Kauhuleffoja

• 1 / 29
  • toy boy
  • 23.10.2005 19:44
Sattuukos kukaan täällä tietämään sellaisia kauhuleffoja kuin Lautta ja Varoitus? Pulpahtivat jostakin syystä mieleen ja nyt haluaisin tietää kyseisten elokuvien englanninkieliset nimet, jotta voisin niitä jostain hankkia. Pikaisella googlettamisella en löytänyt mitään noihin filmeihin viittaavaa. Kuulin joskus 80-luvulla näistä leffoista ja etenkin Varoitus oli siskoni mielestä todella hirveä. Muistaakseni sisko oli siitä vielä järkyttyneempi, kuin nähtyään filmin Painajainen Elmstreetillä, mitä itse pidän ehdottomasti kaikkein pelottavimpana kauhuleffana. Olisi kiva vihdoin nähdä nämä pätkät. Suositelkaapa joitain muita vanhempia kauhuleffoja -tätähän kauhuahan vois vaikka alkaa harrastaa taas pitkästä aikaa.
Varoitus löytyy nimellä It came without warning. Lautan englannin kielistä nimeä en löytänyt, mutta kyseinen pätkä (n.30 min.) löytyy Creepshow 2:lta, jossa on 2 muuta Stephen Kingin novelleihin perustuvaa kauhutarinaa.
Lautasta en tiedä, mutta Varoitus lienee hyvä b-kauhupläjäys ”Without Warning”, joka on ollut aikoinaan videolevityksessä Suomessa nimellä Varoitus - Warning. Elitistin nettisivuilta löydät leffasta lisää tietoa http://www.elitisti.net/database.php?id=14&page=8

Mitä tuohon Elm Street ykköseen tulee, niin olen kanssasi samoilla linjoilla; ehdottomasti yksi pelottavimmista (ja parhaimmista) kauhuleffoista. Harmi, että jatko-osat olivat kökköä purkkakauhua ja tekivät saksikädestä tyhmiä one-linereita laukovan pellen.

