Musiikin sanoja

"Mir ist so wunderbar
es engt das Herz mir ein;
er liebt mich, es ist klar,
ich werde glücklich sein"

...


"...so leuchtet mir ein Farbenbogen,
der hell auf dunkeln Wolken ruht.
Der blickt so still, so friedlich nieder,
der spiegelt alte Zeiten wieder,
und neu besänftigt wallt mein Blut.
Komm, Hoffnung, lass den letzten Stern
der Müden nicht erbleichen!
O komm, erhell' mein Ziel
sei's noch so fern,
o komm, die Liebe wird's erreichen.
Ich folg' dem innern Triebe.
ich wanke nicht, mich stärkt die Pflicht
der treuen Gattenliebe!
O du, für den ich alles trug
könnt' ich zur Stelle dringen,
wo Bosheit dich in Fesseln schlug,
und süssen Trost dir bringen!"

"O namenlose Freude
Mein Mann an meiner Brust!
Nach unennbaren Leiden
so übergrosse Lust!
Du wieder nun in meinen Armen!
O Gott, wie gross ist dein Erbarmen!
O Dank dir, Gott, für diese Lust!
..
Du bist's
Ich bin's
O himmlisches Entzücken!...
(der Name des Lieben)"
  • 2 / 15
  • Public eye
  • 24.9.2005 21:23
Hyvien tapojen edellyttämät krediitit ovat tainneet unohtua edellisestä.
Kyseessä siis valikoituja otteita Ludwig van Beethovenin Fideliosta, libretto Joseph Sonnleithner ja Friedrich Treitschke.
Mitä noihin musiikkikappaleiden sanoihin tulee, niin itsestäni se tuntuu hieman hassulta kun joillekin ihmisille musiikissa tärkeintä on sanat. En nyt tarkoita erityisesti sinua Martin, mutta yleensä - ja minun mielestäni tämä ominaisuus kulminoituu juuri niihin ihmisiin, jotka eivät ole musikaalisesti kovinkaan lahjakkaita. En siis tarkoita laulua, vaan sanoja. Laulu on yksi musiikkikappaleen elementti, joka muiden elementtien kanssa muodostaa kokonaisuuden - mutta vaikuttaa, että varsinkin suomalaiset junttimusiikin ystävät arvottavat musiikkikappaleita sen mukaan mistä niissä lauletaan, ei siis miltä itse musiikki kertoo.
Yhdyn Chiron tuohon ajatukseesi. Juuri Beethovenin musiikki on tässä se loistavin osa ja toivoin niiden, jotka tuntevat itse teoksen hurmioituvan laillani. (Tosin) erityisesti tarkoitan sitä orkestraalista puolta.
Viestini on siis ikäänkuin vihje sanoin ilmaistavasta ulottuvuudesta johonkin "sanomattomaan", josta - kuitenkin - voisi keskustella. Keskustelu musiikista on yleensä muuten aika turhauttavaa. Minua eivät jonkin harmonian tekniset yksityiskohdat kiinnosta tippaakaan - niiden aikaansaamat tunnetilat taas ovat subjektiivisia ja usein lähes mahdoton ilmaista sanoin (ainakaan todella hyvin rajatuin, kiinnostavin sanoin).

Sanat ovat ITSESSÄÄN myös kiinnostavat, eikö...?
"mistä itse musiikki kertoo"

Tämä on kylläkin, Chiron, hyvin uskalias väite. Mistä itse musiikki kertoo...voiko kertoa?
Yep. Jokainenhan meistä kokee asiat omalla tavallaan. Joku saa elämyksen musiikkikappaleiden sanoituksista ja toisille taas itse musiikki meinaa enemmän. Itselleni elämyksellinen musiikki koostuu monista elementeistä. Yksi asia on sellainen, mitä en voi edes tarkkaan ottaen määritellä, on vain tiettyjä asioita, jotka stimuloivat endorfiinejä liikkeelle, kuten kaunis melodia, ja sehän on tietty hyvin subjektiivista mikä on kaunis melodia. Mutta tarkoitankin sitä, että jos ihminen on esim. musikaalinen, musiikin antama elämyspohja on luultavasti paljon laajempi ja monitahoisempi, kun ihminen joka ei musikista niinkään ymmärrä. Ja jos musiikki ei avaudu syvällisemmin, eikä korva pysty erottamaan kappaleen monikerroksellisia elementtejä, kuullaan se mikä on helppo kuulla, esim. juuri sanat.

