Miss Gay Finland 2013 -finalistit on valittu (juttukommentit)

  • 1 / 33
  • Riquman1990
  • 2.6.2013 1:21
Täh? Eppu Syrjänenhän on poika. Miks poika osallistuu homomissikisaan? :o
Ei kai nyt sentään?

Vakavasti: eivät sukupuolten väliset erot niin mahdottoman isoja aina ole.
Paitsi meillä, jotka olemme homoja, lesboja tai heteroita, eli meitä, joita kiinnostaa emotionaalisseksuaalisesti täysin vain yksi tietty sukupuoli.

Tavantakaa toki genderblenderit, trans-ihmiset ja biseksuaalit yrittävä tuputtaa sukupuolettomuus-lokerointiaan meille muille, mikä on toki heiltä varsin hölmöä lokerointi-pakkoa :P
Tulevan kesän Pridessä tuosta noitten homo-kisojen ja lesbo-kisojen nimeämisestä tulee vähän hoopo juttu: Miss & Mr Gay.
Emotionaalis-seksuaalisestihan noilla ei ole keskenään mitään tekemistä.

Miksihän tuota uutisoitua kisaa ei voitu nimetä Miss Lesbo -nimellä? vastaavasti kuin Mr Gay -kisakin on nimetty?

Tuomaristokin tuossa on nais-valtainen, Valtasen lisäksi - kun taas monesti Mister Gay Finland -kisan tuomaristossa on myös naisia tuomaroimassa.

"Vuoden 2012 Mr. Gay Finlandin valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Normihomolehti-NHL:n päätoimittaja Maria Seppälä, Leena Hefner o.s. Herppeenluomanakin tunnettu näyttelijä Armi Toivanen, ohjaaja-käsikirjoittaja Elias Koskimies ja valokuvaaja Mikko Rasila. Kilpailun päätuomarina toimi koreografi Osku Heiskanen ja juontajina nähtiin Jarkko Valtee ja Anna Perho."

Jotenkin aika selvää eriarvoistamista ihan näissä omissakin poppoissa ; )
Toki Dtm:n miesten bileissä on tavantakaa ollu trans-kansaa ja nais- tai ainakin kulunutta drag-esiintyjäporukkaa,
mutta samaa "mies-tuputusta" ei ole ollut Dtm:n naisten bileissä.

Hyvin voisi toki järjestää myös MissMr BiTrans -nimisen kisan. Olisi ihan reiluakin olla heillekin oma tyypillisen molemminsukupuolinen kisansa, niin heitä ei tarvitsisi ängetä aina puoli-pakolla heteroitten, lesbojen tai homojen kategoriaan, "vesittämään" molemminpuolin kunkin ryhmän todellista luontoa.

Kaikkien seksuaalisuuksien pakko-lokerointi yhteen "kaikki vähänkin liikkuva kiinnostaa" -muottiin on yhtä hoopoa, kuin pakko-oletus-heterouskin. Eihän ole tarkoitus, eikä mitään tarvetta olla samanlaisia, luonnottoman pakosti kaikkea samassa, vaan ihan luonnostaan erilaisiakin - tasa-arvoisesti.

Kommenttia muokattu: 02.06.2013 klo 13:14
  • 5 / 33
  • Public eye
  • 2.6.2013 12:14
Nyt en oikein ymmärtänyt nimimerkin human kommenttia. Eihän Mr Gay Finland ole Herra Homo Suomi, vaan juurikin Mr Gay.

Sana "gay" tarkoittaa homoseksuaalista ihmistä, sukupuoleen katsomatta, ja tuo Mr- tai Miss-etuliite sitten kertoo sen, onko kyseessä itsensä naiseksi vai mieheksi luokitteleva henkilö.
Public eye, mitäs virkaa tai ei-käyttöön-sopivuus-vikaa sitten ajattelet Lesbo-sanalla olevan?
Vai haluavatko lesbot nykyään hylkiä lesbo-sanaa ja olla Gay, kuten bi:tkin hinkuvat olla, vaikka eivät vain miehestä kiinnostuneita miehiä olekaan.
Tuo kisojen nimeäminen sama-sanaosa-pohjaisuuteen mielle-harhaanjohtaa asiaa vähän samaan kuin Mrs & Mr Smith -heteromaisuus, mistä gay tai lesbo on kuitenkin kaukana.

Mukavinta ja parasta että Lesbo on Lesbo ja Gay on Gay, eikä luonnottomasti sotkettaisi luontaisia asioita.
Bisseys on sitten ihan oma, eri juttunsa.