Mitäköhän vanhempia kauhuleffoja voisi suositella… ne on nämä perusklassikot; Carrie, Texas Chainsaw Massacre I & II, Evil Dead, Dawn / Day of the Dead, Videodrome, The Thing, Hitcher, Exorcist, Omen, Zombie Flesh Eaters, Suspiria, Tenebrae, Halloween jne.
  • 4 / 29
  • hymyilyttää
  • 23.10.2005 21:31
pidin erityisen paljon uudesta Skeleton Key leffasta, suosittelen muillekkin.
kauhuleffojen fanina voisin sanoa nähneesä kauhuleffoista laidasta laitaan mitä raaimpia ja kummallisimpia, mut elmstreet 1 oli hyvä mut ei mielestäni niin pelottava. mun suosikkejä ovat ainakin kaikki halloween sekä teksasin moottorisahamurhat leffat ja tietenkin klassikot kuin perjantai 13. ja romeron zombie leffat ja ei saa unohda sam raimin evil dead trilogia sekä kaikkki neljä alien-leffaa. uusimmista kauhuleffoista lämpimästi suosittelen house of waxin vaikka siinä on paris hilton, mut se on mielestäni tän vuoden mielenkiintoisin ja paras slasher!!!
  • 8 / 29
  • toy boy
  • 24.10.2005 21:45
Kiitokset noista Varoitus ja Lautta -leffojen tiedoista! Katselin 80-luvulla todella paljon kauhua, mutta suuri osa leffojen nimistä oli jo unohtunut. Siksipä aloinkin niitä nyt kysellä. Varsin paljon olenkin noita täällä mainittuja filkkoja nähnyt, mutta muutama minulle tuntematonkin on tullut esille. Toi Elmstreet jäi minulle mieleen varmaan siksi, että taisin olla 9-vuotias kun näin sen ensimmäisen kerran. Sillon tuli todettua suojaikärajojen merkitys... En tainnut nukkua ainakaan kuukauteen kunnolla ja ensimmäisenä yönä tärisin kauhusta vanhempien makuuhuoneen lattialla. Salaa piti tietenkin parhaan kaverini isoveljen kaikki kauhuleffat katsoa ja kyllä sitten pelotti! En, muuten vieläkään mielelläni katso Elmstreetiä yksin... Harmi, kun poikaystävä ei kestä kauhua alkuunkaan -olis edes joku pitämässä kädestä kiinni.
Hei mahtava!
Kerrankin mielenkiintoinen keskustelu. :) Mä olen ihan kauhuleffafriikki. Sanotaan että jos omistamistani about reilusta tuhannesta leffasta tasan puolet on kauhuleffoja, se jo kertonee jotain. Toinen puoli onkin sit jakautunut tasaisesti scifiin, draamaan yms. Toimintaa ja komediaa en pahemmin jaksa katsella. Blaah.
Muistan kyllä myös tuon varoitus leffan, ja Lauttakin tuli tutuksi Creepshowsta jo pienellä iällä. Mut eka kauhuleffa minkä koskaan näin, oli Halloween 2 joskus 80 luvun alkupuolella. Ikää oli liian vähän ja kyllä pelotti. ;) samoihin aikoihin näin myös "Kauhun riivaamat" eli Evil deadin. Tosin sillooin siitä oli leikelty pois nykyään jo suorastaan surkuhupaisalta näyttävä "muovailuvaha" loppukohtaus. Mutta kyseinen leffa oli hienoa käydä katsomassa muutama vuosi sitten ihan leffateatterissa kun se vihdoin ja viimein sai virallisen "Suomen ensi-iltansa".
80 luvun alkupuolihan oli kauhun kulta aikaa. Oli paljon roskaa ja paljon mielettömiä leffoja. Mieleen ovat jääneet mm Incubus, Hellnight, Aprillipila, Boogeyman-sakset kurkulla, Amityvillet yms. Nykyään keräilen ja tilailen paljon ulkomailta kauhuleffoja (dvdpure.net import osasto on yllättävän hyvä), mutta täytynee myöntää, että kun jonkun kakarana nähneen leffan nyt aikuisiällä uudestaan katsoo, kyllä suorastaan naurattaa. :)
Mutta tässä mun parhaat listaa: The Thing, Alien, Aliens, Halloween 1,2,6, Hellraiser 1 ja 2, Evil dead, Manaaja, Intruder, Cube 0-2, Elmstr 1,3,7, Kauna, The Hunger, Leviathan, Deepstar six, yms yms... Kyllähän noita löytyis...
Päätän Clive Barkerin sanoihin: Raise some Hell...
Hei!
Ja jos joku tietää jonkun hyvän netti dvd paikan mistä voi tilata laskulla tai postiennakolla, pistäiskös infoa vaikka suoraan mulle. Kun mä vihaan luottokortti ostoksia. ;)
Joskus 80-luvulla teininä tuli katsottua satelliittikanavilta pikkutunneilla kauhuleffoja, iso osa mustavalkoisia. Pelottivat, vaikken kaikkea ymmärtänytkään, kun ei noissa ollut tekstitystä. Ensimmäinen varsinaisesti mieleeni jäänyt kauhuleffa oli Maissilapset, jonka muistaakseni katsoin vuokravideolta. Häijyt fiilikset jätti. Nykyään en juuri leffoja vuokraa ja tyydyn lähinnä valkokankaalle ilmestyvään tarjontaan. Eivät nämä nykyiset kauhupätkät juuri jaksa säväyttää. Restauroitu Moottorisahamurhaajakin jätti aika kevyet fiilikset. Erilaiset tsombieviritykset lähinnä huvittavat, vaikka niitä mättöleffoina katsookin. Toisaalta pidin Kuutiosta, joka oli aidosti jännittävä, vaikkei ehkä kauhultaan nyt niin hirveää ollutkaan. Ehkä DVD:nä löytyisi jotain kauheampaa...
Tähän asti katsomistani 2000-luvun paras kauhuleffa on ollut Saw. Pirullisen jännittävä vielä toiseenkin kertaan katsottuna!
Ja tukossa on Saw2. Taisi jopa jo olla jenkeissä ensi-illassa. Leffajulisteesta oli noussut kova kohu...
Kuutio tosiaan on loistava, vaikkei se varsinainen kauhuleffa olekaan. Kuutio2:sta (Hypercube) en niin tykännyt, alkoi jo mennä liian oudoksi se touhu fysiikan lakien loistaessa poissaolollaan.

The Others ja Kylä ovat hyviä ennen kaikkea ovelan juonen takia.
Kauhuleffoja G. W. Bushiille!

Katsookohan G.. Dabljuu Bush ensi sunnuntaina Oscar-gaalaa. Luultavasti ei. Näin pohtii Kölnische Rundschau lehti tänä aamuna. Tosin jo 2003 Michael Moore pilkkasi Bushia, mutta vanhat arvot säilyivät palkintojen jaossa useammana vuoden. Voittajia olivat mm. musikaali Chigago ja Sormusten Herra – ei siis aihetta huoleen. Mutta tällä kertaa suosikkilista saa urhean teksasilaisen kauhun valtaan. Monet elokuvaohjaajat ovat jo aikaisemmin hienon hienosti antaneet ymmärtää, että cowboyden kylmien preeriaöiden aikana voi tapahtua kaikenlaista, mutta Brokeback Mountain elokuvassa se näytetään julki. Ja kilpakumppanina on Capote, joka ei elokuvassa piilottele homoseksuaalisuuttaan ja jopa rakastuu yhteen syytetyistä.
------
Ilmeisesti Hollywood - oltuaan syyskuun 2001 jälkeen yhteisessä taistelurintamassa monta vuotta – on jälleen liberaalien tukikohta. Samanlainen jakso oli 1964-76, jolloin Amerikassa oli suuri yhteiskunnallinen murros, Vietnam, kansalaisoikeustaistelu, vastakulttuurit, huumeet, Watergate…
Olen myös kauhuleffa/kirjallisuusfriikki!!! Clive Barker on loistava kirjoittaja ja myöskin kuvittaja!!! Niille jotka haluavat tietoa leffoista yms kannatta tutkia kirja:"Verikekkerit". Suomalaisten tekiöiden tiivistys 90-luvulla siihen astiseta horror-materiaalista jos niin voi sanoa.
Suosittelen Clive Barkerin Veren kirjoja (vaikea saada), kannattaa lainata kirjastosta!
Mä katselin joskus hyvin alaikäisenä salaa ovenraosta Painajainen Elmstreetillä ja se on jäänyt ikuisiksi ajoiksi mieleen. Vieläkin nousee mieleen kuva siitä tytöstä ruumissäkistä koulun käytävällä.. ehkä pitäis katsoa se nyt uudestaan vähän isompana ja huomata, ettei se ehkä ihan niin kauhea olekaan.. Vai onko se? :)
Joka tapauksessa mun asia oli tämä: osaako kukaan sitä lorua jota siinä laulettiin? Se on jäänyt kanssa mieleen jotenkin pelottavana, mut sanat on kadonneet, kun en mä sen ikäisenä mitään englantia puhunut.. Se alkoi jotenkin, et "One, two, Freddie comes for you, three, four..?
"One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late. Nine, ten, never sleep again."