Sanoitusha on aivan oma taidemuotonsa, enkä vähättele sitä yhtään. Itse en ole koskaan osannut sanoittaa yhtää ainoata biisiä, vaikka olen sitä yrittänytkin. Minulle kyllä kirjallisuus on aina merkinnyt paljon ja antanut syvällisiäkin kokemuksia, mutta minulle musiikki on aivan erilainen foorumi kuin tekstin esittämisen foorumi. Sanat varmaankin ovat hyvin mielenkiintoinen alue jos niitä lähdetään tarkastelemaan yhtenä erillisenä asiana. Mutta minä en todellakaan ole oikea henkilö puhumaan musiikissa tapahtuvasta sanoin ilmaistavasta ulottuvuudesta.

Musiikki kertoo mielestäni sen mistä sen haluaa kertovan. Pohja on paljon laajempi kuin sanoituksessa, eli musiikki on sidoksissa juuri siihen sanomattomaan, ei niin paljon valmiiksi sanottuun. On totta, että keskustelu makuasioista ei ylipäätään ole hedelmällistä, siksi itse käymäni musiikkikeskustelut liittyvät tavalla tai toisella sävellysksissä toteutettuihin musikillisiin ratkaisuihin, siis silloin kun myös vastapuolta ne kiinnostaa ja hän niistä myös jotain tietää.
  • 8 / 15
  • Heavymies
  • 25.9.2005 21:07
Kraftwerk on loistava esimerkki sanojen turhuudesta.

Kuunnelkaa vaikkapa kappale "Numbers"
  • 9 / 15
  • Rokkihomo
  • 26.9.2005 14:52
...ehkapa sanallisesti "lahjakkaille ihmisille" sanat ovat tarkeita...
Minulle melodia tulee ensin ja vanhemmassa mustassa musassa(funk ja soul) sielukkuus. Sanat vasta toiseksi.
"Words like violence
Break the silence"
...

"Words are very unnecessary
They can only do harm.
Vows are broken
To be broken
Feelings are intense
Words are trivial
Pleasures remain
So does the pain
Words are meaningless
And forgettable
....

"Enjoy the silence" DMode jos joku ei tiedä...
Muutamalla sanan sivalluksella sanottu kaikki tarpeelinen aiheesta, tavallaan.

Itse kiinnitän huomioni ensin laulajaan (tulkintaan ja tähteen...siis). Sitä voi laulaa melkein mitä tahansa jos ääni kiehtoo tai koskettaa. Mutta ehkä tärkein on biisin moodi, nuo kaikki yhdessä.Mistä esimerkkinä hoilasin koko kesän mielessäni "Hitler in my heart" Antony ja Johnsonilta...Mikä oli tavallaan aika kamalaa vaikka luulen ymmärtäväni tuon merkityksen...
Parhaimmat piisit kestää kolme minuuttia ja saattaa muuttaa koko elämän tyylitajua myöden....Ilman että aattelee miksi.
80´luvun lapsi kun olen, nostalgia ei ole sitä mitä se ennen oli.
Jep.

"But don't forget the songs
That made you cry
And the songs that saved your life
Yes, you're older now
And you're a clever swine
But they were the only ones who ever stood by you."

(Moz eli Smiths: "Rubber Ring")
Minusta tässä on todella kauniit sanat. Biisi on Celine Dionin Let's talk about love.

"Every smile is a new horizon
on a land I've never seen.
There are people around the world,
different faces different names,
but there's one true emotion
that reminds me we're the same."
  • 14 / 15
  • Sanasta miestä
  • 27.11.2005 23:10
Tärkeintä on runous, eli sanat.
Musiikki on siinä taustalla vain hieman elävöittämässä ja toimimassa kontekstina, jonka avulla sanat on helpompi muistaa.

Siinä mun mielipide :)
Yksi korjaus Enjoy The Silencen teksteihin:

Vows are spoken
To be broken