Erika Vikman - queer(?)

QX:n haastattelussa ( https://www.qx.se/noje/287420/jag-har-alltid-varit-queer-finska-erika-vikman-sjunger-om-kvinnlig-orgasm-i-eurovision/ ) Erika Vikman kertoo olevansa queer:

"Homofanit ovat aina rakastaneet työtäsi, ja sinäkin rakastat heitä.
– Kyllä, luulen, että olen aina ollut queer. Pienestä pitäen olen tuntenut itseni vähän erilaiseksi. Joten kun tapasin lukiossa ihmisiä, jotka identifioituivat homoiksi, löysimme toisemme. Heillä oli niin hyvä energia, he olivat niin avoimia. Niinpä minusta tuntui, että nämä ovat minun ihmisiäni. Joten kun aloin käydä ulkona, menin vain homopaikkoihin, koska siellä soitettiin musiikkia, jota halusimme kuulla, ja se tuntui turvalliselta paikalta minulle. Rakastan queer-yhteisöä, se on suuri inspiraationi lähde kaikessa.
Hän jatkaa:
– He rakastavat minua, ja minä rakastan heitä. Se on vain luonnollista. Eikä tämä ole jotain, mitä sanon vain voittaakseni faneja ennen Euroviisuja, se on aina ollut minussa. Aito." (Googlen kääntämänä)

On todella hienoa, että Erika on omistanut biisinsä queer-kansalle ja muutenkin tukee sateenkaariväkeä. Itseäni kuitenkin hiukan häiritsee se, että hän sanoo tässä (ja muissakin) haastattelussa olevansa itse queer. En kuitenkaan ole koskaan kuullut hänen tyttöystävästään. Oletko sä? Aiemmin yllä Erikan kuvaamaa henkilöä olisi kutsuttu lähinnä fag hagiksi, homoemoksi. Ilmeisesti hän käyttää queer-termiä yleisemmällä tasolla tarkoittaen, että kaikki saa olla juuri sellaisia kuin haluaa, kuten hän cis-heteronaisena(?) on. Hyvä niin, mutta hiukan queer=outoa, että cis-heteronainen on queer. Juuri tästä syystä itse en ole queer, olen homo/gay.
Minun nähdäkseni queer on käsite, jolla kuvataan identiteettiä. Se ei ole biologinen yksilön ominaisuus, kuten seksuaalinen suuntautuneisuus tai paikka sukupuolisuuden kirjossa.