Tv1:n Akuutti-ohjelmassa transvestiitti Eveliina kertoo elämästään (juttukommentit)

Transvestiitti taisi olla ensimmäinen poikkeavan ihmisen tyyppi joka nuorena ilmestyi tietoisuuteeni jostain lehdestä. Miksi juuri tuo poikkeavuus herätti huomiota? Ehkä se johtuu siitä, että ne transut joiden kuvia näin lehdissä, tai joihin olen törmännyt livenä, ovat useimmiten vanhempia miehiä. Gambrinissa kävi joskus mies joka saapui miesten vaatteissa mutta vaihtoi vesassa naisten vetimet ja meikit päälleen. Hän oli siinäkin ympäristössä kummallinen erikoisuus, joten voin vaan kuvitella minkälainen vastaanotto olisi ollut heteroympäristössä.

Vanha mies naisen vaatteissa on useimmiten koomisen näköinen - tuomitsematta itse ilmiötä. Nuoria miehiä naisten vaatteissa en pidä transsuina, vaan se on kuin yhden illan roolileikki. Vanha transvestiitti on niin syvälle syöpynyt mielikuva, ettei se sieltä kovin helpolla lähde.

Olen itsenkin lapsena kokeillut siskon hametta pari kertaa, ja muistan elävästi, miltä se tuntui. Siinä oli jotain oudon kiinnostavaa, vaikka se oli samalla noloa. En ole tuntenut sen jälkeen vetoa pukeutua naisen vaatteisiin. Mutta se vähäinenkin kokeilu antoi pienen viitteen siitä, miten voimakkaan aistimuksen ”väärän” sukupuolen vaate voi synnyttää.
"Suuri osa transvestiiteistä ei ole homoja, vaikka niin usein luullaan."

Kuka muka transvestiittejä homoiksi luulee? Ei kait kukaan, sillä homohan on naisesta pitävä nainen tai miehestä pitävä mies - eli ei mitään eri sukupuolen vaatteisiin pukeutuvaa laisinkaan.

Nimimerkki xxx ainakin varmasti ainakin osaa kertoa että transvestiitithän ovat lähinnä biseksuaalisuuden yksi ilmentymä, eli naismies-kiinnostuneiden naismiehiksi tai miesnaisiksi pukeutumista.

Myöskin dragithän ovat aika pitkälti transvestiittejä hekin.

Kommenttia muokattu: 23.03.2017 klo 01:17
Human: Älä viitsi vääntää tympeitä, omiin ennakkoluuloihisi perustuvia fobisia ajatuksiasi muiden nimimerkkien piikkiin.

Not cool.
Osa transvestiiteista on homoja. Monet drag-artistit eivät ole transvestiitteja. Monet drag-artistit ovat homoja.
  • 5 / 11
  • Kolmoisritti
  • 23.3.2017 12:58
Tämäkin kertoo asennemuokkauksen todellisista vaikutuksista, jos uskaltaa tulla ulos kaapista vasta 2000-luvulla. Ei ole paljoa edistytty. Vaikuttaa, että asennemuokkauksen vaikutus on luokkaa 0.
Pelot ovat todellisia. Väkivallan ja kiusaamisen uhka suuri.

Väkivalta ja kiusaaminen esim. eristäminenb hyväksytään. Miksi? Koska heterot haluavat kaikki edut itselleen, mitä yhteiskunta pystyy antamaan. Vähemmistöön kuuluva pelataan aktiivisesti ulos, jos uskaltaa olla avoin. Sitten on sellaista, että joutuu olemaan kuten apina häkissä ts. näyttelyesineenä. Tyyliin "meillä on töissä homoja", mutta entä sitten, kun tuuli kääntyy eikä olekaan muodikasta hengailla hinttien kanssa. Miten esimerkiksi brexit ( paranoidisuus ja muukalaisvihamielisyys ) vaikuttaa homojen asemaan Briteissä?
Vaikutus on ollut ja on paljon suurempi kuin "luokkaa 0". Siitä ei ole epäilystäkään.

Pelot sekä väkivallan ja kiusaamisen uhka ovat toki yhä todellisia asioita. Sitä ei tietenkään voi kieltää. Vaikka paljon nimenomaan *on* edistytty.

Nuorena koetut asiat ja omaksutut asenteet saattavat aiheuttaa lukkoja vanhemmalle ihmisille. Omat syvälle juurtuneet pelot ja tuntemukset voivat varjostaa lopun elämää, vaikka oma järkikin sanoisi, ettei ongelma enää ole entisenlainen.
Mikä on se tyylisuunta, johon vanhempi transvestiitti yleensä pukeutuu? En millään keksi nimeä sille, mutta tarkoitus lienee näyttää niin perinteisen hienolta ja naiselliselta naiselta kuin suinkin mahdollista. Ja vetimet valitaan sen mukaan, pitsiä ja röyhelöä, huulipunaa ja kynsilakkaa, korkokenkiä ja peruukkeja yms. Ja juuri tässä homma menee mielestäni ihan penkin alle. Vaikka romuluinen transvestiitti näyttää koomiselta hepeneissään, hän on tosissaan ja kerjää hyväksyntää. Miksi he haluavat pukeutua juuri tuolla tavalla?

