Leivänpäälliset ja fetajuusto

Olen jo pitkään tehnyt galluppia ympäri Suomea ihmisten leivänsyöntitottumuksista. Epätoivoisesti olen yrittänyt löytää kaltaistani ihmistä.. Eli:

Sinulla on leipä. Laitat siihen päälle kinkkua, juustoa ja tomaattia/kurkkua. Mutta missä järjestyksessä?

Itse laitan seuraavasti: Kinkku, kurkku/tomaatti ja päällimäiseksi juusto. Ei uskoisi, mutta olen kokenut jopa (lievää) työpaikkakiusausta tuon järjestyksen takia.
Kertokaa te nyt, miltä teidän leipänne näyttää?

Toisekseen, kaikki fetansyöjät. Mikä on suosikkinne Suomesta saatavista fetoista?
Olen huomannut, että useat ovat hyvin mauttomia ja kuivia. Itse suosittelen Valion kreikkalaistyyppistä fetajuustoa.
  • 2 / 42
  • -Mobile-
  • 18.7.2005 17:41
Heh. Mulla on varmaan vielä omituisempi tapa kun laitan siihen kannen päälle toisesta leivästä. Yleensä siis syön kokonaisen reissumiehen tai sämpylän. En ole muuten koskaan tullut ajatelleeksi missä järjestyksessä nuo täytteet pitäisi laittaa. Laittaisin kai kinkun ja juuston ensin ja sitten tomaatit ja kurkut.

Fetajuustossa olen samaa mieltä. Valion feta on hyvää ja sitten se tanskalainen, niissä vihreissä paketeissa oleva feta (en muista nimeä) on tosi hyvää salaatin joukossa. Se murenee aivan pieneksi. Varmaan olisi muitakin mutta ei opiskelija raaski ostaa jotain ylikallista kuttu-fetaa.

Tulipas nälkä tätä kirjoittaessa.
-Mobile-, tuo on kyllä hyvä taktiikka, sormet ei likaannu ollenkaan. ;)

Mutta unohdin siis sanoa, että suurin osa haastattelemistani henkilöistä pistää juuston alimmaiseksi, sitten kinkun ja päällimmäiseksi vihanneket. Johan siinä tahriintuu sormet kun yrittää kurkuista tai tomaateista pitää kiinni. Kätevämmin ne pysyvät juuston alla paikallaan.
Ensin jokin omegaöljyjä sisältä kevytlevite, sitten kinkku ja sitten juusto. Yleensä tosin tyydyn pelkkään kinkkuun ilman juustoa, jos leipäviipaleesta on kysymys. Sen sijaan sämpylän tai patongin väliin sopii kinkku ja juusto yhdessä hyvin. Silloin molemmille puolikkaille ensin rasva, toiselle juusto ja toiselle kinkku ja sitten molemmat yhteen. Puolella ei ole väliä. Ai niin, ne rehut sitten päällimmäiseksi, ekaksi kurkku ja sitten tomaatti. Tota rehujen sidontaa juustoviipaleella voisi kyllä kokeilla, kun tahtovat silloin tällöin luiskahtaa milloin minnekin.
Leivän päälle (Voimar... ei kun Oivariini tai jokin tuorejuusto), juusto, kalkkunaleike ja rehut mainitussa järjestyksessä. Päälle voi ripotella hieman herbamarea.

Parasta fetaa on Patros, mutta kyllä Valion ja Arlan tuotteetkin käyvät. Salaattiin sopii myös vähärasvaiset.
  • 7 / 42
  • oikeaoppinen
  • 18.7.2005 22:41
kerettiläisyyttä on muu järjestys kuin: levite-juusto-leikkele-vihannes. paha on se ihminen, joka toisin leipänsä rakentaa.
leipä, levite, liha, rehut, juusto.. tossa järjestyksessä.. juusto on kyl ehdottomasti ylin.. ei sotkeennu näpit
  • 9 / 42
  • sunshine
  • 19.7.2005 10:07
Mä teen näin,
1. voi tai muu levite
2. salaatin lehti
3. leikkele
4. juusto
5. hevit
6. yrtit

