari Puonnin erinomainen kirja Homoseksuaalisuus: hämmennyksestä selkeyteen sekä Pasi Turusen kirja Homoseksualismi: rakkautta ja rajoja. Englanninkielentaitoiset voivat tutustua Robert A. J. Gagnonin kotisivuihin ja kirjallisuuteen sekä vasta ilmestyneeseen entisten homoseksuaalien kokoomateokseen God´s grace and the homosexual next door, jonka on toimittanut Alan Chambers. [Oma huomautukseni: kyseisten kirjojen erinomaisuudesta voi olla monta mieltä; edustavat sitä perinteistä patologisoivaa tavaraa.]

Tässä artikkelissa käsittelemme sitä, kuinka Raamattuun uskovien tulisi reagoida siinä tapauksessa, että meidän kirkossamme tehdään Ruotsin luterilaisen kirkon kaltainen päätös. [...] Tietyt periaatteet siitä, miten tähän käytäntöön tulisi suhtautua, ovat kaikkialla samat. [...]

Meidän tulee välttää kaikenlaista epäystävällisyyttä, epäasiallisuutta ja kovuutta ihmisiä kohtaan. Meillä ei ole koskaan lupa olla mitään muuta kuin kunnioittavia ja ystävällisiä käytöksessämme ja puheissamme. Seuraavassa joitakin periaatteita, joiden tulisi ohjata reagointiamme homoparien kirkolliseen siunaamiseen.

Meidän tulee jatkuvasti korostaa, että me kaikki ihmiset, niin homot kuin heterotkin, olemme Jumalan edessä luomisen perusteella `tasa-arvokkaita´, mutta syntisyytemme tähden `tasa-arvottomia´. Emme etsi Raamatusta periaatteita, kuinka tulisi suhtautua syntisiin, vaan etsimme periaatteita, kuinka suhtautua omiin synteihimme ja muiden synteihin silloin, kun niitä tehdään julkisesti ja avoimesti kirkossa. Kun taas joku haluaa tuoda raamatunvastaisen elämäntyylinsä kirkon siunattavaksi, meitä tietenkin kiinnostaa se, koska kristillinen kirkko on sitoutunut elämässä ja kirkossa noudattamaan Raamatun opetuksia. Jos saamme kuulla, että pappi on siunannut homoparin, asia on ensimmäiseksi hyvä tarkistaa asianomaiselta itseltään. Jos se pitää paikkansa, voimme kohteliaasti kysyä, keskustelisiko hän asiasta, koska haluamme tietää, mihin hän kristittynä pappina perustaa tällaisen toiminnan. Voimme myös selvittää, onko hänellä esimerkiksi edellä mainittu Puonnin kirja [Ari Puonti: Homoseksuaalisuus - hämmennyksestä selkeyteen, 2004] tai muita kirjoja, joista hän voisi saada asiallista tietoa tästä kysymyksestä siitä näkökulmasta, että Raamattu on Jumalan sanaa. Jos hänellä ei ole - tai hänellä on vain homoseksuaalisuutta puolustavaa materiaalia - voimme huolehtia siitä, että hän saa myös Raamattuun perustuvaa materiaalia [esim. Puonnin kirjan?]. Jo tässä vaiheessa ja kaiken aikaa meidän tulisi jatkuvasti rukoilla paljon kyseisen papin puolesta ja osoittaa hänelle kaikki mahdollinen rakkaus ja kunnioitus, mikä suinkin mahdollista [ns. "rakkaudella hengiltä syleileminen?"]

Mikäli emme itse ole asiaan tarpeeksi perehtyneitä, voimme myös kysyä, sopiiko hänelle, että otamme keskusteluun mukaan asiaan perehtyneen kristityn teologin.

Jos henkilö suostuu keskusteluun tai lukemaan jonkin kirjan, hänelle on hyvä antaa tarpeeksi aikaa sen tekemiseen ja asian harkitsemiseen. Moni ei ole huomannut, että Raamatussa Jumalakin antaa ihmisille aikaa miettiä asioita (Katso esimerkiksi Ilmestyskirjan luvut 2 ja 3.)

Tilanne muuttuu, jos homopareja siunaava pappi ei suostu mihinkään asialliseen keskusteluun tai käytyään sellaisen ja luettuaan perustelut homojen siunaamista vastaan edelleen haluaa siunata homopareja. On tullut aika siirtyä eteenpäin. Meidän tulisi tehdä asiasta seurakunnassa julkinen ja pyrkiä saamaan siitä kirkkoherran, kirkkoneuvoston tai kirkkovaltuuston (luterilaisessa kirkossa) päätös. Jos päätös on siunaamista puoltava tai jos kielteisestä päätöksestä huolimatta pappi jatkaa homoparien suhteiden siunaamista, hänelle tulisi ilmoittaa, että meidän on valitettavasti pakko katkaista kaikki hengellinen yhteys hänen kanssaan. Se merkitsee sitä, ettemme enää käy hänen toimittamissaan jumalanpalveluksissa, vastaanota häneltä kirkollisia toimituksia tai osallistu minkäänlaiseen kirkolliseen julistustoimintaan yhdessä hänen kanssaan. Muunlainen inhimillinen ja yhteiskunnallinen yhteys ja kanssakäyminen voi tietenkin jatkua normaalisti. Tätä emme tietenkään tee siksi, etteivätkö hänen toimittamansa ehtoollinen tai kaste olisi kristillisesti päteviä, vaan siksi, että emme rakkauden ja totuuden tähden voi osallistua siihen petokseen homoseksuaaleja kohtaan, mitä heidän homoseksuaalisen suhteensa siunaaminen merkitsee. Meidän on välttämätöntä osoittaa selvästi olevamme teologisesti täysin eri mieltä siunaamisen suorittajien kanssa. Teologinen ero on niin suuri, ettei ole mitään mahdollisuutta aitoon hengelliseen yhteyteen siunaajien kanssa. Selvyyden vuoksi todettakoon, että jos siunaamisen tarkoitus olisi siunata homoseksuaalista henkilöä Jumalan tahdon mukaiseen elämään, johon kuuluisi parannuksen tekeminen homoseksuaalisesta suhteesta, siunaamisessa ei tietenkään olisi mitään ongelmaa. Mutta nyt [...siunaus...] on petos homoseksuaaleja kohtaan. Miksi? Koska kristitty pappi (tai piispa tai kuka muu kristitty tahansa) ei voi itsestään käsin siunata yhtään mitään. Hän voi ainoastaan välittää Jumalan siunauksen [...]. Tässä tapauksessa me tiedämme, että Jumala ei suinkaan siunaa homoseksuaalista suhdetta. [...] Meidän on myös varjeltava lapsemme saamasta täysin Raamatun vastaista opetusta tai esimerkkiä kristityn elämästä.

