Ruotsalaisteinit: Kiusaaja tai koulukiusattu itse syypäitä kiusaamiseen (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • Krister
  • 14.11.2010 10:53
Suomessa on tehty työtä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi jo vuosia, vaihtelevalla menestyksellä. Monissa kouluissa on ns. nollatoleranssi, eli kaikkiin kiusaamistapauksiin puututaan ja oppilaita kannustetaan kertomaan kiusaamisesta, että kyse EI ole leikistä ja kantelemisesta.

HLBTI nuorten erityinen riski joutua kiusatuiksi ja altistua itsemurhille on myös huomattu jo vuosia sitten: asiaa on tutkittu niin Yhdysvalloissa kuin Norjassa ja käsitelty mm. YK:n Lapsenoikeuksien komiteassa.

Viimeaikainen kampanja "se muuttuu paremmaksi" on mielestäni hieman vinoutunut. Siinähän vain kehotetaan sietämään kiusaamista koska se joskus loppuu. Minusta tavoittena pitäsi olla kaikenlaisen kiusaamisen lopettaminen.
  • 2 / 4
  • Olli Stålström
  • 14.11.2010 13:09
Krister, minusta tuntuu, että et ole kovin tarkasti perehtynyt kampanjan sanomaan. Ei siinä kehoteta sietämään kiusaamista passiivisena. Siinä pyritään voimaannuttamaan nuori näkemään, että tilanne on ole niin toivoton kuin itsemurhaa yhteiskunnallisen syrjinnän vuoksi hautova saattaa luulla.

Kyllä näissä kampanjamainoksissa on kaikissa ollut se sanoma, että kun itse toimii ja saa tukea, pystyy selviytymään pahimmastakin henkisestä ja hengellisestä väkivallasta. Ja niiden isokenkien sanoman tarkoitus on antaa viesti siitä, että yhteiskunta on sorrettujen puolella. Minua tämä kampanja on auttanut suuresti. Olen myös itse osallistunut sen kirjan tekemiseen omalla vaikeuksien-kautta-voittoon elämäntarinallani.

Nuoren homon elämää uhkaava henkinen ja hengellinen väkivalta loppuu vasta kun homo itse saa voimaa nousta vastustamaan syrjintää.
  • 3 / 4
  • Olli Stålström
  • 14.11.2010 15:12
Sorry lyöntivirhe: tarkoitan tietysti: "... tilanne ei ole niin toivoton..."
  • 4 / 4
  • SaintJudy
  • 14.11.2010 17:01
Entisenä koulukiusattuna voin sanoa tuon otsikon oleva olevan omalla, nyrjähtäneellä tavalla olevan totta. Alemmuustunne omasta erilaisuudesta ruokki kiusatuksi tulemista; ei oe mitään välineitä puolustaa. Toisaalta, se ei ole ainoastaan nuoren tehtävä vastustaa kiusaajiaan. Opettajilla, luokanvalvojilla, koulukuraattoreilla ym. pitää olla valmiuksia ensinnäkin tunnistaa kiusaustilanne ja rohkeutta puuttua asiaan. Viesti "Kaikki muuttuu paremmaksi" - on oivallinen laastari akuuttiin ongelmaan. Mikään ratkaisu tuo ei kuitenkaan ole. Toivottavasti kampanja herättelee myös niitä aikuisia, joita asia koskettaa.

Katsoin juuri Stephen Fry at Sydney Opera House, stand-up komiikkaa tai verbaalirevittely. Entisenä koulukiusattuna Fry antoi oivallisen neuvon käsiksi käyviä kiusaajia vastaan; "Stop that, you are giving me an erection!" - toimi joka kerta. Tavallaan tuo on totta; pitää olla aikamoinen pokka ja itsetuntemus puolustaa itseään kiusaajia vastaan. Paras "ase" on juuri myötää tuo, laske itse leikkiä asiasta jota kuisataan. Se, nolaa kiusaajansa "samalla miktalla"; se, että ei anna syytä kiusaajilleen rauhoittaa tilanteen ainakin hetkeksi. Hetki, joka saattaa riittää viidentoista minuutin välitunnilla...