Kaikkia noista ei tietysti ole kotivarastossa samalla kertaa kuin jonkun kerran vuodessa. Voita tai muuta käytän vain kun tekee mieli. Joskus leikkeen ja juuston väliin voi ilmestyä majoneesia. Menihän tämä nyt mahdollisimman hankalaksi? :)
Kummallista miten päällysteiden järjestys voi vaikuttaa sormien tahriintumiseen... Leivänpalaahan pidellään kädessä "reunoista", eli leipä on toisesta reunastaan peukalon varassa ja toisesta reunasta muiden sormien tukemana. Kuin pitelisit CD-levyä niin ettei siihen jää sormenjälkiä. ja sitten haukkaamaan :)
Jos leipää pidetään kädessä sivujen sijaan ylä- ja alapuolelta, siinä on parasta olla kansi. Silloin kyseessä onkin jo täytetty sämpylä tai patonginpätkä..

terveisin pilkunviilaaja (yksi monista) ;)
OcraTosca, katsos asia on niin, että esim tomaatti voi olla aika liukasta siinä juuston taikka leikkeleen päälle, ja jotta estäisit sitä liukumasta syliisi, on siitä pidettävä kiinni. Tosin, jotkut ehkä osaavat pitää leipänsä tasapainossa. Minä en, siksi juusto päälle pitämään leipäni kasassa ;)
Minun mielestäni loogisin järjestys on aina ollut että ekaksi se leipä, sen päälle jotain levitettä, sitten leikkele, vihannekset ja päällimmäisenä juusto. Enkä ymmärrä miksi joku toisin leipänsä rakentaisi.
alla yhteenveto tästä keskustelusta ;)

i leipä
ii margariini
iii metukka/leikkele/tms
iv juusto
v rehut

ainoa oikea järjestys.
Ahaa... Onpa mainiota huomata omaavansa näin tärkeitä erikoiskykyjä! :D Osaan pitää leipäni tasapainossa pitämällä vain sen reunoista kiinni, jopa silloin kun siinä on tomaattia päällä.. Kaikki joukolla harjoittelemaan! ;)

Ja se järjestys:
leipä
levite (mielellään tuorejuusto)
leikkele
mahdollinen "siivujuusto"
vihannekset
Juu näin:

i leipä
ii margariini
iii metukka/leikkele/tms
iv juusto
v rehut

Juusto tulee päällimmäiseksi jos tehdään uunileipiä. silloin esim tomaatti jää juuston alle mehuineen....namm
Olen järkeistyneen kanssa samaa mieltä , tämä aihe on varsinaista pilkunnu ...............

Eiköhän tosiaan tärkeintä ole se että on joka päivä ruokaa mitä syödä , kun se missä järjestyksessä kukin voileipänsä kasaa .

MUTTA HUVINSA KULLAKIN !!!!

Tuskin kuitenkaan leipä - ja ruokajonoista päivittäistä ruokaansa hakevat monetkaan suomalaiset ensimmäisenä miettivät miten voileipänsä kasaavat , vaan pikemminkin miettivät sitä mitä sattuvat saamaan kyseisistä paikoista ja vasta sen jälkeen " ehkä " mitä leivälle laittavat .

Järjestyksellä tuskin on väliä , pääasia kai on että nälkä lähtee .

Mutta ilmeisesti tämän viestin kirjoittajien ei ole moisia palveluja tarvinnut käyttää , kun näinkin " typeriä tilastoja " pitää tehdä .
Ja toisilla näyttää olevan pipo vähän liian kireällä... Kai nettifoorumeilla nyt voi joskus jutella tällaisista kevyemmistäkin aiheista.

Vastaus kysymykseen: Järjestykseni on leipä, levite, leikkele, juusto, tomaatti, kurkku. Yleensä en kyllä käytä yhtä aikaa kaikkia päällysteitä.
Levite
juusto
makkara
rehut

Yksinkertaistaen voisi sanoa, että suuruusjärjestyksessä, koska perfektionistiminääni häiritse suuresti,jos päälliset eivät ole kokojärjestyksessä. Ja tästä ei lipsuta! (ääk,oikeesti aika ärsyttävä piirre tälläinen)

JatkoGALLUP:
Kummalta puolelta voitelette näkkileivän? Sileältä vai siltä "kuoppaiselta"?