Mikäli seurakunnassa on toinen pappi, joka on eri linjoilla ja joka toimittaa jumalanpalveluksia ja opettaa Raamatun mukaisesti, lienee mahdollista jatkaa tämän toisen papin jumalanpalveluksissa käyntiä. Jos koko seurakunta on homoseksuaalien parisuhteen siunaamisen kannalla, ainoa mahdollisuus käytännössä on vaihtaa seurakuntaa. Koko ajan on kaikin mahdollisin tavoin pidettävä huoli siitä, että seurakunnassa pidetään esillä Raamatun mukaista opetusta homoudesta. Tämä voi tapahtua monin eri tavoin, joko itse opettamalla tai kutsumalla joku asiaan perehtynyt luotettava raamatunopettaja vierailemaan seurakunnassa. Missään tapauksessa emme voi suostua siihen, että toiminnallamme annamme sen kuvan kuin homopareja siunaavassa seurakunnassa ei olisikaan mitään ongelmaa ja että kaikki voisi jatkua entisellään. Meidän on joko pystyttävä osoittamaan selvästi seurakunnan sisälllä olevamme ratkaisevasti eri linjoilla tai vaihdettava seurakuntaa. [...]

Vaikka joutuisimme ottamaan etäisyyttä ihmisenä rakkaaksi tulleeseen pappiin, piispaan tai muuhun seurakunnan työntekijään tai jopa jättämään oman kotiseurakuntamme, meidän tulee omalta puoleltamme aina loppuun asti rukoilla ja rakastaa niitä, joiden kanssa olemme syvästikin eri mieltä. On pidettävä visusti huolta siitä, ettemme toimi ylemmyydentunteen, luonnollisten inhimillisten mieltymysten ("en pidä hänestä tai hänen tyylistään" yms.) tai muiden väärien vaikuttimien valtaamina. Aito rakkaus, uskollisuus Jumalan sanalle ja ihmisten iankaikkisesta parhaasta huolehtiminen ovat ainoita hyväksyttäviä motiiveja myös nyt käsiteltävässä asiassa. Näin on silloinkin, vaikka saisimme itse kohdata voimakasta suvaitsemattomuutta, jopa vihamielisyyttä, vakaumuksemme tähden. On pidettävä huolta siitä, että me itse kitkemme pois keskuudestamme kielteisen asenteen homoseksuaaleihin ihmisinä. Kaikenlainen kiusaaminen ja syrjintä on ehdottomasti tuomittava. Samalla on yhtä visusti huolehdittava siitä, ettemme vajoa sellaiseen välinpitämättömyyteen suhteessa syntiin, että kärsimme uskossamme haaksirikon. [...]

Tässä artkkelissa esittämäni ajatukset eivät tietenkään ole kaikki vielä loppuun asti kypsyneitä. Olen vain pyrkinyt hahmottamaan mahdollista kulkukelpoista tietä mahdollisen tulevaisuuden edessä. [...]"

Leif Nummela
Uusi Tie-lehden päätoimittaja
kirkolliskokousjäsen
Karina, kiitos kiinnostavasta ja paljastavasta tekstistä. Ensilukemalta tuossa ovat ohjeet yksittäisen papin painostamiseen aika suorasukaisella tavalla. No tällaista me voimme aslanilaisilta odottaakin. Heillä on näet ainoastaan tieto oikeasta! Jos joku siitä poikkeaa, he panevat sellaisen henkilön ojennukseen konstilla jos toisella.

Onpa harvinaisen vastenmielistä meininkiä.
  • 58 / 87
  • Onni ja Autuus
  • 28.2.2007 19:46
Vallan hermot meni kun huomasimme Pyynikin seurakunnan olevan mukana Aslanin puuhissa. Niin pahasti, että lähetimme kirkkoherralle tiedustelun, jonka ydinkysymys oli "edustaako tämä kotiseurakuntamme virallista kantaa homoseksuaalisuutta kohtaan?". Kirkkoherra vastasi ystävälliseen sävyyn, mutta sisältö oli kylläkin sitä mitä pelkäsimme. Seurakuntaa voi ilmeisesti kuitenkin vaihtaa, ainakin ruotsalaiseen, asuinaluerajat ylittävään.
Mukana Aslanin tapahtumassa on myös TNNKY. Se heidän projekteistaan, joka on A:n seminaarissa mukana, on ainakin osittain RAY:n rahoittama. Kuvittelemmeko vaan, vai onko RAY rahoittanut joskus SETAn toimintaakin?
Onpas mennyt kuumaksi keskustelu Aslanin ja eheyttäjien tarkoitusperistä tuolla suomalaisessa wikipediassa. Aslanin aktivistit ovat nyt saaneet oikein kunnollisen vastavoiman. Aslanilaiset tuntuvat olevan puolustuskannalla tällä hetkellä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskustelu:Aslan_%28yhdistys%29

