Turku Pride 2024 keräsi 5000 juhlimaan ja osoittamaan mieltä (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • Pora-liike
  • 1.9.2024 9:04
Turussa oli myös vastapuoli aktivoitunut. Kadun varrella oli kolme natsi-bonehadia, jotka tuulettivat kainaloitaan. Ne luikkivat lopulta karkuun, kun kulkueesta huudettiin "Ei natseja Turkuun - ei natseja minnekään". Sen lisäksi oli ollut ilmeisesti taas uskovaisten propagandateltta. Oli ollut jokin yksittäinen huutelija ja kerrostalosta jopa heitelty kananmunilla. Uskoakseni oli myös jokin persujen videokuvaaja.
Yllättävän kova vastustus. Kuvittelin, että Turku olisi Suomen avarakatseisimpia kaupunkeja. Toisaalta, hyvä, ettei natseja ollut enempää.
Tykkäsin kyllä kulkueen mielenosoituksellisuudesta, mutta pari asiaa herätti ihmetystä. Palestiina vapaaksi -huudatus, vaikka aihe onkin tärkeä, oli mielestäni väärässä paikassa. Mitä tekemistä sillä on Priden kanssa? Sitten kun Palestiina saadaan vapaaksi, siitä tulee varsin todennäköisesti islamistinen valtio ja siellä ei ole sitten mitään Pridea. Tällä en tarkoita sitä, että vapautusta ei pitäisi tapahtua, mutta tuo Palestiina vapaaksi tarvitsisi kyllä oman kulkueensa. Koska se on ihan eri asia kuin tämä Pride.
Toinen erikoinen ilmiö oli nuoren teinin kantama pahvinpala, missä luki englanniksi "throw bricks at cops". Muutenkaan en tajua, miksi tässä maassa suomalaiset kirjoittavat kaikenlaista noihin kyltteihin englanniksi ("koska ollaan niin kansainvälisiä"), mutta itse tuo asia on aika arveluttava. Anarkismia?
  • 3 / 4
  • Pora-liike
  • 1.9.2024 16:29
Palestiinan tapauksessa oli kysymys Israelin pinkkipesusta, joka itsessään on varsin epäonnistunutta, mutta jos vaikka Israelissa oikeasti toteutuisi kaikki sateenkaariväen ihmisoikeudet, niin silti ei hyväksytä palestiinalaisten kansanmurhaa.
Palestiina oli myös mukana Manse Pridessä samoin kuin Elokapina. No, ajattelen, enemmän se liittyy Prideen kuin jotkut nimeltämainitsemattomat puolueet.

Minulla on huonoja kokemuksia kytistä. 0% itseeni kohdistuvista uhkailuista on ikinä selvitetty ja se tuntuu olevan yleistä viharikosten suhteen, mutta sen sijaan minulle aikoinaan soitettiin suuressa Asianomistajan tapauksessa, mistä toimittaja Vehkoo kirjoitti kirjan ja minua syytettiin siitä, että olisin sanonut twitterissä Asianomistajasta pahoja asioita, että hän on "natsipelle ja rasisti". Se on minusta ihan pikkujuttu ja haaskasi viranomaisresursseja, mutta tutkivat sitä kumminkin. Vehkoon kirjasta "Oikeusjuttu" saa lukea aiheesta. Turku Pride kuitenkin päätti sallia kytät osana kulkuetta omana ryhmänään, mitä tahdottiin protestoida.
Pride näyttää nykyään joltain anarkimihenkisten glitterheterojen puistojuhlalta, jossa homot ja lesbot roikkuu mukana vain muodon vuoksi. Vieraina tapahtumassa, jossa oli aiemmin kyse nimenomaan heistä. Vuosia sitten Prideissa kävi jokin radikaaliryhmä möyhkäämässä siitä, miten olla oikeaoppinen queer. Nykyään näyttää siltä niin kuin tämä ideologinen porukka olisi pääroolissa Prideissa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa. Normihomot hengailee siinä sivummalla, sikäli kuin viitsivät enää tullakaan.