Brokeback Mountain
Lue lisää:
» Elokuvat: Brokeback Mountain
» Brokeback Mountainin voittokulku jatkuu
» Yhdysvaltalaisten näyttelijöiden palkintosuosikki on Ang Leen ohjaama Brokeback Mountain
» Brokeback Mountain -elokuvan nähneiden keskustelua
Tätä elokuvaa voi lähestyä monelta kantilta ja siksi erilaisia arvostelujakin lienee paljon.
Ensimmäinen seksikohtaus on kieltämättä hieman huvittava, mutta ehkä se selittyy sillä, että kundit olivat kännissä. Se selittäisi sen miksi kohtaus oli ähkimistä.
Minusta elokuvassa kuvattiin hienosti uskollisuutta ja siihen liittyviä asioita. Jos on homo, heterosuhteesta ei tule mitään. Sitä voi yrittää, mutta lopputulos on tuhoon tuomittu, kun haluaa enemmän miehiä.
Hieno elokuva. :)
Hassua, kun olen itse nainen, muistan katsoessani seksikohtausta jotenkin vähän ihmetteleväni sitä meininkiä, mutta sitten epämääräisesti jotenkin kuitanneeni mielessäni että "kai tuo miesten seksuaalisuus on sitten esim. tuollaistakin". Tyhmää.
Ehkä taustalla oli ajatus että jännitettä oli syntynyt pitemmän aikaa, ja koska Ennisin ennakkoasenne ei varmaan ollut kovin homoutta arvostava, ehkä ajatus oli näyttää sitäkin, ja ehkä siitä ajatuksiin tulevaa ristiriitaa.
Ymmärsin että Ennis oli ensimmäistä kertaa miehen kanssa, ja Jackillä oli ollut aikaisempia kokemuksia. Ennishän totesi jossain kohtaa myöhemmin että Jack oli "tehnyt" hänestä sellaisen.
Itse samaistuin Ennisiin enemmän, ajattelin katsoessa että koen samanlaista avuttomuutta ihmissuhteissa ja yksinäisyyttä. Jackillä tuntui olevan enemmän vaihtoehtoja, vaikka ei varmaan sitten loppupeleissä ollut.
Elokuvassa näytettin mielestäni myös muita ihmissuhteita kauniisti, esim. Ennishän oli ihan loistoisä. Ja molemmat myös tiettyyn pisteeseen asti hyviä aviomiehiä.
Minusta seksikohtaukset olisi voinut jättää poiskin, koska näyttelijät eivät ole itse homoja ja se näkyy juuri seksikohtauksissa ja suutelemisessa. Ne tekevät heteromiehet, joille niiden kohtausten sisältö on vierasta ja siksi suutelemisestakin on tullut tuollaista ihme puristusta. Miksei voinut tehdä kuten yhdessä kohtauksessa , jossa miehet olivat rennosti sylikkäin. Se oli luontevampaa. Sekin olisi riittänyt. Ei kaikkea tarvitse aina näyttää. Amerikkalaisissa elokuvissa tuntuu olevan kirjoittamaton sääntö, että seksiä pitää olla aina jossakin vaiheessa.
Ekassa seksikohtauksessa oli hyvää, miten se alkoi ja se, miten Ennis vastusteli Jackin yritystä lähestyä. Minusta se oli uskottavan tuntuista ja se olisi voinut päättyä suutelemiseen eikä enempää. Hauskaa oli myös sellainen poikamainen kisailu tai paini ulkona, jonka todistajana oli esimies. Minua se nauratti, koska jotain tuollaista olen tehnyt mm. bussipysäkillä ja bussissa. Kaikkea hullua sitä on tullut tehtyä nuorena. Ei sitä välittänyt kuka näkee. Me oltiin silloin niin hulluna toisiimme.
Elokuva herätti paljon muistoja ja siksi se oli minulle elämys.
Jonkun tässä topikissa muistelen miettineen heteron suhtautumista filmiin. Seuraavassa ensikäden kertomaa. Yksi pojistamme kävi elokuvan kavereineen katsomassa, "kun siitä niin paljon puhutaan". Minä en ole heille maininnut elokuvasta yhtään mitään.
Heidän mielestään elokuva oli täysin tylsä. Se mihin hänellä oli pahasti särähtänyt, oli miesten valehtelu vaimoilleen keskeisistä puuhailuistaan. Sitä he eivät ymmärtäneet. Suorastaan ärtyneesti minulta tivattiin perusteluja, siitä miksi homomiesten pitää valehdella tuolla tavalla naisille. Kun pyysin häntä miettimään syitä sellaiselle, ei niitä löytynytkään. Tästä alkoi pitkä keskustelu ja väittelykin asenteista yhteiskunnassa jne. Hän oikeasti kuunteli, mikä tuntui hienolta.
Tuon keskustelun jälkeen tajusin, että emme me näistä asioista kotona keskustele muulloin kun jostakin seikasta erikseen kysytään. Elämme tavallamme, eikä siinä mitään erityistä ole. Tuli taas kerran todistettua, ettei suutarin muksuilla ole kenkiä.
Olen sitä mieltä että heterolle, erityisesti urospuoliselle, pitää edelleen vääntää rautalankaa.
Juhani
Minua hämmästytti Ennisin vaimon reaktio keittiössä juuri tästä valehtelusta. Ihmetytti se, ettei vaimo kertonut varmempaa todistetta väitteilleen eli mitä oli nähnyt tapahtuvan talon kulmalla. Nykyajan nuoret eivät voi tajuta, että siihen aikaan, mistä elokyuva kertoii, sellaisia asioita ei tavallaan ollut olemassakaan tai niitä pidettiin sairautena ja vieläkin näitä asenteita on vallalla.