Aslan esiintyi parisuhdelain valmistelun aikaan varsin pontevasti ja meni esittelemään eduskuntaan perustelujaan miksi homoja ei saisi päästää naimisiin. Eivät perustelut riittäneet. Homot menevät naimisiin ja minun mielestäni Aslanilta katkaistiin silloin hampaat. Se oli pitkään hiljaa tuon jälkeen. Vaikutti jopa siltä, että toiminta melkoisesti vaimeni. Louskuvat tekarit on näköjään tullut hankituksi tilalle. Terveyden edistämisen keskuksen jäsenyydestä erottaminen oli heille todella kipeä asia. Uskottavuutta he olivat yrittäneet tuota kautta saada. Nyt se vietiin heiltä pois. Siitä on äänekkäästi itketty pitkään.

Wikipedian keskustelussa oli mielenkiintoinen kommentti, jossa kirjoittaja nimittää NARTHia ja Aslania pseudotiedeyhteisöiksi, jotka eivät voi kilpailla oikean tiedeyhteisön kanssa. Ne eivät ole saaneet tarvittavaa tiedeyhteisön arvovaltaa. Tapa jolla nämä eheyttäjät keskusteluja käyvät tuskin edistää mitenkään heidän vakuuttavuutensa lisääntymistä. He kopioivat toimintamalleja pääkonttoristaan Amerikasta. Yksi tuollainen on termi "homoaktivisti", jolla he koettavat meitä kriittisesti heihin suhtautuvia huitoa. Amerikkalaisperäisten toimintamallien soveltaminen suomalaiseen yhteiskuntaan on kömpelöä, eikä jotenkin istu tänne, kuin joidenkin perin harvojen ihmisten kohdalla.

Ranneliikettä ei eheyttäjien joukoissa hyvällä katsota. Olen laatinut tämän kirjoituksen täysin tietoisena siitä, että eheyttäjäporukka lukee näitä kirjoituksia tunnollisesti. Eivät ole tänne viime aikoina uskaltautuneet kommentoimaan. Muualla kylläkin.
Törmäsin nettisurffauksen aikana melko hyvin tiivistettyyn Aslan-kritiikkiin:

http://www.stabu.net/aslanry.html

Poiminta lopusta:
"...komiikkaa syntyy, kun Aslan ry:n sivuillaan toisaalta argumentoi homoseksuaalisuuden luonnollisuutta vastaan, kun taas toisaalla Aslan ry perustelee, ettei jonkun asian luonnollisuutta voida pitää pätevänä argumenttina. Vaikka onkin yleisesti tiedossa, ettei jonkin asian luonnollisuutta voida pitää pätevänä argumenttina, seuraa tästä myös, ettei jonkin asian luonnottomuutta voida pitää pätevänä argumenttina. Oli homoseksuaalisuus sitten luonnon ilmiö tai ei, on se pureutunut länsimaiseen kulttuuriin, eikä ole poistumassa ellei länsimainen kulttuuri koe radikaaleja muutoksia. Mitä Aslan ry:hyn tulee, on sen tulevaisuus melko epäselvä, kotisivuja ei ainakaan (tiettävästi) enää päivitetä."

Tosin ko. sivu on vuodelta 2004 ja viimeisessä lauseessa näyttää olevan vanhaa tietoa. Mielestäni Aslanin sivuja päivitetään kyllä edelleen.
Olisi hyvä, jos Karina ehtisit perehtyä tuohon Vaeltajan mainitsemaan juttuun. Muutama kommentti sen luettuani.

Jutussa todetaan, että USA:n suurinta ex-gay -organisaatiota johtava Alan Chambers ei ole enää vakuuttunut ajamastaan asiasta. Totuus on se, ettei hän ole varma, josko hän olisi koskaan kohdannut oikean "ex-gayn", siis henkilön, jonka seksuaalinen orientaatio olisi muuttunut täysin homosta heteroksi.

Nykyisin myös ex-gay -liikkeen johtajat alkavat varovasti myöntää homoseksuaalisuuden biologisen perustan. Se selittäisi sen, ettei kukaan voi kääntää kytkintä ja muuttua homosta heteroksi, vaikka rukoilisi kuinka kovasti tahansa.

Tällainen asenteen muutos saattaa mahdollistaa homoliikkeen ja eheyttäjien välisen täydellisen vastakkainasettelun lientymisen. Tri Robert Spitzer: "Jo vuosia mielenterveyden ammattilaiset ovat olleet sitä mieltä, että homoseksuaalisuus ei ole mielenterveyden häiriö. Mikä tahansa yritys seksuaalisen orientaation muuttamiseksi on epäviisasta."

Matkaa yhteisymmärrykseen on vielä paljon kuljettavaksi, sillä Exodus-liikkeen edustajat puhuvat edelleen mm. että homot ja lesbot muka elävät lyhyen ja onnettoman elämän.

