typerä juttu kirjastotädeistä

tämä on siis typerä juttu ja tyhmä kysymys mutta homotutkani (jos sellaista nyt on olemassakaan...) on monta kertaa kirjastossa kaydessäni piipittänyt monien kirjastotätien kohdalla... Yleistäminen on pahasta mutta uteliaisuuteni on nyt herännyt ja mietin vain; onko "kirjastotädin" ammatti jotenkin yleinen lesbojejen parissa niinkuin kampaajan ammatin sanotaan olevan homoille? Ei mitään stereotypioita ei... ;)
  • 2 / 35
  • suvi-missi
  • 23.6.2005 17:11
Juu, tunnen täältä mansesta yhden lesbon kirjastotädin, varmuudella... En silti osaa sanoa onks se yleistä, homous kirjastoissa. Mielenkiintoista? Kokemuksia?
En tiedä, miten asianlaita on, mutta mun mielestä yhdessä helsinkiläisessä kirjastossa on yksi aivan ihana nainen lastenosastolla töissä. :) Se vaan ei ole huomannut mua. Snif. ;)
Hehh, olen ajatellut vakavasti joskus kirjastotädin työtä ja olen lepakko.
Mullakin piippaa usein kirjastoihmisten kohdalla, ja ihan faktasti tiedän että kirjallisuustieteissä on paljon lesboja ja bissejä. Mikä lie tällä alalla vetoaa lepakoihin?
'Lady with the sensible shoes' on suosikkieufemismejani ja onhan tuo tullut kirjastoissakin monta kertaa mieleen. piip piip. Vai johtuisiko siitä että meillä humanisteilla on ylipäätään vaan sellainen tyyli että sen helposti tulkitsee milloin mitenkin. Googlasin vähän Mew'n innoittamana ja ainakin Amerikasta löytyi paljon saitteja kirjastotätien maailmaan, tutkikaas vaikka http://www.lipsticklibrarian.com blogilistaa, löytyy mm. http://gretchin.blogspot.com/ ja gay librarian. Viimeksi mainittu on mies mutta sielläkin on mielenkiintoisia linkkejä.
  • 8 / 35
  • Tuutikki
  • 29.6.2005 20:43
Heissan, täällä ilmoittautuu yksi lepakko kirjastotäti ja samaisessa kirjastossa työskentelee lisäkseni yksi "varma" lepakko ja yksi, jonka kohdalla tutkani piippaa!!
Itseäni kiinnosti jossain elämän vaiheessa "kirjastotädin" hommat kovasti, olen tosin bi, mutta olen huomannut, että nykyään vain naiset saavat mielenkiintoni heräämään... Myös oma homotutkani on alkanut piipittää joittenkin "kirjastotätien" kohdalla :)
No voi höh! Jotain kieroutunutta tässä lienee, koska mä opiskelen just kirjastoalalle ja olen lepakkolaatua... ~:)
:)) lesbo-kirjastotäti nostaa kätensä pystyyn täällä! tosin työpaikalla olen vielä kaapissa :S
Voiko olla totta..
myös jotain havaintoja...
Voisin ehkä itsekin valita alan.
Olisi kiva miettiä ja lukea lukea.
Olemmeko jotenkin syvällisiä?
Minutkin voi toisinaan bongata pääkaupunkiseudun kirjastoista, mikäli tutka sattuu melko femmen olemukseni kohdalla piippaamaan. Tunnenpa myös muutaman muun kirjastolepakon ja muutama on vahvasti epäilyksenalainen. Luulen, että kirjastoalalla on helpompaa olla ei-hetero kuin monessa muussa ammatissa. Kirjastoihmiset eivät voi olla maailman ahdasmielisimpiä. He joutuvat tekemisiin monenlaisten ihmisten ja kaikenlaisen aineiston kanssa maan ja taivaan väliltä. Ja monen mielestä me kirjastotädit ollaan seksikkäitä :)
Te siis jaatte epäilykseni tällä alueella? Kiva kuulla!
Minutkin voi bongata pääkaupunkiseudun kirjastoissa. Minä melkein käytännöllisesti asun eräässä! Sitäpaitsi rakastan aivan hullun lailla kirjoja ja kirjastoja. Etenkin vanhoja sellaisia. Eräs kaverini, joka sattumalta myös on lesbo, oli työharjoittelussa kirjastossa, ja minä voisin oikeastaankin ryhtyä kirjastotädiksi jos eivät muut asiat vetäisi puoleensa... Miten kirjastotädiksi tullaan? Olen bi joten se työvaatimus on jo hallussa... ^^
Noo noo muttaa, ei sitä varmaan ihan voi yleistääkään, jotta että noin ihan kuitenkaan olisi, eihän..? :) Niin, jotta kai sitä voi missä vain ja millä alalla vain olla vaikka mitä, eikös joo? :)

