Dana International

Mitä mieltä olette Dana Internationalista? Kattoiko kukaan kun piipahti viime vloppusissa euroviisuissakin. Ihan nätti transuksikin :D
Taisi olla herran hattu etusijassa hänen esiintymisessä, ääni kuulosti väkinäiseltä ja herran ryhti oli oudon kumara. Johtuiko ryhti siitä hatusta tai oliko se kumarassa halloweeinin kunniaksi, tiedä häntä mutta sanon silti: YÖK!!
Jos haluan katsella jotain vastavaa katson RuPaulia, ennemmin.
  • 3 / 27
  • Kröhöm...
  • 25.10.2005 11:13
Neidin/Rouvan, kyllä hänet on leikattu. Dana on transseksuaali, ei trasvestiitti, joten "herrasta" puhuminen on sopimatonta.

Näyttävä esiintyjä, mutta en erityisemmin pidä hänen äänestään.
Pakko antaa propsit uskalluksesta ja häikäilemättömästä camp-meiningistä, vaikka musiikkiaan en henkilökohtaisesti voikaan sietää.
Vai herra ja transu kas kun ei vielä savunahka ja värivirheellinen rullahuuli mutakuono, kun on tuo nainen hieman tumma. Onpa sivistys ohuessa, kun ei vielä tiedetä, että transseksuaalitermiä ei enää käytetä vaan, puhutaan transsukupuolisista. Ja jos korjaukset on tehty niin puhutaan ihan vain miehistä ja naisista. Kts laki sukupuolenvahvistamisesta.
  • 7 / 27
  • Kröhöm...
  • 25.10.2005 16:49
Jaa, no jos laki on sellainen, sen kun haastat minut oikeuteen.
  • 8 / 27
  • Public eye
  • 25.10.2005 17:24
Tyhmyys ei taida olla rikos eikä synti, mutta kyllä se useimpia sentään vähän hävettää...
Eikö näistä oikeistä nimityksistä ole täällä paruttu ihan tarpeeksi jo? Minua saa kutsua homoksi, hinntariksi ihan miksi vaan jos huvittaa. Jos oman teltan tukikeppi katkeaa väärästä nimestä niin ei se keppi kovin vahva sitten ollut alunperinkään.......
Dana-tähtönen ratsastaa ulkomusiikillisilla avuilla ja ne ovat kunnossa, mutta"laulamista" on kärsimys kuunnella. Onneksi se on vapaaehtoista;-D
Public eye, ei minua nyt hävetä jos en pysy kaikkien muotioikkujen tasalla, mikä on milloinkin oikea poliittisesti korrekti nimitys millekin ryhmälle tms. Tulee vain tuosta Kian kommentista mieleen, että tuollaisen vaatiminen on pikkumaista pilkunnussimista. Onko transsujen itsetunto tosiaan nykyään niin surkea, että pitää keksiä kiertoilmaisuja aiemmin ihan korrektien ja joidenkin aika hauskojen (transsu) tilalle. Tuollaisella käytöksellä ei ainakaan saa minun sympatiaani millekään "transsukupuolisille" tai mitä sitten lienevätkään seuraavaksi, päinvastoin. Minä en lähtenyt mukaan silloin kun seksuaalivähemmistöjä piti Setan itsenimitettyjen käskynhaltijoiden mukaan kutsua "pervoiksi", enkä minä lähde nytkään kutsumaan transseksuaaleja muiksi vain sen takia, että joku Kia niin vaatii.
Tarkennetaan nyt vielä, että en siis puhunut tietämättömyydestä vaan tyhmyydestä. Tietämättömyyttään ei tarvitse kenenkään hävetä, mutta kun tietämättömyydestä tekee ylpeilyn aiheen, voidaan jo puhua tyhmyydestä.

Sanat ovat siitä hauskoja, että ne eivät ole olemassa vain sanojan suussa, vaan myös kuulijan korvassa. Jos kuulija sattuu vielä olemaan sanomisen kohde, hänellä lienee jonkinlainen oikeus sanoa mielipiteensä siitä, miltä sana hänen korvassaan kuulostaa.
Kröhöm... kirjoitti: "Minä en lähtenyt mukaan silloin kun seksuaalivähemmistöjä piti Setan itsenimitettyjen käskynhaltijoiden mukaan kutsua "pervoiksi", enkä minä lähde nytkään kutsumaan transseksuaaleja muiksi vain sen takia, että joku Kia niin vaatii."