Oma näkemykseni tähän vastakkainasettelun mahdolliseen liudentumiseen on varsin raadollinen. Exodus-liike (siis homojen "eheyttäjät") ja ääriuskonnollinen oikeisto on minun arvioni mukaan huomannut, että heidän massiivinen taloudellinen ja muu panostuksensa homojen vastustamiseen on koonnut vastustajien (homojen ja lesbojen) rivit ja saanut aikaan päättäväistä vaikuttamista homojen ja lesbojen hyväksymiseksi amerikkalaisessa yhteiskunnassa. Homot ovat myös saaneet mahtavasti julkisuutta mittakaavassa, jollaista ikinä aikaisemmin ei ole USA:ssa koettu. Sen sijaan, että homot olisi onnistuttu tunkemaan maan rakoon, he ovatkin tulleet merkittävän näkyviksi ja kuuluviksi. Se ei mitenkään ole ollut homojen vastustajien toiveena. He ovat kenties tajunneet olevansa tällä hetkellä tappiolla tässä taistelussa.

Meillä Suomessa homojen vastustajat ovat olleet höyhenen kevyttä porukkaa usalaisiin verrattuna. Jotkut helluntailaisten Gay Pridea vastustavat aktivistit ovat lähinnä huono vitsi tässä kategoriassa. Nk. eheyttäjistä ei ole kuultu pieneen aikaan mitään sen jälkeen kun valmistui tutkimus heidän periaatteistaan tänä keväänä.

Mistähän löytäisimme kunnon vastustajan, että saisimme oman porukan kunnolla saman asian taakse. Toki tällä hetkellä tavoitekin on vähän levällään. Seta on muuttunut virastoksi, jossa virkailijat päivystävät. Ei sieltäkään ole odotettavissa kunnollisia uusia avauksia.
Napaisuuden vaihto: miten homo muuttuisi heteroksi

Fysiikasta on tuttua napaisuus. Magneetilla on etelä- ja pohjoisnapa, samoin maapallolla. Mutta tähtitieteilijät kertovat, että maapallollakin navat ovat joskus vaihtaneet paikkaa. Miksei sitten homo-hetero-asiassa voisi tapahtua napaisuuden vaihtoa. Vaikutusvaltaisessa Frankfurter Allgemeine Zeitungissa on pitkä juttu teemasta: homosta heteroksi.

---------------

Jay Wilson oli kolmevuotias, kun babysitter käytti häntä seksuaalisesti hyväkseen. Yksitoistavuotiaana hänellä oli seksikontakti seitsenvuotiaaseen serkkuun. Seitsentoistavuotiaana hän ensi kertaa sortui homoseksikontaktiin. Siitä seurasi homoseksikontaktien kierre. Kaksikymmenvuotiaana hän pakeni armeijan eliittiyksikköön. Sitten tuli avioliitto ja paljon syrjähyppyjä miehiin ja naisiin. Nyt tämä baltimorelainen sielunhoitaja on 33-vuotias.

Olen yhä matkalla

Hän ei kestänyt tilannetta ja ripittäytyi eräälle papille. Siitä papista tuli hänen mentorinsa ja isän korvike. Hänen oma isänsä oli kadonnut jo ennen hänen syntymäänsä. Hän uskoutui vaimolleen ja nyt heillä on kolme lasta. Mutta Wilson sanoo yhä olevansa matkalla. Hän ei tiedä, milloin hän pääsee irti tuntemuksistaan miehiä kohtaan.

Wilson työskentelee homojen hyväksi. Keinoina ovat rukous ja hänen omat kokemuksensa. Hän pitää kursseja kristillis-konservatiivisessa Regeneration-järjestössä. ¨

Nuoria miehiä tungokseen asti

Regeneration on yksi järjestö n. 160 uskonnollisesta järjestöstä, jotka kuuluvat kattojärjestöön nimeltä Exodus International. Mottona on ”Vapaaksi homoudesta Jeesuksen avulla”. Homoelämäntapaa pidetään Jumalan tahdon vastaisena ja syntinä. Exoduksen toimintaa ohjaa Randy Thomas. Myös hän joutui taistelemaan homoutta vastaan, mutta hän sanoo päässeensä siitä irti 15 vuotta sitten. Irtipääsyssä auttoi kirkon apu, terapia ja ryhmän tuki. Viimeisen 5 vuoden ajan järjestöön on ollut pyrkimässä suuri määrä nuoria miehiä. Myös Saksassa on ollut menestystä.


Uraputkeen heterona


Peterson Toscano on kokeillut kaikkea päsätäkseen eroon homoseksuaalisista tuntemuksistaan. Hän on 42-vuotias performanssitaiteilija Hartfordista. Nyt hän on avoimesti homo. 17-vuotiaana hänestä tuli evankelinen kristitty. Mutta Jumala ei kuullut hänen rukouksiaan, joissa hän pyysi vapautusta homoseksuaalisuudesta. Hän meni mukaan viikottaisiin ryhmätapaamisiin Life Ministeries –yhdistyksessä. Useimmat muut olivat viihdeteollisuudesta. Monet halusivat karriäärisyistä heteroiksi. Mutta viikonloppuisin kaikki katosivat homoklubeille.

Toscano etsiytyi tehokkaampaan helluntailais-karismaattiseen kirkkoon, jossa puhuttiin kielillä ja parannettiin sairaita. Mutta hänelle riitti, kun saarnaajat veivät hänet makuuhuoneeseen karkottaakseen käsien päällepanolla homodemonit.

Toscano vaihtoi toiseen seurakuntaan. Siellä hän tutustui naiseen, jonka kanssa solmittiin avioliitto 1990. Hän oli 25-vuotias. Yhdessä uskottiin, että Jeesus vapauttaa, mutta vapautusta ei tullut. Seksi vaimon kanssa onnistui vain kuvittelemalla siihen mies. Pian tuli mies-syrjähyppyjä ja kova epätoivo. Hän tajusi itsensä syyllikseksi ja syntiseksi ja mietti jo itsemurhaa. Hän hakeutui jälleen homojenparannusohjelmaan ja tällä kertaa se oli „Love in Action“ Memphisissä.