Miten voi elää, on kysymys. Miten voi elää valheessa, kun koko avioliitto on valhe, mutta pakkopulla yhteiskunnan normien takia? Ennis joutui ristiriitaiseen tilanteeseen, koska vaihtoehtoja oli liian vähän. Kun Jack tapasi miehen tanssipaikalla talon ulkopuolella, niin hetkeä myöhemmin vaimo kertoi omista huomioistaan miehestään avoimesti, että " hän ei ole kauhean tekninen" tms. astuessaan ulos tuttavapariskunnan kanssa. Miehen ollessaan jotain vähempää ( suoritustasoltaan) kuin yleisesti on arvostettua tai kuuluu sukupuolen rooliin, herättää se heti epäilyjä ja ahdistusta vaimossa, joka yrittää huumorin varjolla selvitellä omaa asemaansa yhteisössä ja toisten suhtautumista koko pariin. Taustalla on nolatuksi tulemisen pelko tai häpeän tunteita tilanteesta, kun huomaa, ettei mies olekaan sellainen mies kuin naapurin mies on, vaan yksilö. Jack kohtasi tämän, kun hänen vaimonsa isä väheksyi häntä nimenomaan perheen isänä ja halveksi häntä tekemällä asioita kysymättä jackin mielipidettä. Jack teki vaimonsa työpaikalla toisarvoisia tehtäviä kuten myyntityö, koska oli joutunut vähättelyn kohteeksi entisenä rodeoratsastajana, joka ei osaa mitään käytännöllistä. Hän oli saanut työtä armosta.
On tavallista edelleenkin maakunnissa, että tapaillaan kesämökillä, kuten Jackille ennestään tuntematon mies ehdotti. Vain suuremmissa kaupungeissa voi mennä omaan kotiinsa miesystävän kanssa. Vain suuremmissa kaupungeissa voi mennä kapakkaan homoystäviensä kanssa ilman heterokulissia. On miehiä, jotka edelleenkin pelkäävät, jos heidät bongataan baarissa, jonkun miehen kanssa, jota tämän seurassa ei ole aikaisemmin nähty.
Pahinta olisi ollut, jos Ennis olisi sanonut vaimolleen, että "olen muuten niitä miehiä, jotka". Silloinhan siitä olisi voinut tulla vaimolle tunne siitä, että häntä on petetty, että hänen miehensä piti olla kokonaan hetero ja normaali eikä hän voinut tehdä valintaa, vaan oli satimessa. Hänelle ei kerrottu olennaisesta asiasta, mitä kahden ihmisen välillä on eli seksistä. Hän osti sian säkissä! Ennisillä taas ei ollut minkäänlaista asemaa yhteiskunnassa, jos hän olisi ollut julkihomo tai valinnut naimattomuuden, koska eihän naimattomia miehiä ollut olemassakaan ellei ollut jotakin vikaa eli oli mielisairas tai vammainen.
”Vain suuremmissa kaupungeissa voi mennä omaan kotiinsa miesystävän kanssa. Vain suuremmissa kaupungeissa voi mennä kapakkaan homoystäviensä kanssa ilman heterokulissia.”
Nyt siis on puhe Suomesta vai kuinka? Minkä kokoinen mahtaa olla suurempi kaupunki, jossa nämä järkyttävät teot voi suorittaa ilman yleistä paheksuntaa?
MTV Movie Awards antoi palkintonsa parhaasta suudelmasta - Best Kiss - Jake Gyllenhaalille ja Heath Ledgerille heidän kiihkeästä suorituksestaan Ennis del Marin kotiin johtavien portaiden juurella Brokeback Mountain -poikien pitkän eron jälkeen. Palkinto parhaasta näyttelijäsuorituksesta meni myös Jake Gyllenhaalille.
Huomionarvoista on, että valinnat tapahtuvat demokraattisesti katsojaäänestyksen perusteella.
http://theenvelope.latimes.com/news/env-et-mtv5jun05,0,2626904.storyBrokeback Mountain -DVD on nyt myynnissä. Tekstitykset pohjoismaisilla kielillä. Lisämateriaalia mukana trailerista elokuvan tekemiseen.
En ole vielä katsonut. Mieheni kommentit hänen nähtyään elokuvan nyt ensimmäistä kertaa, että se on pitkästyttävä. (Siinä ei ole riittävästi äksöniä.) Toisaalta hän oli hieman järkyttynyt. Totesi, että läheltä piti, ettei tuo elokuvan miesten kohtalo olisi ollut hänenkin kohtalonsa.
Kaverini USA:ssa katsoi elokuvan uudelleen DVD:ltä. Hän piti tästä enemmän, koska pystyi paremmin keskittymään elokuvan sisältöön ja kerrontaan. Komeat näkymät olivat vieneet isolla kankaalla liiaksi huomiota pois itse teemasta.
Juhani
DVD oli kolahtanut viikon maallaolon aikana postiluukusta. Toinen katsomiskerta avasi joitakin ensimmäisellä katsomiskerralla hieman kysymysmerkiksi jääneitä asioita.
Jake Gyllenhaal vieraili viikonloppuna Saturday Night Live -showssa ja kiitti BbM:n myötä saamiaan uusia faneja esittämällä laulun elokuvasta Dreamgirls - tieteinkin asianmukaisessa asussa. Katso video:
http://www.youtube.com/watch?v=TSzSBum9uvQ