Pirkko Saision oopperan Homo! kantaesitys 21.9.2011 (juttukommentit)

Fundamentalistikristittyjen kirjaimelliseen ja räikeän epäloogiseen raamatuntulkintaan ei selvästi voi vaikuttaa minkäänlaisilla argumenteilla. Vanhan testamentin moniavioisuuden, orjuuden ja kuolemanrangaistuksen hyväksymisen fundamentalistikristitty suhteellistaa historiallisiin näkökulmiin, homojen vainoamista ei.
Tarkoittaako Pirkko Saisio tällä suhteellistemisella mahdollisesti Uutta-Testamenttia ja Jeesuksen sanomaa, jonka mukaisesti uskovat eivät
hyväksy moniavioisuutta, orjuutta tai homoseksuaalisuutta. Myöskin voitaisiin käsitellä hieman käsitettä fundamentalisti kristitty, mitä se
se sisältää. Suomaessa käsityksen fundamntalistikristitystä ovat luoneet muut tahot, kuin he, jotka sellaiseksi leimataan. joka on ollut
hyvin tarkoitushakuista. Tällä tarkoitan sitä, että jotkut ihmiset Suomeessa, ovat omien tarkoitusperiensä mukaisesti luoneet uskovaisista ihmisistä käsitteen fundamentalisti, ja antaneet fundamentalismille sellaisia määreitä, jotka eivät kristinuskoon edes kuulu. Fundamentalismi ei itsesänsä ole paha, sillä ei Raamattuun uskominen ole pahasta. Mutta kuinka me luokittellemme fundamentalismin, ja mitä se tarkoittaa ihmisten mieliissä on hyvä kysymys. Homofilien mielestä uskovat, jotka eivät hyväksy homoseksuaalisuutta ovat fundamentalisteja, joille annetaan määritelmä äärilikeen kannattajia tai fundamentalisteja. Sillä todellisuudessa Kristuksen vastaanottaneet ihmiset, joilla tarkoitan uskovia, jotka saattavat elämässänsä olla ujoja tai rohkeita, ja jotka ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Jos Jumalan sana on yksiselitteinen: jos mies makaa miehen kanssa, se on Jumalalle kauhistus. Minä en ymmärrä. miksi asiasta vielä pitäisi tingata, jos
Jumala on itse sen sanonut. Todennäköisesti minun tekstiäni ei julkaista, koska se on tällepalstalle liiian homovastainen.
  • 3 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 12.8.2011 14:13
Nimimerkille tk, tietenkin täällä voi vapaasti nolata itsensä ja asiansa. Ei sille ole estettä. Ihmettelen vain täydellistä kyvyttömyyttäsi asettua Ranneliike.netin lukijan housuihin. Ainakaan minua tekstisi ei puhuttele mitenkään. Ajattelen vain, että taas yksi noita paasaajia, joilla on hallussaan täydellinen tieto totuudesta. Lähinnä koen surua puolestasi.

Luin kuitenkin tekstisi läpi, koska se oli uutiseni jatkeena. Muuten olisin sen ohittanut oitis.
  • 4 / 7
  • Havainnoija
  • 12.8.2011 17:44
Luojan kiitos (tämä on vain sanonta eikä se viittaa mihinkään kuviteltuun yliluonnolliseen olentoon) suurin osa suomalaisista on säilyttänyt järkensä eikä välitä uskontokuntien ihmis- ja homovihamielisestä sanomasta.

Fundamentalisteilla eli lyhyemmin fundiksilla tarkoitetaan nykykielessä ääriuskovaisia. Itse käytän yleensä suomalaisperäistä kiihkouskovainen-sanaa, koska se kuvaa mielestäni erittäin hyvin fundamentalistikristittyjen viimeaikaisia tekemisiä kuten homovihan lietsominen.

Tiede-lehti raportoi Tukholman Karoliinisen instituutin psykiatrien tutkimuksesta, jonka mukaan kiihkouskovaisuus sikiää serotoniinista. Poikkeava serotoniiniaktiivisuus voi tulosten perusteella olla tutkijoiden käsityksen mukaan kiihkouskovaisuuden taustalla. Myös aiempien tutkimusten mukaan vain osa yksilöiden uskonnollisessa virityksessä selittyy ympäristöllä ja kulttuurilla.

Mielestäni resurssit pitäisi homojen tutkimisen sijasta käyttää kiihkouskovaisten aivotoiminnan tutkimiseen. Uskoisin että sopivalla serotoniini- ja muulla lääkehoidolla kiihkoilijat voidaan normaalistaa.
  • 5 / 7
  • Fatima x Fatima tai Abdullah
  • 14.9.2011 12:02
Kyllä Koraanissa mainitaan homot. Suurassa 24, jakeessa 31, jossa kehotetaan naisia hunnuttautumaan, sanotaan: "Älkööt he näyttäkö sulouttaan muille kuin miehilleen" blaa blaa "tai sellaisille palvelijoille, joilla ei ole vetoa naisiin".

Hyvä, että tähän on vedetty muslimit mukaan. Kristittyjä vaaditaan antamaan homoille vihkimisoikeus, mutta muslimien homofobiaa ei mitenkään kyseenalaisteta.
Olen itse sekä islamia että seksuaalivähemmistöä edustava, ja en taida edes kärjistää, kun sanon, että syntyperäisille suuntautumiseni on ok, käännynnäisille ei - riippumatta siitä, miten tarkkaan he islamia seuraavat. Näin siis länsimaissa - minä olen asian kokenut.

Havainnoijalla aika jännä pointti!
  • 6 / 7
  • Public eye
  • 14.9.2011 14:25
Ylen uutiset teki eilen jutun näytelmästä. Sisältää Pirkko Saision haastattelun ja otteita musiikkinumeroista. Saisio kertoo, että näytelmässä esiintyvien Teatterikorkeaoulun nuorten miesnäyttelijöiden jännitys saatiin sulamaan valtavalla määrällä homovitsejä, eikä heitä lopulta tarvinnut kehottaa pussailemaan keskenään, vaan se tuli sitten aivan luonnostaan.

Lipunmyynnissä on todettu se erikoisuus, että joillakin asiakkailla on vaikeuksia saada sanotuksi ääneen näytelmän nimeä...

http://areena.yle.fi/video/1315937057686
  • 7 / 7
  • Kristitty, mut ei ehkä fundis
  • 18.2.2012 21:30
Päädyinpä tänne käytäni katsomassa HOMO!-oopperan. Hieno oli. Havainnoijan ehdotus uskovaisten lääkitsemisestä ei kyllä millään poikkea homojen lääkitsemisestä, jota HOMO!-oopperassakin käsiteltiin. Että fundamentalisteja tosiaan riittää porukkaan jos toiseenkin.