Parannusohjelmien tuhoava vaikutus


Kristillinen yhdistys tarjosi silloin ensi kertaa täysiaikaisen pitkän ohjelman. Kaksi vuotta vahvistettiin maskuliinisuutta, itsehillintää ja muita homoudelta suojaavia ominaisuuksia ja käyttäytymistapoja. Se oli kuin huumevierotusta. Säännöt olivat ankarat. Ulkona voi käydä vain viiden luotettavan henkilön kanssa. Kylpyhuoneessa sai viipyä vain 15 minuuttia ettei tulisi masturbaatioajatuksia. Ja saatiin myös ohjeita siitä, miten tulisi käyttäytyä ettei vaikuttaisi homolta. Toscano ei kyseenalaistanut tällaista hoitoa. Se on Jumalan tahto, hän ajatteli. Virkailijat olivat innostuneita. Love in Actinin johtaja, entinen homo, pastori John Smid tarjosi hänelle uudelleenkoulutuksen jälkeen työtä 1998. Toscano halusi kuitenkin ensin kokeilla, pysyykö hän heterona myös ulkopuolella olevassa maailmassa. Ei onnistunut.Muutamaa kuukautta myöhemmin hän koki coming outinsa. Nyt hän on homoaktivisti, joka varoittaa muita homoja hoito-ohjelmien tuhoavista vaikutuksista.

Miksi näillä ohjelmilla on edelleen kysyntää?

Yhteiskunnassa homojen ja lesbojen hyväksyntä lisääntyy. Miksi siis edelleen parannusohjelmilla on menestystä? Newyorkilainen psýkiatri Jack Drescher sanoo, että uskonnolla on monille ihmisille vahva merkitys ja uskonnolliset järjestöt ovat auktoriteetteja. Monet niistä homoista, jotka lähteävät mukaan näihin ohjelmiin, tulevat hyvin uskonnollisesta ympäristöstä. Psykiatri varoittaa koulutuksen järjestäjiä siitä, ettei luvata tieteeseen perustuvaa muutosta homosta heteroksi. Se on toiveajatteluun perustuva muutosyritysi. Ei ole olemassa tieteellisesti testattua terapiaa, joka voisi muuttaa homosta heteroksi. Nykyään enemmistö alan ammattilaisista ajattelee, että homoseksuaalisuus ei ole sairaus, häiriö tai väärä toimintamalli.


Uudet tutkimukset uskonnollisesti värittyneitä


On pieni terapeuttiryhmä, joka uskoo homojen parantamiseen. ”National Association for Research & Therapy of Homosexuality“ (NARTH) moittiii Amerikan psykiatrijärjestöä APAa siitä, että se on taipunut vasemmistoliberaalien painostukseen ja päättänyt, ettei homoutta pidä eikä tarvitse hoitaa.
Psykiatrit jyrähtivät: uudet tutkimukset, joiden mukaan homoseksuaalisuus olisi sairaus ja sitä voitaisiin hoitaa, eivät ole tieteellisesti perusteltuja, vaan taustalla on poliittisia ja uskonnollisia voimia, jotka haluavat toimia homojen ja lesbojen kansalaisoikeuksia vastaan.


Kristittyjä työntekijöitä käytetään poliittisesti hyväksi


Kiistely homojen hoidosta heijastuu myös huippupolitiikkaan. Exodus ja perhejärjstö Focus on Family vaikuttivat Amerikassa presidentti Bushin vaalivoittoon. Järjestöt väittävät, että homous voidaan parantaa, ja se asia on kerrottava julki. Focus on the Familyssa on vahva asema ns. ex-gay-poliitikoilla. Ex-gay-liikettä kritisoinut Jack Drescher sanoo, että näitä kristillisten järjstöjen ihmisiä käytetään kylmäverisesti hyväksi poliittisiiin tarkoituksiin. Politiikassa homojen ja lesbojen oikeuksia vastustetaan väittämällä, että homous on oma valinta ja parannettavissa.
----------------

Näin siis Frankfurter Allgemeine Zeitung tänään.
Tarvitseeko tehdä mitään, jos kampanjointi tai toiminta tyssää omaan mahdottomuuteensa? Mielenkiintoisia tarinoita.
Toinen asia on se syy, miksi kirkon on ollut vaikea tehdä päätöstä homokysymyksestä on se tosiasia, että silloin tulisi ottaa kantaa avioeroon ja avoliittoon eli kaikkeen avioliiton ulkopuoliseen seksisuhteeseen, jotka tuomitaan Uudessa Testamentissa. Jos homoparisuhde tuomitaan yhtä tuomittavia ovat uusiin naimisiin meneminen ja avoliitto ja seksi ennen avioliittoa.

Uskovaiset harrastavat seksiä ennen avioliittoa, elävät avoliitossa ennen avioliittoa ja menevät naimisiin erottuaan.
Kuten saattoi odottaakin, USA:n suurinta ex-gay -organisaatiota johtavan Alan Chambersin kommenteista on noussut meteli.

Erään pro-family-ryhmän vetäjä tuomitsee kovin sanoin Chambersin lausumat: "Olen järkyttynyt..., että [Chambers] ikinä antoi niin vastuuttomia ja vääriä julkisia kannanottoja."

Chambers epäili aikaisemmin, että onko olemassa ainuttakaan homosta heteroksi muuttunutta ihmistä.