Tuon voisi ajatella myös niin päin, että jotkut ehdoin tahdoin halusivat pitää kiinni "pervo"-nimityksestä vaikka se loukkasikin monia ja kuulosti heidän korvissaan karmealta nimitykseltä.

Hassua mutta minulle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia kunnioittaa toisten toivomuksia. Ei käy minun ylpeydelleni kuunnella toisia ihmisiä ja yrittää ottaa heitä huomioon. Ihmettelen miksi joidenkin pitää olla niin välinpitämättömiä toisten tunteita kohtaan, että väkisin täytyy käyttää nimityksiä joiden TIETÄÄ loukkaavan, ja vielä ylpeillä sillä? Kyse on vähän samasta kuin jos joku juntti tykkäisi nimittää homoja vaikkapa "nyrkillä tapettaviksi AIDS-hinaajiksi" ja kieltäytyisi sitten vaihtamasta nimikettä, koska se hänen mielestään sopii niin hyvin hänen suuhunsa ja homoja kuvaamaan.
  • 14 / 27
  • Kröhöm...
  • 26.10.2005 14:30
Anteeksi nyt vain Public Eye, mutta minusta minulla ei ole mitään hävettävää siinä, etten seuraa muotioikkuja. Minusta vain sinulla ja Kialla on hävettävää, kun hyökkäilette sellaisen henkilön kimppuun, joka käyttää sanaa "transseksuaali" (tai "transsu", jota en ollut edes käyttänyt täällä ennen Kian hyökkäystä.) Sanassa "transseksuaali" ei nähdäkseni ole mitään pahaa, ja sitä käytetään edelleen yleisesti, sanottiinpa laissa mitä tahansa. Minusta tuollainen yritys pakottaa muut käyttämään tiettyä sanaa on silkkaa tyranniaa.

Nähdäkseni vain Kialla ja Public Eyella on syytä hävetä huonon käytöksensä, aggressiivisuutensa, tyrannisminsa ja pikkumaisuutensa vuoksi. Tai vaihtoehtoisesti olisi ehkä neuvotella lääkityksen vaihtamisesta.
  • 15 / 27
  • Kröhöm...
  • 26.10.2005 14:34
Habitus, minulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku kutsuu itseään pervoksi jos itsensä sellaiseksi kokee. Setan kampanja kuitenkin lanseerattiin tyyliin, että "Seta on suuressa viisaudessaan päättänyt, että nyt homot, lesbot, biseksuaalit, transseksuaalit yms. alkavat kutsua itseään pervoiksi".

Tunnen useita transseksuaaleja, ja Kia on ainoa, joka on loukkaantunut kun olen käyttänyt sanaa "transseksuaalinen". Muut ovat käyttäneet itsekin sanaa "transseksuaalinen", enkä ole muiden kuullut käyttävän sanaa "transsukupuolinen". Jos Kiaa loukkaa sana "transseksuaalinen", hänen ei kannattaisi itse loukata muita ja esiintyä aggressiivisesti vaatiessaan muita muuttamaan kielenkäyttöään. Se ei edistä hänen asiaansa mitenkään, voisin ehkä vielä ajatella kunnioittavani jonkun sellaisen toivomuksia, joka sanoo tietyn sanan loukkaavan itseään, ja pyytää minua ystävällisesti käyttämään toista sanaa, mutta miksi ihmeessä noudattaisin sellaisen ihmisen toivomuksia, joka lyö minua kuin vierasta sikaa? Ja Kia käyttäytyy jatkuvasti niin, vaikka en ole tehnyt hänelle mitään pahaa. Ei siis liene ihme, jos en halua täyttää hänen toiveitaan?

Enkä ymmärrä, miksi sinä tai Public Eye jonkin poliittisen korrektiuden nimissä puolustatte Kiaa, joka hyökkäsi täysin sumeilematta minun, täysin satunnaisen ja hyvää tarkoittavan ohikulkijan kimppuun. Teidän olisi syytä vilkaista peiliin, eikä teillä nähdäkseni ole todellakaan varaa arvostella minun käytöstäni.

