Seksuaalista häirintää - mitä häiriköiden päässä oikein liikkuu? (juttukommentit)

"Voitaisiinko oppia kunnioittamaan ihmisten oikeutta olla joutumatta sen paremmin fyysisen kuin verbaalisenkaan seksuaalisen häirinnän kohteeksi?"

Tervetuloa homomaailmaan, tollaista se näyttää edelleen olevan. Itse koin nuorempana homobaarit hyvinkin ahdistavina paikkoina seksuaalisen ahdistelun takia. Jos valitti asiasta, oli tiukkapipo. Helppoa ei ole vieläkään, nyt käydään ennemmikn naamaan kiinni (parta). Kun vierailee hoimobaareissa tunnelma on edelleen oudon ahdistava ja epätoivoinen, ihan kun olisi siirtynyt vuosia ajassa taaksepäin. Itselleni sopivat juottolat ovat löytyneet aina tietyn genren musiikin sisältä, ehkä tämä yhdistää enemmän kuin suuntautuminen.
  • 2 / 14
  • Suora toiminta
  • 27.3.2017 11:31
Olipa syyllistävä avautuminen. Miten muuten muka voi löytää seuraa kuin kysymällä?
Suora toiminta: "Olipa syyllistävä avautuminen. Miten muuten muka voi löytää seuraa kuin kysymällä?"

Sanos muuta... ja xxx kertoi vain päiväunistaan ;)
"Sanos muuta... ja xxx kertoi vain päiväunistaan ;)"

En, vaan sinun ja Humanin kaltaisistasi homobaareja asuttavista painajaisista :-(
"Sanos muuta... ja xxx kertoi vain päiväunistaan ;)"


Seksuaalinen ahdistelu ei ole päiväuneni, mutta tämä kommentti kertoo kyllä jotain sinusta, 1965.
xxx: "En, vaan sinun ja Humanin kaltaisistasi homobaareja asuttavista painajaisista :-("

"Seksuaalinen ahdistelu ei ole päiväuneni, mutta tämä kommentti kertoo kyllä jotain sinusta, 1965."

Taas tuota jankuti jankuti jankuti vääntämistä!!!

Eikö sulla ole yhtään huumorintajua? Mä en voi olla sun baaripainajainen, koska mä en käy baareissa. Herkkähipiäisyytesi kertoo kyllä jotain sinusta, xxx, mutta hyväksyn erilaisuutesi. Voisit silti miettiä, mitä tarkoittaa aikuiseksi kasvaminen, tässä kontekstissa.
"Taas tuota jankuti jankuti jankuti vääntämistä!!!"

Taas tuota persuretoriikkaa, "vitsi, vitsi. läppä läppä - oli vain parodiaa". Ei ollut.

"Eikö sulla ole yhtään huumorintajua?"

Jos seksuaalisesta ahdistelusta ja näiden kokemusten kertomisesta
voi mielestäsi vääntää vitsiä, olet hyvinkin asenteittesi kanssa yksi noista baarikärpäsistä jotka noita paikkoja asuttavat, kävitpä siellä tai et. Valitettavasti näitä tarinoita kuulee toisinaan, nuoremman valittavat miten heitä kouritaan ja kun asiaan reagoi huomauttamalla, saa kuulla olevansa milloin mikäkin pihtari. Sanon vaan että turpiin vain ahdistelioille, turha siinä "jankuti jankuti vääntää" yhtään.

"Herkkähipiäisyytesi kertoo kyllä jotain sinusta, xxx, mutta hyväksyn erilaisuutesi. Voisit silti miettiä, mitä tarkoittaa aikuiseksi kasvaminen, tässä kontekstissa."

Miksi tässä "kontekstissa" joudun huomauttamaan sinun lapsellisista "jankuti jankuti" kommenteista tai asenteistasi, joten älä viitsi. "Hyväksyt erilaisuuteni" - osoita se kanssa ja suhtaudu kunnioittavasti kanssakeskustelioihin niin ehkä hekin suhtautuvat samalla tapaa sinuun. Niin se homo vastaa kun sille huudetaan.
Ukkoani yrittävät silloin tällöin iskeä niin naiset kuin miehetkin. Minua ei koskaan. Tämä on epäreilua!
Valitettavasti seksuaalinen ahdistelu on ilmeisesti arkipäivää edelleenkin homopaikoissa. Olen yhden ainoan kerran uudessa Herculeksessa käynyt ja ystävämme kanssa samaan pöytään tuli hetkeksi nuori heteromies joka ahdistuneena kertoi miten kaikki käpälöivät ja kourivat häntä. Tähän sanoi kuulleensa kommenttia vain tyylin että "mitäs tulit homopaikkaan."