Mutta mikäs fetissi Liberacella sitten oli? Hän veti kaiken huumorilla ja osasi nauraa itselleen. En ole nähnyt hänestäkään yhtään siedettävää kuvaa. Ihan kaamea tapaus, mutta parhaimmillaan aika hauska tyyppi. Liberace elokuva on mainio.

Tässä mielestäni koskettavin Liberacen levytys:

https://www.youtube.com/watch?v=X5iwu-KwXJE

Se soi lPiina elokuvan lopussa, ja sopiikin siihen täydellisesti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Piina_(elokuva)
  • 8 / 11
  • Kolmoisritti
  • 25.3.2017 1:41
Todella. Entä tämä sitten. Ollaankin todella edistytty 90-luvulta....
lainaus:
Nelosen Matkaoppaat-sarjasta tutuksi tullut Janne Antin kertoi toissavuonna julkisesti, että hän on hiv-positiivinen. Hän oli saanut tartunnan Ghanassa jo vuonna 2005. Janne kertoi tartunnasta pakon edessä, sillä hänen läheinen ystävänsä uhkasi levittää asiaa lehtiin ja homosivustoille.

Janne halusi tuoda tiedon julki omilla ehdoillaan.

Kuluneet reilut pari vuotta ovat olleet vuoristorataa.

- Ensin tuli taputuksia selkään ja kannustusta, mutta pian ympärilläni hiljeni. Ihmiset kaikkosivat ja jäin yksin. Työnhaussakin oli hankaluuksia. Lähetin hakemuksia oikealle ja vasemmalle saamatta vastakaikua. Koin masennuksen. Silti julkitulo oli paras mahdollinen ratkaisu tuossa tilanteessa, Janne kertoo.

Sittemmin asiat ovat järjestyneet parhain päin. Syyskuusta asti Janne on asunut Budapestissa. Hän juontaa siellä tuotettavaa Onnenarpa-ohjelmaa, joka nähdään Nelosella ja JIM-kanavalla.

- Täällä en kertonut aluksi hiv-positiivisuudestani ja esiinnyin oikealla ristimänimelläni. Minusta ei siis löytynyt googlettamallakaan tietoa. Halusin, että ihmiset tutustuvat minuun ilman ennakkoluuloja.

Nyttemmin hän on kertonut hiv-taustastaan sikäläisille työkavereilleen.

- Elämässäni on nyt kaikki hyvin. Minulla on töitä ja hiv pysyy lääkityksellä aisoissa. Olen sanonut, että hiv on helpompi sairaus kuin esimerkiksi diabetes. En joudu muuttamaan sen takia liikkumistottumuksiani tai ruokavaliotani. Lääkityksellä veren virusmäärät laskevat niin pieniksi, että niitä ei pystytä edes mittaamaan.
"Miksi he haluavat pukeutua juuri tuolla tavalla?"

Miksi tämä sinua liikuttaa miten kukin haluaa pukeutua, pitäisikö näiden sinua häiritsevien "vanhempien transvestiittien" pukeutua sinua miellyttääkseen? Miksi ihmeessä?

"Mutta mikäs fetissi Liberacella sitten oli?"

Liberace taisi edustaa huonoa huonoa makua, jota toisinaan erehdytään kuvailemaan campiksi.
Kuules nyt xxx, kenenkään ei tarvitse pukeutua minua miellyttääkseen, ei edes Sinun. Pidän itselläni kuitenkin oikeuden ihmetellä erilaisia ilmiöitä ympäröivässä todellisuudessa. Ja pelkään pahoin että Sinulle kaikki tässä maailmassa on itsestään selvää, kuin suoraa viivaa.
"Kuules nyt xxx, kenenkään ei tarvitse pukeutua minua miellyttääkseen, ei edes Sinun."

Mitä jos sitten käyttäytyisit tämän mukaan, etkä pidättäisi itselläsi oikeutta ihmetellä erilaisia ilmiöitä ympäröivässä todellisuudessa - ihmetellä tietenkin voi, mutta loukata toisia heidän ulkomuodon takia ei.

Kuule ite, 1965, millaista kieltä ja retoriikkaa käytät: "-- romuluinen transvestiitti näyttää koomiselta hepeneissään, hän on tosissaan ja kerjää hyväksyntää. Miksi he haluavat pukeutua juuri tuolla tavalla?"

"Ja pelkään pahoin että Sinulle kaikki tässä maailmassa on itsestään selvää, kuin suoraa viivaa."

Olen tuttu ja sinut erilaisten ilmiöiden kanssa, minun ei tarvitse ihmetellä arvostelemalla toisten pukeutumista pilkkaamalla heitä. Kaikki tässä maailmassa minulle ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Kuten varmaan olet jo huomannut, useimmiten olen törmäyskurssilla homomaailmaan kanssa.