Muuten on mielestäni ylipäänsä arveluttavaa yrittää muuttaa organisoidusti kieltä, luoda siihen uusi sana tai muuttaa vanhan sanan merkitystä jollain "hallinnollisella päätöksellä". Tiedätkö mitä sana "uuskieli" (newspeak) tarkoittaa Orwellin teoksissa? Kieli on yleensä jotain, joka syntyy spontaanisti, ilman käskyttämistä, ja sellaisena sen mielestäni tulisi myös säilyä. Jokainen voi keksiä uusia sanoja, mutta muita ei saisi pakottaa omaksumaan niitä. Ne tulevat osaksi kieltä itsestäänkin, jos riittävän moni ne hyväksyy. Tällaisista itsestään yleistyneistä sanoista esimerkkinä "kännykkä".
Eiköhän olisi parasta että jokainen jolla on jotain ongelmia siitä miten haluu itseään kutsuttavaksi jakaa lehtisen jokaiselle kenen kanssa on tekemisissä.
Vähän niin kuin käyttöohjeen, on sillon helpompi muistaa miten jokainen haluaa tulle nimitetyksi ja siten saa itse päättää onko kommunikointi kyseisen ihmisen kanssa turhan vaivaloista.
Koska toistaiseksi se on viellä vapaaehtoista, eikö?....siis se valinnanvapaus.
  • 17 / 27
  • Kröhöm...
  • 26.10.2005 14:55
Huomaapa vielä, että tämä keskustelu koski Dana Internationalia, ei millään tavoin Kiaa. Kutsuin Danaa, en Kiaa, transseksuaaliksi, ja Kia veti siitä herneen nenäänsä. Ei siis riitä, että olisin kutsunut Kia "transsukupuoliseksi", vaikka olisin tiennyt että hän sellaista vaatii, minun pitäisi kutsua myös kaikkia muita sukupuoltaa vaihtaneita / vaihtamassa olevia samalla tittelillä, halusivatpa nämä tai eivät, tai muuten Kia syöksyy jostain pusikosta kurkkuuni.
"Muuten on mielestäni ylipäänsä arveluttavaa yrittää muuttaa organisoidusti kieltä, luoda siihen uusi sana tai muuttaa vanhan sanan merkitystä jollain "hallinnollisella päätöksellä". "

No mutta vanha sana on myös samanlaisen "hallinnollisen päätöksen" tulos.


"Kieli on yleensä jotain, joka syntyy spontaanisti, ilman käskyttämistä, ja sellaisena sen mielestäni tulisi myös säilyä. "

Vähä ihq on tota bamlaa kato sillei et ei noi starat snaijaa et meitsi on niinku landelta, hei!

Kieli on kommunikaatioväline ja sen tarkoituksena on täsmällinen ilmaisu. Jos sanat ovat jo luonteeltaan värittyneitä, kommunikaatiota ei synny vaan pitää keksiä toiset työkalut kommunikaatiolle.
  • 19 / 27
  • Kröhöm...
  • 26.10.2005 15:58
"No mutta vanha sana on myös samanlaisen "hallinnollisen päätöksen" tulos."

Toki julkinen valtakin on ehdottanut suomen kieleen monia sanoja siinä missä yksityisetkin, jotkut niistä on hyväksytty julkiseen kielenkäyttöön, toisia ei, aivan niinkuin yksityisten ehdottamienkin sanojen suhteen.

"Vähä ihq on tota bamlaa kato sillei et ei noi starat snaijaa et meitsi on niinku landelta, hei!"

Tajuatko, että sen kielen perusteet, jota puhumme, ovat syntyneet jo ennen kuin oli olemassa mitään valtiovaltaa, tai kielitoimistoa, tai kouluja, tai yliopistoja? Slangisanoja on myös ollut jo kauan, mutta ne ovat yleensä olleet vain rajoitetun piirin ja ikäluokan käytössä ja kadonneet sitä mukaa kuin kyseinen ikäluokka on vanhentunut. Jotkin sanat taas on hyväksytty slangista yleiskieleen.

"Kieli on kommunikaatioväline ja sen tarkoituksena on täsmällinen ilmaisu. Jos sanat ovat jo luonteeltaan värittyneitä, kommunikaatiota ei synny vaan pitää keksiä toiset työkalut kommunikaatiolle."