Erityisesti huolissaan ääriuskovaisten piirissä ollaan yleisen mielipiteen muuntumisesta aikaisempaa tuntuvasti homomyönteisemmäksi. Äskettäisen mielipidemittauksen mukaan 57% amerikkalaisista on sitä mieltä, että homoseksuaalisuus tulisi hyväksyä vaihtoehtoisena elämäntapana. Enää alle puolet (49%) amerikkalaisista on sitä mieltä, että homosuhteet ovat moraalisesti väärin.
  • 67 / 87
  • vaeltaja2006
  • 22.6.2007 11:01
Puolassa terveysministeri on perustanut erityiskomitean selvittelemään keinoja, joilla homoseksuaalisuus hoidettaisiin pois.
(365Gay.com)
Tässä hieman yhteenvetoa käydystä keskustelusta:

----------------

Idea, kristillinen uutissivusto kyseli eilen: Uusia vastakkainasetteluja – onko homoseksuaalisuus hoidettavissa?

Siis: synnynnäistä (=muuttumaton osa ihmistä) vai opittua ja hankittua (=parannettavissa oleva häiriö). Rintamalinjat ovat olleet jyrkät. Homojen edustajat ovat torjuneet kaikki terapiayritykset. Kristilliset piirit pysyivät synti-käsityksissään.

Alan Chambers Exodus Internationalin (Orlando/ Florida) johtaja on alkanut epäillä ja sanoi Los Angeles Timesissä, että muutos heteroksi ei koskaan ole selvä ja nopea. Se on pitkä ja vaikea prosessi. Monet entiset gayt myöntävät, että vaikka asia olisikin nyt hyvin hallussa, niin kokonaan homoajatuksista ei pääse eroon. Näin sanovat sellaisetkin, jotka ovat naimisissa ja joilla on lapsia. Chambers itsekin myöntää, että välillä hän tuntee vetoa miehiin. On siis väärin puhua ex-homoista.

Terapiaa onnettomille homoille


Lääketieteeelliset ja psykiatriset instituutiot USAssa miettivät taas homojen terapiaa. Psykologiyhdistys on perustanut työrtyhmän pohtimaan asiaa. Yhdistys korostaa asiakkaan arvoa ja autonomiaa, mutta samalla myönnetään, että uskontoon liittyvistä syistä on asiakkaita, jotka tarvitsisivat terapiaa. Olisi ylimielisyyttä kieltää heiltä terapia, jossa omat arvot ja oma käyttäytyminen saatetaan sopusointuun. Prof. Spitzer sanoo, että hän on tavannut terapiassa ihmisiä, joilla terapia on auttanut ja uskonnollista vakaumusta on kunnioitettu.( Prof. Robert Spitzer Columbia yliopisto, Los Angeles Timesin haastattelussa).

Homot on kohdattava rakkkaudella


Keskustelu on käynnistynyt uudelta pohjalta. USAn suurin protestanttinen kirkko, 16 miljoonan etelän baptistikirkko kehotti vuosikokouksessaan kohtaamaan homot rakkaudella ja viemään sanomaa Jeesuksesta. Myös muissa järjestöissä kuten „Focus on the Family“ on koulutusta siitä, miten homot kohdataan lähimmäisenrakkauden puitteissa.

Homoudesta päässeet


Exodusjohtaja Chambersin puheet siitä, ettei kokonaan pääse homoudesta, ovat aiheuttaneet vastarintaa. Stephen Bennett johtaa neuvontajärjestöä homoudesta pääsemiseksi. Hän on pyytänyt Chambersin kylään. Hän haluaa esitellä itsensä ex-homona. Muitakin entisiä homoja hän voisi esitellä. Bennetin homoelämässä hän oli 11 vuoden aikana ainakin 100 miehen kanssa. Evankeliumi auttoi.
Baptistien asiantuntija Bob Stith sanoo, että hänen mielestään homous ei ole perinnöllistä, mutta ehkä taipumus siihen on. Mutta jokainen voi valita taipumuksesta huolimatta toisen tien.

Homoseksuaalisuuden hyväksyntä lisääntyy


Saksalaisen järjestön ”Aaavikkovirran” johtaja sanoo. että homojen pakkoparantaminen olisi manipulaatiota. Aina pitää huomioida ihmisen omat päämäärät. Homoseksuaalisuuuden hyväksyntä väestön seksuuudessa lisääntyy ja yhä harvemmat pitävät homoutta epämoraalisena.

(Kristillinen uutisportaali idea.de)
Ohoh! Nyt taitaa alkaa tapahtua.

Entiset Exodus-liikkeen (Ex-Gay) -vetäjät pyytävät anteeksi aiheuttamaansa pahaa. Kolme entistä liikkeen vetäjää pahottelee lausunnossaan: "Vaikka me toimimimme hyvässä uskossa, olemme todistaneet eristäytymistä, häpeää, pelkoa ja uskon menettämistä, joka on seurausta tästä viestistä [eheytyspuheesta]".

Tämä lehdistökonferenssi pidettiin Los Angelesin Gay & Lesbian Centerin ulkopuolella ja oli ajoitettu Exodus-liikkeen vuotuisen kokouksen avauksen kanssa samanaikaisesti.

Exodus-liike markkinoi "vapautumista homoseksuaalisuudesta" käyttäen menetelmänä rukousta, neuvontaa ja ryhmäterapiaa.

*********

Ammatti-ihmiset pitävät liikkeen toimintamenetelmiä vahingollisina. Kovasti kehutuista tuloksistakaan ei ole tieteellisesti pätevää näyttöä. Uutisjutussa lainataan lausumaa, jonka mukaan seksuaalinen suuntautuminen ei ole valonappula, josta voi kääntää päälle taikka pois päältä.
  • 70 / 87
  • Bonobo Pan paniscus
  • 29.6.2007 15:10
Rauhaa veljet ja siskot.

Miten olis aika kääntyä buddhalaisuuteen, joka on suvaitseva käsitys elämästä ja tuonpuoleisesta.