Sileä,ehdottomasti, aina...
Tässä muuten tulikin varmaan ihan vahingossa esille eräs suomalaiseen ruokakulttuuriin liittyvä asia, josta on jo keskusteltu varmaan kaikkialla Suomessa tänä kesänä. Edellä joku sanoi, että eiköhän pääasia ole se, että nälkä lähtee. Suomessahan asia tuntuu usein näin olevan ja joissakin yleisönosastokirjoituksissa olen lukenut, että ruokakulttuuria on se, kun ruoasta keskustellaan muutenkin ja sillä on muitakin merkityksiä kuin se, miten vatsa täyttyy nopeiten ja tehokkaimmin.

Joten me harrastamme täällä ruokakulttuuria. Me, jotka keskustelemme voileivän syvimmästä olemuksesta. ;)
No voi herranen aika kun pitää jonkun voileipägallupin takia tökkiä itseään tikulla silmään. Eikös se nyt ole aivan sama, että mistä täällä jutellaan? Onhan toki pääasia, että nälkä lähtee, mutta ei kai siitä mitään haittaa ole jos jollain nettisivustolla keskustellaan näinkin arkipäiväisestä asiasta? Antaa hermoilijoiden hermoilla :)

Ja näkkileivän voitelen aina reiälliseltä puolelta. Se tasainen puoli on yleensä jauhoinen(?), ja sen takia voiveitsi on aina inhottavassa murumössössä. Joihinkin noinkin pieniin asioihin sitä vaan kiinnittää joskus huomiota. :)
Näkkäri ja hapankorppu ovat minun näkökulmasta olleet aina keskustelunaihe, kummalle puolelle voi tai levite levitetään?
Näkkärin käännän toisin päin, eli voitelen karhean tasaisen puolen, en koskaan kuoppaista puolta, jonka kuoppiin levite vain kertyy.
Hapankorpun levite aina sileälle puolelle.
Leivänpäälliset laitan sen mukaan, mitä jääkaapista löytyy. Nyt kesällä vihreät yrtit maistuvat hyviltä.
Tsiisus kraist, aihe tämäkin :P
Mutta jos sen kertominen auttaa, niin levitteen päälle kinkku, sitten juusto ja lopuksi rehut. Jos teen lämpimiä voileipiä, niin sitten järjestyksenä on kinkku, tomaatti, juusto. Kas näin pääsin lopuksi samaan järjestykseen kuin topikin aloittaja :D
Joo, tämähän onkin mielenkiintoinen tämä hapankorppukysymys. Ko. tuotteen olen aina voidellut karheammalta puolelta sen kummemmin miettimättä. Kuitenkin näkkärin voitelen ehdottomasti sileältä puolelta - toisen puolen kuoppiin uppoaa ärstyttävästi se levite. Ei voi konrolloida kerroksen paksuutta. Hapankorpussa voi, karheallakin puolella. Mulla taitaa olla jokin kontrolllointikompleksi tms. neuroosi?
Tämäpä onkin järkevimpiä aiheita mitä täällä olen nähnyt :)

ensin tulee Oivariinia ja levitettä, mielellään aurinkokuivattu tomaatti
Kurkkua/salaattia
kinkkua/leikkelettä/metukkaa
Kerma/Goudajuustoa

ja leipänä mielellään joku fazer bakeryn tai vastaavan kaupassa leivottu.