Ja mistä lähtien "transseksuaali" on värittynyt sana? Mielestäni sitä on käytetty varsin neutraalisti. Eikä nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä. Jos siitä on tullut transseksuaalien mielessä jotenkin negatiivinen sana, vika lienee heissä itsessään. Jos he häpeävät itseään, ja sitä mikä tekee heistä transseksuaaleja, niin he joutuvat vaihtamaan koko ajan nimeä ihan niinkuin Yhdysvaltain mustat, jotka joutuvat koko ajan keksimään itselleen uusia, poliittisesti korrekteja nimiä, kun heidän itsensä ehdottamat nimitykset ovat lopulta alkaneet loukata heitä, tästä nimenvaihdosta on jopa tullut sketsien kohde. Harvat pysyvät enää vauhdissa mukana, mikä on viimeisin poliittisesti korrekti nimitys, milloin se on musta, milloin musta amerikkalainen, milloin afroamerikkalainen, milloin mitäkin. Mikään sana ei tunnu kelpaavan, vaikka mustat se olisi itse mustien ehdottama. Minusta sellainen on äärimmäisen typerää ja tuskastusttavaa, enkä lähde sellaiseen hölmöilyyn mukaan.
Kröhöm... kirjoitti: "Nähdäkseni vain Kialla ja Public Eyella on syytä hävetä huonon käytöksensä, aggressiivisuutensa, tyrannisminsa ja pikkumaisuutensa vuoksi. Tai vaihtoehtoisesti olisi ehkä neuvotella lääkityksen vaihtamisesta"

Arvoisa keskustelija "kröhöm",
toivon, että kerrot minulle, missä kohdassa olen käyttäytynyt huonosti, ollut aggressiivinen, tyrannimainen ja pikkumainen.

Pyydän myös huomauttaa, että en ole missään kohdassa erityisemmin puolustanut ketään. Olen vain kertonut omia mielipiteitäni, johon minulla nähdäkseni on oikeus siinä missä muillakin. Lääkitykseksi olen tänään nauttinut sekä teetä että kahvia. Pitäisiköhän vaihtaa järjestystä?

Kun tämä aihe nyt meni käsitteitä koskevaksi semanttiseksi juupas-eipäs-keskusteluksi, kerron mielipiteenäni, että on edelleen tyhmää pitää härkäpäisesti kiinni sellaisista käsitteistä, jotka on joskus sattunut jollekin ilmiölle omaksumaan, riippumatta siitä, onko käsite asianmukainen vai ei.

Minusta on ajattelevalle ihmiselle päivänselvää, että sukupuoli ja seksuaalisuus ovat kaksi eri asiaa. Sukupuoli on sitä, mitä ihminen on, seksuaalisuus taas liittyy enemmän ihmisen käyttäytymiseen. Transseksuaalisuus on hyvin hämärä käsite, en oikein osaa mieltää, millaista seksuaalisuutta se itse asiassa kuvaa. Homo- hetero- ja biseksuaalisuus sen sijaan kuvaavat hyvin käyttäytymismallejaan. Transsukupuolisuus taas kertoo sen, että kyse on henkilön sukupuolesta, ja siinä etuliite 'trans' kertoo sukupuolten rajan ylittämisestä. Näin minä olen asian ymmärtänyt, en tiedä onko tulkintani poliittisesti 'korrekti' vai ei, mutta se onkin sitten toinen juttu.
  • 21 / 27
  • Kröhöm...
  • 26.10.2005 17:34
Ainakin seuraavassa kohdissa:

"Tyhmyys ei taida olla rikos eikä synti, mutta kyllä se useimpia sentään vähän hävettää..."
  • 22 / 27
  • Kröhöm...
  • 26.10.2005 17:35
Voisiko nimimerkki "Public eye" nyt vuorostaan kertoa, millä tavoin sana "transseksuaali" ei ole asianmukainen? Tai onko kohtuullista vaatia minun lakkaavan käyttämästä sitä vain siksi, että se loukkkaa nimimerkki "Kiaa", kun se ei kuitenkaan loukkaa minun transseksuaaleja ystäviäni (vaikka he mahdollisesti ovatkin Kiaa vähemmän trenditietoisia)?