Luonnollisuus, ilman mitään pakkotarvetta luonnollisuuden häivyttämiseen, ei ole mitään "lokerointia" : )

Ihan 100 % homo, ihan 100 % hetero, on ihan 100 % hyvä olla : )

Sukupuolettomuus ja molemmista sukupuolista emotionaalisseksuaalinen kiinnostushan on 0 % homojen, heteroiten ja lesbojen luontoa.
Trans/biseksuaalisuuteen luonnostaan lokeroituneet tuntuvat tuputtavan lokeroaan pakkopullana muillekin :P

Kommenttia muokattu: 02.06.2013 klo 13:17
  • 7 / 33
  • Public eye
  • 2.6.2013 13:18
Minusta niin 'homo' kuin 'lesbo' ovat suomen kielessä ihan käyttökelpoisia sanoja, eihän siinä mitään.
Tämän missi- ja misterikisan järjestäjät kuitenkin ovat päättäneet nimetä kilpailunsa englannin kielellä ja käyttävät siksi englanninkielistä nimitystä.

Websterin sanakirja määrittelee adjektiivin 'gay' seuraavasti:
1. having or showing a merry, lively mood: gay spirits; gay music.
2. bright or showy: gay colors; gay ornaments.
3. given to or abounding in social or other pleasures: a gay social season.
4. licentious; dissipated; wanton: The baron is a gay old rogue with an eye for the ladies.
5. homosexual.
6. of, indicating, or supporting homosexual interests or issues: a gay organization.

Gay on siis homoseksuaalinen henkilö. Siksi en oikei ymmärrä, mikä sen käytössä mättää. Englanti on englantia ja suomi on suomea. Etuliite Miss tai Mr tekee ainakin minulle jokseenkin selväksi, millaiset ihmiset siellä kilpailevat.

Miss Drag Queen -kilpailu on sitten luku sinänsä :)
  • 8 / 33
  • draconfly
  • 2.6.2013 16:57
Mitä oliko peräti kahdella kymmenestä pitkät hiukset? Tämähän on oikein ennätys!

human: kun englannilla mennään "Lesbian" olisi vaihtoehtoinen nimitys. Mutta käsittääkseni englanniksi useat naiset käyttävät itsestään sanaa gay, se ei siis ole suoraan kerro ihmisen sukupuolesta. Googlaa gay women ja vastaavasti homonaiset, niin huomaat eron suomen ja englannin välillä.
  • 9 / 33
  • Devostated
  • 3.6.2013 14:35
Riquman,saatan näyttää pojalta joo,mut ei se tarkota et mä olen. ihan tyttö oon,ainaki omasta mielestäni :)
Oho, enpä olisi uskonut. Mr. Gay Finlandin aikaisemmat kilpailijathan ovat keskimäärin jopa normaaleja verrattuna tähän joukkoon. Siis niin, että Mr. Gay Finland -kisa voisi jotenkuten mennä läpi ihan normaalista normimiesten kilpailusta ehdokkaiden ulkonäön osalta. Tämä taas ei ehkä ihan.

Kommenttia muokattu: 04.06.2013 klo 02:21
Näistäkin kommenteista voi hyvin aistia, kuinka toivottavaa kaikenlainen normaalius ja normaalilta näyttäminen on monen kommentoijan mielestä. Kunhan vaan ei näytetä jotenkin erilaiselta, muutenhan joku vois luulla vaikka homoks tai jotain.

P.S. Epulle onnea kilpailuun. Olet söpö :)
"Riquman,saatan näyttää pojalta joo,mut ei se tarkota et mä olen. ihan tyttö oon,ainaki omasta mielestäni :)"

Ja sun nimi on Eppu Syrjänen? Uskotaan! ;D
Kiitokset massa :)

Ja joo,mun nimi on Eppu,sitte ? Ja oisko hei mitää mahollisuutta et toi ois vaan mun lempinimi tai jotai ? ei nimi miestä tee,ei ainaka mun käsitykseni mukaan.
Kaikista huomioista ei niin aina kannata välittää. Usein tällaiset hämmennykset johtuu siitä, että hämmentyneiden mielipiteiden esittäjä elää vähän tynnörissä, eikä ole päässyt tai uskaltautunut tutustumaan maailman monimuotoisuuteen.
Jokainen näyttäkööt siltä miltä haluaa. Täysin stereotypisen ulkonäön tavoittelun (en kohdista tätä nyt sitten kenellekään suoraan) näen kuitenkin juuri sinä normaaliuden tavoitteluna - halutaan näyttää samalta kuin muutkin lesbot, jotta sopisi joukkoon.

Kommenttia muokattu: 04.06.2013 klo 13:54
  • 16 / 33
  • Naarasihminen
  • 4.6.2013 14:59
Uskomatonta oikeasti miten järkyttävää transfobiaa tälläkin sivustolla osalla kirjoittajista on.