Olen aina vierastanut homopaikkoja, Helsingin varsinkin, mm. asiakaskunnan, junttimaisen musiikin ja ruotsinlaivafiiliksen vuoksi. Vierastan humanin(tai kuten hesarissa spämmää keskusteluja uskonto-homojutuillaan päivittäin alunperinafrikasta, käpälikkö, ihmiseläinkunta-nimimerkeillään) kaltaisia "megahomoja" joiden maailmaan ei mahdu muuta kuin homoutta.
Liian päällekäyvään lähestymiseen olen itsekin törmännyt. Käytännössä se on ilmennyt takapuolen puristamisena ja vastaavana. Nuorempana en osannut taikka uskaltanut asiaa protestoida. Vanhempana olen pari kertaa pitänyt lyhyen luennon sopimattoman ja sopivan käytöksen eroista.

Mutta ei tuollainen(kaan) ole mikään homopaikkojen erikoisuus. Monilta naisilta olen kuullut näiden viihtymisestä homopaikoissa siksi, että siellä miehet eivät käy ahdistelemaan, toisin kuin monissa muissa paikoissa. mutta toisaalta kyllä naisetkin osaavat pelin - jopa esittää vaatimuksia esimerkiksi drinkin ostamisesta. Siitäkin on omakohtaista kokemusta. Niissä muissa paikoissa miehet harvemmin joutuvat miesten taholta ahdistelun kohteeksi.

Zephyrin mainitseman heteropojan kokemus voi hyvinkin kuvastaa todellista kokemusta - vaikka tuskin häntä ovat kaikki (tai edes kovin moni) kourineet. Varmaan joku oli, ja se on toki luokatonta käytöstä. Tiedän toisaalta homopaikassa käyneen heteron, joka panikoitui siitä, että joku homo alkoi jutella tälle. Muutenkin jännittävä/uusi tilanne saattaa helposti venyttää tapahtuneen mittasuhteita.

Mutta yhtä kaikki. Kädet pitäisi pitää omalla puolella niin kauan kun muuhun annetaan lupa. Hyvien tapojen yli menevä lähestyminen on yhtäläisesti asiatonta.
Eräs heterokaverini opiskeli Yhdysvalloissa. Ulkomuotonsa perusteella hänellä olisi ollut vientiä molemmilla suunnilla. Hän ei tykännyt heterodiskojen ja -kapakoiden tunnelmasta ja erityisesti siellä soitetusta musiikista. Siksi hän hakeutui homopaikkoihin ja tuli heti lähennellyksi. Ratkaisuna oli se, että hän kutsui mukaansa heteron luokkakaverinsa. Heidät tulkittiin pariskunnaksi ja saivat olla täysin rauhassa.
"Mutta ei tuollainen(kaan) ole mikään homopaikkojen erikoisuus."

Hmm... omien kokemusteni perusteella tässä kyllä on eroa.

Hetskupaikoissa porukka osaa pitää näppinsä paremmin erossa ja vain katsella, homopaikoissa "suosionosoitukset" tuppaavat olemaan useammin fyysisiä.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että kyseessä on kulttuuripiirre. Homopaikkoihin tuntuu useammin kuuluvan outo ajatuskulku, että "olemmehan yhtä perhettä, joten pannaan". Vähän erkoista tunne-elämää?