Mitä tulee "seksuaalisuuteen" ja "sukupuoleen", niin myös "sukupuoli" voidaan kääntää englanniksi "sex", mistä sana "transsexual" ymmärtääkseni alunperin tulee, enkä näe ongelmallisena tuosta sanasta suomennetun version "transseksuaali" käyttöä. Vaikka en suostu myöskään siihen, että suomen kielen pitäisi mukautua englanninkielen muutoksiin, se on kulttuuri-imperialismia.
Ensinnäkin pyydän anteeksi, jos tuo varsin kesy yleisluontoinen toteamukseni on koettu huonoksi käytökseksi, tyrannimaisuudeksi jne. Pystyn kyllä parempaankin, jos niikseen tulee ;)


Toiseksi, en osaa selittää en paremmin kuin edellä jo olen tehnyt, miksi 'transseksuaalinen' ei ole oikein johdettu eli asianmukainen sana. Sanotko itse, että 'olen seksiltäni/seksuaalisuudeltani mies/nainen', vai kuitenkin mieluummin 'sukupuoleltani'? Tässä keskustellaan siis suomen kielen käsitteistä. Suomessa seksi ei tarkoita (ainakaan minun tuntemassani sanavarastossa) sukupuolta, vaan käyttäytymistä, toimintaa jne.
Heh... tunnen yhden transsukupuolisen joka käyttää sana transseksuaali, joitakin kymmeniä jotka käyttävät sanaa transsukupuolinen. Useimmat heistä korjaisivat jos puhuttaisiin transseksuaaleista, moni loukkaantuisikin hiukan, ainakin jos kysymys ei olisi tietämättömyydestä. Lähinnä kai siksi että haluttaisiiin päästä eroon mielikuvasta että ts on jonkinlainen seksuaalinen perversio.

Transseksuaali on siinä mielessä korrekti sana että diagnoosi on edelleen tuon niminen, mutta sitä ollaan vaihtamassa transsukupuoliseksi. Ilmeisesti lääketieteellisetkin auktoriteetit ovat sitä mieltä että nykyinen diagnoosi on käännösvirhe. Sana poistuu siis Suomen kielestä aikoinaan. Englanniksi termi on edelleen transsexual.
  • 25 / 27
  • Peski Lärse
  • 27.10.2005 23:23
Mitä helkkaria se seksuaalisuus tämän ladyn musaan kuuluu. Niinku prioriteettina. Se teki sen euroviisu-biisin ja hyvin tekikin, eglanniksi ja hepreaksi, eikä muuta hyvää ole sitten tehnytkään. Levätköön rauhassa levylautasella se.
  • 26 / 27
  • Hintarnational
  • 1.11.2005 4:34
Dana International on oksettava äijä. Ei ole itse musiikilla enää mitään sijaa näissä turhissa neuroviisuissa, kun tällaiset transistoriasiat niittävät kaiken huomion. Kilpailu pitäisi lakkauttaa, se on tullut elinkaarensa loppuun, ainakin laulukilpailuna, mutta ehkä tilalle voitaisiin polkaista pystyyn kilpailu kaikkein hulvattomimmasta seksualistisuuskokeiluista: naisista miehiksi, siitä taas takaisinpäin, sekä taas uudestaan miehiksi päin muutettuja kaksineuvoisolentoja, joilla on viisimetrinen penis ojossa, ja jotka ovat samaan aikaan homoja, lesboja, bi-otuksia, eläimiinsekaantujia jne. Sehän on nykymaailmassa muotia, tämä kaiken hyväksyvä pluralismi.

Hyi.
"Arni
26.10.2005, 22:30 Heh... tunnen yhden transsukupuolisen joka käyttää sana transseksuaali"

Peruste on se, että Suomen kielessä on myös sana "seksismi" joka viittaa sukupuoleen eikä seksuaalisuuteen. Jos "transseksuaalisuutta" halutaan muuttaa, niin myös 'seksismille' pitäisi keksiä toinen sana. 'Seksismi' on kuitenkin tuhat kertaa käytetympi sana kuin transseksuaalisuus, joten sekaannusta sukupuolen ja seksuaalisuuden välille pelkkä sana tuskin luo.
Kannattaisi keksiä ihan suomenkieliset termit transasioille.