Transsukupuolisuus ei ole seksuaalisuutta. Se ei kerro ihmisen seksuaali-identiteetistä mitään, vaan sukupuoli-identiteetistä. Transnaiset ovat naisia ja voivat olla heteroja, biseksuaaleja, aseksuaaleja tai lesboja.

Ja mitä tuohon "transagendan tuputtamiseen" tulee, niin olen kuullut samanlaisia mielipiteitä joiltain kristillisdemokraateilta sukupuolineutraalin avioliittolain vastaisissa argumenteissa, puhe niissä vaan on ollut "homoagendan tuputtamisesta".

Tuntuu pahalta että LGBTI -ihmisissä on heteronormatiivisuuden uhreja, jotka kokevat oikeudekseen kiusata transihmisiä cisnormatiivisuudella.
Niin, lempinimellähän noissa kisoissa esiinnytäänkin... ;D

Kukas täällä on ollu transfobinen? Kysymysten esittäminen ei mun tietääkseni oo fobiaa. Korttien heittelyhän ei kerro musta mitään, vaan lähinnä heittelijästä ja sen epävarmuudesta.

Kommenttia muokattu: 04.06.2013 klo 15:34
Veikkaan tämän transfobia-huomion viittaavan humanin käsityksiin seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden lokeroista.
  • 19 / 33
  • Naarasihminen
  • 4.6.2013 15:37
Niin, olet aivan oikeassa, sillä en viitannut sinuun tässä Riquman1990 :)
En mä nyt luokittelis Humanin kommenttii transfobiseks. Kerrankin mä oon sen kanssa jostain (lähes) samaa mieltä.
  • 21 / 33
  • Naarasihminen
  • 4.6.2013 17:13
Minusta transihmisten seksuaalisuuden rajaaminen homouden, lesbouden tai heterouden ulkopuolelle kuulostaa aika foobiselta puheelta.

On varmaan niin helppo asettua asemaan jossa on tietävinään toisesta enemmän kuin tämä itse. Tähän asemaan myös seksuaalivähemmistöjen vastustajat asettuvat.

Miksi siis tällainen puhe on jotenkin enemmän sallittua teidän mielestänne?
En minäkään näe humanin kommenttia fobisena. Taustalla on lähinnä omintakeinen tapa hahmottaa sukupuolisuuden ja seksuaalisuuden moninaisuutta.
"Transsukupuolisuus ei ole seksuaalisuutta. Se ei kerro ihmisen seksuaali-identiteetistä mitään, vaan sukupuoli-identiteetistä. Transnaiset ovat naisia ja voivat olla heteroja, biseksuaaleja, aseksuaaleja tai lesboja."

Mitäköhän heterot, homot ja muut lesbot mahtavat olla tästä mieltä? Pitävätkö (cis)homomiehet transmiehiä "yhtä miehinä" kuin itsekin ovat ja siis potentiaalisina seurustelukumppaneina? Ja lesbot transnaisia jne. Itse en, voitte kutsua minua fobiseksi jos tahdotte, ainakaan ole koskaan nähnyt transnaisia sen potentiaalisempina seurustelukumppaneina kuin miehiäkään, vaikka he kuinka mieltäisivätkin itsensä lesboksi.

Jokainen saa tietenkin pitää itseään minä tahtoo kysymättä minulta lupaa.

Siitä olen kuitenkin humanin kanssa eri mieltä, että biseksuaalit tyrkyttäisivät tai edes ihannoisivat minkäänlaista "sukupuolettomuutta".

Kommenttia muokattu: 04.06.2013 klo 18:13
  • 24 / 33
  • Naarasihminen
  • 4.6.2013 18:27
Hei pliis, jokainen saa valita itse oman seurustelukumppaninsa. Vai tarkoitatko että sinulle kelpaa ihan kuka tahansa lesbo riippumatta mistään, kunhan hän ole transnainen?

Ja on olemassa homoja, jotka seurustelevat transmiehien kanssa, ja lesboja jotka seurustelevat transnaisten kanssa. Se ettet sinä halua seurustella, on täysin oikeutesi, eikä kukaan sinua foobikoksi sen takia sano. Kunhat et kyseenalaista näiden ihmisten seksuaalisuutta, sillä se ei kuulu taas sinun oikeuksiisi. Muussa tapauksessa oikeutat myös heteroiden sinun seksuaalisuutesi kyseenalaistamisen.