Fetajuustoa ei kuulemma enää saisi kutsua fetajuustoksi ellei se ole peräisin tietyltä alueelta kreikasta. Ihan sama. Ainakin salaatteihin parasta fetaa on Apetina-feta jota tulee ainakin oliivi- paprika- ja chilimarinaadissa. Kaikki on hyviä mutta chili on (yllätys yllätys) aika tulista.
Leivänsiivu (mikä tahansa)

+

Margariinia (mitä tahansa)






P.S. Ei liikaa margariinia!!
  • 26 / 42
  • opisk.poju78
  • 18.8.2005 10:40
Parasta minulle on äidin tekemä, leipoma ruisleipä, siitä leikattu kantapala, jolle reilusti voita ja kunnon pala meijerin juustoa. Muuta ei tarvitse.
Kesäretkillä leivän päälle voita ja salamia. Muuta ei tarvitse.
Normaalisti kun teen voileivän, ensi leipä, sitten voita, sitten juusto tai makkara, kinkkuviipale. Juustoleipän päälle ohuita kurkkuviipaleita, persiljaa, hieman suolaa ja pippuria. Makkaran, kinkun päälle paprikasuikaleita tai tomaattisiivuja, ruohosipulia, hieman suolaa ja pippuria. Kalaleipä: rukiinen leipä, voita, savustettua tai suolattua kalaa, päälle reilusti tilliä.
Nyt tuli nälkä.
Mieluiten syön hyvää ruisleipää, esim. Oululaisen jälkiuunileipää luomuversiona. Se sisältää vain ruisjauhoa, vettä ja ripauksen suolaa. Todella hyvää, ja terveellistä! Paahdan leiivän ja levitän päälle voita sekä höylättävää vuohenjuustoa. Muukin juusto käy, mutta vuohessa on musta paras maku :). Joskus laitan voin jälkeen parmesanhippuja, ja taas maistuu! Usein paahdettu leipä saa päälleensä Ingmanin raejuustoa ruokalusikallisen, hyvää tämäkin.
Lihaa kun en syö, niin nää leivänpäälliset rajoittuvat juustoon ja kasviksiin :)
Kaikenlaisia kerettiläisiä oppeja täällä yritetään ujuttaa ihmisten mieliin! Että leikkelettä ja juustoa saman leivän päälle. Sehän on yhtä rahvaanomaista kuin syödä blinejä jonkun muun kuin simpun mädin kera.
No niin, löytyhän se roti tähänkin asiaan! Vaikka mieli tekisi niin ei käy - se on leikkele tai juusto. Mamma mia ...
Täytyy myöntää, että päällysterajoitteinen olen itsekin tässä asiassa: joko leikkelettä tai juustoa, mutta ei molempia samalle leivälle. Salaatinlehti, tomaatti tai kurkku kelpaa kyllä kummankin seuraksi.

Ja vihannekset päällimmäiseksi, muuten niitä ei pysty hallitsemaan vaan muljahtelevat sieltä juustosiivun tai leikkeleviipaleen alta omia aikojaan karkuun.
Onhan se kyllä niin, että jos jääkaapista löytyy jotain oikeasti maukasta leikettä tai juustoa niin silloin minäkin yleensä valitsen vain toisen. Mutta noista massatuotteista ei niin ole väliä.
  • 33 / 42
  • lihansyöjä
  • 27.8.2005 11:21
hei Twilite, sä syöt lihaa!! Väliha leivän päällä on nannaa ;)
  • 34 / 42
  • molempiparempi
  • 6.10.2005 0:07
(ulkosuomalainen joka löysi ranneliikkeen vasta eilen harrastaa threadnekromaniaa!)

Monikerrosleipä rakennetaan mielestäni levite-makkara-juusto-kurkku jos kaikki lajeja jääkaapista löytyy. Jos ei ole makkaraa vaan kinkkua, levite on herkästi majoneesi. Tomaattia en tuon luiskahdusilmiön takia juuri käytä ellen sitten tee uunileipää; silloin juusto kiipeää päällimmäiseksi. Ja aina kun laitan leivän päälle usemman kuin yhden päällysteen, muistan sodankäyneen isäni jäkätyksen ruuan tuhlaamisesta. Kaikkia lapsuudentraumoja sitä mukanaan kantaakin...

Fetatyyppisistä juustoista käytän joko aitoa kreikkalaista tai sitten paikallisen Arlan yrittimaustettua viritystä riippuen siitä mihin fetaa tarvitsen. Salaattiin kreikkalaista, uunipaistoksiin Arlaa. Jälkimmäinen on niin öljyistä, että muuta öljyä ei ruokaan enään tarvita, myös suuri osa mausteista kuittautuu sillä.