Ai että miten töihin kirjastoalalle, niin.. :) Täytyisi varmaan opiskella informatiikkaa ja kaikenlaisia aihepiirin tieteitä yliopistossa tms. Useamman vuoden projekti varmaan olisi. Hmm.. demanding..
Kirjastotyypit tuntuu useimmiten olevan kivoja :) Palkka sillä alalla ei vaan ole kaksinen jos ei ihan yliopiston ylikirjastonhoitajaksi päädy
Minä kävin kahden vuoden mittaisen yo-pohjaisen informaatio- ja kirjastoalan koulutusohjelman ammattikoulussa. Ei kirjastotädiksi ole vaikeaa tulla, ainakaan jos virkailijan titteli riittää. :)
Okei, BIIB minun kohdalla, mutta vain vienosti koska olen bisse.

Mutta se, mikä vasta opistostavalmistuneen virkailjan erottaa konkarista on asiakastuntemus pienkirjastossa ja hiljainen tieto kaikesta mitä on julkaistu sitten Alastalon salin. En ymmärrä miksi isoissa kirjastoissa työskentely mielletään hienommaksi (ainakin maallikoiden keskuudessa) sillä pienissä kirjastoissa työ on paljon monipuolisempaa. Alipalkattuja ollaan. Mutta koska ei olla elintärkeitä, ei ole tietenkään kohtuullista mennä lakkoon. Mehän palvellaan ihan ilosta, eiks vaan?
Täällä ilmoittautuu myös yksi lepakko, joka on työskennellyt kirjastotätinä =)
ehkä sen on toiveajattelua, olen huomannut että monissa "kirjastotädeissä" on sitä jotain...
Vähän hymyilytti tämä topikki, koska satun olemaan täysin ihastunut erääseen helsinkiläiseen kirjastotätiin. Ja tämän kohdalla piippaa kyllä ja voluumilla. Se rauhallinen hymy ja pehmeä ääni. Ihanaa!
Olen seukannut yhden kaappikirjastotädin kanssa.
Tiedän myös muita kirjastotätejä, joita on meikäbileissä pyörinyt.
Ihanaa! Hienoa kuulla, että kirjastontädeissä on noin paljon lesboja. Se kun on mielestäni seksikkäimpiä ja kiinnostavimpia ammatteja, olen nuoresta asti tuntenut vetoa kirjastonaisia kohtaan. Ehkä siis joskus olisi mahdollista jopa löytää oma sellainen, eikä vain ihastua ja ihailla kaukaa.
Täälläkin yksi ...piip... kirjastontäti.
Valitettavasti täytyy sanoa, että ei me siellä kirjastossa istuta kirjojamme lukemassa. :p Se on asiakkaiden hommaa se...
Voi sentään, eihän tämä ole yhtään typerä juttu, vaan ihan mainio:) Minä ainakin olen kirjastotäti fani, ja mukavaa että tästäkin kerrankin puhutaan. Ja juu tutkani monen kohdalla piipittää, ja varmojakin tiedän. Ja kirjallisuuden opiskelijat tosiaan ovat hyvin queer henkisiä, jos eivät lesboja niin ainakin bissejä, tai sitten vaan queer kulttuurit tiedostavia kivoja heteroita. Tietty, niin kun on tullut esille ei kirjastotädiksi välttämättä tulla kirjallisuutta opiskelemalla, että varmaan sama henki löytyy sitten informatiikka alalta? Täytyykin ottaa selvää:)
  • 31 / 35
  • Marie Therese
  • 27.11.2005 5:10
Helsingissä on tiedon mukaan näin käynyt että Lesbo hoitaa Kirjastoa. Siis pitää paikkansa.
Kallion kirjastossa on ihan varmasti montakin piippaavaa, koska siellä oli viime viikolla sateenkaariviikko. :)
  • 34 / 35
  • HyväHaltiatar
  • 6.12.2005 17:30
Hui! Ja minä kun olen luullut, että kirjastontäti ihan pelkkää ystävällisyyttään varaa minulle kaikenlaisia kivoja kirjoja, kun käyn siellä kerran viikossa, vaikken ole pyytänyt. Tyhmä, tyhmä, TYHMÄ minä!