Ja jotta puurot ja vellit eivät menisi täysin sekaisin, tässä puhutaan sukupuolenkorjausprosessin käyneistä miehistä ja naisista, joilla on selkeä mies- tai naisidentiteetti. Ei transvestiiteista, genderblendereista, transgendereistä tai genderqueereista.
Keke Rosbergin oikea nimi on Keijo. Hänet löytää jopa Wikipediasta nimellä Keke. Miten jonkun mielestä sitten on niin tavattoman kummallista, että tällaisessa hyväntuulisessa kilpailussa finalisti esitellään lempinimellä?

Sen sijaan että keskitytte pohtimaan onko Eppu tyttö vai ei (se muuten on), ja kritisoimaan finalistien ulkonäköä, suosittelisin muistelemaan mistä itse kilpailussa on kyse. Muistin virkistykseksi: kyseessä ei ole kauneuskilpailu, vaan ideana on osaltaan edistää tasa-arvoa, ja ihmisen oikeutta olla oma itsensä - seksuaalisesta suuntautumisesta tai ulkonäöstä riippumatta. Lisäksi voittorahat menevät hyväntekeväisyyteen. Nyt vähän kunnioitusta kehiin, ihmiset.
Naarasihminen: kiitos, olen ihan yksiavioinen.

Olen aivan tietoinen siitä, että jotkut homot, heterot ja lesbot seurustelevat transihmisten kanssa, mutta ainakin lesboissa "yleisasenne" tuntuu omien kokemusten perusteella olevan varsin kielteinen. Siis siinä mielessä, että monikaan pitäisi transnaisia niin naisina, että heihin voisi ihastua. Siksi olisi hauska tietää mikä on tämän palstan homojen ja lesbojen suhtautumisesta.
onko lesbot ja varsinkin rekkalesbot yleisesti ottaen miesvihaajia kuten puhutaan, vai onko se vain klisee?
  • 31 / 33
  • Hyvänmielen_kommentoija
  • 6.6.2013 13:36
Kauniita naisia kerrassaan! Omat suosikit sympaattiset 1 ja 8 sekä särmikäs 4. :)
Oi, miten jonkun maailmankuva järkkyy jos joku näyttää pojalta, mutta se onkin cistyttö. Kova huuto jos joku/jotkut osallistujista on ei-tyypillisen näköinen.

Eppu on söpö mielestäni, ja muutkin ehdokkaat niin kauniita :)

smo: "Vakavasti: eivät sukupuolten väliset erot niin mahdottoman isoja aina ole."
Human: "Paitsi meillä, jotka olemme homoja, lesboja tai heteroita, eli meitä, joita kiinnostaa emotionaalisseksuaalisesti täysin vain yksi tietty sukupuoli. Tavantakaa toki genderblenderit, trans-ihmiset ja biseksuaalit yrittävä tuputtaa sukupuolettomuus-lokerointiaan meille muille, mikä on toki heiltä varsin hölmöä lokerointi-pakkoa :P"
Human, mitä yrität sanoa tässä? Tarkoitatko, että homon/lesbon/heteron silmissä aina ja kaikkialla nuo erot sukupuolten välillä ovat isot, ja sitten bi:t/sukupuolivähemmistöt ovat niitä tuputtajia? Tiedoksi vain, monoseksuaaleissakin on ihmisiä jotka eivät näe sukupuolirajoja niin selkeinä ja bi:t voivat kokea toisin. Sukupuolivähemmistöissäkin on hajontaa jonkin verran. Ja homoissakin on niitä, jotka "vahingossa" ihastuvat naisiin ja tai jonkin sortin transgendereihin. Ja heteromies saattaa vahingossa tuumata kerran elämässään, että olipa tuo mies söpö. Vaikkakin isoin osa monoseksuaaleista tuskin kiinnostuu "väärästä" kohderyhmästä.
Ja onko niin kamalaa, miltä teksti perusteella vaikuttaisi, jos omassa elämässäsi tuumaisit jonkun pojan olevan söpö, ja se olisikin cisnainen? Ai mutta, sehän ei olekaan luonnollista ollenkaan homoille (sinun mukaasi), ja sinusta tulisi bi, joka ajattelee ihan eri tavoin kuin homot. Voi ei!

Ja kerrothan mitä tuo sukupuolettomuus-lokerointi on, kun en itse tiedä mitä sillä tarkoitat?
Heteromiehen näkökulmasta voin sanoa, että kukaan ehdokkaista ei näytä miehelle tai jätkämäiselle naiselle, vaan kaikki ovat naisellisia omalla tavallaan. Hienoa, että jokainen uskaltaa avoimesti olla oma itsensä! Ja mitä ihmeen länkytystä Eppu-nimestä oikein jauhetaan? Eija-Riitta Nuotio on käyttänyt Eppua taiteilijanimenään vuosien ajan. Entäs Rauni Molperi, ihan kastettu nimi miehellä. Ei nimi miestä/naista pahenna, ellei...