Jättäkäämme abrahamin yksijumalainen skitsofreenisia oireita tuottava usko ja kääntykäämme meditaation ja mielentyyneyden oppiin.

Intiassa, jossa kastittomat kyllästyivät alhaiseen sosiaaliseen statukseen yhteiskunnassaan, tekivät joukkokääntymisen uuteen uskoon ja elämään.

Jo loppui itseaiheutettu oikeutus sortoon, ja vain kääntymällä poispäinsysteemistä, joka salli heitä syrjimän.

Miten olis, osaatteko muuttaa suuntaa elämässänne?
Ensin saarnaa ateismista, sitten buddhalaisuudesta. Nopeasti ainakin muuttuu tuo vakaumus.
No mä kävin jo ajat sitten meditoimassa buddhalaisissa ryhmissä sitä sateenkaarta, kun te ette tienneet mitään koko muodista, mut se on jo out.
  • 73 / 87
  • Bonobo Pan paniscus
  • 29.6.2007 18:50
Dragon, olen yllättynyt sun idullaan olevasta vitsikkyyden tajusta.

Toisin kuin smo, sinä tiesit myös että ateismi on vakaumus, eikä uskonto, kuten uskossa olevat veljet suuressa oveluudessaan tahtovat vihjailla.

Todistan vaan sitä, että ateismi ei suinkaan ole kivettynyt vakaumus, mutta naurettaviin ja ristiriitaisiin sekä vaarallisiin kultteihin, se ei suhtaudu positiivisessa hengessä.

Jatka samaa rataa, luulen että saat jutun juuresta kiinni.

Pusu sun poskelle.
Näyttää kovasti siltä että näillä eheytysterapioilla ei saavuteta ihan sitä tulosta mitä kaivataan, vaan sutta ja sekundaa tulee ehkä enemmän kuin tuloksia. Suomen Lääkäriliitto käyttää terveydenhuollon puolella puoskaroinnista nimeä "uskomushoito" ja vaatii niiden panemista kuriin lainsäädännöllä, kuluttajien suojelemiseksi.

Tiedotteessa mainitaan että esim. Ruotsissa "on tehty selkeä ero ammattimaisen, näyttöön perustuvan hoidon ja uskomushoitojen välillä". Onko kenelläkään tietoa ovatko Aslanin kaltaiset lahkot ahtaammalla lahden toisella puolella?

Lääkäriliitto vaatii myös että "Uskomushoitoja antavat on velvoitettava korvausvastuuseen, jos heidän hoitonsa aiheuttavat vahinkoa tai vaikeuttavat potilaan hakeutumista vaikuttavaan hoitoon." Eikö eheytysterapioiden tulokset ole usein juuri tätä?

Linkki tiedotteeseen: http://www.laakariliitto.fi/uutiset/tiedote.html?opcode=show/news_id=1571/news_db=web_sll2005/type=2
Miksi me aina ollaan altavastaajien asemassa?

Siksikö koska meissä on liikaa heitä, joilla ovat alhaiset testosteroiditasot?

Mites olis jo aika perustaa eheytysterapia biseksuaalisuuteen eheytymiselle, ja aloittakaamme homma "hetero" kanssaveljistämme ja sisaristamme.

Meidän muiden vuoro saa tulla myöhemmin.

Aktiivinen rooli tässä henkien taistelussa olis jo paikallaan.
Hyh! Toivottavasti kukaan ei yritä tulla eheyttämään minua biseksuaaliksi. :D
Äläs nyt.
Menetkö vannomaan että hyh olis ensimmäinen ajatus mielessäsi, jos vaikkapa totaalinen 100% nainen joka on jumalattaren kaltainen, lähestyis sinua suloinen hymy huulillaan raikkaana ja hemaisevana, ettetkö rakastuis hänen täydellisyyteensä.

On se aina parempaa kuin nahkahomo baarissa, tai keijupojat.

Itse olen nähnyt unta naispuoleisesta jumalattaresta lähteen ääreellä taivaallisen laulun kera.

Mutta olenkin tutustunut kreikkalaiseen mytologiaan aikoinaan myös. (Poistettu ylim. q kirjain)
Noh... nahkahomot ja keijupojat ovat myöskin hyh. (No offence...) :D
Myönnän kyllä, että voisin ihastua naiseen tai lähinnä hänen persoonaansa, mutta seksuaalista vetovoimaa naiseen en ole koskaan kokenut. Ymmärrän kyllä esteettisen naiskauneudenkin päälle.
Kiva, että miehet ilmoittavat kiinnostumattomuutensa nahkahomoihin. On sitten minulla vähemmän kilpailijoita, minä kun taas pidän niistä oikein kovasti ;-)
Itse asiassa ei minullakaan ole lievää nahkafetissiä vastaan mitään, vain ja ainoastaan liian suuren merkityksen sille perversiolle antavat ovat hassuja.

Ja naiskauneudesta "puheen" ollen, jos tykkää seksuaalisesti tai esteettisesti naisten huipuista, kannattaa mennä lahden toiselle puolelle, eestiin tai tukholmaan.

Suomalaisten geeneissä on jotain outoa, yleiskuvassa.
Bonobo Pan paniscus kirjoitti:

> "Itse asiassa ei minullakaan ole lievää nahkafetissiä vastaan mitään, vain ja ainoastaan liian suuren merkityksen sille perversiolle antavat ovat hassuja."

Liian suuren merkityksen? Mutta jos kyse on fetissistä? Esim. jos tilanne on se, että ei seiso jos ei ole nahat päällä, niin kyse ei todellakaan ole omakohtaisesta merkityksen antamisesta. Se vain on niin.
Sorge, en tiennyt asian tosta laidasta kaikkea tietämisen arvoista.