Hapankorppuja ja vehnänäkkileipää löytyy Tanskan kaupoistakin, tummaa näkkileipää (sitä koulunäkkiä tms) taas ei. Hapankorpun voitelen yleensä karkealta puolelta, vehnänäkin puolissa ei ole eroa. Vaikka tanskalainen ruisleipä on hyvää, on Malmössä käydessä pakko mennä ICA:n ostamaan Fazerin ruisleipää. Jos vielä löytyisi Reissumiestä, niin...
Juusto EHDOTTOMASTI päälle!!
Miksi liata sormia kotioloissa - ravintolassa saa aterimet!
Juttu on niin, että kaikki lähtee pestosta, sen jälkeen leivälle voi laittaa ihan mitä vaan, mut ilman sitä yöööök... Ehkä paras setti on moniviljapaahto+pesto genevese+juusto+tomaatti. Mä en voi olla ainut joka on addiktoitunu pestoon!?
Pesto on pop!
Itse kummastelen kovin sitä kuinka ihmiset valittavat leipiensä olevan kuivia jos niillä ei ole minkäänlaista levitettä.
Jos leipä on kuivaa känttyä suussa niin eikö silloin kannattaisi juoda jotakin sen kera?
Vastapaistettu ruisleipä ja lasillinen ykkösmaitoa tekee niin eetvarttia että. Harvemmin juustoa käytän kun se tuppaa olemaan niin julmetun kallista, lihaa syön äärimmäisen harvoin joten sitäkään ei tule hankittua ja levitteitä sitäkin harvemmin.
On se omituista tämä elo. Mutta tosiaan tuo pesto.

Esipaistettuja patonkeja + Pesto Rossoa + aurinkokuivattuja tomaatteja + salaattia mummon kasvimaalta + runsaasti kurkkua
= taivas, nirvana, euforia...

Ja kun leipä kerran on aiheena niin jos vaihtoehtoina on kaksipuolisen leivän kummatkin puoliskot (esim. reissumies) niin kumman puoliskon niistä kaappaat parempiin suihin?
Itse valitsen tarkoituksen mukaan. Kattopalat paahtuvat herkullisen rapeiksi ohkaisten reunojensa ansiosta kun taas paksumpi kanta-/pohjapala pitää päällänsä vaikka pienen miksei isommankin keon perunasalaattia. Näin täällä. Kuinkas teillä?
  • 40 / 42
  • DraamaPsyko
  • 15.12.2005 22:20
Kurkku/tomaatti, kinkku tms. ja päällimäiseksi juusto
Kun vihannekset ovat vasten (mahdollisesti) voideltua leivän pintaa, eivät ne niin helposti luisu pois purtaessa.
Ja juusto ehdottomasti päällimmäiseksi - ei sormet tahmaannu kinkkuihin tms.
Ruisleipä paahdetaan ja päälle Ingmanin raejuustoa ja rucolaa. Joskus jotain muuta juustoa. Satunnaisesti kalkkunaa. NjamM!
hih, minä saan kuulla varmaan ainakin kerran viikossa "kummalisesta" leivän kokoamis tavastani. Joka siis on aivan samanlainen kuin sinulla Dosed!

Siis, se on oikeasti aivan looginen jäsjestys, juusto pitää kaiken paikallaan. Mutta jostain syystä joudun aina huomion kohteeksi ja se ihmetyttää, nimittäin itse en voi käsittää, että miksi joku laittaa rehut päällimmäiseksi, varsinkin tomaatti ainakin lentelee minun leivältäni syliin jos se olisi ilman juustoa leivän päällä. Mutta en minä silti huomauttele muille heidän kokoamistavoistaan, outoa että minulle silti aina sanotaan ja vielä monesti samat ihmiset jaksavat huomautella - kuulisittepa muutamat sukulaiset.:D

Jep jep, Dosed, siun järsjetyksesi on aivan normi ja vallan toimiva!;))