Mutta ihan mukava tietää, etteivät kaulani, rintakehäni ja naamani tässä taannoin olleetkaan ihan niin ohi parasta ennen päiväyksen, kun jo oletin. ;)
Minulla on taas hieman erilainen tuntuma. Minä taas koen että moni homomies on estoinen ja oli vaikea tutustua miehiin. Minusta suomalainen homobaari ei ole mikään iskumesta. Sitten kun kävi ekan kerran Berliinissä, niin oudoksui kontaktin helppoutta eikä se ollut mitään päällekäyvää. Siellä ei tykätty, jos oli kännissä, mikä taas on tavallista Suomessa. Tietenkin estot ovat sisäisiä. Jotkut yrittää koko ajan tyyliin ehdottaa: "haluatko mun isoa munaa", ja nämä ovat ne, jotka kiertävät ravintolaa levottomasti. Sitten on sellaista puhumattomuutta. Puuttuu sellainen tavallinen läppä. Sen takia on nämä dark roomit. Homomiehiä näkee vähän liikkumassa ryhmissä esim. harrastuksissa tai vapaalla. Minusta kertoo jotain. Mitään varsinaista alakulttuuria tai yhteisöä ei oikeasti ole. Löyhää. Miten niin ei? Miksi moni kuoli aidsiin ypöyksin.
Minä en juo enää alkoholia eikä kukaan mun ystävistäni. juominen kuuluu jotenkin nuoruuteen ja sen kanssa läträäminen. Minusta se ei kuulu enää aikuisuuteen. Heterojen rankka työpaikkajuhliminen tuntuu usein tosi ääliömäiseltä, mitä usein ylläpitävät huom.naiset. Minulle on naisista yhä enenevissä määrin tullut erittäin huono kuva. Välillä niitten touhut hipoo mielenvikaisuutta. Jos niitten kanssa ei ole samaa mieltä, niin usein saa vihat päälleen. Naiset ovat sellaisia raatelijoita. Usein elävät tunne-elämältään lapsen tasolla...
Sitten vielä yksi asia. Moni heteronainen ei tajua mitä tarkoittaa, kun sanoo olevansa homomies. Se ei uppoa niitten umpiluuhun. heteronainen kuvittelee että jokainen mies, jolla on vehkeet ovat potentiaalinen ( seksi )kumppani. Minua on monta kertaa naiset yrittäneet, vaikka olen etukäteen sanonut että en ole kiinnostunut naisista. Jahtaavat jaahtamasta päästyään eivätkä usko. Seinähullua. He eivät ymmärrä sitä. Se on niin iso itsetuntoloukkaus. Työpaikalla voi joutua kilpailun kohteeksi. Mun yhdestä tutusta, joka on umpihomo, yhdetkin elätteli toiveita, että " ei se oo homo, miks se muuten teksi noin". Joukkohulluutta suorastaan. Tämä ei ole mitään keksittyä.
Sitten pitää muistaa, että on maita, missä ollaan vessaseksi asteella.Siinäkin on metkaa sitten, kuinka heteronaiset yrittää rajoittaa tai puuttua miesten seksijuttuin, vaikkapa jättämällä vessan ovet auki ja kyttäämällä lähistöllä. Moni heteronainen kyttää miehiä ja takuulla tietää, että miehillä on seksiä keskenään. Monesti homofobian alkulähde on nainen, uskokaa tai älkää, koska pelkää tulevansa jätetyksi ja on mustasukkainen, vaikka ovat heti itse vaihtamassa parempaan ja pelaamassa. Naiset bongaa ensiksi homomiehet. Se on kuin punainen vaate niille.
Nyt oli tapaus YK.sta, missä nainen alkoi setvittelemään näitä seksitapauksia- ja vielä ruotsalainen. Kukaan muu ei ole ollut kiinnostunut, mutta sitten löytyi yksi eukko, joka alkoi penkomaan. Takuulla alkaa rajoittamaan miesten seksiä, se mielessä. Heteronaisilla aivan pakkomielle se, ettei miehillä olisi mitään omaa missään, vaan kaikki on naisten vallan alla- tai pyrkimys siihen. Sitten ne itse ottaa irtiottoja eikä saisi arvostella. Tosi kieroa ja petollista.

Kommenttia muokattu: 04.04.2017 klo 01:32
"Hmm... omien kokemusteni perusteella tässä kyllä on eroa."

Onko sinulla kokemusta naisena olosta "normi"ravintolassa?


Aika usein kuulee tuon Yesmanin kommentin "kelpaamisesta jollekin", niin käpälöinnin kohteilta kuin itse käpäliöiltä. Onko homojen itsetunto niin huono, että seksuaalinen häirintä koetaan imarteluna tai sen muotona?

Kännääminen on oma lukunsa. Seilaan usein Berliinin ja Helsingin väliä, eron huomaa alkoholin käytössä. Helsingissä jengi on enemmän kännissä ja käyttäytyminen (vapautuminen?) on sen mukaista. Toisaalta Berliinissä huumeet ovat yleisempiä ja kumma kyllä, ihmiset siellä ovat usein skarpimpia kuin täällä johtuen ehkä tästä.