Mutta ei kaikilla nahkaan mieltyneistä tota seksuaalisuuteen liittyvää kytkentää noin suoranaisesti ole.

Mutta mikäs siinä, seksi seksinä.
Kuinka kummassa tuli nahkapuuha puheenaiheeksi kun ensin tärkeästä hengellisestä aiheesta keskusteltiin? Voi olla taivaspaikka vaarassa jos holtittomasti menettelee.
Musta on erittäin pelottava ja epäilyttävä ajatus tuo, että " en tiennyt miten rikki olen ennenkuin löysin tämän uskonnollisen yhteisön joka näytti sen minulle". Se lausehan paljastaa täysin itse itsensä. Päähäsi on saatu ajettua ajatus, että olet ollut jotenkin epäkelpo ja pilalla, kunnes sinut pelastettiin. Mikäs sen parempi konsti luoda henkinen riippuvuus. .

Olen itse tästä keskustellut muutamankin "lahkolaisen" kanssa. Juuri siitä mitä muutkin on sanoneet, että kun en tunne itseäni yhtään rikkinäiseksi, olen onnellinen, elän ihan kunnollista elämääkin ja jopa uskon Jumalaankin, niin miksi ihmeessä mun pitäisi pitää itseäni jonain hylkiönä? Vastaus on, että kun sinä et vaan näe miten eksyksissä olet. Lue: kun et ole meidän vaikutuspiirissä, et ole oikealla tiellä. Todella vinksahtanutta!

Tunne itse pari tapausta, joiden kohdalla psykologi olisi saanut aikaan enemmän kuin uskonnollinen liike. En puhu nyt homoudesta vaan mielen ongelmista, elämäntilanteesta. Tai toisen kohdalla lopulta psykiatrinen hoito korjasikin vauriot ja tämä henkilö irtautui uskonnollisesta yhteisöstä sen jälkeen. Ei siis enää tarvinnut kainalokeppiä, kun sai päänsä kuntoon.

Huvittavinta on, että kuulen ihan samoja parjauksia niin ateisteilta kuin lahkolaisiltakin. Kummallekaan en ole TARPEEKSI uskovainen. Ateisteille siksi liian vähän, että ne eivät voi tuomita minua omilla argumenteillaan, jotka yleensä kohdistuvat kirkkoon, lahkoihin, tiukkaan uskonnolliseen dogmiin, josta ei jousteta. Oon se poikkeus, joka hämmentää heidän kenttäänsä ja siksi en ole "oikea uskovainen" (näin tosiaan on sanottu). Ja lahkolaisille ihan samoin. Heillekään en ole "oikea uskovainen", koska oon liian omilla teilläni, enkä usko niiden juttuihin. Heille ei mene kaaliin, että ihminen VOI löytää Jumalan ja hyvän elämän ilman johdattelua, tuomitsemista, eristäytymistä. Liian vaarallista heille, kontrollin ulkopuolella.
IrmeliK kirjoitti: Kuinka kummassa tuli nahkapuuha puheenaiheeksi kun ensin tärkeästä hengellisestä aiheesta keskusteltiin?

Kuinka monessa viestiketjussa yleensä pysytään koko ajan tiukasti alkuperäisessä asiassa? Asioilla on taipumusta rönsyillä ja ajatuksilla harhailla :)

Ajatus "en tiennyt miten rikki olen ennenkuin löysin tämän uskonnollisen yhteisön joka näytti sen minulle" liittyy siihen uskonnollisille yhteisöille melko tyypilliseen piirteeseen, että ei oleteta uskon ja ei-heterouden tai niiden hyväksymisen voivan käydä käsi kädessä. Jos on homo, ei voi mitenkään olla oikeasti uskova ja jos on oikeasti uskova, ei voi (tai pidä) olla tyytyväinen ja sopeutunut siihen, että on homo. Samat uskonnolliset yhteisöt näyttävät sisältävän oletuksen, että juuri niillä on se perimmäinen oikea totuus hallussaan ja muut täytyy vain saada uskomaan siihen. Siis uskomaan yhteisön olettamaan totuuteen, jonka väitetään olevan Jumalalta saatu ilmoitus - eikä niinkään Jumalaan, joka on olemassa myös kaikkien uskonnollisten yhteisöjen ulkopuolella.

Tarvitseeko kaikki sitä paitsi opettaa aina ulkopuolelta? Luullaanko jotenkin, ettei ihmisillä ole omaa kykyä ajatella ja henkilökohtaista Jumala-suhdetta ilman, että välittäjäksi ja selittäjäksi tarvitaan erilaisia uskonnollisia yhteisöjä? Kuulemma muuten yliopistokoulutusta oli joskus menneisyydessä pidetty helluntailaisten kesken kielteisenä asiana, jos ei ihan suoraan syntinä. Tästä kertoi minulle itse helluntaikirkossa työtä tekevä ja sen vaikutuspiirissä ikänsä ollut ihminen. Pyysin selittämään, mistä moinen opiskelukielteisyys oli mahtanut tulla. Sain vastaukseksi, että katsottiin ihmisen saavan yliopistossa päähänsä monenlaisia (vääriä?) ajatuksia ja olevan sen jälkeen vähemmän altis seurakuntansa opetuksille. Opin ajateltiin ilmeisesti siis vievän harhateille, koska ihminen voi oppia arvioimaan kuulemaansa kriittisesti. Ihminen ei ehkä niin helposti nielaise kaikkea sellaisenaan, vaan muodostaa asioista käsityksen punnittuaan monia erilaisia näkökantoja.