Oho, onpas kello paljon. Hyvää yötä ja kauniita unia...
Huh! Kylmät väreet kulkivat vieläkin iholla, kun luin tuon lorun... Ja siitä, kun näin ensimmäisen kerran Elm Streetin on vasta kaksikymmentä vuotta...
Tuolla alkupäässä 0li keskustelua Warning-Varoitus leffasta. Bongasin Vhs version (Ei kuulema vielä löydy dvdnä) Tren Filmi friikin ikkunasta ja kävin samantien ostamassa pois... Tänä iltana pakko fiilistellä ja katsoa. My Precious...
Pitäisiköhän itsekin fiilistellä ”vanhojen” elokuvien parissa. Olen jättänyt muinoisesta VHS-kokoelmastani muutaman muiston, joita voisi näin kesälomalla verestää. Jos vaikka nauttisi illalla popcornien kera Koston enkelin (I Spit On Your Grave) ääriharvinaisen Suomi-VHS:n tai yhtä harvinaisen Shogun Assassinin.

On jotenkin nostalgista, kun rakeinen ja ääneltään kohiseva 4:3 VHS-kuva iskeytyy ruutuun kera muistoja herättävän maahantuojan logon. Mitä niitä maahantuojia nyt olikaan; Nickes Sound City, Trix Video, Mariann Video, United Film jne.
Jos haluat nähdä hyvää kauhua, suosittelen näitä elokuvia: Hellraiser, Hellraiser II: Hellbound (the uncut version), Evil Dead, Evil Dead II: Dead By Dawn, Alien-elokuvat (scifi-kauhua, mutta hyvää sellaista - 2 ekaa ovat parhaimmat), Braindead (hillittömän hauska splatter-komedia), Re-Animator (huom! the uncut version), Jeepers Creepers (yllättävän laadukas nykyleffa) ja Psycho (the old version).

Huom! Hellraiser-elokuvia on tehty vaikka kuinka paljon (taitaa olla jo kahdeksan tällä hetkellä?), mutta vain kaksi ensimmäistä osaa ovat mainitsemisen arvoisia, koska ne on tehty tiukalla ammattitaidolla ja tinkimättömällä tyylillä (oman alansa mestariteoksia). Kaikki muut osat ovat tyypillistä jenkkipullaa, jota ei voi katsoa.

Lisäksi voin suositella Peter Jacksonin Meet the Feebles -elokuvaa, joka on todella hauska ja härski Muppet Show -parodia. Sitä katsoessa ei voi olla nauramatta.
Ja jatkona vielä lisätään The Descent ja Dog Soldiers, jotka ovat Neil Marshallin ohjaamia ja kirjoittamia kauhuelokuvia. Ne ovat hyviä. :)
tuo Painajainen Elm Streetillä on kyllä niitä elokuvia, jotka ovat myös minun päähäni sulautuneet, pienempänä kun sen näin.Varmaan muistettavimmat kohtaukset olivat Johnny Deppin(!)"imautuminen" sängyn sisään ja se missä ruumispussi raahautuu pitkin koulun käytävää...hrggh!

muita tämä ei kuitenkaan suosikkini ole. Viimeisin kauhuleffa, mikä laittoi pureskelemaan kynsiä, oli "The Grudge"(kauna), vaikkakin omalaatuisen palapelimäisesti kasattu, niin ei se vähennä yhtään kauhun läsnäoloa.Uusin Texas chainsaw massacre on todella hieno, kaikessa verisessä törkyydessään.Vanhaan kastiin menee Peter Jackonin kauhu-splatter, Bad taste".Tämänkin näin joskus pienenä ja heti kun tuli myyntiin dvd:lle, olihan sep akko ostaa.Oikea mustan huumorin kukka.